handdator

Visa fullständig version : Vatten-, protein- och druvsockerupptag


carlsm
2005-07-15, 19:11
Hej,

Jag undrar ett par saker som jag inte lyckats hitta svar på, hoppas nån kan ge bra svar.

1. Hur lång tid tar det för kroppen att ta upp vatten?

2. Hur lång tid tar det för kroppen att ta upp och kunna använda druvsocker?

3. Hur lång tid tar det för kroppen att ta upp och kunna använda vassleprotein (Star Nutritions Whey 80)?

Smatligt på fastande mage.
Anledningen till att jag frågar är att jag brukar träna på förmiddagen innan jag ätit något. Jag dricker Whey-80 en timme innan och käkar "lite" druvsocker precis innan träningen för att jag tror att jag orkar lite bättre då.

Har läst att vassleprotein och druvsocker skickar insulinnivåerna i höjden så jag undrar också om detta i stor utsträckning påverkar min fettförbränning negativt?

King Grub
2005-07-15, 19:35
Styrketräning tränar du inte för fettförbränning under passet. Förhöjda aminosyrenivåer och insulinnivåer över fastenivå är ett måste för proteinsyntes och resultat av styrketräningen. Är det fettförbränningsträning, konditionsträning alltså, du tränar: skippa både druvsocker och vassle. Är det styrketräning låter det bättre, men du kan höja mängden kolhydrat till en 30-40 gram åtminstone. Ta proteinet en halvtimme innan träningen i stället för en timme innan så toppar nog aminosyreutsöndringen bättre under själva träningen.

1-3. Mycket vatten och isoton lösning med en relativt liten energimängd som det handlar om här, och magsäckstömningen blir snabb. Läs den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47163

carlsm
2005-07-15, 19:56
Aha, tack så mycket för svaret då vet jag mer hur jag ska lägga upp käket innan träning! :)


En till fråga jag glömde var, jag försöker hålla mig till en proteinrik diet med kaloriunderskott, i huvudsak låg på kolhydrater och även fett. MEN om jag då har en ätardag i veckan och kanske käkar chips, hamburgare med pommes frites, pizza eller nåt annat onyttigt kommer det "förstöra" vad jag eventuellt åstadkommit i fettförbränning tidigare under veckan?

King Grub
2005-07-15, 20:02
Aha, tack så mycket för svaret då vet jag mer hur jag ska lägga upp käket innan träning! :)


En till fråga jag glömde var, jag försöker hålla mig till en proteinrik diet med kaloriunderskott, i huvudsak låg på kolhydrater och även fett. MEN om jag då har en ätardag i veckan och kanske käkar chips, hamburgare med pommes frites, pizza eller nåt annat onyttigt kommer det "förstöra" vad jag eventuellt åstadkommit i fettförbränning tidigare under veckan?

Den tidigare fettförbränningen kommer inte att förstöras, men ett eventuellt överskott, efter det att glykogeninlagring, proteinsyntes och termogena effekter är borträknade, lagras in som fett. Det går inte att lura kroppen när det gäller energi in - energi ut. Har du ätardagen i syftet att återställa leptinnivåer verkar en moderat överätning vara bäst, och då en kolhydratbaserad sådan. Har du ätardagen i syftet att tillfredsställa smaklökarna och psyket spelar det mindre roll, men då får du nog inga fysiskt positiva effekter. Så länge du går ner i planerad takt finns det inget behov av ätardagar (annat än mentalt, då).

carlsm
2005-07-15, 20:06
Hehe, nä ingen annan tanke mer än att smaklökarna ska få sitt och onyttigt käk är så gott att jag inte kan vara helt utan. *popcorn*

Har fått alla mina svar, tackar!