handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan "långa" och "korta" muskler.


XarsioN
2005-07-16, 10:50
Hej. testat sökt men jag hittar inte riktigt. så jag frågar iallafall.

Man säger ju att det är ungefär såhär:
6-8 reps = Korta, explosiva muskler
9-X = Långa, uthålliga muskler

Men om jag tränar med tex 20 reps, istället för 8,asså blir de nån skillnad utseendemässigt? eller blir dom bara mer uthålliga istället för explosiva?

altså frågan är: blir de nån skillnad man ser eller är det bara nått som märks när man tränar?

kan ni visa någon med explosiva muskler och någon med uthålliga? visa 2 som håller på med samma idrott eller nått..eller 2 byggare eller något.

mvh

Mel
2005-07-16, 11:33
Hej. testat sökt men jag hittar inte riktigt. så jag frågar iallafall.

Man säger ju att det är ungefär såhär:
6-8 reps = Korta, explosiva muskler
9-X = Långa, uthålliga muskler

Men om jag tränar med tex 20 reps, istället för 8,asså blir de nån skillnad utseendemässigt? eller blir dom bara mer uthålliga istället för explosiva?

altså frågan är: blir de nån skillnad man ser eller är det bara nått som märks när man tränar?

kan ni visa någon med explosiva muskler och någon med uthålliga? visa 2 som håller på med samma idrott eller nått..eller 2 byggare eller något.

mvh

Vem säger att det är ungefär "sådär" ?

nemd
2005-07-16, 11:45
Vad jag har lärt mig. Långa muskler = utstrechade muskler, KOrta muskler = ostrechade muskler. Vet ju inte om det stämmer men men. ^^

Bolio
2005-07-16, 11:54
Såhär är det. Man kan inte ändra form på musklerna (ifall man inte plastikopererar sig eller brukar GH). Allt man kan göra är att ändra storlek på dem genom träning. Så nej, det där med långa och korta muskler är bullshit.

Tricklev
2005-07-16, 12:19
Med långa respektiva korta menar man funktionsmässigt, du kan inte ändra utseendet på dina muskler, mer än att göra dom större *flex*

mystic[-_-]
2005-07-16, 12:19
Med långa respektiva korta menar man funktionsmässigt, du kan inte ändra utseendet på dina muskler, mer än att göra dom större *flex*

word life :cool:

aliquis
2005-07-16, 12:39
Hej. testat sökt men jag hittar inte riktigt. så jag frågar iallafall.

Man säger ju att det är ungefär såhär:
6-8 reps = Korta, explosiva muskler
9-X = Långa, uthålliga muskler
Fel.
1-5 ger styrka och inte så mycket massa.
5-12 ger bäst tillväxt för de muskelfibrer som är explosiva, snabba, starka och kan växa mest.
Över 15 eller något blir det väl en större del av de uthålliga men rätt lite av de explosiva.
Men om jag tränar med tex 20 reps, istället för 8,asså blir de nån skillnad utseendemässigt? eller blir dom bara mer uthålliga istället för explosiva?
Blir det säkert, längre muskler kommer du inte få hur som helst, de sitter där de sitter. Mindre muskler däremot, eftersom de uthålligare muskelfibrerna inte kan växa lika mycket.
Långa och korta finns inte. Stora eller små finns. Vill du ha synliga små muskler får du göra dig av med lite fläsk.
altså frågan är: blir de nån skillnad man ser eller är det bara nått som märks när man tränar?
Kör du 20 rep istället för 6-8 kommer det garanterat att synas, eftersom du antagligen inte blir särskilt grov överhuvudtaget.
kan ni visa någon med explosiva muskler och någon med uthålliga? visa 2 som håller på med samma idrott eller nått..eller 2 byggare eller något.mvh
Explosiv löpare:
http://www.london2012.org/NR/rdonlyres/6EACC8B8-9825-4B60-AF61-E996B07EEA4C/0/60m_final.jpg
http://www.coloradorunnermag.com/images/other/BostonIndoor_2005_Bekele.JPG
Uthållig löpare:
http://www.jinstep.com/runner/runner.jpg

Tror inte du kan hitta en byggare som har tränat uthålliga muskelfibrer.

Allan
2005-07-16, 12:55
Nu har jag städat tråden och några har blivit av med poster. Försök hålla sams i sandlådan nu gossar så inte allan måste banna och ha sig på lördagseftermiddagen. Och håll er till ämnet, eller starta en egen tråd..


allan

XarsioN
2005-07-16, 14:02
Fel.
1-5 ger styrka och inte så mycket massa.
5-12 ger bäst tillväxt för de muskelfibrer som är explosiva, snabba, starka och kan växa mest.
Över 15 eller något blir det väl en större del av de uthålliga men rätt lite av de explosiva.

Blir det säkert, längre muskler kommer du inte få hur som helst, de sitter där de sitter. Mindre muskler däremot, eftersom de uthålligare muskelfibrerna inte kan växa lika mycket.
Långa och korta finns inte. Stora eller små finns. Vill du ha synliga små muskler får du göra dig av med lite fläsk.

