handdator

Visa fullständig version : Iran...


Bolio
2005-07-16, 14:15
Under iranska valet for ett par veckor sedan, protesterade folk genom att ta valurnor och branna ner dessa for att visa missnoje med regimen och valet. En av de ungdomar som gjorde detta, var en ung kille fran Mahabad. Hans ofattbart grymma ode blev att ha TOTALT LYNCHANDES till dods.

Foljande rader har uppmarksammats kraftigt i framforallt Mahabad, men aven i andra Rojehlati-stader. For att paminna om att vad som Fortfarande sker med vart folk i fiendens hander, ska jag aterberatta detta i detalj:

Denna unge hjalte, togs tillfanga och TORTERADES till dods, genom att forst klas av och bindas fast vid en bil som slapade honom i snabbfart sa att hela skinnet pa baksidan av kroppen revs upp. Sedan branndes han med syra och blev misshanlag med strykjarn och slag. Dareftert plockade de ur hans ogon och rev slutligen upp hela hans buk tills han nadde raddning genom att lamna detta liv!

RIP Siwan Qadri!!!

// Skrivet utav en tjej som befinner sig på plats just nu

Varför är jag glad över att Iran har en ny president som är ännu grymmare än den förra och att USA därför förhoppningsvis snart kommer att gå in där och kriga?

Markus H
2005-07-16, 14:18
fy faan vad hämskt!! *grr27*

Glad att vi bor i sverige.

EDIT: Synd bara att om USA går in och krigar, som du tycker, blir en massa civila människor som inte har gjort ngt illa skadade och utsätts för så mycket skit.

Yankeee
2005-07-16, 14:22
EDIT: Synd bara att om USA går in och krigar, som du tycker, blir en massa civila människor som inte har gjort ngt illa skadade och utsätts för så mycket skit.

Och hur ser situationen ut nu?

spacedog
2005-07-16, 14:23
Obehagligt. Och som med alla andra förtryckarregimer hoppas jag Iran kan bli av med sin, men tror du verkligen USA är så sugna på att gå in? Jag är inte så säker.

Dipshit
2005-07-16, 14:23
EDIT: Synd bara att om USA går in och krigar, som du tycker, blir en massa civila människor som inte har gjort ngt illa skadade och utsätts för så mycket skit.
fifan va jag är trött på sånt snack.. rent jävla trött..

Jense
2005-07-16, 14:24
fy faan vad hämskt!! *grr27*

Glad att vi bor i sverige.

EDIT: Synd bara att om USA går in och krigar, som du tycker, blir en massa civila människor som inte har gjort ngt illa skadade och utsätts för så mycket skit.


kriga är bra , efter 50 år. gör det inget nu, krigar dvs, så kommer massakern fortsätta. man kan inte resonera med vissa människor. så är det bara

Markus H
2005-07-16, 14:25
Hur blev det i Irak??

Nu önskar jhu befolkningen att USA aldrig kommit dit.

Men, det är min åsikt. Från början tyckte jag att de skulle göra parkeringsplats av hela skiten, men nu har jag ändrat åsikt.

Bolio
2005-07-16, 14:26
Obehagligt. Och som med alla andra förtryckarregimer hoppas jag Iran kan bli av med sin, men tror du verkligen USA är så sugna på att gå in? Jag är inte så säker.

Jag vet inte, jag hoppas verkligen det. Och Markus H, precis som Yankee säger: hur tror du det ser ut nu och har sett ut innan? Det är människor som mördas och torteras varenda dag i Iran. Och det är inte bara kurderna och turkarna i Iran som är trötta på regimen, hela landet är det förutom ett fåtal islamister...

Markus H
2005-07-16, 14:28
Jag vet inte, jag hoppas verkligen det. Och Markus H, precis som Yankee säger: hur tror du det ser ut nu och har sett ut innan? Det är människor som mördas och torteras varenda dag i Iran. Och det är inte bara kurderna och turkarna i Iran som är trötta på regimen, hela landet är det förutom ett fåtal islamister...


ok... Ni har säkert rätt. Men jag vill inte tro att våld löser våld. Men ibland kanske man är tvungen som sagt.

tossefar
2005-07-16, 14:28
Nog för att straffet var överdrivet, men hur tänker man om man bränner valurnor i Iran? Han kan ju inte ha värderat sitt liv högt.

Bolio
2005-07-16, 14:28
Hur blev det i Irak??

Nu önskar jhu befolkningen att USA aldrig kommit dit.

Men, det är min åsikt. Från början tyckte jag att de skulle göra parkeringsplats av hela skiten, men nu har jag ändrat åsikt.

Önskar hela befolkningen att USA aldrig kommit dit? *rolleyes*

Jag var i Irak i två månader förra sommaren. Jag besökte nästan alla stora städer och kan berätta för dig att du inte kunde ha mer fel. Folk tror givetvis inte att USA är några helgon som har kommit dit för att vara snälla, men landet är hur lyckligt som helst just nu. Vanligt folk upplever någonting som de inte har upplevt på hur lång tid som helst, nämligen frihet. Och frihet kan man både dö och döda för, det vet alla som har levt under förtryck under många år...

Bjorne
2005-07-16, 14:30
Synd bara att om USA går in och krigar, som du tycker, blir en massa civila människor som inte har gjort ngt illa skadade och utsätts för så mycket skit.Hur menar ni (läs; vänstern), att man skulle kunna sköta det på ett fredligt sätt? Styrande med så lite respekt för människoliv och anser det som en självklarhet att understående inte ska bestämma över sina liv, kommer inte bara släppa makten sådär och krypa tillbaks...

Bolio
2005-07-16, 14:30
Nog för att straffet var överdrivet, men hur tänker man om man bränner valurnor i Iran? Han kan ju inte ha värderat sitt liv högt.

Hur tänker man? Vad försigår egentligen i din hjärna kompis? Vad ska man göra då? Stå vid sidan om och se på när man blir förtryckt av en islamistisk regim? Att bränna valurnor är den bästa protestaktionen man kan göra. Och vadå "nog för att straffet var överdrivet"? Ger du den iranska regimen överhuvudtaget rätt att straffa någon? Iran är inte Sverige kompis... Glöm bort allt vad demokrati och valdeltagande heter.

Markus H
2005-07-16, 14:33
Önskar hela befolkningen att USA aldrig kommit dit? *rolleyes*

Jag var i Irak i två månader förra sommaren. Jag besökte nästan alla stora städer och kan berätta för dig att du inte kunde ha mer fel. Folk tror givetvis inte att USA är några helgon som har kommit dit för att vara snälla, men landet är hur lyckligt som helst just nu. Vanligt folk upplever någonting som de inte har upplevt på hur lång tid som helst, nämligen frihet. Och frihet kan man både dö och döda för, det vet alla som har levt under förtryck under många år...

