handdator

Visa fullständig version : "Ta bort" muskler


PaW
2005-07-14, 18:33
I mina unga dagar tränade jag fotboll ganska mycket. Tack vare det (eller kanske på grund av det?) byggde jag väldigt grova benmuskler.

Sen för några år sedan började jag med kampsport, och satsar lite smått på det. Och något jag har kommit underfund med är att grova ben inte är att rekommendera när man ska sparka folk i huvudet...

Vigheten har jag iofs. inga större problem med. Men däremot vikten. Skulle man bara se min överkropp skulle man tro att jag vägde runt 65 kg, när jag i verkligheten ligger runt 75. Och detta är inte roligt när det gäller viktklasser och sånt.

Dessutom ser det lite konstigt ut (tycker jag iaf.). Lite grann som ett päron...

Håller för nuvarande på att bygga även på överkroppen, men tänkte komplettera detta med att dra ner på musklerna på benen.

Finns det något sätt att göra det på? Har hört att cykling ska funka. Är det värt att investera i en cykel, eller är det att kasta pengar i sjön? Några andra tankar om detta? All hjälp uppskattas.

Myten
2005-07-14, 18:40
I mina unga dagar tränade jag fotboll ganska mycket. Tack vare det (eller kanske på grund av det?) byggde jag väldigt grova benmuskler.

Sen för några år sedan började jag med kampsport, och satsar lite smått på det. Och något jag har kommit underfund med är att grova ben inte är att rekommendera när man ska sparka folk i huvudet...

Vigheten har jag iofs. inga större problem med. Men däremot vikten. Skulle man bara se min överkropp skulle man tro att jag vägde runt 65 kg, när jag i verkligheten ligger runt 75. Och detta är inte roligt när det gäller viktklasser och sånt.

Dessutom ser det lite konstigt ut (tycker jag iaf.). Lite grann som ett päron...

Håller för nuvarande på att bygga även på överkroppen, men tänkte komplettera detta med att dra ner på musklerna på benen.

Finns det något sätt att göra det på? Har hört att cykling ska funka. Är det värt att investera i en cykel, eller är det att kasta pengar i sjön? Några andra tankar om detta? All hjälp uppskattas.


Svårt att uppskatta när du ej har bilder!
Låter mer som fett!
:D

PaW
2005-07-14, 18:49
Det känns inte som fett när jag spänner benet ;)
Edit: Har tyvärr inga bilder, men tänk dig benmuskler typ Zinedane och co. utan överkropparna...

Men säg att det är det, hur få bort, utan att bryta ner sig fullständigt?

Har hört att det inte går att fokusera på fett på specifika ställen på kroppen, utan att det försvinner över hela kroppen. Stämmer det?

Myten
2005-07-14, 18:52
Det känns inte som fett när jag spänner benet ;)
Edit: Har tyvärr inga bilder, men tänk dig benmuskler typ Zinedane och co. utan överkropparna...

Men säg att det är det, hur få bort, utan att bryta ner sig fullständigt?

Har hört att det inte går att fokusera på fett på specifika ställen på kroppen, utan att det försvinner över hela kroppen. Stämmer det?


Fixa bilder, annars är det svårt att ta dig på allvar!

PaW
2005-07-14, 19:00
Ok, visst. Ska se om jag hittar några bilder, eller kan ta några i helgen.

Vad jag inte förstår är varför det skulle vara svårt att ta mig på allvar bara för att jag inte har bilder. Vad har det med saken att göra?

Och att "det låter som fett"? Spelar man fotboll brukar man få benmuskler. Själv tycker jag inte det är nåt konstigt med det.

