handdator

Visa fullständig version : Springa 1km, ger det något?


Bjorne
2005-07-16, 15:37
Har en runda som är ganska exakt en km, hade tänkt springa den här en gång om dagen, så snabbt som möjligt då, för att se hur kort man kan kommer ner i tid.

Vad vill jag uppnå? Vill bara aktivera mig lite dagligen, avskyr att inte alls anstränga mig fysiskt. Dock undrar jag ifall man kan förbättra sin kondition på detta vis, eller blir den bara marginelt bättre, förhållandevis till när man springer 4-6km istället?

Anledningen att jag väljer så kort sträcka, är för att jag inte tycker det är alls kul att springa längre sträckor, samt att jag inte vill bli av med den lilla volym jag har på benen :)

Fettecke
2005-07-16, 16:10
Har en runda som är ganska exakt en km, hade tänkt springa den här en gång om dagen, så snabbt som möjligt då, för att se hur kort man kan kommer ner i tid.

Vad vill jag uppnå? Vill bara aktivera mig lite dagligen, avskyr att inte alls anstränga mig fysiskt. Dock undrar jag ifall man kan förbättra sin kondition på detta vis, eller blir den bara marginelt bättre, förhållandevis till när man springer 4-6km istället?

Anledningen att jag väljer så kort sträcka, är för att jag inte tycker det är alls kul att springa längre sträckor, samt att jag inte vill bli av med den lilla volym jag har på benen :)

klart du får kondition av de hela... du får ju bättre muskulatur i benen på detta vis om du presar dig hela tiden, på så vis så ökar ju även kondisen, om du skulle springa längre sträckor... men inte lika mkt som om du nu skulle springa längre....

huvudsaken är väll att du får bättre resultat, och aktiverar dig ?, du tränar väll inte inför nån marathon ?

Edit:
själv kör jag också bara 1km när jag springer utomhus, elsljusslingan... den är 1.2km... försöker pressa tiden för varje gång jag springer den... löper den i "2 set"... med 10 min vila mellan varje varv...
har som bäst nu:
varv 1: 4.23
*10 min vila*
varv 2: 4.58

med tidtagaruret i hand hela vägen...
känns ganska grymt efteråt iaf

om 2 månader så tänkte jag att mitt andra varv saka vara lika med mitt första idag

Olsson
2005-07-16, 23:12
Du kommer säkert förbättra dig, åtminstånde i början. Men man bör ha minst 48 timmar mellan varje mjölksyrapass, och mjölksyraträning ska helst bara utgöra runt 10% av den totala träningstiden. Risken är att du bränner ut dig och eller drar på dig skador. Variation är vägen till framgång.

Hur som helst, om du kör 1km i maxfart så se till att du varmt upp ordäntligt ialla fall.