handdator

Visa fullständig version : Återfall; ryggen trasig igen.


Cupofcoffee
2005-07-14, 17:10
Min tråd verkar ha försvunnit under serverstöket, men för lite mer än två veckor sedan small det till i ryggen under ett pass, och jag gjorde då ett uppehåll tills i måndags med styrketräningen.

Nu är ryggen sur igen, och det är (mycket) värre den här gången. *cry*

Fråga: vart hittar jag en ordentlig idrottsläkare i Halland?

Vad jag förstått så är det vanligt att "vanliga" läkare ger dåligt med hjälp om man säger att man lyfter tyngder. Vart hittar man någon som förstår att kroppen är till för att användas och som kan ge riktig hjälp?

Cupofcoffee
2005-07-15, 10:52
Jag talade med distriktsläkaren, och fick en tid på tisdag klockan elva, och order om att hålla mig stilla och tugga antiinflamatoriskt.

Han hade inte tid att träffa mig, men han sade över telefon att det lät som en muskelsträckning, eventuellt har den släppt lite grand. Inflammation med svullnad och vätskeansamling som följd, är det som gör ont - då det klämmer på nerverna i ryggen.

Det låter väl inte helt osannolikt, så jag gör som han säger. Sjukskrivning, Ipren, en nybäddad säng och Another Code på min DS.

Sparrisen
2005-07-15, 10:58
Hoppas det löser sig :)

Sve
2005-07-15, 12:42
Direkt när ryggen pajar använder jag is. 20 min is, 20 min utan i några h. det tar bort det värst.

Ligga går bra men annars tycker jag du kan promenera och liknande. sitta still är det sämsta man kan göra.
Själv försöker jag köra gymnastiska övningar iaf varannan kväll som förebyggande. Har man en gång pajat ryggen kan man vara 99% säker på att man gör det igen.

Mikeee
2005-07-15, 12:53
Hur gick det till? Själv har jag pajat ryggen ett par ggr. under de sista repsen på knäböjen. När man egentligen inte orkar mer kommer ryggen in och sen smärtar det till.. Därefter har jag haft en till flera månaders ryggont. Nuförtiden tar jag det ytterst försiktigt vid böjarna.

Cupofcoffee
2005-07-15, 13:35
Hur gick det till? Själv har jag pajat ryggen ett par ggr. under de sista repsen på knäböjen. När man egentligen inte orkar mer kommer ryggen in och sen smärtar det till.. Därefter har jag haft en till flera månaders ryggont. Nuförtiden tar jag det ytterst försiktigt vid böjarna.

Sista settet med shrugs, står med stången nära intill kroppen och höjer axlarna - och så small det. Sen låg jag med ansiktet i backen och kved och tyckte synd om mig själv en stund.

Jag hoppade över de sista shrugsen, men avslutade passet med chins, sit-ups och lite annat smått och gått - som vanligt. Det kändes i ryggen, men jag var inte handlingsförlamad iaf.

Precis som Sve säger så gör det ondast när jag är stilla. Det är så jävla typiskt min tur - när jag väl skadar mig/blir sjuk så kan jag fortfarande jobba hårt och länge, men det är lögn att få en blund i ögonen.

Jag får ha hjälp för att komma ur sängen på morgnarna, så jag sover på golvet ett tag framöver nu.

Cupofcoffee
2005-07-21, 20:07
Det här är jävlar i mig inte sant... Jag skulle precis hjälpa en arbetskamrat, genom att pressa ett rör uppåt så att han kunde få ihop kopplingen. Jag lägger röret på axeln, hjälper till med händerna och skjuer ifrån med benen - lugnt och sansat tills röret flyttar sig någon millimeter. Och så pang.

