handdator

Visa fullständig version : Snus och övervikt


zimz
2005-07-16, 01:15
Nu är jag här igen med ett nytt rykte som jag vill ta kål på:

Nämnligen att snusande och övervikt skulle ha en direkt eller indirekt koppling till vartannat?

är detta möjligt och hur kan det komma sig i så fall?


mvh

King Grub
2005-07-16, 05:10
Nej, nikotin ökar ämnesomsättningen snarare än tvärtom. Om du nu inte blir oemotståndligt hungrig av snus...

LexSinner
2005-07-16, 08:10
Jag slutade snusa för ca 2 månader sedan..
Min teori är att det är upp till personen i fråga hur mycket karaktär man har, för att jag blir i alla fall sugen på nånting när jag får inte i mig snus, det känns som en slags hungerskänslor och dom dövas en kort stund om man äter.. Så jag skulle tippa på att folk drar i sig massa godis och grejor för att slippa den känslan och dom får en viktökning.

watertouch
2005-07-16, 10:02
För mig är det som så att. Antingen tränar man eller så stoppar man in en snus o slappar. Jag brukar välja snusen ;)

zimz
2005-07-16, 14:23
Jag slutade snusa för ca 2 månader sedan..
Min teori är att det är upp till personen i fråga hur mycket karaktär man har, för att jag blir i alla fall sugen på nånting när jag får inte i mig snus, det känns som en slags hungerskänslor och dom dövas en kort stund om man äter.. Så jag skulle tippa på att folk drar i sig massa godis och grejor för att slippa den känslan och dom får en viktökning.

jo det känner jag igen, att man får ett sug efter att käka något när man inte har snus inne, det funkar dock med ett tuggummi eller en tandpetare för det mesta.
och ja det håller jag med dig om, att de som bara öser in hamnar ju på ett ganska stort kaloriöverskott och då blir de ju bulkiga ;P

mvh

zimz
2005-07-16, 14:24
För mig är det som så att. Antingen tränar man eller så stoppar man in en snus o slappar. Jag brukar välja snusen ;)


man kan ju faktiskt träna med snus inne med, fast det är ju inte till att rekomendera ;P

zimz
2005-07-16, 14:25
Nej, nikotin ökar ämnesomsättningen snarare än tvärtom. Om du nu inte blir oemotståndligt hungrig av snus...

okej...tnx Grub!

nej jag blir väll inte speciellt hungrig av snusen...hehe

JLL
2005-07-17, 03:34
man kan ju faktiskt träna med snus inne med, fast det är ju inte till att rekomendera ;P

Är man beroende av nikotin (som jag är) borde man prestera bättre med nikotin i kroppen än utan känns det som. Jag har i prinicip alltid en snus inne, även när jag är på gymet.

Dk1ng
2005-07-17, 09:40
Om det nu skulle finnas ett samband så beror det antingen på det som nämts i tidigare poster angående "sug" eller så beror det på att många personer som snusar i övrigt lever ett ohälsosammare liv och i mindre utsträckning tränar och rör på sig en de som inte snusar.

Om man studerar tränande individer som snusar och i övrigt lever hälsosamt så tror jag inte att korrelationen snus-övervikt kommer att vara nämnvärd. Däremot kan jag tänka mig att det finns en viss korrelation mellan cigaretter-övervikt.

zimz
2005-07-17, 13:01
Är man beroende av nikotin (som jag är) borde man prestera bättre med nikotin i kroppen än utan känns det som. Jag har i prinicip alltid en snus inne, även när jag är på gymet.

okej, jo jag är också en nikotinslav. men att träna med snus inne är inget som jag tycker är speciellt lyckat med tanke på att tunga lyft medför en del grimaserande, speciellt runt foderluckan, så har snusen en tendens att vara överallt utom där den ska vara efter ett gäng tunga sett :)

zimz
2005-07-17, 13:05
Om det nu skulle finnas ett samband så beror det antingen på det som nämts i tidigare poster angående "sug" eller så beror det på att många personer som snusar i övrigt lever ett ohälsosammare liv och i mindre utsträckning tränar och rör på sig en de som inte snusar.

Om man studerar tränande individer som snusar och i övrigt lever hälsosamt så tror jag inte att korrelationen snus-övervikt kommer att vara nämnvärd. Däremot kan jag tänka mig att det finns en viss korrelation mellan cigaretter-övervikt.

jo, det ligger nog mycket i att det skulle vara suget efter annat som gör att en eventuel viktökning skulle ske.

och rökandet är troligtvis värre, eftersom att det sätter ner lungkapaciteten så pass som det gör, så är det väll inte möjligt för en rökare att ha samma uthållighet i träningssammanhang som ickerökare har.