handdator

Visa fullständig version : Spinningskor


Tolkia
2005-07-15, 13:43
Jag har börjat fundera allvarligt på att ge mig själv ett par spinningskor i present. Trots allt blir det ju en del cyklande, i synnerhet nu på sommaren, och enligt en kompis som cyklar mycket skulle det var värt det om man cyklade en gång i veckan eller mer. Och om det är vad jag tror jag tror som ligger bakom fotbladsbesvären som kommer som ett brev på posten varje gång jag kört spinning under en längre period (liten skum vadmuskel som aktiveras vid plantarflexion och som blir arg när man överbelastar den, något man förmodligen lätt kan göra vid spinning, i synnerhet nar man cyklar med vanliga skor och "pedalkorgar"; förslag från obesogen f.ö.) borde ett par spinningskor kunna hjälpa mig.

Är det någon som har några tips på vad man skall titta på när man letar spinningskor? Bra/mindre bra märken, hur de skall kännas på foten, hur stora/små de skall vara, hur mycket de anpassar sig efter foten osv.? Vad använder ni som cyklar själva för skor? Och så'nt ...

Jakelol
2005-07-15, 13:46
Om det är vanliga cyckeldojjor du menar som man klickar fast i pedalen så är det mycket skönare och lättare att cyckla med sånna ja (har själv tävlat i landsvägs cyckling).

tinus
2005-07-15, 13:52
Japp det kan mycket möjligt vara spinningen som ligger bakom det,får liknande symptom när jag haft många klasser(är instruktör) på kort tid.Trots spinningskor.

Beror lite på vad du ska ha dem till..Bara när du kör spinning?Eller kommer du även att köra utomhus?
Köp inte skorna på en "vanlig" sportaffär de skorna är oftast riktigt dåliga.Gå till en cykelhandlare..Om du bara ska ha dem inomhus tänk gärna på att du ska kunna gå på golvet utan att halka omkring :) så se till att "clipsen" sitter under skon och inte utanpå..

Själv har jag ett par låga skor från scott..har haft dem i snart fem år,riktigt sköna och bra!

Olsson
2005-07-15, 13:54
Det brukar väl vara spd på spinningpedalerna? Vilket betyder att det i princip är "mountinbikeskor" som gäller.

En hård styv sula är att föredra, helst carbon som man har i topmodellerna på landsvägsskor men det finns andra biligare lite tynge matrial. Skon ska sitta åt orentligt överallt, inget glapp verken på sidor, i tårna eller i hälen. När du har skon på dig så slå ner hälen i golvet så hälen kommer ända bak i skon, sen ska du ha ca 1 mm framme i tårna. Se till så inte spännena sitter åt på några ömma punkter över foten. Efter en tid mjukar tyget upp sig och formar sig efter foten.

Cupofcoffee
2005-07-15, 13:58
Spinningskor är en grym investering om du tänker sitta mer än två timmar i veckan på cykeln. Jag körde i en eller två månader utan spinningdojor, och det är en helt annan form av träning med riktiga skor.

Jag tyckte att det var omöjligt att trampa hela varvet runt när jag var tvungen att hålla foten kvar i korgen, så med spännen under skorna fick jag plötsligt dubbelt så mycket effekt ut i hjulet.

Och som Tinus säjer - gå till en cykelbutik, eller kör skor direkt ifrån gymmet/friskvårdsanläggningen. De vet hur det ska vara.

Tolkia
2005-07-15, 14:01
Jag skall bara ha dem för cykling inomhus (de har några cyklar som heter "V-bike", f.ö., med shimanopedaler) . Jag har läst någonstans att man då inte behöver bry sig om "mönstringen" (?) under skon; som tydligen annars skall vara olika beroende på om man cyklar på landsväg eller mountainbike; stämmer det?

(Och f.ö. - vad har mönstring under pedalerna för betydelse när man cyklar och har skor som man spänner fast på pedalen? Kanske en dum fråga, men jag fattar inte riktigt ...?)

tinus
2005-07-15, 14:05
Jag skall bara ha dem för cykling inomhus (de har några cyklar som heter "V-bike", f.ö., med shimanopedaler) . Jag har läst någonstans att man då inte behöver bry sig om "mönstringen" (?) under skon; som tydligen annars skall vara olika beroende på om man cyklar på landsväg eller mountainbike; stämmer det?

