handdator

Visa fullständig version : Träning + Smärtstillande = ?


Cidersson
2005-07-14, 20:56
Jag började nyligen fundera över om det har någon påverkan på träningen om man tar en panodil mot huvudvärk(etc) x-antal timmar före träning. Eftersom panodil bedövar nerver och kropp så kanske det ger sämre kontakt med musklerna under träning?... ren spekulation men kul att veta hur det faktist ligger till (om någon vet?).

(Denna tråden kanske hör hemma någon annanstans)

King Grub
2005-07-14, 21:19
NSAID har en kraftigt nedsättande effekt på proteinsyntesen:

http://www.kinemed.com/files/Effect_of_Ibuprofen_and.pdf

Cidersson
2005-07-14, 21:34
nu har jag ju inte acrobat reader *rolleyes*

jag som tog en panodil vid middagstid (och tränade 16.30).. undrahur stor påverkan det har.

Beast
2005-07-14, 21:42
Vet inte om det är den studien Grub länkade till men den jag läste avstannade proteinsyntesen helt vid bruk av Nsaid... så nej det är inte bra alls.

Cidersson
2005-07-15, 03:21
nej men låt säga man tar en panodil då, hur lång tid tar det innan man har det ute ur systemet då?

Sverker
2005-07-15, 05:56
nej men låt säga man tar en panodil då, hur lång tid tar det innan man har det ute ur systemet då?

Ja, enligt FASS så är effekten ute efter 6 timmar:http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19581215000033&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Men det är ju bara att stanna till och tänka efter ;)
- Jag mår inte bra. Jag behöver något som gör att jag mår bättre...jag skall inte träna idag...gör mer skada än nytta.

Eftersom panodilen dämpar smärta så har du inte full kontakt med musklerna. Du känner helt enkelt inte ifall någon muskel larmar !

Tolkia
2005-07-15, 10:11
Men ... den aktiva substansen i Panodil (paraccetamol) är väl ingen NSAID (non-steroidal antiinflammatory drug eller något sådant är det väl det står för)?

Jag skulle säga att det inte är några problem att träna efter att ha tagit en Panodil om man är uppmärksam på vad man håller på med och inte ger sig i kast med något som man inte är van och vet att man klarar (som Sverker skriver känner man ju inte fullt ut om någon muskel larmar, så att börja lägga på mer än vanligt verkar ju inte jättesmart). Om man däremot måste ta Panodil för att fixa att träna överhuvudtaget skall man nog fundera på om det är träna och inte vila - eller åtminstone anpassa aktiviteten efter sitt tillstånd, typ ta en promenad istället för att ställa sig på löpbandet - man egentligen behöver göra.

King Grub
2005-07-15, 10:14
Men ... den aktiva substansen i Panodil (paraccetamol) är väl ingen NSAID (non-steroidal antiinflammatory drug eller något sådant är det väl det står för)?

Paracetamol är acetaminophen.

Cidersson
2005-07-15, 11:44
[QUOTE=Sverker]
Men det är ju bara att stanna till och tänka efter ;)
- Jag mår inte bra. Jag behöver något som gör att jag mår bättre...jag skall inte träna idag...gör mer skada än nytta.
QUOTE]

Anledningen var Tandvärk :)

Tolkia
2005-07-15, 12:07
Då skulle i alla fall jag säga OK - jag tyckte inte att det var några problem att träna efter en enklare tandutdragning i alla fall.

Edit: Ja, och det är ju inte heller någon NSAID ...?

William
2005-07-15, 12:07
Men ... den aktiva substansen i Panodil (paraccetamol) är väl ingen NSAID (non-steroidal antiinflammatory drug eller något sådant är det väl det står för)?


Det stämmer. Paracetamol anses generellt inte påverka produktionen av prostaglandiner som till stor del ansvarar för inflammationer.

King Grub
2005-07-15, 13:58
Då skulle i alla fall jag säga OK - jag tyckte inte att det var några problem att träna efter en enklare tandutdragning i alla fall.

Edit: Ja, och det är ju inte heller någon NSAID ...?

Men läste du texten?

"These results suggest that over-thecounter
doses of both ibuprofen and acetaminophen suppress
the protein synthesis response in skeletal muscle after eccentric
resistance exercise. Thus these two analgesics may work
through a common mechanism to influence protein metabolism
in skeletal muscle.

In conclusion, the increased rate of muscle protein
synthesis normally seen 24 h after high-intensity eccentric
resistance exercise was attenuated by consumption
of ibuprofen and acetaminophen at over-thecounter
levels."