Det låter jhu bra, synd bara att vi som inte har möjlighet eller tar oss möjligheten att ta reda på sanningen luras att lita på media.

Jag lyckade vist uppröra en massa, men jag litar på att ni vet mer än mig i denna fråga. *innocent*

Bolio
2005-07-16, 14:36
Det låter jhu bra, synd bara att vi som inte har möjlighet eller tar oss möjligheten att ta reda på sanningen luras att lita på media.

Jag lyckade vist uppröra en massa, men jag litar på att ni vet mer än mig i denna fråga. *innocent*

Du upprörde i varje fall inte mig. Jag respekterar dig mer än du kan ana för att du erkänner att du inte riktigt kan så mycket om det här, för det är det väldigt få som kan och väldigt många har dessvärre en massa starka åsikter.

Jag kan säga såhär. Jag är marxist, d.v.s. mer vänster än "vänstern". Men jag är hur glad som helst att USA går in och moderniserar förtryckarnationer. Må det vara Juggeland eller Iran. Det spelar ingen roll. Alla länder måste bli demokratiska kapitalistländer innan vi kan åstadkomma något vidare. Fast USA suger såklart penis.

Garnax
2005-07-16, 14:39
innan alla människor har ett demokratiskt tänkande kan aldrig ett land bli demokratiskt.

Se på Sverige...

När du sätt på Sverige så kan du se på Iran...

Markus H
2005-07-16, 14:40
Jag kan säga såhär. Jag är marxist, d.v.s. mer vänster än "vänstern". Men jag är hur glad som helst att USA går in och moderniserar förtryckarnationer. Må det vara Juggeland eller Iran. Det spelar ingen roll. Alla länder måste bli demokratiska kapitalistländer innan vi kan åstadkomma något vidare. Fast USA suger såklart penis.


OK. ag har en kompis som är från Iran och vi kan komma in i HETA diskutioner ibland, men jag får alltid ge mig för han har sådana överlägsna bakgrundsfakta!! (lite därför jag gillar att prata sådanan här frågor med honom)

Bolio
2005-07-16, 14:42
OK. ag har en kompis som är från Iran och vi kan komma in i HETA diskutioner ibland, men jag får alltid ge mig för han har sådana överlägsna bakgrundsfakta!! (lite därför jag gillar att prata sådanan här frågor med honom)

Så är det ju med allt. I 99% av alla diskussioner är det ju den som kan mest och är bäst på att framföra sitt budskap som "vinner" och alltså inte nödvändigtvis den korrekta eller bästa åsikten.

Bolio
2005-07-16, 14:44
innan alla människor har ett demokratiskt tänkande kan aldrig ett land bli demokratiskt.

Se på Sverige...

När du sätt på Sverige så kan du se på Iran...

Och du vet exakt hur mycket om Iran? Alla människor i Sverige har inte "ett demokratiskt tänkande".

Och som vanligt har du fel och är dum. Du vet ingenting om hur folket i Iran tänker. Din åsikt är generaliserande och det är fett korkat, som vanligt. Garnax.

Markus H
2005-07-16, 14:44
Så är det ju med allt. I 99% av alla diskussioner är det ju den som kan mest och är bäst på att framföra sitt budskap som "vinner" och alltså inte nödvändigtvis den korrekta eller bästa åsikten.


Precis, se bara på våra politiker i detta land (sverige). *screwy*

Spinkot
2005-07-16, 14:45
Jag kan säga såhär. Jag är marxist, d.v.s. mer vänster än "vänstern". Men jag är hur glad som helst att USA går in och moderniserar förtryckarnationer. Må det vara Juggeland eller Iran. Det spelar ingen roll. Alla länder måste bli demokratiska kapitalistländer innan vi kan åstadkomma något vidare. Fast USA suger såklart penis.

Ja sjung dialektikens lov!

Haha hursomhelst är det förjävligt och jag anser att den unge mannen är en hjälte som var villig att torteras till döds för sin övertygelse

Bolio
2005-07-16, 14:49
Precis, se bara på våra politiker i detta land (sverige). *screwy*

Exakt! Att våra kära politiker kan stegra sina tal poetiskt och retoriskt och besmycka dem med bevingade ord innebär ju knappast att det inte är skitsnack som kommer ut ur deras munnar. För det är det ju. Politikerna är allt som oftast idioter och vi börjar bli jävligt less på det....

Markus H
2005-07-16, 14:50
Exakt! Att våra kära politiker kan stegra sina tal poetiskt och retoriskt och besmycka dem med bevingade ord innebär ju knappast att det inte är skitsnack som kommer ut ur deras munnar. För det är det ju. Politikerna är allt som oftast idioter och vi börjar bli jävligt less på det....


Kan bara hålla med!!! *yourock*

Bolio
2005-07-16, 14:50
Ja sjung dialektikens lov!

Ehm. Jag är dysdialektiker.

Dysdialektiker: Person som inte kan tänka dialektiskt. I sin mest långt gångna form yttrar sig det dysdialektiska syndromet genom att affirmationen ersätter den dialektiska negationen; skillnaden den dialektiska kontradiktionen; lusten och förlustelsen dialektikens arbete; lättheten och dansen dialektikens ansvar. (Förekommer även som möjlig bieffekt av en Nietzscho-kick.)

;)

Garnax
2005-07-16, 14:55
Och du vet exakt hur mycket om Iran? Alla människor i Sverige har inte "ett demokratiskt tänkande".

Och som vanligt har du fel och är dum. Du vet ingenting om hur folket i Iran tänker. Din åsikt är generaliserande och det är fett korkat, som vanligt. Garnax.

Och som vanligt så skriver du först och tänker...ev senare.

Sverige är ett demokratiskt land det vet nog mer eller mindre alla i hela världen. Men är alla människor i Sverige demokratiskt tänkande? Nej!

Hur många odemokratiska exempel kan du finna i Sverige som sker var dag?

nära nog oändligt antal många...

Har du svårt med även det kan jag ge dig en rad exempel...

När du ser det, ser på Sverige som anses vara bland de främsta i värden då kan du titta på iran som inte direkt toppar den listan och förstå hur långt dom har till sann demokrati...

Hur många mini diktatorer finns i Sverige idag?

Hur många tror du det kommer finnas i Iran den dagen man på pappret kan kalla dom för demokratiska?

Den mentaliteten som du ratar i denna tråd är den samma du skyddar ögonblicket du TROR någon skriver något som kan tolkas som illa...

EDIT: När man talar om länder och folket som bor i landet som stort krävs det en viss generalisering...

Skulle man inte kunna det skulle man inte kunna kalla Iran för en diktatur eller Sverige för en demokrati då motsatsen finns i var land...i det ena fallet mer i det andra mindre.

