handdator

Visa fullständig version : 1 vecka lågrep / 1 vecka högrep´s


Arwen
2005-07-15, 08:43
Skulle man ha ngn glädje av att köra en cykel där vecka 1 är tunga vikter och låga rep´s (4-6), följande vecka sänker man belastning och ökar antal rep´s (10-12)?

Funderat på det för att få ytterligare variation etc, mest nyfiken....

Überbiffen
2005-07-15, 08:45
Precis så brukar jag variera min träning och det fungerar bra.. dock kör jag under längre perioder 4-5v.

Arwen
2005-07-15, 08:47
Precis så brukar jag variera min träning och det fungerar bra.. dock kör jag under längre perioder 4-5v.'

4-5 veckor med låga, och sen 4-5 med höga?

Überbiffen
2005-07-15, 08:48
'

4-5 veckor med låga, och sen 4-5 med höga?
Yes.

Johan
2005-07-15, 09:51
Förr körde jag nästan så där.
1v.4-6
2v.7-9
3.10-13
Men sen började jag deffa och gick därför ner på 4-7 tunga reps.
Jag hann inte riktigt utvärdera systemet men jag har hört från en del andra att dom trivs med det.

aliquis
2005-07-15, 10:27
Jag skulle nog köra det i 2 olika pass samma vecka istället.

Sparrisen
2005-07-15, 10:59
Har kört enligt följande:

v1. 12-15
v2. 8-12
v3. 5-8
v4. 8-12
v5. 5-8

ok :thumbup:

Jay-Z
2005-07-15, 11:03
Varför tänka från vecka till vecka, eller pass till pass?

Jag skulle gärna det som längre sammanhängande perioder 3-4 veckor med "högreps" där du pass efter pass försöker klå det förra passet och öka vikterna eller repsantalet. Och sedan 3-4 veckor med "lågreps" med samma inställning.

I mitt tycke blir det lite hattigt att att växla repsintervall från pass till pass eller varannan vecka.

Scratch89
2005-07-15, 11:08
Varför tänka från vecka till vecka, eller pass till pass?

Jag skulle gärna det som längre sammanhängande perioder 3-4 veckor med "högreps" där du pass efter pass försöker klå det förra passet och öka vikterna eller repsantalet. Och sedan 3-4 veckor med "lågreps" med samma inställning.

I mitt tycke blir det lite hattigt att att växla repsintervall från pass till pass eller varannan vecka.
Håller med. Annars kan du ju börja med en vikt du kör relativt låga vikter med (6 reps) för att sedan göra fler reps på den vikten (8 reps) för att sista veckan göra höga reps (10-12 reps). Då kan du höja vikten och köra samma igen :)

Nimille
2008-03-26, 18:07
Varför tänka från vecka till vecka, eller pass till pass?

Jag skulle gärna det som längre sammanhängande perioder 3-4 veckor med "högreps" där du pass efter pass försöker klå det förra passet och öka vikterna eller repsantalet. Och sedan 3-4 veckor med "lågreps" med samma inställning.

I mitt tycke blir det lite hattigt att att växla repsintervall från pass till pass eller varannan vecka.
Även vid 2splits program á 4ggr i veckan? :)

Gankutsuou
2008-03-26, 20:00
Förr körde jag nästan så där.
1v.4-6
2v.7-9
3.10-13
Men sen började jag deffa och gick därför ner på 4-7 tunga reps.

Är det bra att köra 4-7 tunga reps när man deffar?

Anders The Peak
2008-03-26, 20:10
Jag tror att ni hittar bättre metoder om ni söker på The Wave Loading Manifesto och/eller Explosive Lifting for Muscle Growth

JFO
2008-03-26, 20:44
Skulle man ha ngn glädje av att köra en cykel där vecka 1 är tunga vikter och låga rep´s (4-6), följande vecka sänker man belastning och ökar antal rep´s (10-12)?

Funderat på det för att få ytterligare variation etc, mest nyfiken....

Funkar fint. Kanske inte det bästa, men väl beprövat.

JFO
2008-03-26, 20:45
Är det bra att köra 4-7 tunga reps när man deffar?

Finns fördelar, men det finns fördelar med högreppare också. Det är helheten som ställer kravet.

Gankutsuou
2008-03-26, 22:43
Finns fördelar, men det finns fördelar med högreppare också. Det är helheten som ställer kravet.

Vilka fördelar? Tänkte eftersom han specifikt säger att han ändrat utförandet till att köra tungt med få reps pga deff.

Troll
2008-03-26, 23:38
Precis så brukar jag variera min träning och det fungerar bra.. dock kör jag under längre perioder 4-5v.

+1

JFO
2008-03-27, 11:01
Vilka fördelar? Tänkte eftersom han specifikt säger att han ändrat utförandet till att köra tungt med få reps pga deff.

Såhär kan man förklara högrep(ca:10)´s fördelar.
To examine endogenous anabolic hormonal responses to two different types of heavy resistance exercise protocols (HREPs), eight male and eight female subjects performed two randomly assigned protocols (i.e. P-1 and P-2) on separate days. Each protocol consisted of eight identically ordered exercises carefully designed to control for load, rest period length, and total work (J) effects. P-1 utilized a 5 RM load, 3-min rest periods and had lower total work than P-2. P-2 utilized a 10 RM load, 1-min rest periods and had a higher total work than P-1. Whole blood lactate and serum glucose, human growth hormone (hGH), testosterone (T), and somatomedin-C [SM-C] (i.e. insulin-like growth factor 1, IGF-1) were determined pre-exercise, mid-exercise (i.e. after 4 of the 8 exercises), and at 0, 5, 15, 30, and 60 min post-exercise. Males demonstrated significant (p less than 0.05) increases above rest in serum T values, and all serum concentrations were greater than corresponding female values. Growth hormone increases in both males and females following the P-2 HREP were significantly greater at all time points than corresponding P-1 values. Females exhibited significantly higher pre-exercise hGH levels compared to males. The P-1 exercise protocol did not result in any hGH increases in females. SM-C demonstrated random significant increases above rest in both males and females in response to both HREPs

GH has an anabolic effect by increasing insulin-like growth factor (IGF)-I.
Källa: Horm Res. 1999;51(2):78-84

Low-dose GH treatment combined with dietary restriction resulted not only in a decrease of visceral fat but also in an increase of muscle mass with a consequent improvement of the insulin resistance observed in obese type 2 diabetic patients.
Källa:Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Aug;25(8):1101-7

Direct effects are the result of growth hormone binding its receptor on target cells. Fat cells (adipocytes), for example, have growth hormone receptors, and growth hormone stimulates them to break down triglyceride and supresses their ability to take up and accumulate circulating lipids.
Indirect effects are mediated primarily by a insulin-like growth factor-I (IGF-I), a hormone that is secreted from the liver and other tissues in response to growth hormone. A majority of the growth promoting effects of growth hormone is actually due to IGF-I acting on its target cells.
Källa:http://www.vivo.colostate.edu/hbooks/pathphys/endocrine/hypopit/gh.html



Lågrep som att ligga runt 4-6 har en enkel fördel då de har en lägre intensitet. Vilket har varit dragit fram i som en fördel under diet då man har lägre energi pågrund av att man helt enkelt äter mindre. Men alla deffar går inte ut på att äta så lite som möjligt. DÅ kan det vara bättre att dra in högrepp(10).