handdator

Visa fullständig version : Viloperiod/Viloveckor


Baan
2005-07-18, 12:23
Tänkte få lite feedback och tankar från folk om viloperioder och viloveckor.

Nu är det så att jag tränar rätt hårt (självklart anpassat efter hur jag känt mig) sen januari och inte haft några inplanerade avbrott, så det har väl blivit minst fyra pass per vecka, oftast fem. Vanligtvis vid den här perioden brukar jag resa nånstanns så att en vila kommer naturligt så att säga, i minst en vecka. Den här sommaren blir det nog ingen resa så vilan kommer inte lika "naturligt". Egentligen känner jag mig inte så sliten i kroppen, men träningen i sig börjar bli tjötig -- visst skule jag kunna variera men även det känns inte särskilt som dte skulle spela någon större roll. Å andra sidan har kroppen börjat strula lite, först ådrog jag mig en lättare (?) ryggskada för en månad sen som fortfarande ställer till problem när jag kör rygg.

Så med tanke på motivationen just nu samt att kroppen kanske behöver någon/några veckor har jag funderat på lite vila, vad tycker ni andra om det, om man överväger nackdelar/fördelar säg i mitt fall?

christian
2005-07-18, 13:15
Finns inga direkta nackdelar. Känner du dig sliten så är du nog sliten, om du inte känner efter för mycket.. ;)

Aktiv vila en vecka, kanske? Gå på promenad varannan dag och äta lite ledigare för att veckan efter komma tillbaka med mer motivation än på länge?

blekfet2
2005-07-18, 13:19
personligen så skulle jag typ inte fundera så mycket på kosten utan äta precis det man känner för, nyttigt som onyttigt. Sedan så skulle jag ta lugna promenader på kvällen.
jag skulle testa det här sättet i typ 3 dagar för att se om motivationen kommer tillbaka...

MilkmaN
2005-07-18, 16:29
Största problemet när man vilar är ju att man plötsligt får så mycket tid över :)

Baan
2005-07-18, 23:44
matne är väl inget problem, finns en trygghet i att inte beöhva fundera på mellanmålen utan ta sin tonfisk, keso/kesella eller proteindrink, och jag har inte direkt jättelesnat på det. det är väl mest det att träningen inte rör sig frammåt som gör att man funderar på vila..

z_bumbi
2005-07-19, 07:18
det är väl mest det att träningen inte rör sig frammåt som gör att man funderar på vila..

Ta en vilovecka och se vad som händer, det låter som det är dags.

skaparn
2005-07-19, 07:30
Ta definitivt vilovecka. Jag har varit nere i en liten svacka efter att ha gjort 15 timmar per vecka en tid utan viloperiod och i mitt fall slutade träningen helt ge något så jag tog några hellediga dagar samt ett krogbesök som skänkte återhämtning och avslappning.

Okej, krogbesök är väl svårare att försvara rent fysiologiskt, men kul var det.

pellepedal
2005-07-19, 08:06
Ähh. Vad ska man vila helt från träningen för..
Sänk intensiteten och volymen till hälften och håll fortfarande igång musklerna i stället.

Att lägga ner träningen helt under en vecka är onödigt..

skaparn
2005-07-19, 10:59
Ähh. Vad ska man vila helt från träningen för..
Sänk intensiteten och volymen till hälften och håll fortfarande igång musklerna i stället.

Att lägga ner träningen helt under en vecka är onödigt..

Eller så är det just det som behövs för att motivationen ska komma tillbaka. En veckas frånvaro gör inget på resultaten i jämförelse med kronisk brist på inspiration.

z_bumbi
2005-07-19, 11:12
Om man inte har haft en vilovecka på lång tid så tycker jag det är bättre att köra en hel vilovecka och sen planera in lugna veckor och viloveckor framöver så man inte når den nivån att man känner att man måste vila.

Viloveckor gör att kroppen faktiskt får en chans att vila helt, vilket den i de flesta fall behöver med jämna mellanrum. Att komma bort från gymet brukar psyket också må bra av om man ska tänka på den mentala biten.

JoelR
2005-07-19, 14:17
Jag tycker att det låter som du är lite trött på träningen. Skippa träningen ett litet tag framöver så kommer nog motivationen tillbaka!

Baan
2005-07-19, 16:09
ok, får planera in någon vecka, eller veckor (lär vlä nite bli många, säg 2 veckor?). visst jag hade kunnat dra ner på träningen, och säg köra 3 gånger i veckan och försöka köra lättare men det är nite riktigt min grej. Har testat innan att inte ta ut mig lika mycket i perioder men det funkar inet särskilt bra. Som jag förstått det så kan man antigen

1. planera tungt/lätt träning (och allt det kan innebära) så att man vilar vissa veckor
2. köra tungt hela tiden och helt vissa veckor när det behövs

jag gillar väl mest tvåan och tycker det funkar bättre, gillar att köra hårt/tungt och någon större periodisering känns itne aktuell, men det kanske funakr bättre?

Aja det jag ville få ut här var lite "klart du ska vila" och det verkar jag ha fått så nu kan man slöa med gott samvete heehhe :D

z_bumbi
2005-07-19, 17:06
2. köra tungt hela tiden och helt vissa veckor när det behövs

Eller så kör man "bara" enstaka tunga pass vissa veckor, alltså ingen lätt träning men mycket färre pass den veckan.
Att t ex kunna tokslakta benen ett pass där man ätit bra i ett antal dagarna innan och vilat helt från träning för att sen kunna äta bra i några dagar till och ge benen mycket tid att återhämta sig är helt klart underskattat. Det funkar på de flesta kroppsdelar och kan ge motsträviga muskelgruppen det lilla extra som de kräver för att komma ifatt.
Det kräver dock viss planering då om man nått så långt att det är dags för en vilovecka inte bör planera in ett svintungt pass för någon enskild muskelgrupp.

ankan
2005-07-19, 18:25
Jag är inne på min tredje vilovecka nu och jag känner mig mycket piggare i kroppen. Ser även fram emot att böka med tyngderna nästa vecka, en känsla jag inte haft på j-vligt länge.

Baan
2005-07-21, 16:28
Eller så kör man "bara" enstaka tunga pass vissa veckor, alltså ingen lätt träning men mycket färre pass den veckan.
Att t ex kunna tokslakta benen ett pass där man ätit bra i ett antal dagarna innan och vilat helt från träning för att sen kunna äta bra i några dagar till och ge benen mycket tid att återhämta sig är helt klart underskattat. Det funkar på de flesta kroppsdelar och kan ge motsträviga muskelgruppen det lilla extra som de kräver för att komma ifatt.
Det kräver dock viss planering då om man nått så långt att det är dags för en vilovecka inte bör planera in ett svintungt pass för någon enskild muskelgrupp.

jovisst men jag förenklade lite efter min tränignsmodell, 5-split i veckan o så, självklart skulle jag kunna variera min träning i stort och köra 3 dagar istället och kanske försöka få till lite hårdare/längre pass. trivs vlä egentligen bäst med många dagar men det är kalrt man skulle kunna köra en period lite färre dagar o så, för variationens skull. Det är ju definitivt mer psykiskt krävande att köra varje vardag även om vissa pass är lättare än andra, blir i princip inga vilodagar förutom helgen..

Stab
2005-07-21, 17:51
Ähh. Vad ska man vila helt från träningen för..
Sänk intensiteten och volymen till hälften och håll fortfarande igång musklerna i stället.

Att lägga ner träningen helt under en vecka är onödigt..

Det är det absolut inte, man kommer ofta tillbaka starkare och med en jävla pumping spirit, du e way off. *bs*