(Och f.ö. - vad har mönstring under pedalerna för betydelse när man cyklar och har skor som man spänner fast på pedalen? Kanske en dum fråga, men jag fattar inte riktigt ...?)

Mönstringen under skon= sulan? Inte så smart att köpa skor för landsvägscykling om du bara ska ha dem inomhus,är lite svårt att gå i dem på golvet på väg till spinningsalen :) men det GÅR är totalt en smak sak..

Olsson
2005-07-15, 14:09
Jag skall bara ha dem för cykling inomhus (de har några cyklar som heter "V-bike", f.ö., med shimanopedaler) . Jag har läst någonstans att man då inte behöver bry sig om "mönstringen" (?) under skon; som tydligen annars skall vara olika beroende på om man cyklar på landsväg eller mountainbike; stämmer det?

(Och f.ö. - vad har mönstring under pedalerna för betydelse när man cyklar och har skor som man spänner fast på pedalen? Kanske en dum fråga, men jag fattar inte riktigt ...?)

På mountinbikeskor har man mönstring under skon ifall man behöver hoppa av skon i nån backe och gå upp eller av någon annan andledning tvinas gå. Dessa sulor liknar de som finns på fotbollsskor lite, och går att ganska bra att gå med.

På landsvägsskor har man bara en blank hård sula i plast eller carbon. Sen sitter klossen (fästet) utanpå sulan och sticker ut som en klump. Även denna är gjord i plast. Om du inte kan se det framför dig så kan jag säga att dem är inget vidare att gå i ;) Istället ger dem 100% cykelkänsla och maximal kraftöverförning.

Olsson
2005-07-15, 14:17
En bild säger mer än 1000 ord.
http://www.kol14.se/sko.jpg

Tolkia
2005-07-15, 14:25
Cupofcoffee: Jamen, ungefär så. Att få det där "rundtrampet" som intruktörerna alltid pratar om är ju aningen svårt (tycker åtminstone jag) när man liksom "drar pedalen uppåt i ett snöre". Jag inbillar mig att stående sprint skulle vara lättare om skon satt fast på ett bättre sätt också (fast det kan ju mycket väl vara ett sätt att bortförklara att jag helt enkelt är otränad och kass på spinning också ... :D ).

Olsson: Aha!

Ett annat problem med att cykla i vanliga löpskor tycker jag är att det känns som om man kommer att lägga tyngden på fel punkt på foten om man inte har exakt den storlek på skon som korden är tänkt för. Nu har jag ganska stora fötter, men det blir ändå så att jag, om jag kör in foten ända in i korgens "botten" snarare vilar tyngden precis på gränsen mellan främre trampdynan och hålfoten, och det måste väl ändå vara "fel", eller åtminstone mindre bra (det KÄNNS inte så lysande bra i alla fall, i synnerhet inte nu nr jag börjat få lite "cykelont" igen)?Man kan i och för sig stoppa in foten bara "halvvägs", men då blir det istället så att man får dra åt banden så att man halvt stryper blodtillförseln till foten för att den skall sitta kvar.

maccan_sth
2005-07-15, 17:59
Jag har ett par cykelskor från Diadora och ett från North Wave (NW) - har haft båda väldigt många år och de slits aldrig... Jag är instruktör och kör nästan dagligen.

Som Tinus skrev, se till att de är någorlunda bekväma att gå omkring i, om de bara kommer att användas på spinning inomhus. Och så en rekommendation när du börja cykla med cykelskor: på cykelaffärer är folk ofta väldigt duktiga på att skruva fast clipsen på rätt ställe men anatomin kan man inte styra över. Om du märker att du får ont i knänan så beror det ofta på att clipsen tvingar dig i en position som inte är anatomiskt korrekt för just dina knän - i såna fall är det bara att börja laborera med skruvana tills man märker att det blir bra!