MrBoris
2005-07-14, 19:03
Träna överkroppen, träna mycket kondition och styrketräna inte bena så ska du se att "monstrena" snart är ett minne blott ;)
ack sicka problem en del har :sleep:

MVH

PaW
2005-07-14, 19:04
Tackar!


ack sicka problem en del har :sleep:

Visst är det hemskt! :cool:

Myten
2005-07-14, 19:09
Träna överkroppen, träna mycket kondition och styrketräna inte bena så ska du se att "monstrena" snart är ett minne blott ;)
ack sicka problem en del har :sleep:

MVH


Ps... du kan ej punktförbränna fett!

MrBoris
2005-07-14, 19:15
Ps... du kan ej punktförbränna fett!
Nej men för att minska fettprocenten äre väl bra att träna kondition för det? Och med tiden försvinner ju även fettet på benen om man nu har något där..

PaW
2005-07-14, 19:22
Det var det jag hade för mig.

Problemet isf. är väl att jag råkar förbränna det lilla fett jag har på överkroppen istället för det på benen. Och dessutom bygga muskler på benen (löpning är väl en typ av styrketräning, antar jag?), vilket i så fall ju får helt motsatt effekt.

Yankeee
2005-07-14, 19:33
Anledning varför folk inte tror riktigt på dig när det gäller benen är för att för att folk har sagt samma sak flera gånger förut och då ser benen deras ut ungefär så här.

http://www.tvins.com/img/chicoL.png

blekfet2
2005-07-14, 19:48
Anledning varför folk inte tror riktigt på dig när det gäller benen är för att för att folk har sagt samma sak flera gånger förut och då ser benen deras ut ungefär så här.

http://www.tvins.com/img/chicoL.png




ahahahahaha... :laugh:

blekfet2
2005-07-14, 19:49
eller som brad pitts ben som han stolt fjollar runt med i "Troja"

ConeVillage
2005-07-14, 20:45
Måste nog ringa Tvins & beställa en Sauna Belt!

Wicked
2005-07-14, 21:13
Vilken kampsport tränar du först och främst? Är det fullkontakt eller semi-fullkontakt eller vadå? Att sparka någon i huvudet med "fotbollsbenmuskler" kan vara ganska förödande för din motståndare. Eller sparkar i midjehöjd.

Säg vilken kampsport du tränar och regelsystemet för tävlingarna du är med i så ska du få fler svar.

// Wicked

blekfet2
2005-07-14, 21:14
personligen så tycker jag då många "fighters" har grova ben, men deras ben är då muskler å inte späck.... å med det så menar jag inte att du har feta ben (inte sett dem)

kampsporttjej
2005-07-14, 21:19
ja, allvarligt, vad gör man när man, som tråden lyder,
tröttnat på vissa muskler? det är som sagt ingen fördel inom vissa kampsporter i och med att det kan innebära att man klättrar upp flera viktklasser med mkt muskelkilon.

kan det vara värt att äta mindre protein...mer som en vanlig svensson
m.a.o? då borde man väl bara tappa "extra muskulatur" -inte gå minus
"grundmuskulatur" (förstår ni?)

det borde i allafall inte trigga musklerna att växa så jädrans mkt!

och du "blekfet">>> det där med grova ben...
du har nog kollat för mkt på k1 ;)

blekfet2
2005-07-14, 21:22
absolut...kollar inte på vanlig kickboxning etc etc...så satans trist... :thumbup:

kampsporttjej
2005-07-14, 21:25
okej :)
för när jag bläddrar i "fighter" ser man en hel del muskelknippen..
inget jag förknippar med t.ex karate eller tae kwon do!