Kör du 20 rep istället för 6-8 kommer det garanterat att synas, eftersom du antagligen inte blir särskilt grov överhuvudtaget.

Explosiv löpare:
http://www.london2012.org/NR/rdonlyres/6EACC8B8-9825-4B60-AF61-E996B07EEA4C/0/60m_final.jpg
http://www.coloradorunnermag.com/images/other/BostonIndoor_2005_Bekele.JPG
Uthållig löpare:
http://www.jinstep.com/runner/runner.jpg

Tror inte du kan hitta en byggare som har tränat uthålliga muskelfibrer.
Tack för svaret, gav svaren på alla mina frågor:)

Jet
2005-07-16, 14:31
Såhär är det. Man kan inte ändra form på musklerna (ifall man inte plastikopererar sig eller brukar GH). Allt man kan göra är att ändra storlek på dem genom träning. Så nej, det där med långa och korta muskler är bullshit.

Så sant som det är sagt....

Bara vänta tills Arne Persson ser denna tråden, då får ni huka er :hbang:

Timme
2005-07-16, 19:47
Alquis,

1-5 reps ger väldigt mycket massa det med. Har du någonsin sett en styrkelyftare som drar över 300kg i mark som är liten? Nej trodde väl det. Styrkelyftarna tränar väl inom repsintervallet 1-6 oftast.

Här kan du även läsa om hur bra det är med 3 reppare för muskel uppbyggnad.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=547470

/Timme

tossefar
2005-07-16, 20:44
Alquis,

1-5 reps ger väldigt mycket massa det med. Har du någonsin sett en styrkelyftare som drar över 300kg i mark som är liten? Nej trodde väl det. Styrkelyftarna tränar väl inom repsintervallet 1-6 oftast.

Här kan du även läsa om hur bra det är med 3 reppare för muskel uppbyggnad.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=547470

/Timme

Jag har sett en väldans massa styrkelyftare som inte alls är stora. Har du hört talas om asiater?

Jonny_88
2005-07-16, 21:33
Vad jag har lärt mig. Långa muskler = utstrechade muskler, KOrta muskler = ostrechade muskler. Vet ju inte om det stämmer men men. ^^
Samma här. Fattar inte varför alla andra säger att det inte finns långa och korta muskler. Muskelfibrerna blir ju längre när man strechar, varför skulle man annars strecha?

aliquis
2005-07-16, 23:13
Alquis,

1-5 reps ger väldigt mycket massa det med. Har du någonsin sett en styrkelyftare som drar över 300kg i mark som är liten? Nej trodde väl det. Styrkelyftarna tränar väl inom repsintervallet 1-6 oftast.

Här kan du även läsa om hur bra det är med 3 reppare för muskel uppbyggnad.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=547470

/Timme
Jag tog det från grubs reprangesgreja.

Har också ställt mig frågande till hur det är med antal set i den, klart 2 set 12or bygger mer än 2set 2or (eller ja..), men om man kör 6 eller kanske tom 12 set 2or då? (lika många reps).

att jämföra 3x10 och 3x3 är ju rätt efterblivet. 10x3 är ju rättvisare isf.

Loke
2005-07-17, 00:48
Samma här. Fattar inte varför alla andra säger att det inte finns långa och korta muskler. Muskelfibrerna blir ju längre när man strechar, varför skulle man annars strecha?

Hmm... Jag trodde att streching enbart handlade om att få musklerna att slappna av, och på så sätt få dem att sträckas ut mer utan att dra ihop sig. Jag trodde inte streching hade någon fysisk effekt på musklerna. Är det fel?

Timme
2005-07-17, 09:26
Jag har sett en väldans massa styrkelyftare som inte alls är stora. Har du hört talas om asiater?

Ja men drar de över 300 i mark? Anledningen för att många styrkelyftare är små är ju för att de vill hålla sig inom en viss vikt klass.

Alquis

Jo det stämmer ju som du skrev. Men visst var länken intressant. Det står mycket bra saker på den sidan.

/Timme

Jet
2005-07-17, 12:13
Samma här. Fattar inte varför alla andra säger att det inte finns långa och korta muskler. Muskelfibrerna blir ju längre när man strechar, varför skulle man annars strecha?

Då får man ju hoppas att man inte råkar strecha för mycket så att muskeln lossnar från fäste/ursprung, det måste ju vara jättejobbigt, hahahahahaha

Jet
2005-07-17, 12:16
Hmm... Jag trodde att streching enbart handlade om att få musklerna att slappna av, och på så sätt få dem att sträckas ut mer utan att dra ihop sig. Jag trodde inte streching hade någon fysisk effekt på musklerna. Är det fel?

Nej, du har rätt i ditt tänkande, muskeln utgår ju från ursprunget och slutar vid ett fäste, såtillvida man inte förändrar det blir muskeln vara sig kortare eller längre, dock kan den vara mer sammandragen...

Jonny_88
2005-07-17, 16:31
Nej, du har rätt i ditt tänkande, muskeln utgår ju från ursprunget och slutar vid ett fäste, såtillvida man inte förändrar det blir muskeln vara sig kortare eller längre, dock kan den vara mer sammandragen...
Det var det jag menade, sammandragen var ordet.