handdator

Visa fullständig version : Pump eller inte?


Stenberg
2005-07-15, 07:06
Okej, ska man eftersträva att få "pump" eller inte med tanke på muskeltillväxt? En del säger att det är vad man ska eftersträva, andra att det inte har nån betydlese alls så länge man tränar med kontakt osv.
Vilka tillskott har ni testat som get bra pump?

pellepedal
2005-07-15, 09:38
Pumpen har ingen betydelse i sig.. Möjligtvis mentalt för en del tränande..
Du bör däremot undvika mjölksyran som många i början misstar för pumpen om du förstår..

aliquis
2005-07-15, 15:34
Pumpen spelar antagligen ingen roll.

Och iaf arginin (på tal om tillskott som ger högre pump/större blodflöde) är totalt värdelöst för någon som helst effekt.
Vet inte hur det är med NOX-produkterna, men antar att samma sak gäller dessa.

Finns en artikel på t-nation om arginin från den här månaden tror jag. Rent kortfattat så påverkar det "ingenting alls" på normala individer, och personer som tränar har ännu bättre insulinkänslighet osv så tja, go figure :)

Vill du ha mer näring i omlopp och därigenom få ut lite extra av passet ta en gainer före istället.

AnimalGen
2005-07-15, 17:09
Jo, NO-produkter "fungera"

jwzrd
2005-07-15, 17:28
Pumpen har ingen betydelse i sig.. Möjligtvis mentalt för en del tränande..
Du bör däremot undvika mjölksyran som många i början misstar för pumpen om du förstår..

Mjölksyran står för mycket av GH-påslaget efteråt. Är det volym man är ute efter så är det garanterat pump och mjölksyra man bör söka. Är det å andra sidan ren och rå styrka så är det en annan femma.

johnnytex
2005-07-15, 18:11
Mjölksyran står för mycket av GH-påslaget efteråt. Är det volym man är ute efter så är det garanterat pump och mjölksyra man bör söka. Är det å andra sidan ren och rå styrka så är det en annan femma.

Ah, är det så alltså? Finns det några studier eller så man kan kolla på?

Ulf A Big
2005-07-15, 18:53
Lite off... Men det verkar som om pumpen ger litet mer utrymme för musklerna att växa i.

AnimalGen
2005-07-15, 18:56
Mer blod= mer näring och syre. Hur kan detta inte påverka tillväxten?

Stab
2005-07-15, 20:52
Mjölksyran står för mycket av GH-påslaget efteråt. Är det volym man är ute efter så är det garanterat pump och mjölksyra man bör söka. Är det å andra sidan ren och rå styrka så är det en annan femma.

Det örrr så.

johnnytex
2005-07-15, 21:38
Det örrr så.

Jag har alltid trott styrkan gick hand i hand med volymen?

MAXX
2005-07-15, 21:57
Jag tror själv att pumpen är bra för att stretcha fascian. Har ingen vetenskaplig grund bakom det men jag tränar efter mina egna teorier.

Dessutom tror jag att högreps är bra för tillväxt av de långsammare muskelfibrerna.

johnnytex
2005-07-15, 22:01
Jag tror själv att pumpen är bra för att stretcha fascian. Har ingen vetenskaplig grund bakom det men jag tränar efter mina egna teorier.

Dessutom tror jag att högreps är bra för tillväxt av de långsammare muskelfibrerna.

De långsamma muskelfibrerna kan väl inte öka sin tvärsnitts-area markant, och ger därför ingen volym?

Sedan det här med pump, det måste ju finna lite research på det? Ingen som ligger och lurar på ngt?

Själv brukar jag aldrig få pump i benen, och nästintill alltid pump i bröst/biceps. Ändå växer benen så mkt bättre än bröst/biceps. Men det har kanske med att jag helt enkelt har lättare för ben?

MAXX
2005-07-15, 22:11
De långsamma muskelfibrerna kan väl inte öka sin tvärsnitts-area markant, och ger därför ingen volym?
Nej inte så mycket som de snabba kanske men de ökar ändå. Man brukar dela upp det i snabba, medel och långsamma fibrer. Skillnaden mellan en bodybuilder och en styrkelyftare är att styrkelyftaren nästan enbart aktiverar de snabba muskelfibrerna medans en bodybuilder aktiverar alla genom att variera repsantal. Därför kan styrkelyftaren vara starkare fast mindre.