Doctor Snuggles
2005-07-14, 21:39
Enkelt svar: Har du sett någon maratonlöpare med grova ben?
Det enda sättet att få mindre muskelmassa är: Äta mindre, träna uthållighet (läs: långsamma muskelfibrer, de blir inte i närheten så stora som snabba muskelfibrer), sluta träna helt.

blekfet2
2005-07-14, 23:44
Enkelt svar: Har du sett någon maratonlöpare med grova ben?
Det enda sättet att få mindre muskelmassa är: Äta mindre, träna uthållighet (läs: långsamma muskelfibrer, de blir inte i närheten så stora som snabba muskelfibrer), sluta träna helt.



fyfan det där skrämmer mig lite...måste fan ta det lugnt med mina fjolliga cykelturer å börja köra intervall... :D

Doctor Snuggles
2005-07-15, 00:03
fyfan det där skrämmer mig lite...måste fan ta det lugnt med mina fjolliga cykelturer å börja köra intervall... :D

Heh... har du sett en velodrom-cyklist någon gång? De har rätt feta ben.

blekfet2
2005-07-15, 03:18
icke...vad gör en sådan förutom å cykla?

:MrT:

Tolkia
2005-07-15, 10:23
icke...vad gör en sådan förutom å cykla?
Tja, cyklar lite till och cyklar lite till och cyklar lite till och ... Dock inte så många "fjolliga cykelturer" där, tror jag ... ;)

Till trådstartaren: Borde det helt enkelt inte vara så att om du fortsätter att träna kampsport så kommer du att få en kropp "anpassad" för att funka i kampsport,precis som du fick en kropp anpassad till fotboll när du spelade tfotbpoll (för det var ju knappast så att du föddes med muskulösa fotbollsben). "Man blir bra på det man tränar" brukar det ju heta. Och långdistanslöpare brukar väl inte utmärka sig för exceptionellt voluminösa ben, eller har jag fel?

PaW
2005-07-15, 11:25
Tack för alla svaren. Ska försöka svara på alla frågor...

Jag tränar kung fu/wushu (kärt barn har många namn). Regelsystemet är liknande det för Thaiboxning, dvs slag mot överkroppen, samt sparkar mot hela kroppen (dvs även ben). Vi kör även kast och svep, däremot ingen markkamp. Tror det sammanfattar reglerna ungefär.

Kontaktgraden? Vi har både full- och lättkontakt. Vilket man kör väljer man själv.

Wicked skrev: "Att sparka någon i huvudet med "fotbollsbenmuskler" kan vara ganska förödande för din motståndare."
Sant. Men att komma upp i huvudhöjd med ben som väger bly är inte helt lätt. Dessutom får man kraft i sparken genom höften, inte främst genom benmusklerna.

Yankeee, den där bilden fattade jag inte alls... menar du att folk har olika stora ben?

Tolkia skrev: Borde det helt enkelt inte vara så att om du fortsätter att träna kampsport så kommer du att få en kropp "anpassad" för att funka i kampsport,precis som du fick en kropp anpassad till fotboll när du spelade tfotbpoll (för det var ju knappast så att du föddes med muskulösa fotbollsben).
Kanske. Men träningen underhåller även benmusklerna, vilket gör att de minskar mindre snabbt/inte alls. Vad jag vill är "naturligtvis" att få bort dem så snabbt som möjligt. Ung och otålig ;)

Tolkia skrev mer: Och långdistanslöpare brukar väl inte utmärka sig för exceptionellt voluminösa ben, eller har jag fel?
Absolut inte. Så med tanke på det (och även referenser till velodromcyklister där uppe nånstans) så är det allmänna tipset att träna mer långdistans?

Vad gäller maten har jag i princip noll koll, men ska försöka få tag i nån bok eller nåt som tar upp det där med vad man ska äta när man tränar.

Jag vet inte om mina ben är extremt stora på nåt sätt, men jag tycker själv att de är oproportioneliga, och dessutom onödig vikt med tanke på vad jag tränar. Det är mest det sistnämnda som gör att jag skulle vilja göra nåt åt det.

hangatyr
2005-07-15, 11:39
det finsn inga som helst nackdelar med starka benmuskler när du ska sparka. benen blir tunga vilket innbeär att de både kan ge och ta emot en hel del stryk innan man blir sliten.

starka ben + god sparkteknik = knockoutpower.

m96olsen
2005-07-15, 11:41
Kan smyga in att jag spenderat de sista 4 åren med att försöka bli av med mina fotbollslår. (Fotbollslår = storl. 56 på låren mot 50 i midjan.)
Cykling har legat högt på listan över aktiviteter men jag har inte märkt nån större skillnad, tyvärr! *grr27* *cry*

pabb
2005-07-15, 11:43
Sant. Men att komma upp i huvudhöjd med ben som väger bly är inte helt lätt. Dessutom får man kraft i sparken genom höften, inte främst genom benmusklerna.