Bolio
2005-07-16, 14:57
innan alla människor har ett demokratiskt tänkande kan aldrig ett land bli demokratiskt.

Sverige är ett demokratiskt land det vet nog mer eller mindre alla i hela världen. Men är alla människor i Sverige demokratiskt tänkande? Nej!

Och det är jag som har svårt för det här med att tänka...

Garnax
2005-07-16, 15:01
Och det är jag som har svårt för det här med att tänka...

PRECIS, SVERIGE SES SOM EN LEDANDE DEMOKRATI AV STÖRRE DELEN AV VÄRLDEN!!!

MEN ÄR VI DET IGENTLIGEN? IGENTLIGEN? IGENTLIGEN? IGENTLIGEN ?IGENTLIGEN?

OCH OM VI INTE ÄR DET IGENTLIGEN VAD I HELVETE TROR DU IRAN KOMMER VARA DEN DAGEN DOM OFFICIELT ÄR EN DEMOKRATI?

DET KOMMER VARA EN DIKTATUR I ETT SOM BÄST DEMOKRATISKT SKAL

Trance
2005-07-16, 15:02
Hmm? Vi är inte en direktdemokrati utan vi väljer folk som skall fatta besluten åt oss. Detta fungerar väl rätt bra tycker jag?

WHITEFOLKS
2005-07-16, 15:03
Ingen direkt åsikt i endera riktningen men hans demokratiska tänkande var uppenbarligen inte på topp då han valde att ränna en valurna :)

Trance
2005-07-16, 15:05
Ingen direkt åsikt i endera riktningen men hans demokratiska tänkande var uppenbarligen inte på topp då han valde att ränna en valurna :)

Varför inte?

WHITEFOLKS
2005-07-16, 15:06
Då "respekterar" han ju inte rösterna eller röstningsprocessen.

30cm
2005-07-16, 15:08
Alla länder måste bli demokratiska kapitalistländer innan vi kan åstadkomma något vidare.

Varför inte bara demokratiska? Är du marxist och kapitalist? :MrT:

Spinkot
2005-07-16, 15:09
Varför inte bara demokratiska? Är du marxist och kapitalist? :MrT:

lol du är inte så påläst vad? *hån* *hån*

Trance
2005-07-16, 15:10
Då "respekterar" han ju inte rösterna eller röstningsprocessen.

Det kanske var röstningsprocessen det var fel på? Alltså att det var ett riggad val som inte speglade hur folket ville ha det. Alltså de klassiska "Åh, nuvarande diktator fick 100% av rösterna, vilken överraskning".

Alltså är en attack mot det för att dra uppmärksamhet dit inte ologisk.

Allan
2005-07-16, 15:10
Nu väntar vi bara på att Coldsmith och Bärs kommer hit och bölar om Bush så är det som vanligt igen. En stark gissning - USA kommer icke att gå in med trupp i Iran. Vi snackar inte platt-Irak nu, utan ett land som påminner om Afghanistan, där ingen ockupationsmakt någonsin lyckats. Det måste till andra medel där. Och jag är den förste att hålla med om att situationen är för jävlig.

allan

Bolio
2005-07-16, 15:11
Jag förstår din poäng Garnax, men Sverige styrs faktiskt demokratiskt. Det är det här som är demokrati. Mer demokrati än såhär går inte.

Då "respekterar" han ju inte rösterna eller röstningsprocessen.

Det har aldrig slagit dig att det kanske inte "röstas" särskilt demokratiskt i länder som styrs av diktatoriska islamister som förtrycker fem hela folk (perser, kurder, azeriturkar, araber, balucher, etc)? =)

Ska man respektera röster och en röstningsprocess som leder till att man blir förtryckt på det här viset varenda dag?

Garnax
2005-07-16, 15:11
Sverige är inte en demokrati, möjligen en mild form av diktatur...

Du tvingas köpa statens kanaler
Är du inte hetro så har du färre rättigheter än andra
Är du invandrare döms du hårdare enligt lagen
Är du rik/känd döms du mildare enligt lagen, är du domare döms du inte alls.

osv osv osv i all oändlighet

Bolio
2005-07-16, 15:12
Varför inte bara demokratiska? Är du marxist och kapitalist? :MrT:

Jag är inte kapitalist. Att vara kapitalist handlar inte om att gilla en viss ideologi, det handlar om att ha cash. Liberal är kanske det du menar? Nej, jag är inte liberalist.

Trance
2005-07-16, 15:12
Sverige är inte en demokrati, möjligen en mild form av diktatur...

Du tvingas köpa statens kanaler
Är du inte hetro så har du färre rättigheter än andra
Är du invandrare döms du hårdare enligt lagen
Är du rik/känd döms du mildare enligt lagen, är du domare döms du inte alls.

osv osv osv i all oändlighet

...Du vet inte vad demokrati är va?

Bolio
2005-07-16, 15:15
Nu väntar vi bara på att Coldsmith och Bärs kommer hit och bölar om Bush så är det som vanligt igen. En stark gissning - USA kommer icke att gå in med trupp i Iran. Vi snackar inte platt-Irak nu, utan ett land som påminner om Afghanistan, där ingen ockupationsmakt någonsin lyckats. Det måste till andra medel där. Och jag är den förste att hålla med om att situationen är för jävlig.

allan

Nä, det tror jag inte heller såklart. Med "gå in i" menar jag självklart att stödja oppositionen. Sen blir det nog knepigt när man ska välja vilken opposition man vill stödja också. I Iran finns något som heter "Folket Mujahedin". Det är, om möjligt, ännu värre islamister än nuvarande regimen. Sen finns det de som gillade Shahen och tycker att man ska inrätta en monarki i Iran igen. Det är också idioter.

Demokrati, i form av liberala och socialdemokratiska partier tycker jag är lösningen för Iran.

High1ander
2005-07-16, 15:16
Sverige är inte en demokrati, möjligen en mild form av diktatur...

Du tvingas köpa statens kanaler
Är du inte hetro så har du färre rättigheter än andra
Är du invandrare döms du hårdare enligt lagen
Är du rik/känd döms du mildare enligt lagen, är du domare döms du inte alls.

osv osv osv i all oändlighet
När folk snackar om demokrati så kanske det är värt att ge en förklaring på "vad demokrati" är? Då det knappast är ett absolut begrepp.
Om folk snackar om "demokrati" utan sätta upp några regler för det så utgår jag från att det är de gamla "orginal-reglerna" som gäller dvs: De som är födda i Aten, och som inte är slavar och som är män är de som får rösta.

Finns ju representativ demokrati, direkt demokrati. Är det "demokratiskt" att inte låta folk under 18 år rösta?

Ett bra sätt att definera demokrati kanske är mer att säga vad som "inte är demokratiskt"?

Allan
2005-07-16, 15:16
Demokrati, i form av liberala och socialdemokratiska partier tycker jag är lösningen för Iran.

