handdator

Visa fullständig version : Klossbänk vs. Bänk med tröja


tp_88
2005-07-14, 20:56
Hej!

Har en enkel fråga. Kan man genom klossbänk resultat med hyfsad säkerhet säga vad man gör med tröja? Syftar då på IPF godkända tröjor givetvis. Vilken höjd ska man isåfall räkna på klossen? Givetvis är det samma utförande i övrigt på lyften. Det måste väl bli lite tyngre med klossbänk iaf tycker jag, eftersom man med tröjan kan accelerera från bröstet och ha fart när man kommer till sticking-points. Vad säger ni, SLare och andra?

Undrar mest för att det skulle vara roligt att veta vad man är "god för" med tröja då jag aldrig testat, men däremot kört klossbänk.

bubbe
2005-07-14, 21:21
borde väl gå att uppskatta, med förutsättning att man vet förhållandet kloss/tröja sedan innan. Då det säkert är väldigt individuellt. Lyftet blir ju ganska olika varann, förutom att mest belastning ligger i slutet av lyftet. Meningen med kloss är väl egentligen att stärka den svaghet man har när man gör tröjlyftet (ja jag vet gäller även utan tröja).

hulken
2005-07-14, 21:59
Har du aldrig kört med tröja så är det väldigt svårt att säga hur mycket den skulle ge dig, Klossbänk är en sak och tröja en annan. Däremot en som är van tröjlyftare kan nog på ungefär se vad skillnaden är, själv så kör jag bara kloss med tröja och halva rep smalbänk i powerracken. Klosstjockleken jag använder är ca 4 cm, 9 cm och 14 cm.

Börje H
2005-07-15, 06:30
Nja, det är så jäkla olika vart i lyftet man har sin styrka, mycket beroende oxå på klosshöjd och vilken greppvidd du använder. Är man däremot är van att köra både kloss och tröja är det lättare att relatera resultaten till varandra.

tp_88
2005-07-15, 12:22
Jag kör med 4cm kloss, med stopp, och 13cm kloss touch-n'-go. Använder samma greppbredd vid både höjderna som mina vanliga bänkar. Även samma position på bänken o.s.v. Får väl helt enkelt vänta tills man testar tröja då... Spelar visserligen inte så stor roll, är Ungdom 2006 ut, så det är ju först 2007, som Junior, som det kommer spela någon roll.

stahlberg
2005-07-15, 18:46
Bra att du ändrat dig, och inte tänker sluta när du måste börja använda tröja (som du tänkte göra förut).

Om lyftare A lyfter 300 kg med 13cm kloss och 240 utan kloss betyder det inte att lyftare B gör det. Man kan alltså inte jämföra två lyftare i dethär avseendet.

Håller med Börje_H om att det kan vara lättare att jämföra med sig själv, om man är van att lyfta med både kloss och tröja. Lytare A lyfter 300 kg med 13cm kloss och 240 utan kloss. Senare lyfter A 330 kg med 13cm kloss. Det troliga är att bänkpress-resultatet också ökat.

Det är dock inte alls säkert, att A lyfter 270 kg i exemplet ovan. För det första kanske A har tränat mycket med 13cm kloss, och inte "får till det" (t.ex rent tekniskt) i vanlig bänk. Dessutom kanske sticking-pointen har förändrats : A har förut haft sticking-pointen nära 13cm, men den har pga klossbänken förflyttats, och fastän styrkan i klossbänk-läget ca 13cm ökats kanske stången nu stannar någon annanstans.

Höjden på klossen har väl främst betydelse då det gäller vilket läge av bänkpressen man vill specialträna. Höga klossar måste enligt mig innebära mer maxstyrketräning än lägre (i synnerhet då man tränar klossbänk med tröja). Däremot är det inte alltid säkert att man kan utnyttja den ökade styrkan (t.ex beroende på var ens sticking-point är samt beroende på bristande teknik).

Undertecknad har som några vet en ny adept. Han har tidigare tränat (och gkort ett par tävlingar) med de s.k proffsen. Han har - vill jag särskilt påpeka - fått rådet (av Ano Turtiainen!) att gå övertill IPF pga att han inte vill använda dopingpreparat. Detta är en av orsakerna till att jag gick med på att bli hans tränare när han frågade mig. Den andra orsaken är att han är den enda (utom min egen ungdomsadept) som jag skulle kunna tänkt mig träna i det gymmet hela tiden ungdomsadepten och jag tränat där.

I vilket fall som helst har han måst byta utrustning (t.ex bänktröja) och lyftregler (i viss mån teknik). Han tar ordentliga vikter med tröja och hög kloss. Får han sänka stången till magen (som "proffsen" gör) så bara FLYGER vikterna upp. Men med IPF-tröja och -regler är det BETYDLIGT tyngre. Här gäller det enligt mig inte att träna maxstyrka, bänkslut osv utan TEKNIK I STARTEN. Jag tror inte att han lyfter MÄRKBART mer i bänkpress trots att han ökar sin klossbänk, om vi inte får tekniken I STARTEN (obs trots skjortan) att bli bättre (eller egentligen säkrare, för vi har nu fått in en teknik som är ok bara den lyckas).

tp_88
2005-07-15, 20:40
Ståhlis>> Kommer fortsätta med bänk, det är för roligt för att lägga av med! :) Bra skrivet som vanligt!