Stab
2005-07-15, 22:12
Jag har alltid trott styrkan gick hand i hand med volymen?

Det gör den, om du nu inte kunde läsa av sarkasmen i "ÖRRR"

MAXX
2005-07-15, 22:14
De långsamma muskelfibrerna kan väl inte öka sin tvärsnitts-area markant, och ger därför ingen volym?

Sedan det här med pump, det måste ju finna lite research på det? Ingen som ligger och lurar på ngt?

Själv brukar jag aldrig få pump i benen, och nästintill alltid pump i bröst/biceps. Ändå växer benen så mkt bättre än bröst/biceps. Men det har kanske med att jag helt enkelt har lättare för ben?
jag gissar att du kör för tungt för att få pump i benen. kör jag 8 rep knäböj får jag inte heller någon pump, kör jag däremot 20+ får jag brutal pump :D

johnnytex
2005-07-15, 22:16
Nej inte så mycket som de snabba kanske men de ökar ändå. Man brukar dela upp det i snabba, medel och långsamma fibrer. Skillnaden mellan en bodybuilder och en styrkelyftare är att styrkelyftaren nästan enbart aktiverar de snabba muskelfibrerna medans en bodybuilder aktiverar alla genom att variera repsantal. Därför kan styrkelyftaren vara starkare fast mindre mindre.

Men borde det inte vara bäst att försöka stimulera de "snabba" (endast) muskelfribrerna eftersom de ökar bäst?

jag gissar att du kör för tungt för att få pump i benen. kör jag 8 rep knäböj får jag inte heller någon pump, kör jag däremot 20+ får jag brutal pump :D

Det är nog sant. Men de växer bra av det iaf :)

Det gör den, om du nu inte kunde läsa av sarkasmen i "ÖRRR"

Say what, okey. :confused:

MAXX
2005-07-15, 22:21
Men borde det inte vara bäst att försöka stimulera de "snabba" (endast) muskelfribrerna eftersom de ökar bäst?
Varför ska du bara stimulera de snabba när du kan stimulera alla? Då tränar du som en styrkelyftare gör och inte bodybuilder. Träna i alla rep ranges är mitt tips.

Manowar
2005-07-15, 22:27
PUMP FÖR FANNNN. Dom som säger annat kan fan inte träna. Att kunna få pump/kontakt vid 5-8rep är optimalt säg annat & få STRYK!!! :booty:

P3trus
2005-07-15, 22:29
jag får alltid pump i alla övningar. Dock blir det inte alls mycket i benen, så det syns iaf :P

johnnytex
2005-07-15, 22:30
Varför ska du bara stimulera de snabba när du kan stimulera alla? Då tränar du som en styrkelyftare gör och inte bodybuilder. Träna i alla rep ranges är mitt tips.

Ehms. Alltså. När man går till gymet kan man välja 1) vill jag köra högrep och stimulera de långsamma eller 2) vill jag sänka repsantalet och stimulera de snabba. Då väljer man de snabba? Varför väljer man att träna de långsamma, då går man miste om en chans att få träna de snabba?

Vill absolut inte låta dryg, utan skulle gärna vilje se utanför min lågrepsbox :D

BTW, varför ligger denna tråd under kosttillskott, fast det är kanske bara jag som sabbat den =)

MAXX
2005-07-15, 22:35
Ehms. Alltså. När man går till gymet kan man välja vill jag köra högrep och stimulera din långsamma, eller vill jag sänka repsantalet och stimulera de snabba. Då väljer man de snabba? Varför väljer man att träna de långsamma, då går man miste om en chans att få träna de snabba?
Varför? Vad är det som säger att du inte kan köra t.ex 3 sett lågrepp och sedan 2 sett högrepp på samma övning? Tycker inte man ska vara låst vid att tänka antingen eller.

