handdator

Visa fullständig version : Kikärtor kombineras med?


omeN
2005-07-17, 19:13
Hadde tänkt börja äta kikärtor och sojakött istället för fullkornspasta och sojakött. (omväxling förnöjer). Nu undrar jag om det finns något annat livsmedel (grönsak/växt) som kan vara bra att kompletera med för att få mer fullvärdigt protein från kikärtorna. Har för mig att ris ska vara bra men jag vill hellst undvika det eftersom jag är fruktansvärt less på det *spy* .

Någon som har något bra förslag? :confused:

WHITEFOLKS
2005-07-17, 19:21
Cerealier i allmänhet, vete, havre, råg osv. Lite bulgur kanske? :)

omeN
2005-07-17, 19:24
Cerealier i allmänhet, vete, havre, råg osv. Lite bulgur kanske? :)

Hade tänkt slippa kompletera med ceralier :).. tänkte mer i linje med brocoli eller någonting åt det hållet eftersom jag ville ha kikärtorna som huvudkälla för kolhydraterna .

z_bumbi
2005-07-17, 19:43
Hade tänkt slippa kompletera med ceralier :).. tänkte mer i linje med brocoli eller någonting åt det hållet eftersom jag ville ha kikärtorna som huvudkälla för kolhydraterna .

Brocoli? Det är inte mycket protein i den grönsaken.
Proteininnehåll i de flesta grönsaker är så lågt att det blir väldigt stora mängder att ätaom det funkar att kompletera kikärtorna på det sättet.

omeN
2005-07-17, 19:47
Brocoli? Det är inte mycket protein i den grönsaken.
Proteininnehåll i de flesta grönsaker är så lågt att det blir väldigt stora mängder att ätaom det funkar att kompletera kikärtorna på det sättet.

är iufförsig typ 50/50 protein kolhydrater i brocoli, dock är det vell kanske 3-4 per 100gr men ändå :). Skulle inte ha någe emot o klämma i mig ett huvud till kikärtor och sojakött. :eating: