Visa fullständig version : Myt eller sanning?
Här kommer en rad påståenden jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut. Är dessa myt eller stämmer det?
Det sägs att man ska undvika mycket kolhydrater på kvällen, är det då bättre att käka sin kesella med t ex valnötter om man behöver några extra kcal till sitt dagliga energiintag? Eller läggs allt fett du käkar på kvällen/tidiga natten på magen/röven? (ok inget påstående)
Man lägger på sig fett om man käkar för mycket fett, även om man ligger på kaloriminus gentemot sitt dagliga energiintag!
Man kan dö utav att träna med halsont!
Det är lättare att bli sjuk om man tränar för hårt från början än om man t ex mjukstartar!
Det är lättare att bli sjuk om man sitter mycket framför datorn, även om man sköter kosten bra!
Här kommer en rad påståenden jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut. Är dessa myt eller stämmer det?
Det sägs att man ska undvika mycket kolhydrater på kvällen, är det då bättre att käka sin kesella med t ex valnötter om man behöver några extra kcal till sitt dagliga energiintag? Eller läggs allt fett du käkar på kvällen/tidiga natten på magen/röven? (ok inget påstående)
Ja det finns egentligen inget negativt med att minska på kolhydraterna vid sista målet förutsatt att du:
*Inte har tränat sent, för då behöver du fylla på med kolisar
*Ska upp tidigt och träna hårt, då kan du med gott samvete äta lite kolhydrater (dock lite osäker på denna punkt)
Man lägger på sig fett om man käkar för mycket fett, även om man ligger på kaloriminus gentemot sitt dagliga energiintag!
Har du en normal ämnesomsättning så borde du inte göra det, även om en normal sammansättning av protein, fett och kolhydrater alltid är bäst.
Tror nån berätta om en kompis som fick en hjärnblödning eller nått liknande när han träna med en infektion i kroppen.
Men varför chansa
Det är lättare att bli sjuk om man tränar för hårt från början än om man t ex mjukstartar!
Det är lättare att bli sjuk om man sitter mycket framför datorn, även om man sköter kosten bra![/QUOTE]
Vad skulle vara "för mycket fett", läste om någon studie i en gammal b&k där en del käkade drygt 50 energiprocent fett och några andra under 33. Samma kroppsvikt, mängd kroppsfett (och antagligen aktivitetsnivå). Bara det att de som åt lite fett bara åt 2300kcal om dagen och de som åt mycket 2900.
Fett är bra.
Jag håller med dig om att fett är bra, riktigt bra till och med. Men frågan är om jag som motionerar nån gång i veckan (för tillfället) lägger på mig en massa fett om jag t ex ligger på 50 energiprocent fett men ändå äter under mitt dagliga energibehov..
King Grub
2005-07-16, 05:08
Under vissa förhållanden, ja, men inte vid en normal kosthållning och ett normalt leverne.
Ja.
Ja. Särskilt överträning, skador.
Det är lättare att bli sjuk om man sitter mycket framför datorn, även om man sköter kosten bra!
Nej, datorn smittar inte.
Nej, datorn smittar inte.
Men är inte ett aktivt liv bättre för immunförsvaret än ett stillasittande liv?
edit: (förutsatt att kosten sköts bra!)
Men är inte ett aktivt liv bättre för immunförsvaret än ett stillasittande liv?
edit: (förutsatt att kosten sköts bra!)
EDIT: Jag läste inte så noga.
Under vissa förhållanden, ja
Hur är det möjligt?
spacedog
2005-07-16, 11:08
Ja det finns egentligen inget negativt med att minska på kolhydraterna vid sista målet förutsatt att du:
*Inte har tränat sent, för då behöver du fylla på med kolisar
*Ska upp tidigt och träna hårt, då kan du med gott samvete äta lite kolhydrater (dock lite osäker på denna punkt)
Om morgonträningen har till syfte att bränna fett (typ morgonpromenad, men det kanske inte var Johan menade med att träna hårt) så borde det väl vara bra att undvika kolhydraterna på kvällen?
King Grub
2005-07-16, 11:12
Hur är det möjligt?
Säg att du äter bara socker och smör, undviker protein, så du har extrema insulinnivåer så fettet lagras, samtidigt som muskelproteinnedbrytningen också är extrem och kan användas som energi.
King Grub
2005-07-16, 11:13
Om morgonträningen har till syfte att bränna fett (typ morgonpromenad, men det kanske inte var Johan menade med att träna hårt) så borde det väl vara bra att undvika kolhydraterna på kvällen?
Efter nattens fasta är kvällskolhydraterna inte cirkulerande i blodet längre, och insulinnivåerna är tillbaka på fastenivå.
spacedog
2005-07-16, 15:41
Efter nattens fasta är kvällskolhydraterna inte cirkulerande i blodet längre, och insulinnivåerna är tillbaka på fastenivå.
Ok. Jag tänkte som så att man om man vill bränna fett borde göra en omvänd uppladdning (urladdning?) och därför undvika kolhydraterna. Men det är ren spekulation från en okunnig rymdhund.
King Grub
2005-07-16, 15:59
Ok. Jag tänkte som så att man om man vill bränna fett borde göra en omvänd uppladdning (urladdning?) och därför undvika kolhydraterna. Men det är ren spekulation från en okunnig rymdhund.
Nej, det är intensitetsnivån som avgör hur mycket av energin som kommer från fett respektive kolhydrat. Efter 6 eller fler timmars fasta är hormon- och blodsockernivåer på sådan nivå att fettförbränningen är optimerad vid en viss intensitetsnivå.
spacedog
2005-07-16, 16:13
Nej, det är intensitetsnivån som avgör hur mycket av energin som kommer från fett respektive kolhydrat. Efter 6 eller fler timmars fasta är hormon- och blodsockernivåer på sådan nivå att fettförbränningen är optimerad vid en viss intensitetsnivå.
Åhå. Så det här med glykogendepåer spelar inte alls in?
King Grub
2005-07-16, 16:20
I så mycket i promenadtempo som om du ökade tempot till riktig löpning, och då skulle "väggen" vara ett faktum vid brist på muskelglykogen. Fett är inte dugligt som bränsle vid intensivare tempo.
spacedog
2005-07-16, 16:25
Aaah! Nu börjar till och med jag haja. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.