Mina ben är några storlekar större än fotbollspelarben och jag har inga som helst problem med att sparka i huvudhöjd, det har nog mer med vighet att göra, fortsätt att träna sparkar och vighet så kommer du snart komma upp dit.

Langster
2005-07-15, 11:59
Frågan är ju hur länge du tränat Kung Fu?
Skyll inte dina dåliga sparkar på att du har för mycket muskler nu, det är bara löjligt, du är dålig på att sparka helt enkelt. Men du kommer att lära dig med tiden.

Mitt råd är att fortsätta styrketräna överkroppen men låta bli viktträning för benen ett tag.

Wicked
2005-07-15, 12:23
Wicked skrev: "Att sparka någon i huvudet med "fotbollsbenmuskler" kan vara ganska förödande för din motståndare."
Sant. Men att komma upp i huvudhöjd med ben som väger bly är inte helt lätt. Dessutom får man kraft i sparken genom höften, inte främst genom benmusklerna.


Jag pratade inte om kraft osv, utan vad jag menade är att starka quads är viktigt precis i kontaktögonblicket. Har du då spelat fotboll och är van att träffa en boll svinhårt, och dina muskler likaså, är det ganska farligt för din motståndare då du i träffögonblicket inte viker ut knät utan får sparken att "gå igenom".
Som langster sa, ska du inte skylla på att du inte kan sparka i huvudhöjd på stora benmuskler. Träna på att sparka högre och högre så blir du bättre på det. Muskler som behövs vad jag vet vid höga sparkar är magmusklerna, iliopsoas, quadratus lumborum och självklart måste du vara allmänt vig.

// Wicked

edit: muskelnamnen

PaW
2005-07-15, 22:33
Nu börjar dumheten spåra ur... när sa jag att jag inte kan sparka hårt? Jag kan sparka hårt, och jag kan sparka högt, jag kan gå ner i näranog split, kanske några centimeter kvar tills jag är nere i spagat (lårmusklerna som tar emot), det var inte det det handlade om. Att ni ens försöker få min enkla fråga - hur jag ska minska musklerna i benen, till att jag skyller ifrån mig tycker jag personligen är rätt barnsligt.

Det jag pratar om är att det blir lättare att lyfta benet om man har mindre muskler - det säger sig självt. Är det lättare att lyfta benet går sparken snabbare. Om jag är tränad till en viss gräns vad gäller sparkarna - när tror ni jag gör den bästa sparken - med fotbollsben eller med slanka ben.

Johan
2005-07-16, 00:38
Ok jag har precis som dig rätt så stora ben, enligt våra synvinklar alltså.
Jag tränar bara ben på vintern inför skidsäsongen.
Nu på våren/sommar så springer jag väldigt mycket samtidigt som jag deffar.
Och det har faktiskt gett resultat, tror jag :)
Tyvärr så förlorar man oftas rätt mycket styrka(döh!)
För mig är det inget problem men det lär väl bli värre för dig som ska sparka och hålla på, men det är de enda tipset jag har.

z_bumbi
2005-07-16, 08:28
okej :)
för när jag bläddrar i "fighter" ser man en hel del muskelknippen..
inget jag förknippar med t.ex karate eller tae kwon do!

Du har kollat på fel karatemänniskor. :)
Inom Tae Kwon Do brukar inte vara de största muskulärt och gallringen sker nog mycket genom att de som är/blir tyngre väljer en annan sport efter ett tag.


