handdator

Visa fullständig version : Axel/nackskada


Osten80
2005-07-17, 12:54
Hej

Jag hoppas att nån kan hjälpa mig med mitt problem.
Jag har under ungefär ett halvår haft problem med min högra axel/nacke/hals.

Det går nog inte att beskriva som smärta. Det hugger inte utan det stramar mera. Lite svårt att beskriva men det känns mer som en molande värk. Det sträcker sig ända upp till bakhuvudet med huvudvärk som följd. Man kan också känna en liten knuta ungefär 5 cm höger om struphuvudet. Det kanske inte har med saken att göra, men det känns ändå relevant att ta upp.

Värt att nämna är också att under de dagar som skadan känns värst så brukar jag också känna mig hängig, halvfebrig och med en viss antydan till halsont...

Jag har varit hos en erkänt duktig naprapat men han kunde inte hitta något fel.
Rörligheten i axel och nacke är inte påverkad, men jag har fått hoppa över vissa övningar som tex hantellyft framåt. När jag kör den övningen känns det som att det till en början kittlar i hals och nacke och om jag fortsätter så stramar det och bränner så pass mycket att jag inte kan fortsätta.

Efter att ofrivilligt ha vilat i 3 veckor (sjukdom och semster) kände jag inte av skadan längre. Jag körde en vecka på gymet utan problem, men under 2:a veckan efter uppehållet så kom skadan tillbaka under ett bröstpass.

Bröstpasset innehöll: lutande bänkpress, lutande hantelpress och flies.
Den enda skillnaden mot bröstpasset veckan innan är jag körde flies andra veckan. Första veckan körde jag bara lutande bänk och lutande hantelpress.

Kan det verkligen vara flies som är boven i dramat?

Jag förstår att det är svårt att ställa diagnos över nätet, men jag måste prova nånting då varken läkare eller naprapat lyckats hitta något fel.

Det kanske finns nån annan här som har haft samma problem?

Tack på förhand

P.S Jag är 25 år gammal. Har tränat i ett år efter ett uppehåll på sex år :em:

182 cm lång och 85 kilo tung/lätt

Osten80
2005-07-17, 17:34
Jag kan också tillägga att det emellanåt strålar ut i högerarmen och ut till ringfingret.

Osten80
2005-07-25, 16:56
* BUMP*


Ingen som har nån teori?

obesogen
2005-07-28, 00:10
Rent spontant låter det som en irriterad/inflammerad muskel som gör att plexat som innerverar hals/rygg och sedan överarmen, är klämt. När du tränar sväller muskeln och det blir en inklämmning. Vad det sen beror på, är helt omöjligt att säga såhär över nätet. Vad sa naprapaten?

Åse Columbus
2005-07-28, 10:50
kanske sträcka lite på axelns främre del ??...Tight deltoideus anterior?

Har du lite framåtroterade axlar?..

Osten80
2005-07-30, 08:31
Tack för svaren.

Jag fick strechövningar av en massör för ett tag sen som troligtvis förvärrade skadan ännu mer. För några dar sen fick jag lite nya strechtövningar i en annan tråd här på forumet.

Jag har strechat axel och nacke i ung. 10 min per dag och det har gjort susen. Tänker fortsätta med det ett tag till och se vad som händer, men det verkar lovande...