handdator

Visa fullständig version : Känslig mot laktos/proteintillskott


Lillgrabben
2005-07-17, 00:00
Vad finns det för proteintillskott för mig som är känslig mot laktos?

Jag mår rentutsagt pyton om jag dricker vanliga proteindrinkar...... Mjölk i större mängder är också omöjligt då detta ofelbart leder till "kraftfull respons" i magen ganska omg.

Däremot tål jag Gainomax, Multipowers Protein på flaska, fruktyoghurt etc. Yoghurt är ju iofs helt okej, men innehåller lite väl mycket socker....


Så till frågan; finns det ngt proteinpulver som jag kan tänkas tåla? Priset är väl mindre viktigt, däremot är smaken samt minimerat innehåll av laktos viktigt!


MVH

WHITEFOLKS
2005-07-17, 00:04
De flesta Vassleisolat innehåller vädigt små mängder laktos.

Lillgrabben
2005-07-17, 00:15
De flesta Vassleisolat innehåller vädigt små mängder laktos.


Vad kan man då räkna som "vassleisolat"? Ge gärna exempel!

Jag har provat Exell & några fler märken, men börjar må riktigt pyton av dessa.

Det är ngt i dessa grejer som inte min mage klarar av, eftersom att jag är känslig mot laktos så tror jag att det är detta som spökar.


MVH

WHITEFOLKS
2005-07-17, 00:37
Exell är koncentrat. Isolat är bl.a. fairings WPI, whey 100, dahlblads iso whey osv... de flesta märken har något isolat i sin produklinje.

Lillgrabben
2005-07-17, 00:41
Exell är koncentrat. Isolat är bl.a. fairings WPI, whey 100, dahlblads iso whey osv... de flesta märken har något isolat i sin produklinje.

Aha, där ser man!


Tackar för svaret.

nordland
2005-07-17, 01:22
Och om du inte vill slänga ut dyra pengar på att köpa dyra vassleisolat så finns det ju alltid äggprotein.. Jag tål inte ens vassleisolat så för mig är äggprotein eller sojja de enda alternativen, och då är ju ägg helt klar att föredra..

tp_88
2005-07-17, 02:00
Isolat är bl.a. whey 100
Är inte det koncentrat!? :confused: Annars är det ju riktigt billigt!

EDIT: Kollade specifikationerna, det står mycket riktigt 100% isolat!

WHITEFOLKS
2005-07-17, 03:33
Du tänker nog på whey 80 som är deras koncentrat. Vetefasiken om whey100 är så billigt :)

aliquis
2005-07-17, 10:30
Fast 1kg wpi kostar ju 269kr, rapid hydro är 2kg för 645, dvs 322.5kr/kg. När man ändå är på de prisnivåerna skulle jag nog ta hydrolysatet, är ju bara 50kr till.
Grub eller någon borde ju kanske kunna förklara hur pass mycket bättre det kan tänkas vara, och mängden man tar är kanske inte så viktig som att det är riktigt snabbt?

Kikade någon graf som var i reklamsyfte men skillnaden kanske inte är så stor? Toppar ju bra mycket snabbare och något högre än isolat iaf, dalar snabbare med men om man tar lite mer efter 1-1.5timme får man en ännu högre topp.

z_bumbi
2005-07-17, 11:00
Fast 1kg wpi kostar ju 269kr, rapid hydro är 2kg för 645, dvs 322.5kr/kg. När man ändå är på de prisnivåerna skulle jag nog ta hydrolysatet, är ju bara 50kr till.

Hydrolysatet innehåller dock lite mer laktos men tar man det endast i samband med träningen så tål nog de flesta som är laktosintoleranta de mängderna, är man väldigt känslig så kan det kanske bli problem.
I övrigt håller jag med vad gäller den lilla skillnaden i pris och att det ju bara vid några få tillfällen i veckan som man använder hydrolysatet så kostnaden blir inte så stor utslaget per pass/månad.

När man räknar priset isolat vs koncentrat får man även tänka på att det oftast är mer protein i isolatet så prisskillnaden är inte så enorm som den först kan verka, även om det finns vissa isolat som inte är så mycket bättre än koncentrat på den fronten..

aliquis
2005-07-17, 11:54
Hydrolysatet innehåller dock lite mer laktos men tar man det endast i samband med träningen så tål nog de flesta som är laktosintoleranta de mängderna, är man väldigt känslig så kan det kanske bli problem.Mjo, jag såg det, över 80% protein i rapid hydro men 88% i wpi. Vet inte vad det rena vasslehydrolysatet har.
Visst är det ingen nackdel att ta det med kaseinhydrolysat också? Det skall ju vara ännu snabbare och kasein(koncentrat) skall ju vara lika ok som vassle(koncentrat) efter träningspasset?
I övrigt håller jag med vad gäller den lilla skillnaden i pris och att det ju bara vid några få tillfällen i veckan som man använder hydrolysatet så kostnaden blir inte så stor utslaget per pass/månad.Och det snackades ju om 6gram essentiella aminosyror tidigare, vet inte hur mycket protein det rör sig om men man kanske klarar sig finfint på 30 gram hydrolysat efter passet? Eller säg 20 före, 20 efter och ytterligare 15 en timme senare?
Kan ta med graferna även om de inte är bra:
http://www.t-nation.com/img/photos/305Figure-1.gif
Rena aminosyror, syns lite dåligt men ser ju ut som att man får en topp efter ca 20-30minuter som ger mer än 5ggr högre proteinbalans än.. ja, än vad? Normalt?
http://www.t-nation.com/img/photos/305Figure-2.gif
Visar hydrolysat i svart vs isolat i rött.
Efter drygt 30min toppar ju isolatet där med över 500% också, isolatet når ändå upp till 400% men det tar en timme. Efter en timme är ju dock hydrolysatet något sämre än isolatet.
http://www.t-nation.com/img/photos/305Figure-3.gif
Men om man då slänger i sig mer hydrolysat efter 80min när man var nere på 300% så får man ytterligare en topp, vilken går upp till 700% efter 1timme och 40min och ligger på över 400% av proteinbalansen(?) 3 timmar efter passet.