...nu kommer några bli skiiiitförbannade på dig....
:D


allan

Bolio
2005-07-16, 15:17
...nu kommer några bli skiiiitförbannade på dig....
:D


allan

Haha, vem bryr sig, vi har större penis än dem. :thumbup:

Garnax
2005-07-16, 15:19
...Du vet inte vad demokrati är va?

Enligt dig räcker det väl med att man får rösta var 4:e år...

Att t.ex staten inskränker på en människas rättigheter pga sexuell läggning är ett brott emot dom demokratiska lagarna.

Eller att staten använder sin makt att göra vad dom vill med en människas liv till att straffa vissa hårdare än andra pga etnisk bakgrund...

Spinkot
2005-07-16, 15:23
Enligt dig räcker det väl med att man får rösta var 4:e år...

Att t.ex staten inskränker på en människas rättigheter pga sexuell läggning är ett brott emot dom demokratiska lagarna.

Eller att staten använder sin makt att göra vad dom vill med en människas liv till att straffa vissa hårdare än andra pga etnisk bakgrund...

Demokrati är majoritetens diktatur,det du pratar om är någon form av liberalism

High1ander
2005-07-16, 15:24
Enligt dig räcker det väl med att man får rösta var 4:e år...

Att t.ex staten inskränker på en människas rättigheter pga sexuell läggning är ett brott emot dom demokratiska lagarna.

Eller att staten använder sin makt att göra vad dom vill med en människas liv till att straffa vissa hårdare än andra pga etnisk bakgrund...
Håller med dig.

Som någon smart snubbe sagt tidigare: Demokrati är inte perfekt, men det är det bästa vi har.

Att diskutera demokrati är lika filosofiskt som att snacka om rättvisa, osv...

Trance
2005-07-16, 15:26
Enligt dig räcker det väl med att man får rösta var 4:e år...

Att t.ex staten inskränker på en människas rättigheter pga sexuell läggning är ett brott emot dom demokratiska lagarna.

Eller att staten använder sin makt att göra vad dom vill med en människas liv till att straffa vissa hårdare än andra pga etnisk bakgrund...

Vilka demokratiska lagar?

Du bevisar ju bara att du inte vet någonting om det när du skriver så, demokrati betyder ju att folket bestämmer. I våran demokrati så väljer vi personer som representerar oss istället för att vi själva skall direkt bestämma. Vi har även lagar och grundlagar som är som ett säkerhetsnät.

Att staten inskränker på en människas rättiheter är inte något brott mot de demokratiska lagarna, eftersom lagarna har uppkommit av folk som vi bestämt skall bestämma. Det är så enkelt. Dessa ändras ju hela tiden.

Om majoriteten människor ville att alla bögar borde dö, då skulle ju det vara ett riktigt demokratiskt beslut enligt dig. Du blandar ihop demokrati med de mänskliga rättigheter du anser alla skall ha. Det är inte samma sak och du borde verkligen läsa upp på det innan du börjar skriva.

30cm
2005-07-16, 15:26
Jag är inte kapitalist. Att vara kapitalist handlar inte om att gilla en viss ideologi, det handlar om att ha cash. Liberal är kanske det du menar? Nej, jag är inte liberalist.

Alla länder måste bli demokratiska kapitalistländer innan vi kan åstadkomma något vidare.

Varför skrev du "kapitalistländer"? Menar du att Iran (och alla andra länder) måste skaffa mer cash?

Garnax
2005-07-16, 15:27
Demokrati är majoritetens diktatur,det du pratar om är någon form av liberalism

majoritetens diktatur, precis....varför tror du jag inte röstar?

Trance
2005-07-16, 15:28
Varför skrev du "kapitalistländer"? Menar du att Iran (och alla andra länder) måste skaffa mer cash?

Handlar nog inte om mängden cash, handlar om att bytet av varor osv måste ske rättvist.

High1ander
2005-07-16, 15:31
Vilka demokratiska lagar?

Du bevisar ju bara att du inte vet någonting om det när du skriver så, demokrati betyder ju att folket bestämmer. I våran demokrati så väljer vi personer som representerar oss istället för att vi själva skall direkt bestämma. Vi har även lagar och grundlagar som är som ett säkerhetsnät.

Att staten inskränker på en människas rättiheter är inte något brott mot de demokratiska lagarna, eftersom lagarna har uppkommit av folk som vi bestämt skall bestämma. Det är så enkelt. Dessa ändras ju hela tiden.

Om majoriteten människor ville att alla bögar borde dö, då skulle ju det vara ett riktigt demokratiskt beslut enligt dig. Du blandar ihop demokrati med de mänskliga rättigheter du anser alla skall ha. Det är inte samma sak och du borde verkligen läsa upp på det innan du börjar skriva.
Du har rätt på de punkterna. Men fortfarande hur definerar du Demokrati, är det rätt att inte låta folk under 18 år rösta, osv? Det skulle vara "demokrati" att bara låta "de smarta" rösta också, typ ha speciella råd som bestämmer saker: man kan se representativ demokrati på det sättet.

Scweiz har ju mer "direkt demokrati", med mera omröstningar, är det en bättre "demokrati" än Sverige?

Spinkot
2005-07-16, 15:32
majoritetens diktatur, precis....varför tror du jag inte röstar?

av liknande orsaker som jag inte kommer rösta 2006 antar jag :thumbup:

30cm
2005-07-16, 15:33
Vad jag har förstått tycker inte en marxist att kapitalism är rättvis handel.

Trance
2005-07-16, 15:36
Du har rätt på de punkterna. Men fortfarande hur definerar du Demokrati, är det rätt att inte låta folk under 18 år rösta, osv? Det skulle vara "demokrati" att bara låta "de smarta" rösta också, typ ha speciella råd som bestämmer saker: man kan se representativ demokrati på det sättet.

Scweiz har ju mer "direkt demokrati", med mera omröstningar, är det en bättre "demokrati" än Sverige?

Jag säger inte att det är perfekt, men vi har en demokrati nu. Att Garnax av någon outgrundlig anledning tar upp homosexuellas rättigheter som ett bevis på att vi inte har demokrati bevisar ju enbart att han inte vet vad det är.

Att styra mängder av människor är inte lätt, men den form vi har nu är nog ett av de bättre.

High1ander
2005-07-16, 15:40
Jag säger inte att det är perfekt, men vi har en demokrati nu. Att Garnax av någon outgrundlig anledning tar upp homosexuellas rättigheter som ett bevis på att vi inte har demokrati bevisar ju enbart att han inte vet vad det är.

Att styra mängder av människor är inte lätt, men den form vi har nu är nog ett av de bättre.
Håller med dig på båda.

