handdator

Visa fullständig version : Csi


Joker
2005-07-16, 09:45
Är allt det dom gör i CSI sant? Det verkar ju så jävla high-tec och om dte nu är sant varför används inte deras metoder i en större utsträckning, handlar dte om pengar eller? *screwy*

palme
2005-07-16, 09:57
Det ä väldigt verklighets troligt, men man använder inte ficklampor i öknen...de använder sina ficklampor för mycket...

Nitrometan
2005-07-16, 10:15
Analysmetoderna de använder är riktiga. Men maskinerna de har är dyra och det är lite orealistiskt att de har så många avancerade metoder på ett ställe. Iofs om de klarar upp 100% av sina fall så kan de kanske motivera det?

De maskiner som finns brukar ha långa köer av folk som vill använda dem. Men här kliver de bara in och kör igång. "Vi måste ha resultatet om 2 timmar!" - när en mordutredning i verkligheten varar i månader.

Här i Sverige ligger de hopplöst efter. DNA-analyser skickas t.ex. till England (och där finns en maskin i ett lab och där brukar vara minst tre månaders kö).

perarvid
2005-07-16, 10:22
Det finns en högskolekurs som heter CSI Södertörn på http://utbdb.sh.se/webapps/kat/showCourse.asp?Kurskod=KE1426 :)

Trance
2005-07-16, 10:32
Nej, mycket är bullshit. Vad folk än säger.

t.ex. när de skall leta fingeravtryck i en databas. I verkligheten fungerar det aldrig så.

Men en sak som är sann, trots folk retar sig på det är att istället för att tända i ett rum kryper de omkring med ficklampor på golvet. Detta är för att fokusera bättre eller liknande.

Glen
2005-07-16, 10:34
Jag har hört några lösa rykten om att man inte kan låta datorn jämföra fingeravtryck utan att man måste kolla dom för hand, nån som vet nåt om detta? låter ju som att det vore världens enklaste sak att scanna in dom på datorn och låta den jämföra

palme
2005-07-16, 10:45
Nej, mycket är bullshit. Vad folk än säger.

t.ex. när de skall leta fingeravtryck i en databas. I verkligheten fungerar det aldrig så.

Men en sak som är sann, trots folk retar sig på det är att istället för att tända i ett rum kryper de omkring med ficklampor på golvet. Detta är för att fokusera bättre eller liknande.

Jag sa inte det, däremot behöver du inte mer fokus ute i öknen (riktig rättsläkares kommentar från Australien), går på hans före ditt ord.

christian
2005-07-16, 10:47
Som folk redan sagt, det är lite verklighetsbaserat iaf. Men deras analyser av DNA osv tar i verkligheten flera veckor. Min polare som doktorerar till mikrobiolog suckar bara hela tiden så att det nästan är irriterande.... :)

Och man kan inte zooma in 300000 gånger i en övervakningskameras bild och se vad som hände förra måndagen när solljuset reflekteras i iris från en annan snubbe på andra sidan jordklotet.

Trance
2005-07-16, 10:51
Jag sa inte det, däremot behöver du inte mer fokus ute i öknen (riktig rättsläkares kommentar från Australien), går på hans före ditt ord.

Ja, jag vet. Jag kommenterade inte dig. :) Om öknen har jag inte en aning, vet bara att det brukar komma upp att folk skriker "Tänd ljuset för helvete" i rum :)

Nitrometan
2005-07-16, 11:11
Jag har hört några lösa rykten om att man inte kan låta datorn jämföra fingeravtryck utan att man måste kolla dom för hand, nån som vet nåt om detta? låter ju som att det vore världens enklaste sak att scanna in dom på datorn och låta den jämföra
Det finns bra datorprogram som gör sånt. Men det tar tid. Ofta dagar. Inte minuter...

Nitrometan
2005-07-16, 11:17
Som folk redan sagt, det är lite verklighetsbaserat iaf. Men deras analyser av DNA osv tar i verkligheten flera veckor. Min polare som doktorerar till mikrobiolog suckar bara hela tiden så att det nästan är irriterande.... :)
Det finns en snabbare analys än den kompletta - man väljer ut vissa signifikanta sekvenser. Ungefär som att man nöjer sig med ett antal "lika punkter" i ett fingeravtryck. Men vi pratar fortfarande om 24-70 timmars analys.

Och man kan inte zooma in 300000 gånger i en övervakningskameras bild och se vad som hände förra måndagen när solljuset reflekteras i iris från en annan snubbe på andra sidan jordklotet.
Hahahaha!!! Nej, den är gjuten. Övervakningskameror har låg upplösning.

Men i filmer kan de alltid zooma oändligt mycket. I alla bilder. och plocka fram reflexer... Identifiera folk... Och plocka bort rörelseoskärpa i bilden på mördaren som grabben tog när han tappade kameran i marken...

Det finns ju fysiska gränser för vad som kan göras.

Men jag gillar att de alltid klarar upp alla sina fall.
*yourock*

grisbil3n
2005-07-16, 13:29
Dom löser skit på ett par dygn, brukar ta månader och ibland år i verkligheten.