Fast jag hade fått för mig att aminosyrorna TOPPADE efter en timme och att hydrolysatet tog 80min på mig, men de måste ha menat att toppen varade så länge, tyckte det lät skitkonstigt att det skulle ta sådan tid då koncentratet ju hade blivit grymt långsamt i jämförelse.

När man räknar priset isolat vs koncentrat får man även tänka på att det oftast är mer protein i isolatet så prisskillnaden är inte så enorm som den först kan verka, även om det finns vissa isolat som inte är så mycket bättre än koncentrat på den fronten..
Är ju dock runt 10% högre enligt förteckningen, dvs ca 1/7 mer protein. Så om man kan få koncentrat för säg 130kr skulle det ju bara motsvara 148kr för det med högre proteininnehåll.
Men finns väl ingen direkt mening med isolat över koncentrat överhuvudtaget om man nu inte är just laktosintolerant?
Har läst något om att det fanns fler ämnen som påverkar tillväxten positivt i koncentrat, och det är ju billigare som sagt.
Skall man betala mer vill man väl få ett snabbare protein också =P

z_bumbi
2005-07-17, 15:21
Och det snackades ju om 6gram essentiella aminosyror tidigare, vet inte hur mycket protein det rör sig om men man kanske klarar sig finfint på 30 gram hydrolysat efter passet? Eller säg 20 före, 20 efter

Det är rimliga mängder, även för ett vanligt vassle och om man inte väger 90-100 kg eller mer.

och ytterligare 15 en timme senare?

Eller så äter man mat efter en timme, funkar gissningsvis lika bra för att hålla proteinnivån uppe då man får i sig mer protein än 15 g från en hel måltid.

Rena aminosyror, syns lite dåligt men ser ju ut som att man får en topp efter ca 20-30minuter som ger mer än 5ggr högre proteinbalans än.. ja, än vad? Normalt?


Att inte äta något med protein i överhuvudtaget gissar jag på.

Men finns väl ingen direkt mening med isolat över koncentrat överhuvudtaget om man nu inte är just laktosintolerant?

Stämmer.

Lillgrabben
2005-07-17, 20:20
Nordland;

Japp, ägg funkar för mig. Dock så är det lätt att bli en smula less på smaken efter ett tag. Jag brukar nöja mig med 2-3 st på morgonen, det känns som om det är min smärtgräns.

Kanske man ska prova ett isolatprotein, få se om magen tål det bättre?!!


Så till den logiska följdfrågan

Vilket isolatprotein smakar bäst?


OBS! Chokladsmak går bort direkt för det gillar jag inte alls.

nordland
2005-07-18, 12:26
Nordland;

Japp, ägg funkar för mig. Dock så är det lätt att bli en smula less på smaken efter ett tag. Jag brukar nöja mig med 2-3 st på morgonen, det känns som om det är min smärtgräns.

Kanske man ska prova ett isolatprotein, få se om magen tål det bättre?!!


Så till den logiska följdfrågan

Vilket isolatprotein smakar bäst?


OBS! Chokladsmak går bort direkt för det gillar jag inte alls.

prova köpa ett rent äggviteprotein pulver... Optimum, o.l.i.m.p., Mdoubleyou mfl har rena äggprotein pulver.. Prova vetja..

EiseltUK
2005-07-18, 14:50
Vad finns det för proteintillskott för mig som är känslig mot laktos?

Jag mår rentutsagt pyton om jag dricker vanliga proteindrinkar...... Mjölk i större mängder är också omöjligt då detta ofelbart leder till "kraftfull respons" i magen ganska omg.

Däremot tål jag Gainomax, Multipowers Protein på flaska, fruktyoghurt etc. Yoghurt är ju iofs helt okej, men innehåller lite väl mycket socker....


Så till frågan; finns det ngt proteinpulver som jag kan tänkas tåla? Priset är väl mindre viktigt, däremot är smaken samt minimerat innehåll av laktos viktigt!


MVH

Kaseinbaserade produkter såsom Sloow Protein eller kasein+vassle t ex Protec är nästintill heltfria från laktos. WPI Fairing, Whey fx, Whey100 är exempel på vassleprotein med lägre laktoshalt som du bör tolerera.

/ Henrik

/ Henrik

Lillgrabben
2005-07-20, 21:56
Kaseinbaserade produkter såsom Sloow Protein eller kasein+vassle t ex Protec är nästintill heltfria från laktos. WPI Fairing, Whey fx, Whey100 är exempel på vassleprotein med lägre laktoshalt som du bör tolerera.

/ Henrik

/ Henrik


Tack för ditt svar!