Ontopic: Aja, man kan ju alltid hoppas att någon eller något fixar till läget i Iran (eftersom vi väserlänningar vill ha det fixat), men det vore enormt naivt att tro FN skulle kunna göra något åt Iran, eller andra "nationskriser". FN är precis som demokrati, kanske inte så jävla bra, men tyvärr det bästa männskligheten har att erbjuda.

Bolio
2005-07-16, 15:45
Varför skrev du "kapitalistländer"? Menar du att Iran (och alla andra länder) måste skaffa mer cash?

Nej, jag menar att Iran och U-länder som Iran först och främst måste bli I-länder innan man kan gå vidare. Man kan inte gå från nuvarande Iran till "kommunism". Det blir ungefär det som skedde i Sovjet.

Kapitalismen är, precis som föregångarna slaveri och feodalism bara ett steg i en riktning. Kommunism är en kraft som avgör riktningen.

spacedog
2005-07-16, 15:49
Det vi (vi som i västvärlden) kan göra är att använda ekonomiska morötter och piskor, samt ge både öppet och dolt stöd till oppositionen. Därutöver krävs fler iranier som gör som Bolios kompis och beskriver läget inne i Iran. Då kommer de stora massorna här i vår trygga västvärld börja fatta att majoriteten av iranierna är precis som vi, men råkar ha oturen att förtryckas av ett litet fåtal. Den insikten leder förhoppningsvis till ett bredare engagemang, som i sin tur stärker oppositionen ytterligare. Kommer vi in i den positiva spiralen så kan vi på sikt lösa problemet utan militärt våld i stor skala.

Bolio
2005-07-16, 15:53
werd, spacedog.

spacedog
2005-07-16, 15:57
werd, spacedog.

Weird eller word, Bolio? Gör viss skillnad. :D

Bolio
2005-07-16, 15:59
Weird eller word, Bolio? Gör viss skillnad. :D

Werd, w0rd, whirred... kort sagt: word. =)

30cm
2005-07-16, 16:00
Nej, jag menar att Iran och U-länder som Iran först och främst måste bli I-länder innan man kan gå vidare. Man kan inte gå från nuvarande Iran till "kommunism". Det blir ungefär det som skedde i Sovjet.

Kapitalismen är, precis som föregångarna slaveri och feodalism bara ett steg i en riktning. Kommunism är en kraft som avgör riktningen.

Då tror jag att jag hänger med hyfsat, även om jag inte håller med dig.

spacedog
2005-07-16, 16:04
Werd, w0rd, whirred... kort sagt: word. =)

Ah. Geekspråk. Då förstår jag. :D

Och så en länk. Nästa gång ni hör någon säga att man borde asfaltera Iran, alternativt spränga allt i luften, eftersom de är galna fundamentalistiska dårar allihop - skicka dem det här resereportaget:

http://www.resfeber.se/se/travel_magazine/cgi-bin/article.cgi?article=5906&category=40

zanzi
2005-07-16, 16:53
Tror inte att USA kan tåga in lika enkelt i iran som dom gjorde i Irak.
Tror inte heller så mycket på folket i iran. Deras mentalitet är inte precis det bästa. Ser inte så stor skillnad alltså mellan de som styr landet och folket som bor där.
Ja, ja, bara min uppfattning så jag hoppas inte nån tar illa upp nu.

Bolio
2005-07-16, 16:54
Jag tar inte illa upp, men får jag fråga vad du baserar det påståendet på, zanzi? Har du bott i Iran?

spacedog
2005-07-16, 16:56
Tror inte heller så mycket på folket i iran. Deras mentalitet är inte precis det bästa. Ser inte så stor skillnad alltså mellan de som styr landet och folket som bor där.

Det får du gärna utveckla lite.

zanzi
2005-07-16, 17:15
Jag tar inte illa upp, men får jag fråga vad du baserar det påståendet på, zanzi? Har du bott i Iran?

Född i iran.

Bolio
2005-07-16, 17:22
Född i iran.

Ok, var i Iran? Tehran då eller? Jag är uppvuxen i Iran (Kordestan, Abadan, Khorramshahr, Shiraz och en del i Tehran), och jag håller faktiskt inte med dig. De flesta människor man träffar tycker inte att Pastaran är särskilt snälla eller att Talebinejad är en bra man...

palme
2005-07-16, 17:26
Innan kungen blev tvingad i exil så var Iran som USA, alltså mcdonalds och biografer etc, synd att mulan & co förstört ett annars fint land, folket borde verkligen göra revolution där och bli en demokrati.

Snygga brudar oxå, endel är håriga men de kan vara så toksnygga :cool:

Bolio
2005-07-16, 17:29
Innan kungen blev tvingad i exil så var Iran som USA, alltså mcdonalds och biografer etc, synd att mulan & co förstört ett annars fint land, folket borde verkligen göra revolution där och bli en demokrati.

Snygga brudar oxå, endel är håriga men de kan vara så toksnygga :cool:

Nja, kungen var skit han med. Men ja, mulan & co. har förstört väldigt mycket. Revolution är dock inte så lätt alltid. Men det kanske börjar hända grejer nu iaf. =)

Ja, tjejer från Iran är ofta väldigt snygga. I know I've had my share.

palme
2005-07-16, 17:34
Nja, kungen var skit han med. Men ja, mulan & co. har förstört väldigt mycket. Revolution är dock inte så lätt alltid. Men det kanske börjar hända grejer nu iaf. =)

Ja, tjejer från Iran är ofta väldigt snygga. I know I've had my share.

Han kanske inte varbäst men vad jag förstått av mina persiska vänner så var han väldigt bra jämfört med åsnan (förlåt mulan).

Aaa skoja inte, så otroligt vacka i fejan kan endel vara. Mums :eating:



RIP Siwan Qadri

Bolio
2005-07-16, 17:34
=)

Diana
2005-07-16, 17:42
Ok, var i Iran? Tehran då eller? Jag är uppvuxen i Iran (Kordestan, Abadan, Khorramshahr, Shiraz och en del i Tehran), och jag håller faktiskt inte med dig. De flesta människor man träffar tycker inte att Pastaran är särskilt snälla eller att Talebinejad är en bra man...

Precis, de säger alla iranier ja känner oxå och deras familjer därifrån att de flesta faktiskt inte tycker. :)

zanzi
2005-07-16, 18:27
Ok, var i Iran? Tehran då eller? Jag är uppvuxen i Iran (Kordestan, Abadan, Khorramshahr, Shiraz och en del i Tehran), och jag håller faktiskt inte med dig. De flesta människor man träffar tycker inte att Pastaran är särskilt snälla eller att Talebinejad är en bra man...

