handdator

Visa fullständig version : Mat efter konditionsträning.

WHITEFOLKS
2005-07-15, 18:19
Med mitt nuvarande schema så kör jag styrketräning dag 1 och konditionsträning dag 2. Repeat.

Min fråga gäller hur man bör lägga upp ätandet på konditionsträningsdagarna.

En sådan dag brukar bestå av 22-23minuter rodd i ~1:56 tempo (~400kcal) och ~30minuter trappmaskin med ungefär samma intensitet som rodden. Sammanlagt (enligt maskinerna givetvis så bör tas med en nypa salt) strax över 1000kcal.

När jag är klar med detta brukar jag dricka en shake bestående av 45g druvsocker och 15g vasslekoncentrat.

Det är mest delen efter som jag undrar över, på styrketräningsdagar är det ju små måltider i ungefär 4 timmar efter som är "optimalt". Är det något liknande som gäller efter konditionsträning eller räcker det med en lite större kolhydratsrik måltid som första efter för att sedan äta vanligt med 2-3 timmars mellanrum?

tacksam för alla svar och feedback! :)

King Grub
2005-07-15, 18:26
Har du tömt glykogendepåerna och prioriterar en snabb påfyllning av dessa samt återhämtning är det frekventa kolhydratintag som är bäst. Glykogensyntesen sker dubbelt så snabbt om kolhydratintag påbörjas omedelbart efter träning i jämförelse med någon eller några timmar senare, och den snabba glykogeninlagringen kan upprätthållas om kolhydrat konsumeras med regelbundna intervall. Att inta 1.2-1.5 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och timme med början direkt efter träning och därefter uppdelat på mål med 30-minutersintervall maximerar glykogensyntesen upp till 4-5 h efter träning. Att inkludera protein tillsammans med kolhydraterna förbättrar glykogensyntesen och mängderna kolhydrat kan sänkas till 0.8-1.0 gram per kilo kroppsvikt och timme utan att den totala glykogeninlagringen under timmarna efter träning försämras.

WHITEFOLKS
2005-07-15, 18:35
Ok då får man trycka i sig lite mer de närmaste timmarna efter. Är nog bäst för mig att prioritera återhämtningen eftersom jag tränar varje dag. Tack för svaret King Grub. Är det fördelaktigt med snabba kolhydrater direkt efter för att sedan "falla" i GI i det här fallet också?

King Grub
2005-07-15, 18:43
Snabba kolhydrater lagras in snabbare som glykogen, men att trycka druvsocker i fyra timmar kan inte vara bara. Jag skulle rekommendera ett varierat val av kolhydrater, näringsrika sådana, både stärkelsebaserade, frukt, juice, osv, lite snabbare än vanligt till att börja med, men du behöver inte äta potatismos för hela slanten.

WHITEFOLKS
2005-07-15, 18:48
När jag följer "ätamassasmåmåltidermodellen" så brukar det se ut som något liknande:

1. torrahavregryn + kvarg + kanel
2. torrahavregryn + kvarg + kanel + någon frukt
3. knäckebröd med 5% ost
4. kokta havregryn med kvarg
5. havregryn med sojabönor
6. bondbönor och sojabönor

nåt sånt. Väldigt enformigt men jag klarar mig smakmässigt utan några problem :)