handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenad och pisslukt


pabb
2005-07-15, 11:24
Idag när jag kom hem från min morgonpromme och tog av mig tröjan kända jag plötsligt hur det stank av något som närmast kan beskrivas som kattpiss, typ en stark lukt av ammoniak, mådde nästan illa av det,så jag slängde bara av mig skiten och hoppade in i duschen. Vad kan det ha berott på, har aldrig hänt förrut :confused:

JAM
2005-07-15, 11:27
Idag när jag kom hem från min morgonpromme och tog av mig tröjan kända jag plötsligt hur det stank av något som närmast kan beskrivas som kattpiss, typ en stark lukt av ammoniak, mådde nästan illa av det,så jag slängde bara av mig skiten och hoppade in i duschen. Vad kan det ha berott på, har aldrig hänt förrut :confused:
Ligger du på hård diet? Lite kolhydrater? Stort kcalunderskott?

Survivor
2005-07-15, 11:33
Ligger du på hård diet? Lite kolhydrater? Stort kcalunderskott?
vad har det med saken att göra? själv ligger jag knappast på underskott men får ändå den lukten i kläderna som ovanstående beskriver.

Baha
2005-07-15, 11:43
Jävla skitgrisar, tvätta er för fan så folk slipper känna att ni luktar piss. :D

Jay-Z
2005-07-15, 11:44
vad har det med saken att göra?

Det kan ha med saken att göra. På en lågkolhydratsdiet kan diverse kroppsvätskor lukta kväveaktigt, som t ex piss.

Olsson
2005-07-15, 12:00
Precis som nämnts ovan så beror det säkert på lågt (för)lågt kolhydratintag så man hamnat i ketogent tillstånd. Är det inte medvetet att köra ketodiet så stoppa i dig mer kolhydrater.

JAM
2005-07-15, 12:07
vad har det med saken att göra? själv ligger jag knappast på underskott men får ändå den lukten i kläderna som ovanstående beskriver.
Här var vi snabb att hugga... I ditt fall kanske just piss helt enkelt är en naturlig kroppslukt, men för andra kan det finnas bakomliggade orsaker... ;)

pabb
2005-07-15, 12:13
Ligger väldigt lågt på kcal nu, runt 2100 :em: och då i princip bara protein, lite fett, inga kolhydrater, på 110kg 25%BF, det har jag iofs gjort i c:a 3 veckor nu. Tror inte det har så mycket med ketos att göra, "ketonlukten" har jag känt i ett tag nu :)

hyppe
2005-07-15, 13:32
Fyfan, häromdagen öppnade jag min gymväska och tog ut min t-shirt. Dess lukt gick att jämföra med helvetets mest ohyggliga odörer... Luktade precis som ammoniak.
Jag mådde illa av lukten...

KRILLE!
2005-07-15, 15:16
Har för mig at den där lukten kan komma ifall man äter för mycket protein. någon som vet mer?

pellepedal
2005-07-15, 15:28
Har för mig at den där lukten kan komma ifall man äter för mycket protein. någon som vet mer?

Är det inte för lite protein???

BigForre
2005-07-15, 15:55
Jag är blott en okunnig nykommlig, men vad jag läst förut (kan ej svära på att detta var fakta som var tillförlitlig). Men ett för högt proteinintag kan ge svettningar som luktar bajs och när kroppen går över till att bränna i huvudsak fett istället för kolhydrater kommer man att börja lukta amoniak. Vore kul att få någon bekräftelse alternativt ett slag på fingrarna för dettta påstående...

Olsson
2005-07-15, 16:28
Nu är jag inte helt säker på det här, utan jag piltar bara ner lite utav vad jag har läst förr.

Amoniakdoften kommer vid nedbrytandet av protein. När man går för lågt på energiintaget så bryts muskelproteinet ner. Vid en ketodiet använder man proteinet som energi och nedbrytandet sker ständigt. Vilket skulle betyda att amoniakdoften uppkommer antigen om man går för lågt på energin totalt eller att man äter för hög andel protein i förhållande till kolhydrat.

