handdator

Visa fullständig version : Träning för bandyspelare


-xR-
2005-07-17, 14:34
Hej!

Jag har tänkt hjälpa min lillebror med träning som komplement till bandy (isbandy). 2-3 gånger i veckan är det tänkt att han skall träna på gymmet men det jag behöver hjälp med är upplägg för konditionsträningen.

Har tänkt mig någon form av intervallträning men vet inte särskillt mycket om det så jag vänder mig till kolozzeum. Någon som kan hjälpa?

Kan tillägga att isen inte kommer förens 3-4 månader.

/xR

Sibben
2005-07-17, 15:02
Vad gäller intervallträning skulle jag säga att det är av yppersta vikt att göra det i en form man tycker är rolig. En bra intervallträning är ju lite av en "nära-döden"-upplevelse, det är ju det som är poängen; kroppen får aldrig anpassa sig. Så fort den hittar en lunk så byter man tempo. Då är det ganska viktigt att man gillar motionsformen för att orka.

Det finns nog tusen artiklar på nätet om upplägg, sök på HIIT eller fartlek. I princip handlar det om två lägen: en rimlig arbetspuls och en ungefärlig maxpuls. Man får testa lite, helst med en pulsmätare i någon form, och se var någonstans man toppar och dalar och köra lite på känn. Hur det sedan utfaller i tider och motstånd är nog väldigt individuellt. Men det kan nog vara bra att vara lite försiktig i början, det är ganska ansträngande.

Allan
2005-07-17, 15:53
Man kan beställa en skrift här http://www.svenskbandy.se/t2.asp?p=33413


allan

-xR-
2005-07-17, 18:32
Söker mer efter ett bra upplägg för att få upp konditionen och mjölksyratåligheten snarare än specifik träning för bandyspelare.

xR

z_bumbi
2005-07-17, 18:43
Söker mer efter ett bra upplägg för att få upp konditionen och mjölksyratåligheten snarare än specifik träning för bandyspelare.

xR

Jag kan inte ett skit om bandy men..

Hur ofta brukar han träna i vanliga fall för bandyn?

Brukar han orka hela matchen? (Hur lång är en match?)

-xR-
2005-07-17, 18:52
Då det är is och säsongen är igång blir det 2-3 träningar / vecka med bandylaget och match på det.

Då han spelar i U17 är matchens längd 2 x 40 mins (A-lag 2 x 45). Visserligen tränas det med laget innan säsongen men han vill gärna komplettera lite på egen hand under sommaren.

Han orkar en hel match och är i bra form men allt kan förbättras.

z_bumbi
2005-07-17, 19:26
Tre konditionspass per vecka de första veckorna och sen blir det fyra pass.

Del ett.

Ett längre pass på 50 minuter då han inte är totalt slut när det är klart. (Det behöver inte vara löpning men då får man uppskatta hur jobbigt något annat är och justera tiden lite, jag skulle kunna tänka mig att inlines är bra t ex men då är det nog lite längre tid som gäller.)

Ett kortare pass på 30-40 min då han springer nästan så fort han kan men han ska inte stupa i mål varje gång.

Ett intervallpass där längden på springdelen är ungeför lika lång som en rush är på bandyn (Inte så noga att det blir exakt men tar en rush 20 s så är det onödigt att köra 2 minuter.), vilan (Inte totalvila utan att man slöjoggar.) mellan intervallen bör i början vara minst fem gånger så lång som själva löpdelen. Kör ca 10 intervall första tiden och försök sen lägga på några till så han når 12-14 stycken.

Del två efter ca 6 veckor.
Ett längre pass på 50 minuter då han springer/cyklar/ror/åker inlines etc men inte är totalt slut när det är klart.

Ett kortare pass på 30-40 min då han springer intervall som är lite längre, 2-3 minuter och sen slöjogga lika länge. Här gäller det att lära sig hur hårt man kan springa i början då det snabbt kan ta stopp. Då får man slöjogga resten och sen moderera farten lite bättre nästa gång.

Ett intervallpass där längden på springdelen är ungeför lika lång som en lång rush är i bandyn. Vilan mellan intervallen bör nu krympas vartefter för att öka mjölksyratåligheten ännu mer. Jag skulle börja i slutet av passet genom att helt enkelt korta av de två sista viloperioderna så de bara två-tre gånger springdelens längd.
Efter två veckor så plockar man bort en del av vilan mellan nästa två intervall osv tills man har nått det så att all vila är lika lång och då gäller det bara att försöka orka att pressa sig mer under själva löpningen.

Pass nummer fyra som man kan köra direkt efter styrketräningen, cykla/spring i hårt tempo i 10-15 minuter.

Det finns lite att tänka på.
Mjölksyraträning för löpning ger inte automatiskt lika bra tålighet för skridskoåkning men det är betydligt bättre än inget (Musklerna jobbar lite olika.)
Man ska vara uppmärksam på om det verkar bli för mycket och då får man skära ner lite en period.
Ät massor av mat för att orka.
Det viktigaste är att det är kul och att han rör sig vilket räcker ganska långt jämfört med att inte röra sig.

Det är ungefär så jag skulle lägga upp det men då saknar jag som sagt full koll på vad bandy innebär plus lite annat tjafs som är bra att veta och som är omöjligt att ta reda på via internet.

-xR-
2005-07-17, 19:31
Oj! Grymt svar Bumbi! Tack så mycket!

Strykkatt
2005-07-21, 21:03
jag tränadeför några år sedan med en landslagsspelare i bandy. vi brukade mest laja runt med basket och fotboll. De dagar vi körde på gymmet tränade han dock nästan uteslutande benböj! grymt mycket benböj!