Men på ett ungefär då. Är det vanligtvis tyngre eller lättare med tröja utan kloss eller utan tröja med 13 cm kloss?

stahlberg
2005-07-15, 20:56
Där har jag ett ganska litet jämförelsematierial, men jag tror att också det är individuellt.

tp_88
2005-07-15, 21:26
Där har jag ett ganska litet jämförelsematierial, men jag tror att också det är individuellt.
Ok, känns inte vi kommer så mycket längre då. :)

Lillgrabben
2005-07-15, 21:28
Ståhlis>> Kommer fortsätta med bänk, det är för roligt för att lägga av med! :) Bra skrivet som vanligt!

Men på ett ungefär då. Är det vanligtvis tyngre eller lättare med tröja utan kloss eller utan tröja med 13 cm kloss?


Jag gör nog mera från botten med tröja än vad jag lyfter från en 13 cm kloss utan tröja. Detta under förutsättning att jag pausar på klossen, vilket jag brukar göra. Om man kör ngn slags studs/direktvändning/touch&go etc kanske skillnaden blir mindre.

Det som gör skillnaden för mig är att då jag kommer till höjden 13 cm i ett tröjlyft så har jag redan en 7-jävla fart. Troligen kommer jag att komma bra mycket högre än så ( 13cm ) innan det börjar ta mot ordentligt.

stahlberg
2005-07-15, 21:35
Jag tror det är för DE FLESTA som för Lillgrabben

tp_88
2005-07-15, 21:37
Så man kan alltså med viss osäkerhet säga att det är ungefär den vikten man får ut med tröja när man "vant sig" vid den!? Säg...+/- 10kg iaf?

Lillgrabben
2005-07-15, 21:39
Tror jag med, i allafall om man kan utnyttja tröjan på ett någorlunda vettigt sätt!


Det här skulle alltså ha varit placerat under Stahlbergs meddelande.

mr_ping2
2005-07-18, 20:58
Jag gjorde 170kg med 7.5cm kloss utan stopp. Max resultat utan klossar, med stopp var 165kg. Så för mig kanske det är 7cm kloss då typ...

tp_88
2005-07-18, 22:13
Jag gjorde 170kg med 7.5cm kloss utan stopp. Max resultat utan klossar, med stopp var 165kg. Så för mig kanske det är 7cm kloss då typ...
Gjorde du 170 med 7,5cm kloss UTAN tröja?

mr_ping2
2005-07-19, 17:20
Hehe nej för fan... ska nog åka o köra kloss idag tror jag och jag tar med mig gammelkameran :)

Har gjort en 10cm kloss och en 5cm.

Fast å andra sidan, visst tröjan hjälper säkert lite grann över där men säkerligen inte jättemycket. Kollar jag på mina lyft där jag misslyckas så stannar stången alltid max 10cm ovanför bröstet.

tp_88
2005-07-19, 19:07
Hehe nej för fan... ska nog åka o köra kloss idag tror jag och jag tar med mig gammelkameran :)

Har gjort en 10cm kloss och en 5cm.

Fast å andra sidan, visst tröjan hjälper säkert lite grann över där men säkerligen inte jättemycket. Kollar jag på mina lyft där jag misslyckas så stannar stången alltid max 10cm ovanför bröstet.
Ok.

Min fråga var om man kunde jämföra klossbänk resultat UTAN TRÖJA och säga att t.ex. ditt max med 13cm kloss UTAN tröja motsvarade ditt max MED TRÖJA.

Lycka till! Blir skoj å se ev. film! :)

mr_ping2
2005-07-19, 20:52
Gjorde film idag faktiskt... första tröjjpasset sen SM.
Resultat:

160kg förmodligen godkänt utan plankor (tyvärr ej filmat)
160kg x 3 med kloss
165kg x 2 med kloss (ej filmat)
170kg x 1 med kloss

4x50kg dips
2x55kg dips (ej filmat)

Kommer upp ikväll kanske...

mr_ping2
2005-07-19, 23:54
http://www.uxconsulting.com/private/styrkelyft/ej%20t%c3%a4vlingar/050720/

...

tp_88
2005-07-19, 23:58
Nice! Håller på å tankar nu! :)

mr_ping2
2005-07-21, 22:23
Kommer köra mer kloss på lördag.... och dips. Nån som önskar nåt speciellt ?
Ska köra med en nyare tröjja med och se skillnaden (samma storlek).

mr_ping2
2005-07-28, 22:43
En klassiker är det man gör en 3:a på med 10cm kloss trycker man vanligt ungefär... med tröjja alltså.

tp_88
2005-07-29, 14:20
En klassiker är det man gör en 3:a på med 10cm kloss trycker man vanligt ungefär... med tröjja alltså.
Men asså, frågan var fortfarande RAW klossbänk, mot vanlig TRÖJ-Bänk...

mr_ping2
2005-07-29, 23:50
Tror inte det går jämföra överhuvudtaget.
En i klubben får ut 10kg av tröjja... jag får ut 30kg.
En annan får ut 15kg.

Sen har man hört andra som får 50-70kg (!)


Kör på dig en tröjja o prova istället... men tänk på att lyftet ska vara godkänt, inga rövlyft och studslyft... det räknas ju inte :)



Ska köra stenhårt med tröja på måndag tror jag och då SKA jag trycka 170 eller mer utan kloss.... (hoppas bara ja kommer ner)