MAXX
2005-07-15, 22:37
BTW, varför ligger denna tråd under kosttillskott, fast det är kanske bara jag som sabbat den =)
hahah, undrar jag också, modsen får väl flytta den till tränings delen. Grub sover väl nu :D

johnnytex
2005-07-15, 22:41
Varför? Vad är det som säger att du inte kan köra t.ex 3 sett lågrepp och sedan 2 sett högrepp på samma övning? Tycker inte man ska vara låst vid att tänka antingen eller.

Så man skulle slå två flugor i en smäll? Låt oss bara ta ett exempel (för min skull så jag fattar :D ). Låt oss säga du ska utföra 5 set för triceps. Du gör 3 set lågreps och 2 set högreps. Blir stimulansen (vet inte varför jag är så kåt på det ordet, har användt det flera ggr nu iaf ser jag haha) lika bra för de snabba muskel. då man väljer lägger några set för de långsamma? Så man tjänar på att reta de långsamma istället för att satsa allt på de snabba så att säga?

MAXX
2005-07-15, 22:48
Så man skulle slå två flugor i en smäll? Låt oss bara ta ett exempel (för min skull så jag fattar :D ). Låt oss säga du ska utföra 5 set för triceps. Du gör 3 set lågreps och 2 set högreps. Blir stimulansen (vet inte varför jag är så kåt på det ordet, har användt det flera ggr nu iaf ser jag haha) lika bra för de snabba muskel. då man väljer lägger några set för de långsamma? Så man tjänar på att reta de långsamma istället för att satsa allt på de snabba så att säga?
Nej jag tror inte det har någon inverkan. Men jag kör som sagt mest på mina egna teorier och provar mig fram genom "trial and error".

Skulle vara kul om några ess här på forumet kunde vara med och disskutera. Allan, Arne ?

johnnytex
2005-07-15, 22:50
Absolut, jwzrd är oxå välkommen att backa upp sitt påstående. Vore intressant att se lite fakta kring detta.

Stab
2005-07-16, 06:47
Varför ska du bara stimulera de snabba när du kan stimulera alla? Då tränar du som en styrkelyftare gör och inte bodybuilder. Träna i alla rep ranges är mitt tips.

Har självkört pyramid/omvänd pyramid och fått sjukt dåliga resultat på det, funkar inte på mig. *spy*

Akilles
2005-07-16, 07:52
Någon har sagt att om man får pump blir det trängre inne i muskeln, vilket leder till större förstörelse av muskelfibrer, vilket möjliggör en större volymökning sedan när kroppen överkompenserar skadorna.

pellepedal
2005-07-16, 09:28
Mjölksyran står för mycket av GH-påslaget efteråt. Är det volym man är ute efter så är det garanterat pump och mjölksyra man bör söka. Är det å andra sidan ren och rå styrka så är det en annan femma.

Det tror jag inte på... :MrT:

Dessutom hindrar mjölksyran dig att använda så tunga vikter som du annars skulkle klara av...

pellepedal
2005-07-16, 09:28
Lite off... Men det verkar som om pumpen ger litet mer utrymme för musklerna att växa i.

Den biten går mycket bättre att klara av med stretching...

z_bumbi
2005-07-16, 11:06
Dessutom hindrar mjölksyran dig att använda så tunga vikter som du annars skulkle klara av...

Beror väl på hur man tränar men mjölksyran är inte en så stor bov för att hindra användandet av tunga vikter som många verkar tro.

King Grub
2005-07-16, 11:19
Mjölksyrestimulerande träning med t ex forced reps är betydligt mer frisättande av anabola hormoner än "vanlig" träning till failure.

Ref:

Int J Sports Med. 2003 Aug;24(6):410-8.

Can J Appl Physiol. 2004 Oct;29(5):527-43.

Sports Med. 2005;35(4):339-61.

Med Sci Sports Exerc. 2005 Jun;37(6):955-63.

jwzrd
2005-07-16, 15:05
Har inga länkar lägligt, men träning under "svåra" förhållanden så som vätskebrist, varmt och jävligt, långa pass, närmast aerobiska har jag för mig stimulerade mer GH än "det vanliga sättet". Minns det för att det var precis tvärt emot man gärna tränar. Jag tar det mer som att man inte ska hänga upp sig så förbaskat på exakt när och hur man har höga nivåer av hormon X eller Y under några minuter hit och dit.

pellepedal
2005-07-16, 15:45
Beror väl på hur man tränar men mjölksyran är inte en så stor bov för att hindra användandet av tunga vikter som många verkar tro.

