handdator

Visa fullständig version : Färsk pasta?

Bumpsan
2005-07-17, 10:11
Jag är ingen stor fanatiker av pasta men nu har jag smakat den färska pasta o muuuums va gottit de är!! :eating:
Min fråga är nu, är de någon skillnad på färsk och "vanlig" pasta? Självklart är väl fullkornspasta de alldra nyttigaste men man kan ju inte vara nyttig alltid!

Charlotte :naughty:

Frazze
2005-07-17, 10:31
Det finns fullkornsvarianter av färskpasta också.

King Grub
2005-07-17, 10:32
Näringsmässigt är det ingen skillnad om inte ingredienserna skiljer (Ägg kanske ingår? I sådana fall är det knappast en nackdel). Även GI-mässigt är färsk pasta rätt likvärdig med den torra varianten, dvs relativt lågglykemiskt.

Jashguim
2005-07-17, 10:51
Skillnaden är priset...

Lizzie
2005-07-17, 11:18
Har inte färskpasta mycket högre Gi än fullkornspasta?? Tänkte mest på fiberhalten är högre i fullkorn och koktiden på färkpasta är väl typ 1 minut och då är den överkokt ändå - mjuk som gröt.

King Grub
2005-07-17, 11:26
Har inte färskpasta mycket högre Gi än fullkornspasta?? Tänkte mest på fiberhalten är högre i fullkorn och koktiden på färkpasta är väl typ 1 minut och då är den överkokt ändå - mjuk som gröt.

Fullkornspasta och standardpasta har i princip likvärdigt GI, och färsk pasta är inom samma intervall (65-75).

Highlander
2005-07-17, 11:59
Fullkornspasta och standardpasta har i princip likvärdigt GI, och färsk pasta är inom samma intervall (65-75).

gäller detta även snabb-pasta typ snabbmakaroner?

Lizzie
2005-07-17, 16:02
Jag fattar inte hur den mjuka och fiberfattiga färskpastan kan ha samma GI som en fullkornspasta som innehåller mer fibrer och som är fastare i strukturen. Man ska väl välja pasta som har lite längre koktid och som är lite större i storlek - det tar längre tid för kroppen att bryta ner och bör därför ha högre GI? Har jag fel?

King Grub
2005-07-17, 16:24
Jag fattar inte hur den mjuka och fiberfattiga färskpastan kan ha samma GI som en fullkornspasta som innehåller mer fibrer och som är fastare i strukturen. Man ska väl välja pasta som har lite längre koktid och som är lite större i storlek - det tar längre tid för kroppen att bryta ner och bör därför ha högre GI? Har jag fel?

Fibermängden i pasta har ingen effekt på GI.

"These results emphasize that food form rather than fiber may be important in determining the glycemic response and that pasta may be a useful source of carbohydrate in the diabetic diet."

Diabetes Care. 1983 Mar-Apr;6(2):155-9 Glycemic response to wheat products: reduced response to pasta but no effect of fiber.

Inte heller koktiden.

"The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min (45 +/- 6 and 46 +/- 5, respectively), or by protein enrichment (38 +/- 4)."

Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4. Glycemic response to pasta: effect of surface area, degree of cooking, and protein enrichment.

Fullkornspasta har likvärdigt GI som standardpasta, men fullkornsvarianten ger större insulinfrisättning.

"There was no difference in glycemic response between either form of spaghetti... There was no difference in insulin response between WB and SB but BS had a greater response than WS."

Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6. Post-prandial glucose and insulin responses to different types of spaghetti and bread.

Lizzie
2005-07-17, 19:05
Okey, där rasade min kunskaper om pasta. Nu är alltså nudlar likvärdiga med fullkornspastan, eller fullkornspastan ger tom högre insulinsvar. Stämmer det, min engelska är inte på topp. Jag kan inte förstå varför inte fiberhalten och strukturen i pastan skulle vara betydande, när det gör det på andra livsmedel.

Alltid lär man sig något nytt...

(de foskarrapporterna du hänvisade till var gjorde 1983-1987, det kan inte finnas några nyare, som visar annat??)

King Grub
2005-07-17, 19:29
Nu är alltså nudlar likvärdiga med fullkornspastan, eller fullkornspastan ger tom högre insulinsvar.

Nudlar var väl iofs inte med alls (snabbnudlar har lågt GI, men är späckade med (dåligt) fett). Det är mer näring i fullkornspasta, så den är nyttigare än standardpasta.

(de foskarrapporterna du hänvisade till var gjorde 1983-1987, det kan inte finnas några nyare, som visar annat??)

Nej. Och många GI-värden i tabeller du hittar på nätet är baserade just på studier från 80-talet, i synnerhet Jenkins DJA, Wolever TMS, Taylor RH, et al. Glycemic index of foods: a physiological basis for carbohydrate exchange. Am J Clin Nutr 1981; 34: 362-6.

Åldern på en studie saknar betydelse, om det är en vetenskapligt korrekt utförd studie och mätmetoderna fortfarande är domsamma. Och i GI-fallet är det fortfarande exakt samma tillvägagångssätt.

Man gör oftast inte nya GI-studier på samma livsmedel; det är inga resultat som behöver ifrågasättas.

Vi har samma GI-värden som studierna från tidigt 80-tal på spaghetti i Eur J Clin Nutr. 2002 Aug;56(8):735-9. A comparison between an in vitro method to determine carbohydrate digestion rate and the glycemic response in young men.

Lizzie
2005-07-18, 08:56
Man gör oftast inte nya GI-studier på samma livsmedel; det är inga resultat som behöver ifrågasättas.

Nej, det försår jag men...vad har alla fått ifrån att ju ju längre koktid och ju större pastan är - ju lägre GI? Det står så i många böcker och det lärs ut så även i näringslära på olika skolor.

tenchi
2005-07-18, 10:08
Nej, det försår jag men...vad har alla fått ifrån att ju ju längre koktid och ju större pastan är - ju lägre GI? Det står så i många böcker och det lärs ut så även i näringslära på olika skolor.`

undra varför folk blir förvirrade och misslyckas med sin kosthållning/diet/viktnedgång. *rolleyes*

Sparrisen
2005-07-18, 10:12
gäller detta även snabb-pasta typ snabbmakaroner?
'
Ja

Frippe_L
2005-07-18, 10:36
Jag är ingen stor fanatiker av pasta men nu har jag smakat den färska pasta o muuuums va gottit de är!! :eating:
Min fråga är nu, är de någon skillnad på färsk och "vanlig" pasta? Självklart är väl fullkornspasta de alldra nyttigaste men man kan ju inte vara nyttig alltid!

Charlotte :naughty:

Nej det är väl mer pizza och kebab som gäller för dig? *innocent*