handdator

Visa fullständig version : Muskelnedbrytning?


Snöberg
2005-07-14, 19:52
Har tränat seriöst i många år, sista åren har varit styrketräning samt intensiv kondition. Har från egen syn en ganska muskulös och vältränad kropp. Är 18 år, 194 cm lång och väger 91 kg.

Min fråga är: Har lovat att köra vasaloppet i mars nästa år! Hur mycket bryter man ner sig under ett sådant lopp som varar ungefär 10 timmar? Några förberedelser, åtgärder för att minska nedbrytningen. Jag vill alltså inte bryta ner de muskler jag har byggt upp!

Förstår att det är mycket proteiner samt snabba kolhydrater som gäller efter loppet men finns det något annat man kan göra?

Nismo
2005-07-14, 20:12
Har tränat seriöst i många år, sista åren har varit styrketräning samt intensiv kondition. Har från egen syn en ganska muskulös och vältränad kropp. Är 18 år, 194 cm lång och väger 91 kg.

Min fråga är: Har lovat att köra vasaloppet i mars nästa år! Hur mycket bryter man ner sig under ett sådant lopp som varar ungefär 10 timmar? Några förberedelser, åtgärder för att minska nedbrytningen. Jag vill alltså inte bryta ner de muskler jag har byggt upp!

Förstår att det är mycket proteiner samt snabba kolhydrater som gäller efter loppet men finns det något annat man kan göra?
Proteinnedbrytningen är väl förmodligen större än proteinsyntesen under dessa timmar, tror knappast du behöver bekymra dig om du dygnet innan och efter loppet ligger på "plus".
Ta med dig protein i någonform och drick blåbärsoppa på vägen samt att du givetvis ätit ordentligt med kolhydrater innan.
Lycka till.

Honn
2005-07-15, 09:13
För lite lugnande tankar om vasaloppet tycker jag du ska kolla Henkes journal. Han lyfter mer än de flesta här trots sitt deltagande i vasaloppet. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35722

Slartibartfast
2005-07-15, 09:17
Du kan nog fasta ett dygn och köra två vasalopp på det utan att det har någon större negativ effekt på din muskelmassa på längre sikt om du sköter dig annars.

hubbabubba
2005-07-15, 19:13
Du behöver inte oroa dig (gör lumpen just nu och där äter man inte mkt fast är igång dygnet runt) :)

tenchi
2005-07-16, 17:09
Fredrik Wettergren har kört Vasaloppet om inte två ggr nu. Plus all träning det innebär. Han ser då inte mindre ut för det...

Oro för nedbrytning av muskelmassa är överdriven. Träna på!