Tolkia
2005-07-15, 14:36
Nej, det får jag erkänna att jag inte gjorde; jag läste endast din rubrik :em:
(och skall jag vara lite gnällig tycker jag fortfarande att den inte var så där alldeles väl vald, just för att många, som jag förmodligen läser bara inlägget och inte artikeln. Det är ju vårt problem och inte ditt, egentligen, men som du vet är du ju en av Kolozzeums absoluta övergudar, och folk köper typ vadsomhelst rakt av om det är signerat "Grub" ... ;) Frestas du f.ö. aldrig att posta någon veritabel skit för att se hur mång som går på det? :D ).
Efter att ha kollat igenom artikeln tycker jag att det verkar som om man skulle behöva titta närmare på och ev. omvärdera hypoteserna om hur coh varför den här effekten kommer till stånd, eftersom det ju inte verkar skilja så mycket mellan NSAID och icke-NSAID som tidigare hävdats. Men det är väl ungefär vad artikelförtfättarna verkar tycka själva också. Se där återigen problemet med att inte kunna mäta i den aktiva, fungerande organismen ...

Avesta
2005-09-25, 21:00
hur är det med starkare smärtstillande som Tradolan/Tramadol? Hur påverkas träningen och näringsupptaget? Några bieffekter?
Har fått det av ortopeden nu

Tolkia
2005-09-25, 21:39
Tramadol (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POETUAGYRVE RT1) är väl någon typ av opioid eller något (en morfinsläkting i alla fall), så du bör inte behöva oroa dig över bieffekterna som är förknippade med NSAID (som diskuteras ovan i tråden). Å andra sidan är det mycket möjligt att opioider (är det egentligen rätt term, förresten?) har andra "träningsbiverkningar"; jag antar att det är effekter på proteinsyntesen du far efter (annars är den biverkning jag först kommer att tänka på att den förmodligen är lätt vanebildande; detta är dock inget du behöver fundera vidare på så länge du tar den som det är tänkt och bara så länge och så mycket du behöver)? Näringsupptaget tror jag spontant inte att du behöver oroa dig för.

Annars är val frågan: Varför har du fått det? Är det p.g.a. en skada kanske det inte är den bästa idén att träna vbidare på skadan. Är det av annan anledning blir resultaten förmodligen bättre med Tramadol än utan, eftersom du mår bättre med och då tränar bättre.

Avesta
2005-09-25, 21:43
Opiater kallas de, men annars vet inte jag så mycket mer om hur de påverkar en. Och du gissade rätt, det är proteinsyntesen som jag tänkte på, annars är det så att man till och med tränar bättre med de tycker jag.
*screwy*

Avesta
2005-09-25, 21:48
Tramadol (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POETUAGYRVE RT1) är väl någon typ av opioid eller något (en morfinsläkting i alla fall), så du bör inte behöva oroa dig över bieffekterna som är förknippade med NSAID (som diskuteras ovan i tråden). Å andra sidan är det mycket möjligt att opioider (är det egentligen rätt term, förresten?) har andra "träningsbiverkningar"; jag antar att det är effekter på proteinsyntesen du far efter (annars är den biverkning jag först kommer att tänka på att den förmodligen är lätt vanebildande; detta är dock inget du behöver fundera vidare på så länge du tar den som det är tänkt och bara så länge och så mycket du behöver)? Näringsupptaget tror jag spontant inte att du behöver oroa dig för.

Annars är val frågan: Varför har du fått det? Är det p.g.a. en skada kanske det inte är den bästa idén att träna vbidare på skadan. Är det av annan anledning blir resultaten förmodligen bättre med Tramadol än utan, eftersom du mår bättre med och då tränar bättre.
fick den för att jag hade ont i korsryggen, har problem med muskelaturen fick jag veta, inget annat. Fick remiss till sjukgymnas för råd o.s.v. Tror jag skadade ryggen i samband med knäböj för 1.5 år sen. Blir förbannad bara jag tänker på det.

GTX
2005-11-10, 12:57
Blir förbannad bara jag tänker på det.

tråkigt å höra men,blir förbannad för att du inte klarade/gjorde illa dig den gången? eller att du var tvungen å köra så hårt den gången ? eller att du måste ta konsekvenserna av det fortfarande ?

vore kul å veta.. vilket du ångrar.. jag själv är mkt rädd för tränings-skador.. :S

zimz
2005-12-02, 01:10
så det som sägs här är i ren klartext att om man tar och klämmer i sig några Alvedon t.ex. och sen tränar så växer man inte?

Fatalist
2005-12-02, 13:29
så det som sägs här är i ren klartext att om man tar och klämmer i sig några Alvedon t.ex. och sen tränar så växer man inte?

Det som sägs är att dina resultat blir försämrade, men visst fan får du ut något av passet. Så länge du inte tar dem av någon anledning som gör att du egentligen inte borde träna så är det bara att köra på.

andyasson86
2005-12-02, 13:54
hur är det med starkare smärtstillande som Tradolan/Tramadol? Hur påverkas träningen och näringsupptaget? Några bieffekter?
Har fått det av ortopeden nu

Vet inte hur stora tabletter du fick, men jag har testat träna med 200mg tramadol ..INTE ATT REKOMENDERA=)

Det är nog ingen jättebra känsla o ge sig på det med mindre än så heller faktiskt, man blir jävligt slö i kroppen..

MilkmaN
2005-12-02, 20:59
Tatt en 2 st alvedon innan man ska ut på milen för att jag inte ska bli en hög smärta halvvägs pga benhinnorna.