Rätta gärna mig om jag har fel :)

William
2005-07-15, 17:19
Ammoniaklukten kommer från att stora mängder protein omsätts. Det spelar ingen roll varifrån proteinet kommer (muskel eller mat), det handlar bara om att ett överskott metaboliseras då det inte kan lagras.

JAM
2005-07-15, 17:30
Ammoniaklukten kommer från att stora mängder protein omsätts. Det spelar ingen roll varifrån proteinet kommer (muskel eller mat), det handlar bara om att ett överskott metaboliseras då det inte kan lagras.
...men om det är muskelprotein det handlar om så har man ju knappast ett överskott...

William
2005-07-15, 17:35
...men om det är muskelprotein det handlar om så har man ju knappast ett överskott...

Om kroppen signalerar muskelnedbrytning kommer aminosyrorna som frigjorts att vara i överskott ute i systemet. Om det inte finns ngn signal för att använda aminosyrorna till proteinsyntes så kommer dom att metaboliseras.

JAM
2005-07-15, 17:50
Om kroppen signalerar muskelnedbrytning kommer aminosyrorna som frigjorts att vara i överskott ute i systemet. Om det inte finns ngn signal för att använda aminosyrorna till proteinsyntes så kommer dom att metaboliseras.
Ahh, okej. Så du menade så... :)

Men varför frigör kroppen för mycket protein så att det blir just ett överskott?

Olsson
2005-07-15, 18:06
Ahh, okej. Så du menade så... :)

Men varför frigör kroppen för mycket protein så att det blir just ett överskott?

Nu kommer jag här o lägger mig i igen :D
Det handlar väl om att kroppen inte har någon nytta av musklerna vid svält och ser därför det värdelösa muskelproteinet som ett överskott. Och wholla det förbränns! eller? eller? eller?

JAM
2005-07-15, 18:43
Nu kommer jag här o lägger mig i igen :D
Det handlar väl om att kroppen inte har någon nytta av musklerna vid svält och ser därför det värdelösa muskelproteinet som ett överskott. Och wholla det förbränns! eller? eller? eller?
Ja, den DUMMA (!!! :) ) kroppen verkar som sagt tycka att det är bättre med fett än muskler...

T-800
2005-07-16, 11:28
Så om svetten luktar lite ammoniak, så beror det på att man har ett stort överskott av protein i kroppen? Påverkar detta muskeltillväxten?

z_bumbi
2005-07-16, 11:41
Men varför frigör kroppen för mycket protein så att det blir just ett överskott?

Hjärnan kan inte använda fett som energi.
Musklerna och andra organ behöver också annat än fett, till viss del i alla fall.
Man ligger för lågt vad gäller det totala kaloriintaget och kroppen klarar bara av att bränna en viss mängd fett just då och måste få energi från någon annan källa.
Fett är en ganska långsam energiform så tränar man hårt alt länge så kommer kroppen kräva protein eller helst kolhydrater.

Om man startar en kraschdiet med väldigt lite kolhydrater utan att lägga tid på att vänja kroppen vid lägre mängder kolisar så blir effekten mer akut, tränar man samtidigt hårt så blir det ännu värre.

T-800
2005-07-16, 11:58
Hjärnan kan inte använda fett som energi.
Musklerna och andra organ behöver också annat än fett, till viss del i alla fall.
Man ligger för lågt vad gäller det totala kaloriintaget och kroppen klarar bara av att bränna en viss mängd fett just då och måste få energi från någon annan källa.
Fett är en ganska långsam energiform så tränar man hårt alt länge så kommer kroppen kräva protein eller helst kolhydrater.

Om man startar en kraschdiet med väldigt lite kolhydrater utan att lägga tid på att vänja kroppen vid lägre mängder kolisar så blir effekten mer akut, tränar man samtidigt hårt så blir det ännu värre.
Men t ex jag, som har ett högt protein- samt kolhydratintag och inte går på diet, känner också en svag ammoniakdoft från svetten. Jag är dock inte säker om jag känt det från någonting annat än kallingarna och det kanske är naturligt att rövsvett stinker vidrigt? Hur som helst tycker jag att det är märkligt, för jag äter mycket kolhydrater.