Jävligt skön serie dock.

Trance
2005-07-16, 13:33
Det finns bra datorprogram som gör sånt. Men det tar tid. Ofta dagar. Inte minuter...

Nja, har för mig att det inte finns något som har närheten av den exaktheten. Man får aldrig ett svar som CSI.

Rockhard
2005-07-16, 13:40
Så jäkla orealistiskt program.

En kvinna blir mördad. Teknikerteamet kallas in. De gör hundratals analyser och hittar en mängd spår som visar sig felaktiga. Tillslut gör dom det avgörande fyndet och hittar mördaren. Det var kvinnans bror.
I verkligheten...innan man gör dna analyser i all oändlighet så kanske man borde förhöra hennes släkt och vänner?

s_himself
2005-07-16, 13:40
Hahahaha!!! Nej, den är gjuten. Övervakningskameror har låg upplösning.

Men i filmer kan de alltid zooma oändligt mycket. I alla bilder. och plocka fram reflexer... Identifiera folk... Och plocka bort rörelseoskärpa i bilden på mördaren som grabben tog när han tappade kameran i marken...

Det finns ju fysiska gränser för vad som kan göras.

Men jag gillar att de alltid klarar upp alla sina fall.
*yourock*


jag gillar kameran i filmen.. eh vad heter den med will smith.. hm.. argh! han köper underkläder till sin fru och någon lägger nåt band eller nåt i hans pappkasse.. övervakningskameran som tog bilden på honom kan dom rotera 360 grader och kolla vad som ligger i kassen :D

Allan
2005-07-16, 13:43
Vi har en medlem som är just kriminaltekniker. Vi har diskuterat just CSI och han stönar bara när det kommer på tal. Hans primära uppgift är att stärka bevisen. Nittio procent av uppklarningsprocenten kommer fortfarande från spaning. Resterande är egna erkännanden och någon liten del kriminalteknik. Få se om han vill ge sig till känna här.


allan

Kjellstroem
2005-07-16, 14:44
Hmm, kulan från mordet saknas. Vi tar en titt längs gatan.
Hmm, ett hårstrå från en råtta sitter fast i väggen längs gatan.
Hmm, hårstrået är böjt ditåt med hårstråsroten pekandes utåt. Alltså måste råttan ha varit på väg mot det stupröret!
Alltså måste helt enkelt råttan ha ätit kulan, gått längs väggen och råkat slita av ett hårstrå, sedan klättrat upp för stupröret och upp på taket ovanför affären!
Vi gör en råttobduktion, analyserar kulan och sen är fallet löst.



Föredrar isåfall hellre På spaning i New York där det mesta löses av dialog/förhör/sunt förnuft och inte teknik.

Nitrometan
2005-07-16, 14:47
Nja, har för mig att det inte finns något som har närheten av den exaktheten. Man får aldrig ett svar som CSI.
Iofs har du en poäng där. Man får typ 30 sannolika träffar som man kan jobba vidare med. Men har man tre misstänkta och alla tre finns i databasen och en av dem finns med i den listan så är man ju på god väg.

Nitrometan
2005-07-16, 14:51
Hmm, kulan från mordet saknas. Vi tar en titt längs gatan.
Hmm, ett hårstrå från en råtta sitter fast i väggen längs gatan.
Hmm, hårstrået är böjt ditåt med hårstråsroten pekandes utåt. Alltså måste råttan ha varit på väg mot det stupröret!
Alltså måste helt enkelt råttan ha ätit kulan, gått längs väggen och råkat slita av ett hårstrå, sedan klättrat upp för stupröret och upp på taket ovanför affären!
Vi gör en råttobduktion, analyserar kulan och sen är fallet löst.



Föredrar isåfall hellre På spaning i New York där det mesta löses av dialog/förhör/sunt förnuft och inte teknik.
Mmmmm. Precis. Det finns flera bra polisserier som är mer "realistiska". Lite skönt är det i CSI att de bara satsar järnet på att analysera bevisen. INte förhör de misstänkta utan bara lägger fram det i ansiktet på dem "såhär gjorde du". De bara erkänner "Ja, hur visste du det?".
:D

Nitrometan
2005-07-16, 14:58
Favvopolisserierna är "Boomtown" och "The Shield".

Lodiz2
2005-07-16, 15:02
jag gillar kameran i filmen.. eh vad heter den med will smith.. hm.. argh! han köper underkläder till sin fru och någon lägger nåt band eller nåt i hans pappkasse.. övervakningskameran som tog bilden på honom kan dom rotera 360 grader och kolla vad som ligger i kassen :D

enemy of the state

Pingu
2005-07-16, 18:16
The Sheild är riktigt bra :thumbup:

andeN.
2005-07-16, 18:36
The Sheild är riktigt bra


Härlig polisbrutalitet i den serien :hbang:

Endumen
2005-07-16, 18:42
Bästa polisserien är ändå Walker Texas Ranger *kissass*. Dock något orealistisk!

Gabriel_
2005-07-16, 18:44
The Sheild är riktigt bra :thumbup:

instämmer!