handdator

Visa fullständig version : Varför gör man inte såhär?


yowazzupwannamakeout
2005-07-15, 10:53
Har gått och funderat lite på en sak... Det är ju så att man bygger det mesta när man sover, så om man bulkar och skiter i att man lägger på sig fett, vore det inte bättre att få i sig 50 gram protein precis före man går och lägger sig?

Mvh

King Grub
2005-07-15, 10:55
Ja, varför äter man inte protein innan man går och lägger sig? Gör man inte det, så gör man fel.

Det är ju så att man bygger det mesta när man sover

Det vet jag däremot inte... Proteinsyntesen är som störst timmarna efter styrketräning, förutsatt att aminosyror finns tillgängliga.

Honn
2005-07-15, 10:55
Menar du att du inte äter innan sängdags nu?

yowazzupwannamakeout
2005-07-15, 10:57
Jag äter väl när jag kommer hem efter träningen, och sen nått ätt några timmar före jag går och lägger mig...

King Grub
2005-07-15, 10:58
Jag äter väl när jag kommer hem efter träningen, och sen nått ätt några timmar före jag går och lägger mig...

Då får du svara på din egen fråga: varför äter du inte protein innan du går och lägger dig?

yowazzupwannamakeout
2005-07-15, 14:26
jo men jag tänkte, är det bättre att äta precis innan man går och lägger sig (5min) än att käka nån timme innan man går och lägger sig? i byggningssyfte då..

pabb
2005-07-15, 15:02
jo men jag tänkte, är det bättre att äta precis innan man går och lägger sig (5min) än att käka nån timme innan man går och lägger sig? i byggningssyfte då..

Skillnaden är nog minimal.

HenrY
2005-07-15, 16:22
jo men jag tänkte, är det bättre att äta precis innan man går och lägger sig (5min) än att käka nån timme innan man går och lägger sig? i byggningssyfte då..

har för mig att det är "mest optimalt" att sova en timme efter man ätit kvällsmål, hormonbalans eller nått sånt handlade det om.
Men jag går o lägger mig 10-15 min efter kvällsmålet, det känns bäst för mig.

jwzrd
2005-07-15, 17:27
Det handlar lite om hur pass effektiv matsmältning man får precis innan man ska sova också. Kan man somna med magen full med mat eller med magen igång? Risken är kanske att man tummar på kvaliten på sömnen för att få i sig ett par gram extra protein. Det blir varken det ena eller det andra mao.

yowazzupwannamakeout
2005-07-15, 18:20
Det handlar lite om hur pass effektiv matsmältning man får precis innan man ska sova också. Kan man somna med magen full med mat eller med magen igång? Risken är kanske att man tummar på kvaliten på sömnen för att få i sig ett par gram extra protein. Det blir varken det ena eller det andra mao.

okej, vad betyder mao?

Pellefant
2005-07-15, 18:25
okej, vad betyder mao?

med andra ord. (mao)

I-BO
2005-07-16, 22:02
det är faktiskt så att man rekomenderas av läkare att generellt inte äta precis innan man sover. Detta eftersom maten lagras som fett då hela kroppen vilar. För en som tränar finns det därmed fördel med att äta precis innan man sover.

Jag snackar även ur egen erfarenhet, då jag har ätit innan jag lagt mig i över 5 år. Jag har dock en väldigt hög ämnesomsättning.

Lizzie
2005-07-16, 22:21
Säger läkare så? Har jag aldrig hört...

Allan
2005-07-16, 22:56
det är faktiskt så att man rekomenderas av läkare att generellt inte äta precis innan man sover. Detta eftersom maten lagras som fett då hela kroppen vilar. För en som tränar finns det därmed fördel med att äta precis innan man sover.


Det där låter som en skröna.


allan