handdator

Visa fullständig version : Är det PK att kalla saker PK?


Allan
2005-07-18, 12:26
Viljan att vara politiskt inkorrekt verkar vara oerhört stor hos vissa. Så stor att det gått inflation i eländet. Så jag måste fråga - är det politiskt korrekt att ständigt kalla andras åsikter politiskt korrekta?


allan

Jense
2005-07-18, 12:27
Viljan att vara politiskt inkorrekt verkar vara oerhört stor hos vissa. Så stor att det gått inflation i eländet. Så jag måste fråga - är det politiskt korrekt att ständigt kalla andras åsikter politiskt korrekta?


allan


ja, gränsen måste dras någonstans. annars blir det bara massa flummande om poeter och sånt viktigt.


även denna tråd kommer att urarta.

Allan
2005-07-18, 12:29
även denna tråd kommer att urarta.


:D

*gnuggar förväntansfullt händerna*

allan

jwzrd
2005-07-18, 12:29
Att hela tiden berätta att man nu minsann är PK eller icke-PK är svårt töntigt om något. Lika töntigt och POLITISKT KORREKT som att ofta inflika att man minsann är osvensk.

nordland
2005-07-18, 12:30
Politiskt korrekt... Fan vad jag hatar det utrycket, men vad betyder det egentligen... Jag antar att det inte är politiskt korrekt att vara främlingsfientlig!, är det?

Allan
2005-07-18, 12:32
... Jag antar att det inte är politiskt korrekt att vara främlingsfientlig.

Jo, i en främlingsfientlig organisation. Där är motsatsen politiskt inkorrekt. Bra exempel, visar ju på svagheten i begreppet.

allan

christian
2005-07-18, 12:32
Att hela tiden berätta att man nu minsann är PK eller icke-PK är svårt töntigt om något. Lika töntigt och POLITISKT KORREKT som att ofta inflika att man minsann är osvensk.

Eller att alltid skylla någons misstycke på Den Svenska Avundsjukan eller Den Svenska Jantelagen. Det är inte alltid så enkelt.


Why can´t we just get along?

jwzrd
2005-07-18, 12:32
Politiskt korrekt... Fan vad jag hatar det utrycket, men vad betyder det egentligen... Jag antar att det inte är politiskt korrekt att vara främlingsfientlig!, är det?

Det är inte helt lätt att svara på det. På ett sätt förväntas man ha en rå ton mot invandring/invandrare runt fikabordet. Helt klart politiskt korrekt mao. Å andra sidan: "ut med packet" blir svårt att kalla korrekt på något vis. :)

jwzrd
2005-07-18, 12:33
Why can´t we just get along?

Stfu! *slap*










































:D

Grahn
2005-07-18, 12:33
Folk som påpekar att andra är PK tar oftast bara en genväg från att tänka ut ngt vettigt att säga.

Trance
2005-07-18, 12:33
Politiskt korrekt är vad som gäller i media/politiken nu, sedan att det inte är så förankrat bland många i allmänheten då folk är inskränkta eller har andra åsikter.

Nej, det är inte PK att kalla saker PK. Däremot är det rätt populärt.

spacedog
2005-07-18, 12:36
Så jag måste fråga - är det politiskt korrekt att ständigt kalla andras åsikter politiskt korrekta?

Intressant. Jag skulle vilja påstå att PK blivit ett skällsord. Genom att hävda att någon annan är PK säger man mer eller mindre underförstått att den egna åsikten är mer riktig, ärligt och principfast, medan meningsmotståndaren vänder kappan efter vinden och försöker göra sig populär.

Griip
2005-07-18, 12:37
Politiskt korrekt är ett uttryck jag med flit aldrig lärt mig. Vem fan bryr sig?

christian
2005-07-18, 12:38
Intressant. Jag skulle vilja påstå att PK blivit ett skällsord. Genom att hävda att någon annan är PK säger man mer eller mindre underförstått att den egna åsikten är mer riktig, ärligt och principfast, medan meningsmotståndaren vänder kappan efter vinden och försöker göra sig populär.

Precis vad jag tänkte formulera men fick inte till orden. Populism är ju redan ett befäst skällsord och PK är på väg dit, om inte redan där?

spacedog
2005-07-18, 12:38
Jo, i en främlingsfientlig organisation. Där är motsatsen politiskt inkorrekt. Bra exempel, visar ju på svagheten i begreppet.

Exakt. Att vara politiskt korrekt är att anpassa sig efter vad som går hem hos majoriteten på en viss plats vid ett visst tillfälle, snarare än att stå för sina egna åsikter. Se mitt tidigare inlägg.

Bjorne
2005-07-18, 12:40
Politiskt korrekt... Fan vad jag hatar det utrycket, men vad betyder det egentligen... Jag antar att det inte är politiskt korrekt att vara främlingsfientlig!, är det?Kort och gott, så kan man nog säga att man inte ska hetsa någon med sina politiska åsikter, eller ens handling rent generellt. Helt orimligt förståss...

High1ander
2005-07-18, 12:57
Jag tycker det är bra att man kan använda sig av lite PK.

Liksom drar någon ett skämt om något hemskt eller så, så kan man ändå skratta, för det kan ju vara kul, även fast det är inte-PK. Liksom ett sätt att säga "Ja, skämtet är jävligt kul, jag skrattar åt det även fast jag inte borde, och jag vet att det är fel och göra det och jag håller egentligen inte med om skämtet, bara humorn i det".

