handdator

Visa fullständig version : Hjälp med bicepsträning


toso
2005-07-16, 18:15
Har tränat på gym ett par månader. Jag kör på ett program och jag får träningsvärk i alla muskelgrupper utom biceps. Jag har inte hittat någon bra övning än. Utbudet kan inte bli så stort pga att jag har ryggproblem, jag föredrar sittande övningar. Har ni några bra förslag som ger bra med kontakt med biceps?

AnimalGen
2005-07-16, 18:22
Scottcurl, hantelcurl, hammercurl

RobbeliRobban
2005-07-16, 18:55
Med utebliven kontakt med biceps, gissar jag även på uteblivna bicepsresultat? Testa att bara använda dig av en enda bicepsövning, (en där du har händerna supinerade (det är lättast att känna biceps så)-valfritt vilken). Medeltung vikt, ungefär den vikten du kan göra 7-8reps på i ett set. Stanna vid fem reps, gör många set, (5set?). Du kommer att kunna jobba strikt, men ändå använda dig av en hyfsad vikt.

Varannat pass försöker du höja vikterna en aning, med bibehållen teknik/tempo. Du kommer både att bli starkare och få en klockren teknik på en övning, det gör det lättare för dig att få in rätt "feeling" i andra övningar.

När din enda övning känns perfekt (och du även jobbat dig upp på mycket tyngre vikter-blivit starkare) lägg till lite varianter, i några få set, kanske med annan vinkel, istället för supinerat-semisupinerat, pronerat eller "hammargrepp" eller i cable eller dylikt.

P3trus
2005-07-16, 19:09
Att man inte får träningsvärk betyder inte att man inte fått kontakt med muskeln eller att inget har hänt.

koncentrationscurl, hantelcurl och stångscurl is teh shit.

pellepedal
2005-07-16, 19:28
koncentrationscurl, hantelcurl och stångscurl is teh shit.

Hört det av andra eller upptäckt det själv? med tanke på att du själv bara tränat i två månader...

P3trus
2005-07-16, 19:44
Hört det av andra eller upptäckt det själv? med tanke på att du själv bara tränat i två månader...

Jag tycker att de är de "bästa" bicepsövningarna, och har även hört det av andra. Så, både och...

toso
2005-07-16, 19:49
Ok. Tänkte jag skulle prova sittande hantelcurl, verkar vara en bra övning.

MrBoris
2005-07-16, 21:28
stångcurl, hantelcurl, ÖVERBELASTA och cheata gärna lite om du vill få större utveckling på biceps...funkar för mig iaf

*edit*
kör stående också om du kan

Fettecke
2005-07-17, 01:25
jag säger: hantelcurl, och skivstångscurl... mer behöver du inte igentligen...(tror nog att fler håller med mig)

skisvtångscurl aktiverar inte bara biceps, utan även underarmar.... kör du även hantelcurl så blir det gudomligt :D

utför du de övningarna rätt så är det så att man blir våt i byxan för mindre. (framskjuten armbåge i slutet av curlen, och ingen sving på stången / hanteln, ren press dvs.)

personligen så tycker jag inte om att överbelasta för mkt i skivstångscurl, det blir lätt sving i bottenläget på stången och krökt rygg, men vikten kommer ändå upp med biceps. = "tycka illa om det!"

upp till dig att fundera vad som igentligen är bäst för dig.

AcidSleeper
2005-07-17, 11:45
Utöver de du nämner Fettecke så skulle jag vilja lägga till Koncentrationscurlen... jag avslutar nästan alltid mina biceps-pass med just den övningen!

Man får pump och man koncentrerar sig verkligen på just biceps! :)

Langster
2005-07-17, 12:01
Som sagt att du inte får träningsvärk i biceps behöver inte betyda att du inte tränar den bra. Vissa muskler är jävligt svåra att få värk i tycker jag.
Sen ska du cheata lite när du kommit en bit med träningen tycker jag. Man är FÖR svag i startläget oftast, vilket resulterar i att man blir tvungen att använda för låga vikter för att få de resultat man önskar om man kör för strikt.

Det finns en mängd bicepsövningar som är skonsamma för ryggen.

T.ex:
- Sittande hantelcurl utan ryggstöd.
- Sittande bakåtlutande hantelcurl med ryggstöd.
- Pullups (chins) med handflatorna mot dig.
- Scottcurl i olika former.
- Dubbelbiceps med kablar.
- Curl med kabel ovanifrån, liggandes på rygg på bänk.
- Olika former av koncentrationscurls.

Stående stångcurl kanske anses vara den bästa bicepsövningen, men jag tror att det mest beror på att man kan använda mest vikter där. Om du har problem med ryggen kan du få goda resultat av andra övningar ändå. Allt handlar om att ta i och belasta muskeln så mycket man kan, vilket är fullt möjligt med kablar och andra övningar som en del ser ner på.

Personligen tycker jag att pullupsvarianten är en av de bästa bicepsövningarna. Testa att ha den övningen som grund för din bicepsträning.

aliquis
2005-07-17, 13:09
Jag tycker att de är de "bästa" bicepsövningarna, och har även hört det av andra. Så, både och...
Skivstångscurl och sittande hantelcurl kör jag, men inte så mycket av något.

Johan86
2005-08-13, 11:22
jag tänkte höra hur ni kör skivstångscurl.håller ni överarmen på samma plats hela tiden eller höjer ni överarmen så att stången stöter i axeln i slutet?

Yip_man
2005-08-13, 11:41
Överarmaen ska skjutas framåt något vid slutläget dvs underarmarna ska vara "lodräta" i slutet.