handdator

Visa fullständig version : (musik) Bekanta sig med svunnen tid


precis
2005-07-16, 19:23
Jag känner mig, produkt dato 1986, som en person som missat historiens fornstora dagar.

Jag tänker på namn som Led Zeppelin, The Who med flera.

Egentligen har jag nog aldrig riktigt lyssnat på liknande band, jag började dock för några månader sen lyssna på Guns 'n' Roses' skiva Use Your Illusions II - har nog utan att överdriva lyssnat i över 150 timmar på den under den tidsperioden.

Vad jag nu ber er att göra, som goda medmänniskor, är att lite lätt skriva ned band i stil med Led Zeppelin och de enligt er 1-5 bästa låtarna från respektive band.

Seså, bilda mig!

Om ni pallar, några sjyssta Woodstock-låtar önskas också (såg ni dokumentären häromdagen? Såg första timmen, var föööör trött för hela. Sjukt grymt!).

JoelR
2005-07-16, 19:29
Guns n roses har ju hämtat mycket inspiration från Aerosmith. Så Aerosmith är ett tips.
Fem bästa låtarna har jag ingen aning om, ändrar mig hela tiden. Lyssna själv och se vad du gillar.

Dipshit
2005-07-16, 19:36
Så du har lyssnat in dig lite på The Led?

Annars kommer lite tips här:

Stairway to heaven ..duh
Immigrant Song
Over the hills and far away
Kashmir
Rock and Roll
Heartbreaker
Babe I'm Gonna Leave You
Ramble on
Going to California

nu slutar jag, annars blir det alla låtar..

Pudzianovski
2005-07-16, 19:40
Boston - More than a feeling
The Kinks - You really got me
Led Z - Stairway
Thin Lizzy - Jailbreak

:thumbup:

High1ander
2005-07-16, 22:11
Queen är ju kanske för flamboyanta, men Rainbow bör nog duga med sin fina "castle-rock" som vissa vill kalla deras stil.

Trummisen i Rainbow räknas som en av världens bästa, Cozy Powell

Rainbow:
-Stargazer
-Gates of Babylon
-Man on the Silver Mountain
-Catch The Rainbow (deras bästa ballad)
-Kill The King (Underbart intro, härligt tempo)

Led Zeppelin:
-Stairway To Heaven
-No Quater
-Kashmir
-Baby I'm Gonna Leave You
-Achilles Last Stand (deras bästa låt)

Timmi
2005-07-16, 22:41
Sköna Woodstock låtar, Jimi Hendrix är given där, Janis Jopplin.

Själv gillar man hårdrock mer, även Zeppelin, men Deep Purple, Black Sabbath, Dio lyssnar jag inte så mkt på men godbitar finns, sen Judas Priest.

Jag säger född i fel årtionde....men jag får njuta av 80-talsnatten till fullo :hbang:

Tim

Allan
2005-07-16, 22:43
Jag säger född i fel årtionde....men jag får njuta av 80-talsnatten till fullo :hbang:

Tim

Inte alls född fel. Du missade fasansfulla mängder skit som vräktes ut också. Ohyggligt. Plågsamt.


allan

Timmi
2005-07-16, 22:50
Och det gör jag inte nu då? Nu har remix tiden kommit så de kan förstöra alla bra låtar som kom innan mig, och några som kom efter......

Är väldigt konservativ när det gäller musik :)

Tim

mangemani
2005-07-16, 23:19
aldrig riktigt gillat led zepelin,visst,några sköna låtar har väl gruppen gjort,men,nä,aldrig varit nått fan utav dom.

jag är uppväxt med grupper som manowar,ac/dc,slayer,saxon,judas priest,meatloaf.

meatloaf var det första "rock" bandet man lyssnade på och föll för dom direkt,skaffade alla deras skivor och jag var ett mycket stort fan av dom.
sen fick man låna albumet "kings of metal" och det var då man började få upp ögonen för hård rock.fick förutom kings of metal låna en kasse med andra album som man nästan blev besatt utav.hela kassen med album bestog bara utav 80 tals band.


här är 3 utav grupperna som jag lyssnade om och om igen på under min uppväxt:

manowar - kings of metal
1.wheels of fire
2.pleasure slave
3.hail and kill
4.kings of metal

ac/dc - razors edge
1.money talks
2.thunderstruck
3.lets make it
4.fire you guns
5.razors edge

skid row - slave to the grind
1.slave to the grind

meatloaf - bat out of hell,back into hell
1.life is a lemon and i want my money back
2.everythin louder than everything else
3.good girls go to heaven and the bad girsl go everywhere
4.out of the frying pan and into the fire


kan tillägga att jag var en sån som lyssnade på smörmusik från celiene dion osv innan jag kom i kontakt med denna kasse med helt underbar rock.

n1tro
2005-07-16, 23:29
Jag känner mig, produkt dato 1986, som en person som missat historiens fornstora dagar.

Jag tänker på namn som Led Zeppelin, The Who med flera.

Egentligen har jag nog aldrig riktigt lyssnat på liknande band, jag började dock för några månader sen lyssna på Guns 'n' Roses' skiva Use Your Illusions II - har nog utan att överdriva lyssnat i över 150 timmar på den under den tidsperioden.

Vad jag nu ber er att göra, som goda medmänniskor, är att lite lätt skriva ned band i stil med Led Zeppelin och de enligt er 1-5 bästa låtarna från respektive band.

Seså, bilda mig!

Om ni pallar, några sjyssta Woodstock-låtar önskas också (såg ni dokumentären häromdagen? Såg första timmen, var föööör trött för hela. Sjukt grymt!).


rekommenderar STARKT albumet Appetite for Destruction... lyssna på det albumet istället för use your illusion 2 :)

Slartibartfast
2005-07-17, 09:03
ALLT MED THIN LIZZY! :bow: :bow: :bow:

Börja med albumen Jailbreak och Bad Reputation och deras första skiva Thin Lizzy.

Menigar
2005-07-17, 09:25
Kolla upp King Crimson-albumen In the Court of the Crimson King och Red. Två underbara plattor som man inte får missa!

Endumen
2005-07-17, 13:52
Over the hills and far away


Varför? VARFÖR alltid denna ihopväxling med Gary Moore??

Timmi
2005-07-17, 13:58
Varför? VARFÖR alltid denna ihopväxling med Gary Moore??


Hrmpf...inte alls, Zeppelin har gjort en låt med samma namn, sen att de två låtarna är helt olika är en annan sak...så det är helt rätt.

Tack för mig Tim

Grippster
2005-07-17, 14:58
Deep Purple - Child in time

Griip
2005-07-17, 17:36
Guns n Roses

Knocking on heavens door
November Rain
Yesterday
Bohemian Rhapsody
Don't Cry

ACDC

Thunderstruck
Back in Black
You shook me all night long
For those about to rock(we salute you)

Thin Lizzy

Warriors
Whiskey in the jar
(Inte lyssnat mycket på Thin Lizzy men dem här 2 e guld)

Led Zeppelin

Kashmir
The ocean
Stairway to heaven
Black Dog
American woman

Queen

Don't stop me now
Show must go on
Break free(I want to break free?)
Fat bottomed girls(!)

Neil Young - Keep on rocking in the free world(!)
Deep Purple - Highway Star
Ozzy Osbåårn - Mama, I'm coming home
- I just want you
Alphaville - Forever young

Ja, det blev lite annat också! Men alla dem här låtarna är GULD!