Sen visst som andra säger, folk använder att de inte är PK genom att underförstått säga att de andra bara vänder kappan efter vinden.

Nitrometan
2005-07-18, 13:52
Why can´t we just get along?
Är inte denna fråga ovanligt PK?

Ett uttryck för en vilja att vara PK och inte konfrontera andras åsikter?
:D *bs*

Tolkia
2005-07-18, 13:53
Jag tycker att "PK" har blivit ett nedsättande uttryck man tar till i diskussioner när man känner att man har en åsikt som man tycker att det är lite jobbigt att stå för (typ "invandrare från öststaterna kommer ju bara hit för att utnyttja socialsystemet, det vet ju alla") och en motpart har en annan åsikt, som man på något sätt betraktar som lite "bättre" än sin egen, trots att man inte delar den (typ "invandrare från öststaterna är väl inte annorlunda än andra"). Man skäms lite, eller inser att motparten tycker att man har en "ful" åsikt och försvarar sig genom att anklaga denne för att ha sin åsikt bara för att han vill vara "PK". Som om de enda åsikter som kunde vara "äkta kända" och grundade i något slags personlig känsla för hur saker och ting är/borde vara skulle vara de som på ett eller annat sätt är egoistiska, fördomsfulla eller på annat sätt på tvärs mot vad som i samhället betraktas som "god moral".
För att göra en analogi med färger blir det som att ett år när rosa är "inne" påstå att det inte finns någon som gillar rosa/som gillade rosa innan det blev "inne" utan att alla som säger sig gilla rosa bara gör det för att de vill verka "inne".

Edit: Se ett exempel i inlägget ovan, som kom medan jag skrev detta.

Det är inte heller så ovanligt att folk som vill verka lite "opportuna", "annorlunda" och tror att det faktum att man gnäller på allt i samhället innebär att man har genomskådat alltings ruttenhet på ett annat sätt än resten av den grundlurade, korkade befolkningen hela tiden etiketterar sig själva som "icke-PK" som om det vore något slags allmänpositivt ord ungefär som "bra", "duktig" eller "juste". Utan att egentligen definiera vad det "PK" som de opponerar sig mot egentligen är, och utan att tänka på att det i deras egna kretsar väl om något är "PK" att var "icke-PK".

Hades
2005-07-18, 13:57
Dags för den här länken igen då: Politiskt korrekt för helvete (http://www.yttermera.se/pk/index.html)

christian
2005-07-18, 14:09
Är inte denna fråga ovanligt PK?

Ett uttryck för en vilja att vara PK och inte konfrontera andras åsikter?
:D *bs*

You got me.

*håller i hand och sjunger* "I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förut, jag drömde det var fred på jord och alla krig var slut".

Efter det kommer extranumret med "Kumba Ya, my lord. Kumba Ya."

http://www.lustigestories.de/fun/videos/videos_show.php?video_id=9

:D

skaparn
2005-07-18, 15:05
Det är inte helt lätt att svara på det. På ett sätt förväntas man ha en rå ton mot invandring/invandrare runt fikabordet. Helt klart politiskt korrekt mao. Å andra sidan: "ut med packet" blir svårt att kalla korrekt på något vis. :)

Lite offT

Så sant, hur inskränkt diskussionen än blir och allsköns fördomar om speciellt Zigenare (aka Romer) eller folk från öst dras fram, kommer jag nog fortfarande att väcka uppmärksamhet om jag säger "vit makt". Rasism är bara PK om man inte är rasist.

OnT:
Nog tycker jag fortfarande att begreppet PK har viss relevans. Det finns gott om människor som aldrig funderat över sin egen åsikt utan bara sitter och tycker sådant som ingen kommer att protestera mot i den aktuella gruppen.
Men visst har det i tid och otid börjat användas som ett skällsord utan eftertanke varpå man antagligen gör sig skyldig till att vara PK genom att beskylla folk för PK.

Sheogorath
2005-07-18, 15:19
Dags för den här länken igen då: Politiskt korrekt för helvete (http://www.yttermera.se/pk/index.html)

Djurtabellen rockade så hårt att jag fan nästan satte min tonfisk, utan rättigheter, i halsen. :bow:

Pudzianovski
2005-07-18, 15:19
Huvudsaken är väl att man är KK på denna site. (Kolozzeum Korrekt)

jwzrd
2005-07-18, 15:20
Huvudsaken är väl att man är KK på denna site. (Kolozzeum Korrekt)

Du tjatar om det där. Vad är det du/man inte får säga? Ta via PM om du är ett flickebarn.

bubbe
2005-07-18, 15:34
Du tjatar om det där. Vad är det du/man inte får säga? Ta via PM om du är ett flickebarn.

jo men så svårt är det väl inte, om jag säjer att jag kör bröst i cc 4 dgr i veckan i min journal, vad händer då? -"BÄNKPRESS FÖR FAAAN" , om man inte kör marklyft eller knäböj ATG blir det -"men för helvete, är du flicka eller?"

typiskt KK:
köpa malto och blanda egen gainer.
träna ostrikt och tungt.
Äta mat i stora mängder 3 ggr om dan

MilkmaN
2005-07-18, 15:47
Äta mat 3 ggr om dan känns väl inte så jävla korrekt?

bubbe
2005-07-18, 15:49
Äta mat 3 ggr om dan känns väl inte så jävla korrekt?

vad är standardsvaret när någon frågar om val av kosttillskott?

Mer mat.....

äter du 3 st rejäla lagade mål om dagen och 3 st mindre mål?

jag är icke KK och slappar med maten.....