Ahvaz.
Säger inte att de tycker om eller att de vill ha kvar de som styr landet. Säger bara att folket inte är så mycket bättre. Välldigt många lever i fattigdom och då gör man väll en del tvivelaktiga saker för pengar. Det var mycket av detta jag såg när jag var där för några år sedan men som jag skrev förut "bara min uppfattning" då det kunde ha varit så att jag bara såg det värsta under den korta tiden jag var där.
Sen har jag också dåliga erfarenheter från affärer vi gjort. Sluta med att alla blåste än. Okej om det bara var folket man inte kände men när man får reda på att äns egna familj där nere också snodde åt sig pengar fick man en helt annan syn på det hela.

Kanske inte så bra att grunda en åsikt om ett helt folk på sånna här välldigt personliga händelser men när man ser tre pers bli knivhuggna på en dag utan att nån runt omkring än reager börjar man undra...

backflash
2005-07-16, 18:53
för att hoppa tillbaka någora sidor så skulle jag vilja påstå att Sverige är demokratiskt i den uppfattningen vi har kommit att förknippa demokrati med: representativ sådan. Detta då ord ändrar mening efter hur vi använder dem, alltså något som betydde en sak i början kan betyda annat i slutet. Lever vi i ett demokratiskt samhälle enligt hur det var tänkt från början? *småskrattar*... nej alltså långt ifrån :) ... I alla fall inte om vi tänker på demokrati som ett samhälle där alla har samma 'chans', samma makt(uppfostrade på samma sätt? bla...), och inte är uppdelade i klasser (valfri annan beteckning funkar också). Däremot kan jag inte säga hur ett 'demokratiskt' samhälle som jag precis antog mig veta vad det är hade sett ut i realiteten -så ni behöver inte heller fråga om hur en ska ta sig dit- eller om det ens kan existera, men det vi kan göra är att kritisera och komma på 'bättre' saker. Att inte göra det sista är troligen en stor del av varför vårt samhälle som det ser ut idag, och även om vi har varit bra på att förändra så har inte så jättemycket förändrats som vi tror -och har det det så var det för att det passade bra för tillfället. Däremot är vi troligen ändå friare än vad vi tror, eller har en uppfattning om. Dock är vi -generellt- för mottagliga för intryck om vad vi SKA vara och skiter i den friheten då vi inte vill/vet om hur man 'tar' den. Säger någon -som jag- att vi lever i ett klassamhälle så kommer vissa att leta upp ett trevligt mönster och passa in i det, utan den minsta tillstymmelse att bryta sig loss eftersom det passar. Andra kommer inte acceptera denna mentalitet och försöka gå vidare på något sätt -med möjligtvis 'kriminalitet' som 'utväg'. Detta leder oss till Iran: pga styret så har de inte den friheten, eller iaf så många möjligheter, att de på samma sätt kan kritisera, komma på nytt osv. utan att vara hotade. Detta gör att sitta o snacka över en kopp kaffe inte kommer gå då den kommer vara spikad med arsenik. Så antingen som B. säger att USA går in, eller att den här regentens regim kommer leda till att tillräckligt många kommer vilja ta för sig av en oupplevd frihet att den kommer störtas.

(jag är rätt trött nu så disregard the flumminess)

Allan
2005-07-16, 20:15
Tror fan att många av de som lever i exil gillade shahen - det var ju de som hade nytta av honom. Problemet var att han genom ett folkförtryckande styre skapade underlaget för den islamiska revolutionen, vilket en del av mina persiska bekanta verkar ha svårt att inse.

Hade familjen Palawi använt sin makt för att lyfta levnadsnivån bara en liten aning för folkflertalet hade det folkliga stödet för Khomeini et consortes varit såpass mycket mindre att den islamiska revolten aldrig blivit samhällsomstörtande.

Istället använde man den hemliga polisen - SAVAK - för repression och terror på ett vis som gjorde den legendarisk i Mellanöstern. Och det är en satans bedrift att imponera på regimerna i Irak eller Syrien kan jag säga.

Många av de som lever i exil i väst idag tillhörde de grupper som var gynnade under shahen. Att tro att de skulle vara nån slags demokratiförespråkare är naivt; de drömmer om att återinföra monarkin och ta tillbaka alla sina privilegier, och liknar på det viset de exilkubaner som vill ha en Batistarevival på Kuba.

Det bör tilläggas att det givetvis finns äkta demokrativänner i exil också, men de lär stå sig ganska slätt i den politiska kampen om makten den dagen mullorna faller, eftersom de har för lite pengar och för lite mäktiga vänner.

allan

Wooch
2005-07-16, 23:06
Spacedog, Bolio och Allan :thumbup: , har åsikter som jag delar. Är själv persisk och skulle gärna vilja se en bättre situation för folket där.

spacedog
2005-07-16, 23:40
Välldigt många lever i fattigdom och då gör man väll en del tvivelaktiga saker för pengar.

Du pekar på något väldigt viktigt här, Zanzi. Stora klasskillnader är nyckeln till att hålla auktoritära regimer vid makten, då en välmående ekonomi är ett enormt hot för de flesta förtryckare. Genom att ge privilegier till ett fåtal samtidigt som man håller de breda massorna i ekonomisk misär kan en relativt liten grupp hålla ett helt land i ett järngrepp. En moderniserad ekonomi där privata aktörer släpps fram skapar istället en välmående medelklass som inte behöver begå brott eller gå regimens ärenden för att överleva, men som inte heller får ut maximal nytta genom det rådande systemet. De börjar ställa krav på större inflytande och fler friheter. Så sätts snöbollen i rullning. Det skedde i Sydkorea och i Taiwan, det är på väg att ske i Kina. Det kommer ske i Mellanöstern om vi hjälper till. Medelklassen må vara tråkig, men den skapar grunden för ett stabilt och rättssäkert samhälle.

Bolio
2005-07-16, 23:41
Tack spacedog för att jag slapp skriva.

Och Allan, den här gången gjorde du mig bara jävligt imponerad. Och det är inget jag bara säger.

Bärs
2005-07-17, 00:13
Du pekar på något väldigt viktigt här, Zanzi. Stora klasskillnader är nyckeln till att hålla auktoritära regimer vid makten, då en välmående ekonomi är ett enormt hot för de flesta förtryckare. Genom att ge privilegier till ett fåtal samtidigt som man håller de breda massorna i ekonomisk misär kan en relativt liten grupp hålla ett helt land i ett järngrepp. En moderniserad ekonomi där privata aktörer släpps fram skapar istället en välmående medelklass som inte behöver begå brott eller gå regimens ärenden för att överleva, men som inte heller får ut maximal nytta genom det rådande systemet. De börjar ställa krav på större inflytande och fler friheter. Så sätts snöbollen i rullning. Det skedde i Sydkorea och i Taiwan, det är på väg att ske i Kina. Det kommer ske i Mellanöstern om vi hjälper till. Medelklassen må vara tråkig, men den skapar grunden för ett stabilt och rättssäkert samhälle.