Nu sitter man här och funderar över sin livssituation. Hur fan ska jag gå vidare med det här? Var det bara jag som var dum som gjorde något tungt innan ryggen läkt, eller är min rygg felknullad på något annat sätt än det som läkaren misstänkte. Fan vad ynklig jag känner mig. *cry* *cry* *cry*

MrBoris
2005-07-21, 21:23
jag lider med dig :(

Sve
2005-07-23, 16:42
Det här är jävlar i mig inte sant... Jag skulle precis hjälpa en arbetskamrat, genom att pressa ett rör uppåt så att han kunde få ihop kopplingen. Jag lägger röret på axeln, hjälper till med händerna och skjuer ifrån med benen - lugnt och sansat tills röret flyttar sig någon millimeter. Och så pang.

Nu sitter man här och funderar över sin livssituation. Hur fan ska jag gå vidare med det här? Var det bara jag som var dum som gjorde något tungt innan ryggen läkt, eller är min rygg felknullad på något annat sätt än det som läkaren misstänkte. Fan vad ynklig jag känner mig. *cry* *cry* *cry*

Det tar tid att läka en rejäl sträckning/skada i ryggen. Det som pajade på mig i april har jag fortfarande ont av en del nu.
När smärtan försvunnit tycker jag man ska börja med någon form av enklare gymnastiska övningar för rygg och efteråt köra stretching.
Själv försöker jag köra detta 2-3ggr per vecka utöver min gymträning.
Jag vet att min farsa fick köra gymnastik varje dag ett tag. Hoppade han över en eller två dagar blev det genast sämre igen.

Lizard
2005-07-23, 17:31
För hundrade gången vill jag understryka att det inte går att diagnosticera via Kollos forum men för mig som lekman låter det som en dislokerad disk i kotpelarraden. Kommer plötsligt, kräver lite för att återuppstå och har en avtagande smärtprofil....
När disken glider ur läge så tar den vägen någon stans. Tänk dig att ryggraden har mjuka kuddar som ligger mellan de hårdare benbitarna som själva kotorna utgör. När den slemfyllda disken kläms på ena sidan så glider den likt en tvål ut mot den ände där inte trycket är lika hårt och pressar då på den betydligt mjukare vävnaden som i normalfallet håller disken i läge. När trycket blir för stort så bildar disken en ficka, en slags bråck, där den får plats. Minsta lilla kan få disken att glida tillbaka i den nya fickan (bråcket) innan den kan läka igen. Kruxet är att ju allvarligare skada och ju mindre läktid som den får, desto mer permanenteras detta bråck och till slut kan du i allvarliga fall få ett kroniskt bråck.
Genom att röra kotpelarraden normalt så läker ryggen ihop bättre och snabbare, men genom att belasta den ostabila disken så riskerar du alltså att göra skadan värre.

Modereration är nyckelordet här.


Lizard

autowah
2005-07-23, 17:59
Trist med ryggen, sitter själv med brutalt ont i ryggen nu. Kan inte böja ryggen framåt alls. Mitt kom smygande, efter lite elaka ryggövningar som knäböj, hantelpress utan ryggstöd samt en dag stå&gå på Ikea.
Det blir mycket Alvedon&Ipren, släpade mig in till stan och köpte ett neoprenbälte, känns bra, tycker att det nästan hjälper mer än värktabletterna. Att resa sig från liggande är jättejobbigt, och det är helg=alla napraper, kiropraktiker och liknande har stängt. *grr*

Cupofcoffee
2005-07-23, 18:40
[...] Kruxet är att ju allvarligare skada och ju mindre läktid som den får, desto mer permanenteras detta bråck och till slut kan du i allvarliga fall få ett kroniskt bråck.
Genom att röra kotpelarraden normalt så läker ryggen ihop bättre och snabbare, men genom att belasta den ostabila disken så riskerar du alltså att göra skadan värre.

[...]

Du gör mig rädd Lizard. Hur fasen får jag en läkare att testa den här hypotesen?

Trist med ryggen, sitter själv med brutalt ont i ryggen nu. [...]

Ja. Att vara dålig är fan det tråkigaste som finns. Jag hoppas att det löser sig för dig.

Bjorne
2005-09-05, 10:38
Hur har det gått?