handdator

Visa fullständig version : Japanska Adzuki muffins.


YTS
2005-07-16, 03:30
Jag läste för ett tag sedan om att japaner och kineser använder adzuki bönor i glass och bakverk. Gjorde därför detta recept för att se hur det smaka. Adzukibönor finns på hälsokostaffärerna.


1. Lägg 80g adzukibönor i blöt 8h.
2. Koka bönorna 25 minuter i saltat vatten.
3. Sätt ugnen på 175 grader.
4. Vispa 3 ägg och 125 g socker pösigt.
5. Tillsätt 1,5 dl lättmjölk och 1/2 dl olivolja.
6. Rör ihop 1,5 dl kornmjöl, 3 dl vetemjöl special, 2 tsk bakpulver och 1 msk malen kardemumma.
7. Rör ner mjöl blandningen i äggsmeten.
8. Rör ner de kokade och avkylda bönorna.
9. Häll smeten i en smord och ströbröad 6st´s muffinsform.
10. Grädda lågt ner i ugnen i 45 minuter.


Yngve

MyungChul
2005-07-16, 14:39
låter intressant, vad smakar dessa bönor? och hur blev muffinsen?

YTS
2005-07-17, 02:29
låter intressant, vad smakar dessa bönor? och hur blev muffinsen?
Adzukibönor smakar lite lätt nötaktigt, tycker jag.
Muffinsarna blev bra, men lite torrare och mindre söta än vanliga muffins, då jag snålat in på socker och fett. Ev. kan man ta lite mer mjölk än jag gjorde, men då blir smeten lösare och förmodligen sjunker bönorna ner mot botten.


Yngve

Tolkia
2005-07-17, 13:23
... lite torrare och mindre söta än vanliga muffins, då jag snålat in på socker och fett. Ev. kan man ta lite mer mjölk än jag gjorde, men då blir smeten lösare och förmodligen sjunker bönorna ner mot botten.

Ta ett extra ägg eller en extra äggvita (vispas förstås tillsammans med de andra) om du vill ha en lösare smet utan att den blir "tunn" på det sätt som den lätt blir om man öser på vätska. Om bönorna är torra kan man blanda dem i mjölet innan man rör ned alltihop i äggvispet, eftersom de inte sjunker lika lätt om de är "klädda" med mjöl. Funkar dock inte om de är blöta, då blir det bara världens mjölklump.