handdator

Visa fullständig version : Behöver ny killerövning för trapz..


Überbiffen
2005-07-14, 21:35
..längre ner mellan skuldrorna. Den enda övningen där jag känner att jag lyckas belasta dom är t-stångs rodd med brett grepp (inte den fria utan den med ett stöd att vila bröstet mot). Visst.. den fungerar men det blir lite tjatigt.

Övningar som går att hitta i mina ryggpass är;

Chins
Latsdrag, bakom nacken/mot bröstet
Latsdrag med v-handtag (? :em: )
Sittande rodd
Skivstångsrodd
Hantelrodd
T-stångsrodd
Marklyft
Rygglyft

Kör givetvis inte samtliga övningar i varje ryggpass.

bubbe
2005-07-14, 21:38
kronlyft eller slutdrag av marklyft, brukar få fin träningsvärk i mellersta traps när jag tränar på just det. OBS, jag menar alltså rejäla låsningar av axlarna i slutdraget, inte bara stå rakt.

obesogen
2005-07-14, 21:41
..längre ner mellan skuldrorna. Den enda övningen där jag känner att jag lyckas belasta dom är t-stångs rodd med brett grepp (inte den fria utan den med ett stöd att vila bröstet mot). Visst.. den fungerar men det blir lite tjatigt.

Övningar som går att hitta i mina ryggpass är;

Chins
Latsdrag, bakom nacken/mot bröstet
Latsdrag med v-handtag (? :em: )
Sittande rodd
Skivstångsrodd
Hantelrodd
T-stångsrodd
Marklyft
Rygglyft

Kör givetvis inte samtliga övningar i varje ryggpass.

Mellan skuldrorna sitter även rhomboideerna. Tycker att du har övningar så det räcker och blir över. Kanske är kontakten det är fel på? Se till att lära dig retrahera och protrahera skuldrorna så mycket som möjligt. T-stångsrodd är min personliga favorit, förslagsvis kan du köra den enbart med pro och retraktion och inte hela roddrörelsen.

Überbiffen
2005-07-14, 21:45
kronlyft eller slutdrag av marklyft, brukar få fin träningsvärk i mellersta traps när jag tränar på just det. OBS, jag menar alltså rejäla låsningar av axlarna i slutdraget, inte bara stå rakt.
Mellan skuldrorna sitter även rhomboideerna. Tycker att du har övningar så det räcker och blir över. Kanske är kontakten det är fel på? Se till att lära dig retrahera och protrahera skuldrorna så mycket som möjligt. T-stångsrodd är min personliga favorit, förslagsvis kan du köra den enbart med pro och retraktion och inte hela roddrörelsen.
Älska Kolo.. bra svar snabbt. Tack grabbar.. ska fila på tekniken lite och se vart det leder.

obesogen
2005-07-14, 22:52
Älska Kolo.. bra svar snabbt. Tack grabbar.. ska fila på tekniken lite och se vart det leder.

Bara trevligt att kunna vara till hjälp! :thumbup:

Akilles
2005-07-15, 06:23
Jag lånar tråden till något av sin motsats... Om man tycker att ens traps växt för mycket i förhållande till övriga kroppen - vad gör man då? Jag kör ingen renodlad trapsövning, men jag känner att stående hantellyft åt sidan (som jag gör för axlarnas skull) tar en hel del på traps. Är det mitt utförande som det är fel på, eller är det bara att mina traps var otränade innan? Jag känner även att stående hantellyft åt sidan tar en del på ryggfiléerna (vad är det latinska namnet?), och det är väl verkligen inte meningen?

mentzer
2005-07-15, 06:51
..längre ner mellan skuldrorna. Den enda övningen där jag känner att jag lyckas belasta dom är t-stångs rodd med brett grepp (inte den fria utan den med ett stöd att vila bröstet mot). Visst.. den fungerar men det blir lite tjatigt.