Paw: Så länge du använder benen är det svårt att få dem att tappa volym och du kommer att tappa både kraft och skadeskydd om du slutar träna helt och sen börjar med kampsporten igen.
Acceptera de muskler du har och träna utifrån dina förutsättningar, om du tycker det är svårt med höga sparkar pga benmusklerna så skyddar musklerna å andra sidan en del mot låga sparkar.
Jag tror för övrigt att man gör bättre sparkar med starka benmuskler än med några förkrympta pinnar om man räknar effekten på det man sparkar på kombinerat med en i övrigt stark fysik.
Jag har hittils inte sett någon fotbollspelare som har så stora ben att det kan hindra höga sparkar i någon större omfattning, däremot dåligt tränade fotbollsben både vad gäller rörlighet och kordination.

Sniggel
2005-07-16, 09:22
Tror inte det spelar nån roll hur pass hårda sparkar han gör? Utan det viktigaste är att få in sparken så snabbt som möjligt. Dock är det nog svårt som vissa har sagt att minska storlek på musklerna om du tränar och benen är involverade och sköter kosten, så jag kan nog inte ge dig några tips egentligen :)

Wooch
2005-07-16, 10:09
Tycker att du ska vara nöjd med dina förutsättningar och se det som en fördel. Mycket inom kampsport handlar om teknik. Får man tekniken så blir utgången i sparkar och liknande, väldigt bra. Om du nöter in tekniken så kommer du ha ganska mycket kraft bakom dina sparkar.

palme
2005-07-16, 10:14
Inte en chans att du har för stora benmuskler, du är helt enkelt ovig.

KRILLE!
2005-07-16, 10:41
Du får börja träna hårdare, nöta mer teknik för stora ben är absolut inte en nackdel. Ladda ner filmer med Mirko CroCop så får du se vad jag menar. Han har stora ben och är bland som bästa fighters i världen, sänker i många fall sina motståndare genom en spark i huvudet så mitt tips är att du börjar träna bättre.

ugly_kid
2005-07-16, 10:48
killens fråga var hur han minskar volymen på benen, kan ni inte försöka svara på det istället för att komma med massa annat trams. hans ben är kanske inte särskilt stora om man jämför med era bodybuilder ideal men han kan ju tycka att hans ben är förstora för det. vissa av kampsportarna ni räknar upp tävlar i tungvikt eller i sporter utan viktklasser och då behöver man inte tänka på sånt, men som killen här skriver så vill han gå ner på benen för att passa in i rätt viktklass bland annat. Så ge vettiga svar på frågan istället för att hacka ner på honom och klaga på att hans ben är små.

Bjorne
2005-07-16, 11:10
Kan smyga in att jag spenderat de sista 4 åren med att försöka bli av med mina fotbollslår. (Fotbollslår = storl. 56 på låren mot 50 i midjan.)
Cykling har legat högt på listan över aktiviteter men jag har inte märkt nån större skillnad, tyvärr! *grr27* *cry*50 i midja :o

MrBoris
2005-07-16, 11:13
killens fråga var hur han minskar volymen på benen, kan ni inte försöka svara på det istället för att komma med massa annat trams. hans ben är kanske inte särskilt stora om man jämför med era bodybuilder ideal men han kan ju tycka att hans ben är förstora för det. vissa av kampsportarna ni räknar upp tävlar i tungvikt eller i sporter utan viktklasser och då behöver man inte tänka på sånt, men som killen här skriver så vill han gå ner på benen för att passa in i rätt viktklass bland annat. Så ge vettiga svar på frågan istället för att hacka ner på honom och klaga på att hans ben är små.