Kanske itne var så smart :P

zimz
2005-12-03, 02:13
Tatt en 2 st alvedon innan man ska ut på milen för att jag inte ska bli en hög smärta halvvägs pga benhinnorna.

Kanske itne var så smart :P

nej inte speciellt faktiskt. ta det lugnt så att du inte har sönder något :S

Avesta
2005-12-30, 02:12
tråkigt å höra men,blir förbannad för att du inte klarade/gjorde illa dig den gången? eller att du var tvungen å köra så hårt den gången ? eller att du måste ta konsekvenserna av det fortfarande ?

vore kul å veta.. vilket du ångrar.. jag själv är mkt rädd för tränings-skador.. :S
Självklart är det långtidseffekterna som gör att man blir förbannad, att vara rädd för att lasta på.

Avesta
2005-12-30, 02:13
Vet inte hur stora tabletter du fick, men jag har testat träna med 200mg tramadol ..INTE ATT REKOMENDERA=)

Det är nog ingen jättebra känsla o ge sig på det med mindre än så heller faktiskt, man blir jävligt slö i kroppen..
Har fått 50mg'are.

Fatalist
2005-12-30, 03:05
Hur är det med opioider så som tramadolhydroklorid, verkar de också hämmande på proteinsyntesen?

edit. fan nu såg jag att nån nyss frågat *slap*

Avesta
2005-12-30, 04:47
Hur är det med opioider så som tramadolhydroklorid, verkar de också hämmande på proteinsyntesen?

edit. fan nu såg jag att nån nyss frågat *slap*
Verkar inte vara det, tillhör inte Nsync lol, NSAID menar jag.

Cerberus
2005-12-30, 18:05
så det e bara o glömma aspirin om jag ska pumpa då med andra ord.

Akilles
2006-01-16, 09:04
Ibuprofen är vad jag förstår en NSAID. Hur inverkar ibuprofen i form av salva proteinsyntesen? Blir den nedreglerad baendast lokalt, eller påverkas proteinsyntesen i hela kroppen?

J.Saarela
2006-01-16, 11:05
Har just svalt 100mg tramadol.skulle inte ens fundera på gymmet utan mina värktabbar.Sån skilnad på passet.

Tolkia
2006-01-16, 11:35
Ibuprofen är vad jag förstår en NSAID. Hur inverkar ibuprofen i form av salva proteinsyntesen? Blir den nedreglerad endast lokalt, eller påverkas proteinsyntesen i hela kroppen?
Jag vet inte hur det är med proteinsyntesen specifikt, men folk som får problem med magslemhinnan av ibuprofen i tablettform brukar även kunna få det av ibuprofen och ketoprofen (Zon) som salva, även om det inte blir lika mycket som när de äter medicinen. Jag gissar alltså att den största effekten på proteinsyntesen kommer lokalt, men att man får en viss systemisk påverkan också. När det kommer till kritan tror jag dock att det här inte är en effekt man behöver oroa sig för om man inte ligger VÄLDIGT nära sitt "maxresultat". Däremot finns det andra avigsidor med att konsumera NSAID, så det är väl inget man skall göra till en vana, kanske.

Apos78
2006-01-16, 14:45
Nu visade grub en studie för just ibuprofen och acetaminophen och det visade en försämring vad gäller proteinsyntesen. Att även andra verksamma substanser skulle ha en inverkan, kanske inte just på proteinsyntes, verkar högst troligt. Detta trots att studier inte visats just här.

Man kan ju inte vara så besatt av att växa och bli stor så att man tränar trots att man äter värktabletter. Vila och kom tillbaka i bättre form än någonsin istället. Smärtan är just en varningssignal från kroppen så problemet kvarstår trots värktabletterna.

*screwy*

Big bicep
2012-01-30, 13:48
Fick dommen Diklofenack 3 veckor mot Ac-ledsatros i axeln läst att dessa NSAID preparat nedreglerar proteinsyntesen kraftigt, har någon nån erfarenhet, man undrar ju om det är lönt att jag lyfter skot utnder denna tid? eller om de ändå inte kommer att stimulera muskelutvecklingen i den mån att det är lönt?

Kan träna trots dommen

clavain
2012-01-30, 14:07
Kan inte svara helt för vad som står i studien men...

Jag drogs med hälsporre under 2008-2009 och åt diklofenak 50mg 3 ggr per dag under ca 3 månader och tränade under tiden. Förmodligen inte optimalt eftersom NSAID verkar hämmande på proteinsyntesen, men....Jag fick likförbannat resultat av träningen.

Om jag råkade ut för något liknande igen skulle jag utan att tveka köra vidare och träna runt skadan...

Big bicep
2012-01-30, 14:14
Kan inte svara helt för vad som står i studien men...

Jag drogs med hälsporre under 2008-2009 och åt diklofenak 50mg 3 ggr per dag under ca 3 månader och tränade under tiden. Förmodligen inte optimalt eftersom NSAID verkar hämmande på proteinsyntesen, men....Jag fick likförbannat resultat av träningen.

Om jag råkade ut för något liknande igen skulle jag utan att tveka köra vidare och träna runt skadan...

Skönt att höra ialafall mannen!