handdator

Visa fullständig version : Känns Securitas lite för mesigt?


spacedog
2005-07-15, 22:40
Snubblade över ett intressant reportage från amerikanska PBS som handlar om militär outsourcing i Irak, med fokus på säkerhetsvakter/legoknektar (välj själv). Går att se hela programmet online.

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/warriors/

(Jag tar inget som helst ansvar i fall någon får för sig att ta sin väktar-karriär ett steg längre på grund av det här... ;) )

Pudzianovski
2005-07-15, 22:43
Det är ju inget nytt. Det kryllar av "legofolk" i Irak. Även svenskar.

spacedog
2005-07-15, 22:51
Det är ju inget nytt. Det kryllar av "legofolk" i Irak. Även svenskar.

Nej, det är inget nytt. Men reportaget är intressant och på hemsidan finns även en del bra länkar och övrigt material för den som vill veta mer. Om du anser dig fullärd i ämnet så går det bra att strunta i länken. Jag kommer inte att ta illa upp. *rolleyes*

Pudzianovski
2005-07-15, 22:53
Nej, det är inget nytt. Men reportaget är intressant och på hemsidan finns även en del bra länkar och övrigt material för den som vill veta mer. Om du anser dig fullärd i ämnet så går det bra att strunta i länken. Jag kommer inte att ta illa upp. *rolleyes*

Bra, var lite rädd för det annars. :thumbup:

Myten
2005-07-16, 08:47
Snubblade över ett intressant reportage från amerikanska PBS som handlar om militär outsourcing i Irak, med fokus på säkerhetsvakter/legoknektar (välj själv). Går att se hela programmet online.

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/warriors/

(Jag tar inget som helst ansvar i fall någon får för sig att ta sin väktar-karriär ett steg längre på grund av det här... ;) )


Denna dokumentär gick för övrigt på Svt för några månader sen, intressant dokumentär men det är svårt att förstå varför vissa människor riskerar livet på detta sätt!

Bärs
2005-07-16, 09:58
det är svårt att förstå varför vissa människor riskerar livet på detta sätt!

dollar

Myten
2005-07-16, 10:16
dollar

Nej det va inte alltid anledningen!

spacedog
2005-07-16, 11:15
Snabba dollar är nog anledningen i många fall, som i exemplet med Blackwaterkillen som tas upp i dokumentären. Äventyr är väl alltid en anledning - en del vet kanske inte heller riktigt vad de ger sig in i. När jag gjorde FN-tjänst för en herrans massa år sedan så cirkulerade mycket information om vart man kunde åka för att tjäna bra med pengar, det kunde handla om att vakta pipelines eller köra lastbil på någon gudsförgäten plats. Riskerna diskuterades dock sällan. "Det händer inte mig"-mentaliteten är nog förhärskande bland dem som åker till Irak också.

Yankeee
2005-07-16, 13:10
Känns som att det skulle vara bättre att ge sig på ett bank / värdetransportrån om man var ute efter snabba (och mer) pengar. Risken för att dödas / skadas / annat kul som kan hända en där, lär vara betydligt mycket mindre.