Helt rätt. Mycket bra skrivet. Det är medelklassens män OCH kvinnor som är nyckeln.

Bolio
2005-07-23, 15:11
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65504250_852__,00.html

Dav0d
2005-07-23, 16:07
Har inte läst någonting förutom första sidan. Men vad tänker folk med ?
Bara för att USA lyckades gå in i Irak betyder det inte att dom kan gå in i Iran. Iran är mycket större till befolkningen och nästan en stormakt när det gäller krigskraft. Det krävs en revulution innefrån landet och när den är klar så kan utomstående länder hjälpa till på mindre sätt.

Bolio
2005-07-23, 16:08
Och här har ni bilderna på den unga killen som torterades till döds av den iranska regimen... Känsliga behöver inte kolla: http://www.brwska.com/july-05/11-30.htm

Och så pratade någon här om att man inte skulle bränna iranska valurnor pga demokrati? Och så säger turkarna här på forumet att kurder inte blir förtryckta? Ok...

serdarMentorn
2005-07-23, 16:55
Och så säger turkarna här på forumet att kurder inte blir förtryckta? Ok...

jidder.. sorgligt att en del bara ser de dom vill se

Bolio
2005-07-23, 17:14
jidder.. sorgligt att en del bara ser de dom vill se

Va? Vad pratar du om?

zanzi
2005-07-23, 17:17
Va? Vad pratar du om?

Jag tror serdarMentorn höll med dig...

Bolio
2005-07-23, 17:17
Och som sagt, iranier över hela världen protesterar emot detta. För er som tycker att det här tillhör iransk kultur och att "iranier är såhär" (rasisten Garnax & co) kan jag ju säga er att ni inte har någon aning om vad ni pratar om. Det iranska folket är inte för sånt här. Det iranska folket vill inte ha någon jävla islamistisk diktator som styr, det iranska folket vill bli fritt och demokratiskt. Men det är inte så jävla enkelt som folk tror. Risken är att bli behandlad på det här viset...

Bolio
2005-07-23, 17:18
Jag tror han höll med dig...

Jo, möjligtvis, jag som inte förstod bara... =)

Leon
2005-07-23, 17:19
>Tycker att det är konstigt att Svenska regeringen undrar varför det blir problem när dom sätter folk med så stora motsättningar, som ibland pågått sen flera hundra år tillbaks, i ett och samma land,Sverige! *screwy*

Bolio
2005-07-23, 17:20
>Tycker att det är konstigt att Svenska regeringen undrar varför det blir problem när dom sätter folk med så stora motsättningar, som ibland pågått sen flera hundra år tillbaks, i ett och samma land,Sverige! *screwy*

Hur menar du med det Leon?

Leon
2005-07-23, 17:22
Hur menar du med det Leon?
jo ta exempelvis Israeler/palestinier, Bosnier/serber, Kurder/Turkar.Detta hat är ju långt tillbaks och sen sätter regeringen dom vägg i vägg i förorterna och tror i sin egna lilla värld att allt ska vara glömt!

Bolio
2005-07-23, 17:27
jo ta exempelvis Israeler/palestinier, Bosnier/serber, Kurder/Turkar.Detta hat är ju långt tillbaks och sen sätter regeringen dom vägg i vägg i förorterna och tror i sin egna lilla värld att allt ska vara glömt!

Äh, skitsnack. Det är ju knappast så att turkar och kurder slår ihjäl varandra på Sveriges gator. Det där händer inte. Folk i förorterna skiter i. De flesta av mina bästa vänner är turkar, jag är ingen jävla rasist och det är inte de heller. Däremot kan det gå hett till när vi diskuterar politik, och jag kan dela ut en örfil eller två, få en skalle eller fem, ge en högerkrok eller sju, och sen är vi polare igen.

De värsta motsättningarna är ju inte mellan kurder/turkar etc, de värsta motsättningarna är alltid mellan rika och fattiga, storkukade och icke-***, etc. Egentligen, ifall man är riktigt noggrann i sin analys så är ju den enda egentliga skillnaden mellan de som är och stödjer *** och de som dissar ***. Det är ju det samhället går ut på, egentligen.

Leon
2005-07-23, 17:33
Äh, skitsnack. Det är ju knappast så att turkar och kurder slår ihjäl varandra på Sveriges gator. Det där händer inte. Folk i förorterna skiter i. De flesta av mina bästa vänner är turkar, jag är ingen jävla rasist och det är inte de heller. Däremot kan det gå hett till när vi diskuterar politik, och jag kan dela ut en örfil eller två, få en skalle eller fem, ge en högerkrok eller sju, och sen är vi polare igen.

De värsta motsättningarna är ju inte mellan kurder/turkar etc, de värsta motsättningarna är alltid mellan rika och fattiga, storkukade och icke-***, etc. Egentligen, ifall man är riktigt noggrann i sin analys så är ju den enda egentliga skillnaden mellan de som är och stödjer *** och de som dissar ***. Det är ju det samhället går ut på, egentligen.
Så du menar att det inte finns agg mellan grupperna när dom kommer hit?

Bolio
2005-07-23, 17:34
Så du menar att det inte finns agg mellan grupperna när dom kommer hit?

Jo, men det finns det mellan vänster och höger i Sverige med. Det betyder inte att det uppstår några nämnvärda konflikter mellan grupperna, för det gör det inte. Bråken i Stockholm är nästan bara mellan olika förorter. Bor man i en förort håller man ihop, oavsett nationalitet. Ja, förutom Colombianer då. Ingen gillar Colombianer.

Leon
2005-07-23, 17:36
Jo, men det finns det mellan vänster och höger i Sverige med. Det betyder inte att det uppstår några nämnvärda konflikter mellan grupperna, för det gör det inte. Bråken i Stockholm är nästan bara mellan olika förorter. Bor man i en förort håller man ihop, oavsett nationalitet. Ja, förutom Colombianer då. Ingen gillar Colombianer.Det är bara för att alla är rädda för dom :devil:

Bolio
2005-07-23, 17:38
Det är bara för att alla är rädda för dom :devil:

Ja, man är rädd att ni ska sluta tillförse oss med bra kokain. ;)

Leon
2005-07-23, 17:39
Ja, man är rädd att ni ska sluta tillförse oss med bra kokain. ;)
Aa där finns mer,bara vänta! ;)

serdarMentorn
2005-07-23, 17:43
Jag tror han höll med dig...
rätt

Äh, skitsnack. Det är ju knappast så att turkar och kurder slår ihjäl varandra på Sveriges gator. Det där händer inte. Folk i förorterna skiter i. De flesta av mina bästa vänner är turkar, jag är ingen jävla rasist och det är inte de heller. Däremot kan det gå hett till när vi diskuterar politik, och jag kan dela ut en örfil eller två, få en skalle eller fem, ge en högerkrok eller sju, och sen är vi polare igen.
.

