handdator

Visa fullständig version : Styrketräning -> kondition?


Pressarn
2005-07-15, 03:39
Nu har jag lagt av med all sport förutom styrketräning tre gånger i veckan. Jag brukar köra 1-1½ timme och jävligt hårt. Mitt huvud ser ut att kunna sprängas vilken sekund som helst efter ett set.
Frågan är: räcker detta som motion för att jag inte ska få ett hjärta som en pensionär? (utveckla gärna svaret).
Andra kommentarer?

Sniggel
2005-07-15, 05:55
Ojdå. Styrketräning som motionsform är väl bättre än ingen träning alls. Det finns väl många faktorer som spelar in för om man vill undvika o få ett "svagt hjärta". Personligen höll jag på mycket med olika sporter förr, nu är det mest styrketräning som gäller och min kondition är mycket sämre nu än förut. Jag tycker att du bör kanske en gång i veckan åtminstone träna något konditionskrävande (och dessutom borde jag göra det :em: ) för att hålla en god kondition

Pressarn
2005-07-15, 17:25
Jaja, får väl ut och springa en gång i veckan (fyfan).

Frantic
2005-07-15, 18:30
Jag tycker inte att du ska tvinga dig till något som du inte vill! Hitta en annan aktivitet, om kondition är viktigt för dig, som tennis, simning eller något annat

Vesseldahl
2005-07-15, 18:36
Ett konditonspass i veckan gör knappt från eller till för konditionen.

Hitta något du trivs med och försök träna konditionen åtminstone tre gånger i veckan.

Ju bättre kondition du har desto bättre kommer du prestera på gymmet.

Baan
2005-07-15, 18:37
nja tror inte du får hjärtproblem om du går in i byggarträsket, börjar sköta kosten som fan och kanske kör någon morgonpromenad med.. snarare tvärtom skulle jag säga

å andra sidan så är det väldigt bra med någon sorts kardio, just konditionsmässigt skulle jag väl rekommendera någon aktivitet i det fria om möjligt, kuta runt lite osv. motionscykel kan ju funka också men jag tycker löpning är ganska överlägset.

Jax
2005-07-15, 22:52
Ett konditonspass i veckan gör knappt från eller till för konditionen.
Åjo, det gör det visst. Är man vältränad så kommer man antagligen inte att förbättra konditionen, men det kommer göra att man tappar betydligt mindre. Är man otränad så ger ett konditionspass bättre kondition. Med ett konditionspass menar jag riktig träning som ger långvarigt kraftigt förhöjd puls. Ingen tramsträning.

Till trådskaparen:
Det finns massor av folk som inte tränar alls och de lever och frodas de också, så visst klarar du dig utan konditionsträning. Men troligvis så kommer du att må bättre av att köra någon form av konditionsträning. I alla fall din kropp.

Sen som så många andra har sagt så ska du göra något som du tycker är roligt. Finns ju hur mycket som helst att välja på:
Löpning, cykling, simning, rodd, kanot, skidåkning/rullskidor, inlines
...eller om du inte gillar konditionsidrotter...
Kampsport, klättring, tennis, squash, badminton, fotboll, basket, beachvollyboll osv osv

Det finns hur mycket som helst att göra bara att hitta något som du tycker är roligt.

Vesseldahl
2005-07-16, 00:37
Åjo, det gör det visst. Är man vältränad så kommer man antagligen inte att förbättra konditionen, men det kommer göra att man tappar betydligt mindre. Är man otränad så ger ett konditionspass bättre kondition. Med ett konditionspass menar jag riktig träning som ger långvarigt kraftigt förhöjd puls. Ingen tramsträning.

Någonstans måste man ju börja, så helt verkningslöst är det inte med ett pass,mem såvida man inte har varit sjuk och sängliggande under en längre period tycker jag det är för snällt med ett pass!
Har man tidigare sysslat med idrott så förutsätter jag att man har en ganska hygglig grund att falla tillbaka på, kanske var dumt att göra så?

Vad anser du vara en vältränad person? Nivå 7, 11 eller 13 på ett bip-test?

Ser att du är långdistanslöpare. Vilken syn har du på vad som är bra konditionsträning för en styrketränande person? Jag skulle förespråka intervallträning före nötande mil efter mil i löparspåret.

Vad ser du som "tramsträning"/"riktig träning"?

:)

Jax
2005-07-16, 08:34
Självklart är det för snällt med ett pass, med det är mycket bättre än ingenting. Det där enda passet märks.

Svårt att svara på vad som är en vältränad person. Satsar man för fullt på styrka lär man ha svårt att klara 13 på biptestet, men man lär ändå vara vältränad. Men som något slags mått kan jag väl säga att jag tycker att man bör klara milen under 50 min för att kunna säga att man har hygglig kondition.

Sen förespråkar jag alltid milnötande :D
Nä egentligen inte, jag tycker att man bör variera sin träning med både långpass och intervaller.

Och till sista frågan. Med riktig (konditions)träning menar jag träning man är trött och svettig efteråt. Till tramsträning hör exempelvis personer i nyaste träningskläderna som går på löpbandet på gymmet. Har svårt att förstå varför en kille i 18-20 år åldern går en halvtimme på band. Och sen all annan form av konditionsträning som inte gör utövaren trött. Det har inte så mycket med aktivitet att göra utan hur mycket man tar ut sig.

z_bumbi
2005-07-16, 08:46
3 styrkepass plus 1 konditionspass ger en grundkondition för de flesta.

Sen väljer man självklart att gå/cykla istället för att åka buss/bil när det är möjligt och vips har man en bra kondition.

Vesseldahl
2005-07-16, 12:46
3 styrkepass plus 1 konditionspass ger en grundkondition för de flesta.


Självklart är det för snällt med ett pass, med det är mycket bättre än ingenting. Det där enda passet märks.



Jag får nog komma till den insikten att det är min inställning till vad som är bra kondition som är något högt ställd! Kanske kan klassas som "träningsskada" eller lättare hjärnskada. :)

Baan
2005-07-16, 13:42
Och till sista frågan. Med riktig (konditions)träning menar jag träning man är trött och svettig efteråt. Till tramsträning hör exempelvis personer i nyaste träningskläderna som går på löpbandet på gymmet. Har svårt att förstå varför en kille i 18-20 år åldern går en halvtimme på band. Och sen all annan form av konditionsträning som inte gör utövaren trött. Det har inte så mycket med aktivitet att göra utan hur mycket man tar ut sig.

säger väl inte mot dig egentligen, men jag antar att det handlar om förbränningsträning egentligen, förvisso knappast den effektivaste men tja iaf, så kan man göra om man hatar att få det lite jobbigt när man ska förbränna :D

Jax
2005-07-16, 14:22
säger väl inte mot dig egentligen, men jag antar att det handlar om förbränningsträning egentligen, förvisso knappast den effektivaste men tja iaf, så kan man göra om man hatar att få det lite jobbigt när man ska förbränna :D
Jo visst, men jag förstår ändå inte riktigt. Vill man träna förbränning så görs det med fördel på morgonen innan frukost. Sen förbränner ett högre tempo mer, så att gå och fjolla på löpbandet en halvtimme ger ungefär lika mycket som att bära hem matkassarna från affären. Visst lite grann, men inte lika mycket som att springa/cykla/simma/whatever med en högre puls. Att gå som träning är för pensionärer!