handdator

Visa fullständig version : köttfärs ?


yeyoya
2005-07-14, 21:26
vilken köttfärs e nyttigast o köpa ?

gärna lite närings fakta

King Grub
2005-07-14, 21:30
Den man gör själv genom att köpa t ex innanlår och maler i en köttkvarn. Eller ber charkpersonalen göra det. Och älgfärs = :thumbup:

Frazze
2005-07-14, 21:31
den magra varianten. Max 10% istället för 20-25%. Nöt eller lamm rekommenderas, då fläsk ocftast är fetare.

tinkerbell
2005-07-14, 21:39
Jag kör med nötfärs 7-10%, går vell bra? :)

yeyoya
2005-07-14, 21:45
k ne grub så mkt orkar ja inte jobba mig menar mest färdig som man kan köpa men nötfärs 7-10 % verkar ok nån som har nått att invända ?

Frazze
2005-07-15, 08:21
k ne grub så mkt orkar ja inte jobba mig menar mest färdig som man kan köpa men nötfärs 7-10 % verkar ok nån som har nått att invända ?
Det är la okej, 10% fett alltså, dåligt fett, men annars så funkar det. max5% finns också, men prisskillnaden motsvarar knappast effekten i det fallet.

edit: Stavning

Scratch89
2005-07-15, 08:23
Det är la okej, 10% fett älltså, dåligt fett, men annars så funkar det. max5% finns också, men prsiskillnaden motsvarar knappast effekten i det fallet.
Med tanke på Grubrekommendationer så ska man väl få i sig 1 gram fett per kilogram kroppsvikt per dag? Då skadar det inte med ca 20 gram fett från färsen till middag..?

King Grub
2005-07-15, 08:26
Fett från nötkött har inte direkt bra fettsyresammansättning.

Med tanke på Grubrekommendationer så ska man väl få i sig 1 gram fett per kilogram kroppsvikt per dag?

Gärna från bra fettkällor. Och det är bara en siffra att utgå från, inget man "ska" få i sig. Har man ett högt kolhydratbehov kanske man går ner mot 0.5 gram fett per kilo i stället.

Scratch89
2005-07-15, 08:42
Fett från nötkött har inte direkt bra fettsyresammansättning.

Med tanke på Grubrekommendationer så ska man väl få i sig 1 gram fett per kilogram kroppsvikt per dag?

Gärna från bra fettkällor. Och det är bara en siffra att utgå från, inget man "ska" få i sig. Har man ett högt kolhydratbehov kanske man går ner mot 0.5 gram fett per kilo i stället.
Aha. Men eftersom jag äter relativt lite fett när jag får äta vad jag vill, ska jag "ersätta" en del av energin med kolhydrater istället?
Jag har hellre ett bra tryck på träningen under diet än en bra fettsammansättning i maten...

Arwen
2005-07-15, 08:46
Den man gör själv genom att köpa t ex innanlår och maler i en köttkvarn. Eller ber charkpersonalen göra det. Och älgfärs = :thumbup:

Tycker man att lamm, älg etc har lite för distink smak kan man blanda 50/50 med mager ox- eller skinkfärs, mums på grillen!

Sparrisen
2005-07-15, 10:44
Aha. Men eftersom jag äter relativt lite fett när jag får äta vad jag vill, ska jag "ersätta" en del av energin med kolhydrater istället?
Jag har hellre ett bra tryck på träningen under diet än en bra fettsammansättning i maten...

Dåligt fett "behövs" inte till något i kroppen, dvs vi klarar oss minst lika bra helt utan det.

King Grub
2005-07-15, 10:47
Dåligt fett "behövs" inte till något i kroppen, dvs vi klarar oss minst lika bra helt utan det.

"Whether a finite quantity of specific dietary saturated fatty acids actually benefits health is not yet known. Because agricultural practices to reduce saturated fat will require a prolonged and concerted effort, and because the world is moving toward more individualized dietary recommendations, should the steps to decrease saturated fatty acids to as low as agriculturally possible not wait until evidence clearly indicates which amounts and types of saturated fatty acids are optimal?"

Am J Clin Nutr. 2004 Sep;80(3):550-9. Saturated fats: what dietary intake?