handdator

Visa fullständig version : Matlagning


Megatuttarna
2005-07-17, 16:12
Jag önskar att jag kunde laga lite fler maträtter, mer avancerat och lära mig alla basics i köket. Finns det vissa slags matlagningskurser man kan gå?

Typ åka iväg nånstans på matlagnings-läger i en vecka och gå igenom matlagning dagarna långa. Någon som känner till nåt sånt?

Lasse Kongo
2005-07-17, 16:23
Matlagning är kul, jag är utbildad cook och servitör/bartender i grunden.

Har du testat att söka på google, typ kurser/matlagning osv, kan ju vara en bra start, är du arbetslös, kolla med ams, fast det är nog mer utbildning.

Tyvärr vet ja inget konkret men sök runt lite.

Det motsatta könet gillar killar som kan sin sak även i köket :naughty:

Nismo
2005-07-17, 16:27
Behöver du verkligen åka iväg för att lära dig då? Om du hittar avancerade recept och följer anvisningarna lär du dig till slut hur man göra olika rätter.

Solros
2005-07-17, 16:28
Kolla in det här
http://www.vardagochfest.se/index-kockskolan.asp :)

Megatuttarna
2005-07-17, 16:33
Matlagning är kul, jag är utbildad cook och servitör/bartender i grunden.

Har du testat att söka på google, typ kurser/matlagning osv, kan ju vara en bra start, är du arbetslös, kolla med ams, fast det är nog mer utbildning.

Tyvärr vet ja inget konkret men sök runt lite.

Det motsatta könet gillar killar som kan sin sak även i köket :naughty:

Matlagning är hur kul som helst. Jag pluggar nu, så det hela är mer utav en hobby som jag vill bli bättre på. Det blir nog så mycket roligare ju mer man kan skulle jag tro.

Det känns inte så givande att sitta och nöta in recept hemma när man inte förstår sakerna bakom det hela egentligen. Hur man steker kött på bästa vis, hur man ser på köttet ifall det är bra, det är ju inte bara att följa ett recept liksom. Det blir fan lite av ett förhållande till råvaror och massa annat.

Skulle vara extremt kul som sagt, jag menar det finns ju massa privata frisörkurser och annat sånt skit, då borde det finnas privata kock-kurser också.

Myten
2005-07-17, 16:35
Matlagning är hur kul som helst. Jag pluggar nu, så det hela är mer utav en hobby som jag vill bli bättre på. Det blir nog så mycket roligare ju mer man kan skulle jag tro.

Det känns inte så givande att sitta och nöta in recept hemma när man inte förstår sakerna bakom det hela egentligen. Hur man steker kött på bästa vis, hur man ser på köttet ifall det är bra, det är ju inte bara att följa ett recept liksom. Det blir fan lite av ett förhållande till råvaror och massa annat.

Skulle vara extremt kul som sagt, jag menar det finns ju massa privata frisörkurser och annat sånt skit, då borde det finnas privata kock-kurser också.


Grubben kanske kan styra upp en kock-kurs han verkar kunna allt om mat!

Cilia
2005-07-17, 16:36
grythyttan har kurser men dom är inte billiga.

mitt förslag är att du går ihop med några matlagningsglada kompisar och skapar matlag. Antingen lagar ni ihop eller så bjuder ni hem varandra och då får en i taget laga en festmåltid. Jag tycker det är trevligast om man lagar ihop.

nu börjar jag drömma men man kan åka till Frankrike och Italien med på kurser. Finns i Danmark med men Italien skulle jag vilja

Megatuttarna
2005-07-17, 16:40
grythyttan har kurser men dom är inte billiga.

mitt förslag är att du går ihop med några matlagningsglada kompisar och skapar matlag. Antingen lagar ni ihop eller så bjuder ni hem varandra och då får en i taget laga en festmåltid. Jag tycker det är trevligast om man lagar ihop.

nu börjar jag drömma men man kan åka till Frankrike och Italien med på kurser. Finns i Danmark med men Italien skulle jag vilja

Vad går kurserna på då? 30 - 40 lax? Lär man sig nåt så spelar det ju ingen roll, det är nåt man har med sig hela livet.

Cilia
2005-07-17, 16:42
Vad går kurserna på då? 30 - 40 lax? Lär man sig nåt så spelar det ju ingen roll, det är nåt man har med sig hela livet.
sök på grythyttan men så dyrt är det inte.
det vanligaste är väl en helgkurs men det är bara fest då.
restaurangakademin i Stockholm har också kurser när jag tänker på det.

Allan
2005-07-17, 16:46
Studieförbunden för höge farao. Kryllar av matlagningskurser där - både veckovis och under terminer!


allan

Cilia
2005-07-17, 16:47
Studieförbunden för höge farao. Kryllar av matlagningskurser där - både veckovis och under terminer!


allan
äsch, du är så folklig *g*

z_bumbi
2005-07-17, 16:48
Studieförbunden för höge farao. Kryllar av matlagningskurser där - både veckovis och under terminer!


allan

Och finns det inget som passar där så plocka ihop ett gäng och starta en studiecirkel.

Cilia
2005-07-17, 16:54
Och finns det inget som passar där så plocka ihop ett gäng och starta en studiecirkel.
det var ju mitt första förslag ju
fast jag inte tyckte man behövde organisera det i en cirkel *L*

Pellefant
2005-07-17, 17:04
Pappa gick en kurs på PRO, sju kvällar, han var mycket nöjd, de lagade en avancerad 2-3 rätters varje gång, fast vill ni gå den får ni nog vänta. :)

Cilia
2005-07-17, 18:47
Pappa gick en kurs på PRO, sju kvällar, han var mycket nöjd, de lagade en avancerad 2-3 rätters varje gång, fast vill ni gå den får ni nog vänta. :)
*skrattar*
Tuttarna - du får helt enkelt vänta i 45 år sen kan du gå kurs om du fortfarande lefer då

Allan
2005-07-17, 19:32
Nämen plocka ihop ett gäng grabbar och starta en cirkel - träffas en gång i veckan och lär er reda såser och filea abborre. Det är verkligen jättenyttigt. För att inte tala om vilken status du kommer att få bland dina dambekanta....


allan

Jax
2005-07-17, 19:41
Ett litet länktips till er som vill ha lite recept:
www.tasteline.se

Det är visserligen mycket roligare att laga utan recept, men det är lätt att fastna i de gamla vanliga smakerna. Då är det bra att få lite nya idéer.

*edit*
Märkte till min stora glädje att de har gjort om sidan lite. Dels så är den inte lika rörig som innan och framför allt så har de slutat att ta betalt för en del av tjänsterna och recepten. Numera är allt gratis.