handdator

Visa fullständig version : Ta en titt..


P3trus
2005-07-15, 20:23
Vet inte om det är tillåtet att länka direkt till andra sidor och trådar, är det så så ber jag om ursäkt. Vill bara ha svar på mina frågor samt tips och råd.
Ta en titt på detta och säg sedan vad ni tycker:

Ta en titt! (http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/t-14976.html)

OBS! lägg märke till båda mina posts i den tråden!

Än en gång, jag ber om ursäkt om man inte får länka såhär!

King Grub
2005-07-15, 20:24
Det är helt okej att länka till andra sidor eller forum som inte är konkurrerande webshoppar eller på andra sätt strider mot Kolozzeums medlemsregler. :thumbup:

P3trus
2005-07-15, 20:25
Okej, skönt! *pust*

Då kan ju tråden fortsätta..någon som har svar på mina frågor? :) hoppas de inte blev för många :em:

stahlberg
2005-07-15, 21:10
Du tränar bodybuilding. Men eftersom du också är ute efter styrka (och alltså tangerar mitt område), så ska jag svara på fråga 1 och 3.

Du tränar marklyft(smuskler) på måndag. Därefter vilar du ca 48h, sedan tränar du knäböjning(smuskler). Före nästa marklyftspass vilar du ca 120h. Knäböjning och marklyft tar delvis på samma muskelgrupper. Mage och korsrygg (som verkar behöva en något längre vila) belastas i båda. Din vila mellan böj- och markpass är ojämnt fördelad.

Du tränar axlarna (viktiga muskler i bänkpress) på onsdagar, vilar ca 48h och tränar sedan bänkpress, varefter du vilar ca 120h före nästa bänkmuskelpass. Också där tycker jag din träningsrytm är ojämn.

Svaret på fråga 3 är att man utan risk för överträning kan sätta in ett bänkpass på måndag och sedan träna bänkpress igen på fredag.

P3trus
2005-07-15, 21:44
Okej, tack. Då fick jag svar på några frågor iaf ;)

De övriga? Synpunkter på övningar?

men nästan viktigast, min post om Arnold och hans träningssätt. Någon?

Mikeee
2005-07-15, 22:12
"Längd: 187cm, Vikt: 66kg" Hur ser din kost ut? För att få upp lite resultat där hoppas jag att du ligger på ett redigt kcal+.

Sen tycker jag nog att du såsmåningom kan skilja biceps och ryggpassen ifrån varandra för att kunna dra på lite hårdare på var och ett av dom.

P3trus
2005-07-15, 22:14
Jo, jag väger inte så jättemycket :P
Det är jag medveten om. det du säger om biceps och rygg, ja, men inte nu iaf ;)

Allan
2005-07-15, 22:20
Högset är jättebra, precis som A. förespråkade - men det kräver en rejäl träningsrutin, bra grundträning och målmedvetenhet (vilket brukar finnas i övermått i tre veckor hos nybörjare). Dessutom kräver det en jävla massa mat; långt mer än du skriver att du får i dig.
Dessutom tränade han inte alla muskelgrupper lika mycket - det behöver man inte. Rygg och ben är störst - behöver mest träning, etc.

Har du tränat kortare tid än ett år kan du lika gärna använda dig av z-bumbis nybörjarprogram (finns i Best of...) istället för att hitta på egna varianter. Det finns liksom ingen anledning att uppfinna saker en gång till. Det går inte fortare att bygga muskler bara för att man kör mer avancerade övningar -snarare tvärtom.

allan

P3trus
2005-07-15, 22:23
Okej. Så du tycker egentligen inte att man ska satsa på det där upplägget med set/reps, ÄN iaf? (som nybörjare)

Allan
2005-07-15, 22:28
Okej. Så du tycker egentligen inte att man ska satsa på det där upplägget med set/reps, ÄN iaf? (som nybörjare)

Nej. Lär dig att slita hund med nybörjarövningar och program. Och läs i Best of...Du kan även snoka här. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46808

Sida upp och sida ner med goda tips och diskussioner. Och SÖK-funktionen är på gång att sättas igång snart.

allan

P3trus
2005-07-15, 22:29
ok . tack :)

P3trus
2005-07-16, 13:25
En fråga gällande ens träningssätt.

Vad tycker ni man ska satsa på som "nybörjare"?
Att köra ett splittat 3dagarschema eller köra 3-1-3 , 2-1-2 ?

Vad blir det för skillnad egentligen ?:S

Allan
2005-07-16, 13:41
En fråga gällande ens träningssätt.

Vad tycker ni man ska satsa på som "nybörjare"?
Att köra ett splittat 3dagarschema eller köra 3-1-3 , 2-1-2 ?

Vad blir det för skillnad egentligen ?:S

2 Dar i veckan räcker jättebra. Det är inte mängden träning du ska haka upp dig på. Du skulle inte ge dig på etiopiska friidrottarnas träningsmängd som nybörjare, så varför lägga dig på elitnivåer inom styrketräning?
Kolla här...http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555


allan

P3trus
2005-07-16, 17:21
jag kör med 3 dagarschema i dagsläget. Men har funderat lite..
Du säger att jag helt inte ska haka upp mig på arnolds träningssätt, har dock en fråga gällande hans upplägg av set/reps.

Jag kör 3*8 på nästan alla mina övningar. Vad blir fördelarna/nackdelarna med att köra flersetare (6-7set) och köra ungefär som han:

#1 - 8reps
#2 - 6reps
#3 - 4reps
#4 - 3rep
#5 - 1rep
#6 - 1rep

Vad ger det? ALltså, vad är skillnaden?

Sen har jag några andra frågor..:) Förlåt om det blir för många, men den som frågar han vet :cool:

1. Behöver tips på en bra övning för baksida axlar. Kör just nu press bakom nacke, hantelpress, lyft till hakan. Byta ut någon?
2. De antal kalorier man behöver få i sig / dag, måste man ha fått i sig dem innan träningen eller "går det bra" under den dagen man tränat? Då menar jag, om man tex käkat mycket lite dagen innan man ska träna, påverkas det eller blir det ingen större skillnad om man käkar en hel häst samma dag man tränat?

P3trus
2005-07-17, 16:52
Kolla posten ovan.

Allan
2005-07-17, 17:15
Det kallas pyramidset, eller pyramidering, och var bara ett av de sätt Arnold använde. Han körde definitivt inte likadant hela tiden. Kolla här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?goto=newpost&t=42583

Både press bakom och hantelpress? Välj en, och plocka en övning ur övningsbanken till baksidan.

Det är viktigt att man får i sig näring någorlunda jämnt fördelat under dygnet. Men stressa inte upp dig för det. Det finns inga givna regler - vissa säger att man ska käka efter klockan, andra äter på känsla. Vissa vill vara tomma i magen medan jag gör kanonbra träningspass med en stadig middag i magen.

allan

P3trus
2005-07-17, 18:32
Okej. Vilken övning tycker du passar bra för baksida då? :P tips på någon bra?