handdator

Visa fullständig version : sojakött


påven
2005-07-15, 15:49
är det fullvärdigt protein i sojaköttet som vegtarianer brukar äta? kan det vara ett alternativ till vanligt kött?

King Grub
2005-07-15, 16:07
Sojaprotein räknas som fullvärdigt, även om dess biologiska värde är underlägset t ex kasein, för att ta ett exempel.

Highlander
2005-07-15, 18:48
nu vet jag ju inte om det finns några studier som bekräftar sojaproteinets påverkan på östrogen-nivåerna eller hurvida spermaproduktionen/aktiviteten försämras.. men efter allt man hört från olika håll och kanter(nu senast i radion och tv) borde ju alla manliga vegetarianer/veganer som är så gott som tvugna att sätta i sig soja-baserade produkter för att få tillräckligt fullvärdigt protein ha påbörjat ett omedvetet könsbyte.. :D

kommer väll ha en hel generation av medelålders hermafroditer(eller nåt..) rännandes på gatorna inom en snar framtid *popcorn*

King Grub
2005-07-15, 19:30
nu vet jag ju inte om det finns några studier som bekräftar sojaproteinets påverkan på östrogen-nivåerna

Jo, det gör det, och det anses som en fördel i hälsosammanhang, med bl a cancerskyddande effekt.

WHITEFOLKS
2005-07-15, 19:38
Jag äter runt 100g (torrvikt) sojabönor om dagen och jag lever än :) Mest ett enkelt och billigt sätt för mig att få i mig mer protein och bra fetter.

King Grub
2005-07-15, 19:39
Jag äter runt 100g (torrvikt) sojabönor om dagen och jag lever än :)

Om det sänker dina testosteronnivåer, lever du antagligen längre, inte kortare. ;)

WHITEFOLKS
2005-07-15, 19:47
hehe menade mer på att det inte är akut giftiga iaf. Nåt som jag har försökt få pli på är bondbönor (favabeans), de verkar ha lite kluriga egenskaper, blandat positivt och negativt. Råkar du veta någonting om de?

heljis
2005-09-12, 18:22
Sojaprotein räknas som fullvärdigt, även om dess biologiska värde är underlägset t ex kasein, för att ta ett exempel.

Det skulle betyda att den här färdigrätten är helt ok?


Ovovegitarisk Chili con C:

Ingredienser: Kokt ris, röda kidneybönor, vatten, majs, sojafärs 5 % [Rehydrerat sojaprotein, rapsolja, ris, äggvita, majsstärkelse, kryddor ( bl.a vitlök), betfiber, lök, naturliga aromer, salt], chilisås, lök, paprika, tomater, selleri, rödlök, tomatpuré, modifierad potatisstärkelse, veg. margarin, grönsaksbuljong [salt, maltodextrin, aromer, jästextrakt, socker, kryddor], salt, vitlök, kryddor.

Nettovikt: 390

Näringsvärde/100g:
Energivärde: 430 Kj 100 Kcal
Protein: 4 gram
Kolhydrat: 19 gram
Fett: 1 gram

Mao ca 16g protein, 76g kolhydrat och 4g fett per måltid. Lite lite iofs. Men man kan ju alltid komplettera upp med lite mjölk eller nåt ;)

King Grub
2005-09-12, 18:28
Det skulle betyda att den här färdigrätten är helt ok?

Absolut.

Body Guard
2005-09-12, 21:03
Om det sänker dina testosteronnivåer, lever du antagligen längre, inte kortare. ;)

är det inte negativt att sänka sina testo nivåer, sätt ur muskeluppbygande perspektiv?

King Grub
2005-09-12, 21:06
Jo, men inte nödvändigtvis ur hälsoperspektiv. Tveksamt om soja kan inverka så mycket negativt att det ger menlig effekt i praktiken på träningsresultaten. Det är ju inte den enda faktorn som påverkar heller.

Body Guard
2005-09-12, 21:11
Jo, men inte nödvändigtvis ur hälsoperspektiv. Tveksamt om soja kan inverka så mycket negativt att det ger menlig effekt i praktiken på träningsresultaten. Det är ju inte den enda faktorn som påverkar heller.

ok skönt att få ett snabbt o korrekt svar som vanligt, tack :bow: :bow:
man blev ju lite fundersam om man genom att äta soja bönor för att få i sig mer protein "förstörde" mer med tanke på de sänkta testo nivåerna, men så var ju inte fallet, kan man dra slutsatsen att lakrits inte påverkar ens träning negativt,om man äter rimliga mängder?

King Grub
2005-09-12, 21:23
Vad gällde lakrits var det väl inte stora mängder det handlade om. Ett par gram sänker nivåerna, och när det gäller lakrits är det något som inte har några större bevisade hälsofördelar i övrigt.

"We have previously found that licorice can reduce serum testosterone in healthy men. These results were not confirmed in another study, where the same amounts of licorice did not decrease salivary testosterone values. In the actual study we treated more cases with the same amount of licorice and reproduced our previous data. The mean testosterone values decreased by 26 % after one week of treatment."

Armanini D, Palermo M. Reduction of serum testosterone in men by licorice. N Engl J Med. 1999;341:1158.

Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3. Licorice consumption and serum testosterone in healthy man.

Handlar det om en påse lakritsfiskar i månaden spelar det naturligtvis ingen roll.

Tolkia
2005-09-12, 21:37
Om soja var så förödande för testosteronproduktionen som det påstås skulle det inte finns några japaner ... ;)

heljis
2005-09-12, 21:44
Absolut.Fan va nice. Har alltid vara anti mot färdigmat, men nu.. Here I come ;)

heljis
2005-09-12, 22:31
Följdfråga: Vilket är det bästa proteinet att komplettera upp sojaproteinet med?

WHITEFOLKS
2005-09-12, 22:55
havre/vete/spannmål i allmänhet.

Sverker
2005-09-13, 05:52
Ris.

heljis
2005-09-13, 06:00
Mer vegetariskt protein alltså? Tack! :thumbup: