handdator

Visa fullständig version : Grattis till min polare


Pingu
2005-07-16, 17:36
Det är dragrace just utanför Skellefteå i helgen. Har några polare som kör med blandade resultat. Fick nyss telefon av en vilt skuttande Erik.
Han har i vinter byggt turbo i sin BMW 325 -86. Det står Scania på turbon så det är modell stort. Han fick en taskig start men slutade på 11,96 och en slutfart på 189 km/h på 402 meter :bow:

Jag åkte monstret på valborgs och det gick .... fort

För 2 helger sen så tog han gpsn och körde ut på flygfältet ( han jobbar där)
när det gick 277 km/h så slutade han och då var varvet uppe på 6000. Han har varvstop på 9000 så med alla utväxlingar ( låda, bakaxel) och varven så gör den 300 + *flex*

palme
2005-07-16, 17:37
Damn! Ett litet monster, vad krävs i motorväg för att komma under 10sek?

Rockhard
2005-07-16, 17:38
hälsa att rockhard @ kolozzeum gratulerar

s_himself
2005-07-16, 17:43
Damn! Ett litet monster, vad krävs i motorväg för att komma under 10sek?


ja du, typ 800+hk och en lätt bil och gärna 4 hjulsdrift.. enklaste vägen :)

palme
2005-07-16, 17:44
En v12 mustang borde väl kunna slå 10sek eller?

Menigar
2005-07-16, 17:44
Grattis till honom!

Har han någon sida om projeketet då han skruvade i lastbilsturbo?

Pingu
2005-07-16, 17:46
Mycket motor och en förare som vet vad den gör. 10 är lite magisk

Pingu
2005-07-16, 17:47
Nix ingen sida

Nitrometan
2005-07-16, 17:53
Damn! Ett litet monster, vad krävs i motorväg för att komma under 10sek?
Framförallt krävs ett bra vikt/effektförhållande och att få ner kraften i backen.

En kille jag snackade fortåkning med hade över 800 hk i en corvette - men när hjulen spinner de tre första växlarna blir det inga snabba tider...

s_himself
2005-07-16, 17:56
En v12 mustang borde väl kunna slå 10sek eller?


klart.. men knappast med orginal krafterna.. krävs lite ombyggnad på dom också. jänkare är ju från början oftast överdimensionerade så det är ju bara att bygga vidare.. En japansk riskokare eller en tysk pizzaräser alt en svensk familjekombi är det nog lite mer tänkande bakom då motorerna inte är dim. för så mycket hk...

kanske någon som funderat över varför jänkarna på hmm.. är det 70 talet? som har 7 litersmotorer med ändå har dom bara 150 hk.. well.. det va ju under oljekrisen, det va ju ranson på oljan så motorerna ströps.. (nu vet jag inte när oljekrisen va riktigt.. men 60-70 talet om jag inte är ute och cyklar)

men sätt på en större förgasae på en sån 150hk jänkare så har du helt plötsligt 300 bara för du bytt en skitsak som förgasare :)

Diana
2005-07-16, 17:56
CONGRATS!! :hbang: va kul! :)

s_himself
2005-07-16, 17:57
Framförallt krävs ett bra vikt/effektförhållande och att få ner kraften i backen.

En kille jag snackade fortåkning med hade över 800 hk i en corvette - men när hjulen spinner de tre första växlarna blir det inga snabba tider...


eller som jonus.. kör en grön audi 90 quattro. 800+ sedan 100hk i lustgas ifall han får grepp... ifall??? :cool: har man problem med greppet på det viset på en fyrkrafsare så har man maskin!

Menigar
2005-07-16, 17:58
eller som jonus.. kör en grön audi 90 quattro. 800+ sedan 100hk i lustgas ifall han får grepp... ifall??? :cool: har man problem med greppet på det viset på en fyrkrafsare så har man maskin!
http://susning.nu/Oljekrisen

Och vad tror du att en förgasare till en 87:a Dodge RAM går på? Vore kul att få lite mer effekt i den. Inte för att det gör någon nytta, men ändå!

s_himself
2005-07-16, 18:02
http://susning.nu/Oljekrisen

Och vad tror du att en förgasare till en 87:a Dodge RAM går på? Vore kul att få lite mer effekt i den. Inte för att det gör någon nytta, men ändå!


ja, men jämför vad det kostar att få ur 300hk ur en jänkare.. titta sedan vad det kostar att få ur 300 hk ur en 1.8T ur valfri turbobil... öhm, tror det blir bestämt dyrare


edit: eller varför göra det så enkelt.. ta bort turbon.. ta en bmw 6:a.. eller en 4:a, eller en audi 5:a utan turbo.. jasså.. dom trimmar dom inte, för det är för jävla dyrt.

Menigar
2005-07-16, 18:04
ja, men jämför vad det kostar att få ur 300hk ur en jänkare.. titta sedan vad det kostar att få ur 300 hk ur en 1.8T ur valfri turbobil... öhm, tror det blir bestämt dyrare


edit: eller varför göra det så enkelt.. ta bort turbon.. ta en bmw 6:a.. eller en 4:a, eller en audi 5:a utan turbo.. jasså.. dom trimmar dom inte, för det är för jävla dyrt.
Ehm, jag undrade bara vad du trodde en större förgasare till en Dodge RAM 87:a gick på.. Var inte ironisk eller dylikt.

Pingu
2005-07-16, 18:07
1500 kanske

s_himself
2005-07-16, 18:07
Ehm, jag undrade bara vad du trodde en större förgasare till en Dodge RAN 87:a gick på.. Var inte ironisk eller dylikt.


haha ok :em:

jag vet inte redigt vad det kan kosta. . men det bör inte kosta så många kronor ett par tusenlappar

Pingu
2005-07-17, 13:13
Erik var nyss här och hans bästa tid från i går var 11,86 och med en slutfart på 189 km/h. Han körde 3 repor och hade 189 i slutfart på alla 3 :thumbup:

Kör man under 12 så måste man ha halvbur i bilen, under 11 så blir det helbur

så nu måsta han svetsa rör