Testa köra shrugs i t-baren, alternativt med stång eller i maskin, där du drar axlarna bakåt istället för uppåt.

mentzer
2005-07-15, 06:55
Jag lånar tråden till något av sin motsats... Om man tycker att ens traps växt för mycket i förhållande till övriga kroppen - vad gör man då? Jag kör ingen renodlad trapsövning, men jag känner att stående hantellyft åt sidan (som jag gör för axlarnas skull) tar en hel del på traps. Är det mitt utförande som det är fel på, eller är det bara att mina traps var otränade innan? Jag känner även att stående hantellyft åt sidan tar en del på ryggfiléerna (vad är det latinska namnet?), och det är väl verkligen inte meningen?

Kör du tokstrikt och vänder rörelsen när armarna är paralella med golvet, samt håller ned axlarna jobbar inte trapzen särskilt hårt.
Alla pressövningar för axlarna tar dock hårt på trapzen... Samt övningar som marklyft och andra övningar för ryggen...

obesogen
2005-07-15, 08:25
Jag lånar tråden till något av sin motsats... Om man tycker att ens traps växt för mycket i förhållande till övriga kroppen - vad gör man då? Jag kör ingen renodlad trapsövning, men jag känner att stående hantellyft åt sidan (som jag gör för axlarnas skull) tar en hel del på traps. Är det mitt utförande som det är fel på, eller är det bara att mina traps var otränade innan? Jag känner även att stående hantellyft åt sidan tar en del på ryggfiléerna (vad är det latinska namnet?), och det är väl verkligen inte meningen?

Nu vet jag inte vad du har för utförande, men jag hoppas att du lyfter med rak/ytterst lätt böjd arm när du gör dina hantellyft och inte lyfter med armen i 90 graders vinkel. Som med alla övningar så gäller det att fokusera på muskelgruppen man vill träna. Kanske du kör för tungt? Försök att hålla axelpartiet nere under lyftet och koncentrera dig på att lyfta med deltoideus. Övningen är det inget fel på, den är utmärkt. Så tycker du att det tar för mycket på trapz har du antingen klena trapz, dåligt övningsutförande, eller bra genetik för trapzen :)

pellepedal
2005-07-15, 09:10
Jag lånar tråden till något av sin motsats... Om man tycker att ens traps växt för mycket i förhållande till övriga kroppen - vad gör man då? Jag kör ingen renodlad trapsövning, men jag känner att stående hantellyft åt sidan (som jag gör för axlarnas skull) tar en hel del på traps. Är det mitt utförande som det är fel på, eller är det bara att mina traps var otränade innan? Jag känner även att stående hantellyft åt sidan tar en del på ryggfiléerna (vad är det latinska namnet?), och det är väl verkligen inte meningen?

Traps är en muskelgrupp som ofta svarar väldigt fort hos folk som inte tränat så länge...
Men det är bara att köra vidare. Snart utvecklas de långsammare och resten hinner ikapp.

JAM
2005-07-15, 11:31
Jag lånar tråden till något av sin motsats... Om man tycker att ens traps växt för mycket i
Du verkar ha rätt angenäma problem du... Vill minnas att du nyligen tyckte att dina biceps växte FÖR snabbt.

Oroa dig inte. Det ordnar sig. Träna på som vanligt. Känn lugnet.

Akilles
2005-07-15, 12:51
Det var inte jag som tyckte att biceps växte för snabbt (och det var inte jag som tyckte att 37 i armkrets var stort). Fan också att man förväxlas med såna gröngölingar, jag har ju tränat i hela sex månader!!!!!!! :insane:
:D

Traps är ju lätt den fulaste muskeln. Jag tycker mig se på många i yngre tonåren som nyss börjat träna att de har 1. gigantiska traps (i förhållande till resten) och 2. gigantiska brachialis (i förhållande till resten). Nr 2 får hela armen att se ut som ett tåg med extra högt lokomotiv, det är inte snyggt. Jag antar att båda dessa missbildningar beror på att dessa muskler är sådana som är väldigt outvecklade på en naturell människa (de används sällan), och när man börjar träna så vaknar de upp rejält. Jag kan också tänka mig att felaktigt utförande tex med fusk framhäver traps (axelövningar) och brachialis (ryggövningar) onödigt mycket.