William
2005-07-16, 16:54
Men t ex jag, som har ett högt protein- samt kolhydratintag och inte går på diet, känner också en svag ammoniakdoft från svetten. Jag är dock inte säker om jag känt det från någonting annat än kallingarna och det kanske är naturligt att rövsvett stinker vidrigt? Hur som helst tycker jag att det är märkligt, för jag äter mycket kolhydrater.

Det spelar ingen roll om du äter mycket kolhydrater. om du äter för mycket protein kommer överskottet att metaboliseras. Då bildas ammoniak och därefter urea. Det måste ske eftersom kroppen inte kan lagra överskottskvävet som finns i proteinet. Det oavsett hur mycket kolhydrater du äter.

T-800
2005-07-17, 14:56
Det spelar ingen roll om du äter mycket kolhydrater. om du äter för mycket protein kommer överskottet att metaboliseras. Då bildas ammoniak och därefter urea. Det måste ske eftersom kroppen inte kan lagra överskottskvävet som finns i proteinet. Det oavsett hur mycket kolhydrater du äter.
Är detta negativt för muskeltillväxten?

wintzell
2005-07-17, 15:36
Idag när jag kom hem från min morgonpromme och tog av mig tröjan kända jag plötsligt hur det stank av något som närmast kan beskrivas som kattpiss, typ en stark lukt av ammoniak, mådde nästan illa av det,så jag slängde bara av mig skiten och hoppade in i duschen. Vad kan det ha berott på, har aldrig hänt förrut :confused:

Det var inte en glömd gammal prottedrink som stod och möglade?

T-800
2005-07-18, 20:22
Bump.

Nucleus
2005-09-02, 11:17
mmm Samma prob här.
Kom hem från kardioträning på morningen idag.....
Fy satan vad det luktade illa av mina kläder, äter nästan inga kollisar alls, mästa av min energi kommer från proteiner om dan.
Stanken är extremt vidrigt, även katten gömde sig när jag kom hem.

Har känd lite av det förut men aldrig som nu.

Forsöker deffa lite, men är rädd för at inte tilföra musklerna nog byggstenar (Protte) så därför kör jag en kollis och fettsnål diet.

:booty: rövsvetta luktar som parfym i jämförelse med denna stickande amoniak stank.

Vill kroppen vänja sig med det lave kollis intaget så svetten blir normal igen, eller måste jag öka på med kollisar?

Tack

Nucleus

Langster
2005-09-02, 12:26
När jag tränade kampsport åt jag rätt lite mat, då luktade svettet så. Nu äter jag massor så luktar svett bara... svett.
Det är nog underskott av kolhydrater som ligger bakom ja. Och antagligen är det muskelprotein som bryts ner i trådskaparens fall, eftersom han äter så lite.

Baha
2005-09-02, 13:08
verkar vettigt att det är underskott på kolhydrater. Även jag märker det nu när jag äter mnindre och tränar mer, svetten luktar päck

BajareN
2005-09-02, 15:57
Jag har noterat samma lukt dem senaste veckorna sedan jag påbörjade min bulk, och vad jag förstår så beror det på ett överskott av protein. Alltså inget negativt?

Scratch89
2005-09-02, 16:07
Har varit med om samma sak, dock så dietade jag inte hårt, men det var under perioden jag gick ner 1-2 kg/vecka. Det mesta var väl vatten, men kroppen kanske fick panik o hittade på allt möjligt.
Illa luktade det iallafall, och det hjälpte knappt att duscha heller.
Kan iofs varit vätskebrist med... ;)

Tabac
2005-09-02, 16:37
Det är inte så att du hade en gammal tröja eller brallor som du har intorkat svett i. Det har hänt mig att jag tagit en gammal tröja att träna i som jag kom på senare att jag svettat ner totalt dagen innan. Då luktar det rätt illa. :)