Sant vi lever ju i harmoni i de här sjuka samhället. finns så mkt annat skit att oroa sej för så de räcker och blir över.

zanzi
2005-07-23, 17:43
Och som sagt, iranier över hela världen protesterar emot detta. För er som tycker att det här tillhör iransk kultur och att "iranier är såhär" (rasisten Garnax & co) kan jag ju säga er att ni inte har någon aning om vad ni pratar om. Det iranska folket är inte för sånt här. Det iranska folket vill inte ha någon jävla islamistisk diktator som styr, det iranska folket vill bli fritt och demokratiskt. Men det är inte så jävla enkelt som folk tror. Risken är att bli behandlad på det här viset...

Förstår mig inte häller på folk som säger att iraner vill ha det såhär!
Har alldrig mött en iranie som tycker situationen i iran ser bra ut. Skoj sen att icke-iranier menar att det skulle vara annorlunda. =)

Bolio
2005-07-23, 17:44
Sant vi lever ju i harmoni i de här sjuka samhället. finns så mkt annat skit att oroa sej för så de räcker och blir över.

:love:

Är du kurd förresten?

Bolio
2005-07-23, 17:45
Förstår mig inte häller på folk som säger att iraner vill ha det såhär!
Har alldrig mött en iranie som tycker situationen i iran ser bra ut. Skoj sen att icke-iranier menar att det skulle vara annorlunda. =)

Jepp. Garnax t.ex. Men han är oskuld, så det gör inget. Vi bryr oss inte. After all, vi har goda maträtter som ghorme sabzi! Och tyngdlyftare som Hossein Rezazadeh. Och invånare med gigantisk penis som jag. :hbang:

Leon
2005-07-23, 17:46
Jepp. Garnax t.ex. Men han är oskuld, så det gör inget. Vi bryr oss inte. After all, vi har goda maträtter som ghorme sabzi! Och tyngdlyftare som Hossein Rezazadeh. Och invånare med gigantisk penis som jag. :hbang:
:laugh: du är en blivande stå up komiker!

Bolio
2005-07-23, 17:48
Nä, jag är inte rolig. Jag är bara psykskadad av alla droger, prepps och sånt.

zanzi
2005-07-23, 17:53
Nä, jag är inte rolig. Jag är bara psykskadad av alla droger, prepps och sånt.

Du och dina droger bolio. Inte bra med sånt när man bygger. ;)

serdarMentorn
2005-07-23, 17:56
:love:

Är du kurd förresten?

Turk, påväg att bli ingift i en aggressiv turkhatande kurdisk släkt så vi får se hur de slutar :D

Bolio
2005-07-23, 18:01
Du och dina droger bolio. Inte bra med sånt när man bygger. ;)

Skojar ju bara. Är praktiskt taget nykterist nuförtiden. Träningen är numero uno.

Bolio
2005-07-23, 18:02
Turk, påväg att bli ingift i en aggressiv turkhatande kurdisk släkt så vi får se hur de slutar :D

=D

I know the feeling bro... :D

Turk från vart förresten? Konya?

Bärs
2005-07-23, 18:09
Har inte läst någonting förutom första sidan. Men vad tänker folk med ?
Bara för att USA lyckades gå in i Irak betyder det inte att dom kan gå in i Iran. Iran är mycket större till befolkningen och nästan en stormakt när det gäller krigskraft. Det krävs en revulution innefrån landet och när den är klar så kan utomstående länder hjälpa till på mindre sätt.


Iran har en svag konventionell militär kapacitet pga. konstant dålig ekonomi även om de för stunden kan få några hundratusen fotfolk till fronten. Därför satsar de allt på massförstörelsevapen.

Pudzianovski
2005-07-23, 18:28
Och som sagt, iranier över hela världen protesterar emot detta. För er som tycker att det här tillhör iransk kultur och att "iranier är såhär" (rasisten Garnax & co) kan jag ju säga er att ni inte har någon aning om vad ni pratar om. Det iranska folket är inte för sånt här. Det iranska folket vill inte ha någon jävla islamistisk diktator som styr, det iranska folket vill bli fritt och demokratiskt. Men det är inte så jävla enkelt som folk tror. Risken är att bli behandlad på det här viset...


Men vilka vill ha det som det är nu då?
Om Iranska folket vill vara fritt....vilka är det som stoppar dem i så fall..

Militären? Hur många vill ha ett "fritt" Iran och hur många vill ha det som det är nu?

http://web.amnesty.org/library/Index/ENGMDE130382005

Bolio
2005-07-23, 18:41
Men vilka vill ha det som det är nu då?
Om Iranska folket vill vara fritt....vilka är det som stoppar dem i så fall..

Militären? Hur många vill ha ett "fritt" Iran och hur många vill ha det som det är nu?

Jag har inga exakta siffror. Det är svårt eftersom diktatorregimen ju inte tillåter någon riktig demokrati. Det är som det var under Saddam-regimen ungefär. Alla röstar på Saddam, men ingen tycker om Saddam egentligen... Typ.

Den religiösa högern i Iran vill ha kvar regimen, resten av folket (har inga exakta siffror) vill inte det. Ingen kurd vill det, ingen turk (det finns en massa turkar i Iran) vill det och det är väldigt få perser som jag kan tänka mig vilja det. Slutsatsen blir alltså att i princip alla vill bli av med regimen. Och man har försökt. Det har varit otaliga demonstrationer år efter år, studenter har gått ut på gatorna och protesterat vilt i Tehran i tiotusental. Men regimen går alltid in och bryter ner motståndet på de vidrigaste sätten som finns. Exemplet är ju denna unga kille i Mahabad...

Några år efter att den Islamistiska regimen inrättades i Iran krigade två kurdiska partier, KDPI (Kurdistans Demokratiska Parti i Iran) och Komele, mot regimen. Man hade under en tid total kontroll över Kurdistan, men regimen gick in och slog ned kurdernas motstånd och lyckades döda över 100 000 människor, de flesta kvinnor och barn...

Trance
2005-07-24, 21:01
Har inte läst någonting förutom första sidan. Men vad tänker folk med ?
Bara för att USA lyckades gå in i Irak betyder det inte att dom kan gå in i Iran. Iran är mycket större till befolkningen och nästan en stormakt när det gäller krigskraft. Det krävs en revulution innefrån landet och när den är klar så kan utomstående länder hjälpa till på mindre sätt.

Vill USA så kan de inta landet, problemet skulle väl vara samma problem som i Iraq nu. Le när soldaterna tittar och skjut dem i ryggen, rätt svårt att försvara sig mot det. USA har ju inte heller bra rykte i regionen.

Men att de skulle kunna krossa Irans arme om de ville känns hyfsat felaktigt.