Det skulle vara lättare om han la upp benbilder så man fick se bjässarna och ta honom på mer allvar;)

jwzrd
2005-07-16, 12:17
Anledning varför folk inte tror riktigt på dig när det gäller benen är för att för att folk har sagt samma sak flera gånger förut och då ser benen deras ut ungefär så här.

http://www.tvins.com/img/chicoL.png

Hahaha var hittade du den bilden?

ugly_kid
2005-07-16, 12:57
Det skulle vara lättare om han la upp benbilder så man fick se bjässarna och ta honom på mer allvar;)

det spelar väl ingen roll om han visar bilder eller inte, han tycker att hans ben är för stora men ni kommer nog inte tycka det. men han tränar förmodligen inte för att ni ska tycka om hans ben han tränar förmodligen för sin egen skull.

Johan O
2005-07-16, 20:21
Mr.McDonald :bow:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=18941&stc=1

Allan
2005-07-16, 22:36
Vill han ha mindre ben får han sluta använda dem helt enkelt. När det gäller ben, vader, underarmar, rygg och axlar kan man vara genetiskt predisponerad att få mer volym där (inte på samtliga ställen dummer - då är man Coleman) av olika andra idrotter man pysslar med. Simmare kan få breda ryggar och axlar, hockeyspelare får stora stora rövar (obs skämt) och rörmokare kan få grova underarmar.
Men....alla forbollsspelare får inte grova ben så svaret är nog inte att just fotbollen gett dig grova ben. Du hade antagligen fått rejäla klubbor ändå...därför att ibland är livet så.
Det finns inget vettigt sätt att "träna ner" dem på. Förutom att låta bli att använda dem då. Men fick du stora påkar av att kicka boll kommer du att få det av alla andra sporter också. Det rimliga är väl ändå att begära in lite mått - längd, vikt, ålder och lårets omkrets strax nedanför pungen.
De är i vägen i din pyjamassport? Tough luck, shit happens. Ibland har man helt enkelt inte anlagen för de idrotter man vill syssla med. Nå, då blir du inte den bäste - du blir bara hyfsad. Skyll på mor och far och DNA.


allan

Jense
2005-07-16, 23:09
du behöver inte kunna gå ner i split för att slåss bra. skit nu i spliten och sparka på folk lite mer istället

kampsporttjej
2005-07-17, 15:58
Du har kollat på fel karatemänniskor. :)
Inom Tae Kwon Do brukar inte vara de största muskulärt och gallringen sker nog mycket genom att de som är/blir tyngre väljer en annan sport efter ett tag.




men det var ju precis det jag menade... att de inte fighters som har muskelknippen till ben ofta inte sysslar med karate eller tae kwon do.. :)
de jag talade om i tidningen var K1 fighters et.c.

z_bumbi
2005-07-17, 16:22
men det var ju precis det jag menade... att de inte fighters som har muskelknippen till ben ofta inte sysslar med karate eller tae kwon do.. :)

Jag vet minst en karatemänniska som tävlade i styrkelyft, han var ingen nätt liten blomma. Många andra karatemänniskor jag stött på brukar vara betydligt större muskulärt än taekwondo-folk och då även benvolym.
Sen finns det självklart andra varianter inom karaten också men en av fördelarna med att träna med bra tränare är väl att tränarna kan lära ut det som passar den egna kroppsformen bäst och därför får de klubbarna en större spridning på hur folk ser ut.
Inom Taekwondo så går det väl inte att göra lika stora förändringar om man ser till tävlingsdelen som det går att göra inom karaten t ex och då blir folk mer likriktade till kroppsformen.

hultman
2005-07-17, 18:19
Nå, var är benen?

Timme
2005-07-17, 19:38
Ta fram ett måttband och mät låren där de är störst. Sedan kan det ju vara bra att skriva hur lång du är.

/Timme

Allan
2005-07-17, 19:45
Ta fram ett måttband och mät låren där de är störst. Sedan kan det ju vara bra att skriva hur lång du är.

/Timme

Bra där!


allan

Timme
2005-07-17, 20:59
Bra där!


allan



:D


/Timme