För min egen del så går det klart sämre att köra med mjölksyra.

HenrY
2005-07-16, 16:05
Så det är många som rekommenderar att köra så man får pump eller vad?

jwzrd
2005-07-16, 17:42
Så det är många som rekommenderar att köra så man får pump eller vad?

Jag vettetusan hur andra kör men jag får pump när jag tränar. Något jag gör fel kanske?

pellepedal
2005-07-16, 18:26
Jag vettetusan hur andra kör men jag får pump när jag tränar. Något jag gör fel kanske?

Troligen inte, men pumpen i sig behöver ju inte föra nåt positivt med sig...
Förutom mentalt då...

RobbeliRobban
2005-07-16, 19:18
Mjölksyran står för mycket av GH-påslaget efteråt. Är det volym man är ute efter så är det garanterat pump och mjölksyra man bör söka. Är det å andra sidan ren och rå styrka så är det en annan femma.

Så man blir smutsigt tillagat stark av mjölksyra?

jwzrd
2005-07-16, 19:41
Så man blir smutsigt tillagat stark av mjölksyra?

Ja. Man ser mer välhängd ut samtidigt dessutom!

WHITEFOLKS
2005-07-16, 19:46
Då är det bara att gå ut och dra av ett 800mlopp när man är klar med böjarna :thumbup:

jwzrd
2005-07-16, 22:20
Då är det bara att gå ut och dra av ett 800mlopp när man är klar med böjarna :thumbup:

Rätt många kör som sagt HIIT efter passen. Men det är väl som vanligt ingen bland alla byggargenier som funderat så mycket på det.

WHITEFOLKS
2005-07-16, 22:25
Jag brukar köra runt 15min efter och det funkar bra för mig. Men jag är cardiotokig också.

pellepedal
2005-07-17, 10:04
Mjölksyrestimulerande träning med t ex forced reps är betydligt mer frisättande av anabola hormoner än "vanlig" träning till failure.

Ref:

Int J Sports Med. 2003 Aug;24(6):410-8.

Can J Appl Physiol. 2004 Oct;29(5):527-43.

Sports Med. 2005;35(4):339-61.

Med Sci Sports Exerc. 2005 Jun;37(6):955-63.

Men är det själva mjölksyran som gör det eller att man förlänger setet efter fail.
Själv anser jag att bara köra till fail inte ger så mycket, men att förlänga setet med t.ex. rest-pause ger mycket mer...
Mjölksyreträning däremot har jag svårt att tro ger så värst mycket för byggandet.

King Grub
2005-07-17, 10:34
Men är det själva mjölksyran som gör det.

Klart en bidragande faktor.

King Grub
2005-07-17, 10:36
Då är det bara att gå ut och dra av ett 800mlopp när man är klar med böjarna :thumbup:

Är det GH-utsöndring man är ute efter är det konditionsträning direkt före styrketräning som gäller, inte tvärtom, och då mer långvarig sådan:

Eur J Appl Physiol. 2005 Jun;94(3):333-8. Prior endurance exercise attenuates growth hormone response to subsequent resistance exercise.

Konditionsträning direkt efter styrketräning har knappast några fördelar.

Nismo
2005-07-17, 10:36
Mjölksyrestimulerande träning med t ex forced reps är betydligt mer frisättande av anabola hormoner än "vanlig" träning till failure.


Hur är det med forced reps till failure då?

King Grub
2005-07-17, 10:40
Hur är det med forced reps till failure då?

?

Börjar du forcera repetitionerna innan du nått fail? Failure är där du inte kan göra fler repetitioner, eller misslyckas med den sista, utan forced reps.

Nismo
2005-07-17, 10:42
?

Börjar du forcera repetitionerna innan du nått fail? Failure är där du inte kan göra fler repetitioner, eller misslyckas med den sista, utan forced reps.
Alltså du kör 6strika, du kan köra 2-3 till lite mindre strikt genom forced reps, till slut når man failure?

King Grub
2005-07-17, 10:45
Då har du nått fail efter 6. Måste du ta till forced reps för att kunna göra fler har du redan passerat fail.