handdator

Visa fullständig version : Riva ett förråd - vart börjar man?


Bjorne
2005-07-16, 11:36
Personligen fått i uppgift av morsan att plocka ner ett förråd i trädgården på baksidan(allt utom grunden). Frågan är då, vart man smidigast börjar. Yttreväggar består av trä, sedan isolering och sedan gips, desamma gäller taket.

Gippset är dock spikat, så går inte att skruva loss (allt är spikat), när jag skulle börja plocka bort den första gipsskivan i taket, så pajade den helt och då upptäcktes en fin vattenskada, över vad jag tror; hela taket (gilla speciellt parten i upptäckandet, där vattnet som legat i möglet droppa ner i nacken). Fast det är nog struntsamma, hur som helst, gipset går inte att få ner helt, så får väl krossa det och sedan använda en soppkvast :)

Tänkte att man förstå kanske kan plocka bort gipset och sedan börja med yttersidan, fast ja, någon annan kanske vet bättre?


Förslag som involverar eld och sprängningar undanbedes :p

Kråckodilen
2005-07-16, 11:58
Om du har tillgång till något tyngre fyrhjuldrivet och kätting, kan du fästa kättingen i någon bärande byggdel... åsså gäsa litä :D
Annars motorsåg som man inte är såå rädd om.
Jajuste, och så är det trvligt att tex riva taket först så att man inte blir moooosch... *rolleyes*
Cirkelsåg/klinga på ytterväggarna kan oxå göra sitt.

Lycka till å använd förståndet! :thumbup:

Bjorne
2005-07-16, 12:11
Glömde ju det viktigaste, det är ett förråd på baksidan, visst kan man säkert köra in en bil, men morsan är rädd om gräsmatten, så det är inte ett alternativ.

Vilka vektyg som jag har tillgång till är rätt begränsat, motorsåg kan jag fixa, men frågan är ifall det inte är lite riskabelt att använda kan ju finns något järnbalk eller dylikt som jag inte känner till och hur det skulle vara effektivt? Klart, sedan när det ska styckas och fraktas bort är det säkert en fördel, men det tar jag då.

Precis kopplat ur elen, så känns som man kanske bara skulle kunna börja och gå loss med en slägga, fast det hade man nog inte orkat många minuter :p

Slartibartfast
2005-07-16, 12:16
Jag rev ett rävhus en sommar. Tog en månad. Använde traktor, motorsåg och slägga. Ganska kul.

Myten
2005-07-16, 12:16
Fick en liknande uppgift för 5-6 år sen!
Kom ihåg att jag löste den genom att på ett brutalt sätt använda mig av en kofot och råstyrka, efter några timmar hade jag lyggats få ner rucklet!

Slartibartfast
2005-07-16, 12:20
Ja, kofot är ju förståss det viktigaste. *KIIIIIRRRKK*

Myten
2005-07-16, 12:23
Ja, kofot är ju förståss det viktigaste. *KIIIIIRRRKK*


Exakt och en jävla anama!
Eller som Fox Mclouds pappa hade sagt!
*Never give up my son"
*TRUST YOUR INSTICTS*
*You've become so strong Fox*!


http://img.neoseeker.com/p/Games/Nintendo_64/Action/Space/starfox64_mini.jpg

Kråckodilen
2005-07-16, 12:43
Slägga och koben räcker långt. Bra träning dessutom! :hbang:
Börja med att riva det som riskerar att rasa ner. Takbeklädnad + takstolar. Sen är det bara att benda å böjja! *flex*

GL

Bjorne
2005-07-16, 12:44
Fick en liknande uppgift för 5-6 år sen!
Kom ihåg att jag löste den genom att på ett brutalt sätt använda mig av en kofot och råstyrka, efter några timmar hade jag lyggats få ner rucklet!Det där förrådet tar mer än ett par timmar att få ner. Rätt högt också, vilket gör det jobbigt när man ska fixa taket.

Myten
2005-07-16, 12:46
Det där förrådet tar mer än ett par timmar att få ner. Rätt högt också, vilket gör det jobbigt när man ska fixa taket.


Hur högt?

Allan
2005-07-16, 13:01
Tigersåg, kofot och slägga. Kedjesåg är bara trams. Tigersågen tar även spik och skruv, om man har rätt blad i. Skär ner undertaket först.

allan

Myten
2005-07-16, 13:03
Tigersåg, kofot och slägga. Kedjesåg är bara trams. Tigersågen tar även spik och skruv, om man har rätt blad i. Skär ner undertaket först.

allan

Det blir ingen sport om man skall använda såg!

Let the sport commence!
http://www.james-bond007.de/assets/images/13a00070.jpg

Bjorne
2005-07-16, 13:54
Tigersåg, kofot och slägga. Kedjesåg är bara trams. Tigersågen tar även spik och skruv, om man har rätt blad i. Skär ner undertaket först.

allanHar inte tillgång till någon tigersåg. Kan dock få hjälp av två andra karlar, med att riva, så får hoppas att det kan kompensera.

Som det ser ut nu, har jag tagit bort allt gips i taket, ett lager med plast, nästa lager, består av långa bräder som finns i taket, givetvis båda på längden och åt sidorna, så en hel del, här hade en tigersåg varit guldvärd, men nu får det bli att krosa fästena med en slägga eller bända med en kofot.

Sedan kommer isoleringen, sedan ett tak beståndes av trä och sedan "asfaltmatta", har inte en susning om vad det heter, men ni förstår nog..

Fast ska ta en lite pause nu, slitet bort två dörrar och där står helt öppet och vädrar, möglet där lär inte vara bra att stå och andas in och heller inte isoleringen. Får nog försöka skaffa ett andningsskydd av något slag.

Bjorne
2005-07-16, 14:22
Hur högt?Jadu, har inte mätt, men som det är i ett "standarhus", ungefär. Förråd, av min erfarenhet, brukar ha lägre tak. Får hoppa upp på tå, för att komma åt gipset, väldigt irriterande.

Markus H
2005-07-16, 14:23
Bränn ner skiten. (hoppas grunden är av betong) :hbang:

Men det kanske står för nära andra byggnader som gärna ska stå kvar när du är klar.... trist....

Bjorne
2005-07-16, 14:25
Förslag som involverar eld och sprängningar undanbedes :pBränn ner skiten. (hoppas grunden är av betong) :hbang: ...

Jense
2005-07-16, 14:27
ta dig en 4 kilosslägga och golfa av skiten från grunden. akta dig för flygande tak bara

Bjorne
2005-07-16, 14:49
ta dig en 4 kilosslägga och golfa av skiten från grunden. akta dig för flygande tak baraHar en väldigt tung slägga, men går absolut inte att "golfa" sönder skiten från grunden, eller går gör det, men kommer ta LÅNG tid :p

Bjorne
2005-07-16, 16:29
Kliar i ögonen nu, tror ni det kan vara från isoleringen och hur farligt är det? :p