handdator

Visa fullständig version : En otrolig besvikelse


alle
2005-07-14, 15:22
Fick precis mitt antagninsbesked, jag kom inte in på läkarlinjen i Lund som jag hade hoppats på. Istället fick jag mitt andrahandsval: biomedecin.

Sjysst nu känner jag mig otroligt besviken på det svenska betygs- ochantagningssystemet. Utan att låta som en 5-åring tycker jag att det är så jävla orättvist. Dels är jag förbannad på att folk kan läsa på komvux för att bättra på sitt snittbetyg samt att det är inflation på betygen i gymnasiet. Mina 20.0 är således inte värt ett piss.

Sedan att man slumpmässigt väljer ut vilka av de som har 20.0 är lämpade är ju bara helt sinnesjukt.

Nåja man får väl ta den här smällen och se det som så att jag kommer ha en magisterexamen i biomedecin vid 23 års ålder.

Sverker
2005-07-14, 15:23
Är ju inte så illa. Du kommer säkert in nästa antagning.

Nismo
2005-07-14, 15:24
Lider med dig.
Jag tycker du ska vänta och ge det en ny chans nästa intagning. Jobba, res och liv livet ett år till. Kanske kommer du ångra dig om du går på biomedicin istället för det du verkligen vill...

Yankeee
2005-07-14, 15:25
Hela svenska grundskolan inkl gymnasiet är ett skämt, så vad ska man förvänta sig? Man tycker att de borde ha lite mer vett på högre nivå med kanske antagningsprov anpassade för den utbildningen som man ska gå, om det är som i fallet med läkarutbildningarna. Högskoleprovet känns rätt gammalt.

Sparrisen
2005-07-14, 15:29
Jag har missat läkare 3 ggr nu :)

b_61
2005-07-14, 15:30
Håller med ovanståede, det är betygsinfaltion, själv hade jag ett snitt på 17,3. Jag hade mvg i nästan alla matte, fysik och teknikkurser, det är inte värt ett dugg att vara bra i det man skall läsa vidare till. Men så lever vi i Sverige också.

Cilia
2005-07-14, 15:31
Sedan att man slumpmässigt väljer ut vilka av de som har 20.0 är lämpade är ju bara helt sinnesjukt.
det var det sjukast jag har hört
jag vill inte ha ngn jävla läkare som har blivit inlottad!
jag vill ha dom bästa.
på HHS så har de iaf tester för dom som ligger på gränsen.
hårda tester dessutom (iaf hade dom det på min tid)

Sök igen! och läs under tiden om du orkar

Mental
2005-07-14, 15:35
Skumt, för på konstnärliga program som teater, konst och liknande så har de ju prov och utagningar. även poliser mm har egna prov. Så om läkarutbildningarna ville så skulle de kunna ha egna tester och utverderingar.
Intervjuer mm kanske?

Sparrisen
2005-07-14, 15:37
och läs under tiden om du orkar

cash vännen...

Nismo
2005-07-14, 15:37
Håller med ovanståede, det är betygsinfaltion, själv hade jag ett snitt på 17,3. Jag hade mvg i nästan alla matte, fysik och teknikkurser, det är inte värt ett dugg att vara bra i det man skall läsa vidare till. Men så lever vi i Sverige också.Flytta då om du inte gillar det.

z_bumbi
2005-07-14, 15:39
det var det sjukast jag har hört
jag vill inte ha ngn jävla läkare som har blivit inlottad!
jag vill ha dom bästa.
på HHS så har de iaf tester för dom som ligger på gränsen.

Det är om alla har betyget 20,0 det sker en lottning, så det spelar det mindre roll för deras förmåga att tillgodogöra sig informationen på utbildningen.

Varken höga betyg eller intagningsprov säger sen att man blir en bra läkare.

Tigerkotten
2005-07-14, 15:40
Och vad är det för fel att folk kan plugga upp sina betyg via komvux?
Folk kanske inte hade motivationen eller kanske hade vissa dåliga lärare under gymnasiet? Sedan fått motivationen att fixa saker och ting.

Självklart tycker jag lottning är fel också, vet ej hur det fungerar riktigt men hade varit bra anser jag om det var kanske ett personligtbrev och varför man vill bli plus betyget som man får gå på.

datorjaevel
2005-07-14, 15:42
Här får du en näsduk.
BTW så är det bra att man kan läsa upp betygen på komvux.
Jag hade nästan bara IG efter 5 år på gymnasiet, mycket tack vare att jag inte pallade den jävligt långa pendlingen.
Sen har ja läst upp på komvux då ja fixat mest MVG och ska börja civilingenjörsutbildning.

Om jag inte haft möjligheten att läsa upp på komvux hade jag haft ett värdelöst liv framför mig.

Trist att du inte kom in på det du ville.

Sparrisen
2005-07-14, 15:44
Om det är någon tröst: att vara läkare suger många gånger...

Prankie
2005-07-14, 15:45
Inflation beror ju på att det är för lätt helt enkelt, själv tycker jag att alla ska inte kunna på högsta betyg för att de har läst på. De ska brinna för ämnen, hålla på med det även utanför skolan, kunna saker som inte ens stå med i böcker för att kunna uppnå det högsta betyg.

datorjaevel
2005-07-14, 15:47
håller med. men betygssystemet som används idag i sverige är för begränsat för att en sådan nivå ska kunna finnas utan att skapa massa konflikter.

Mental
2005-07-14, 15:48
Inflation beror ju på att det är för lätt helt enkelt, själv tycker jag att alla ska inte kunna på högsta betyg för att de har läst på. De ska brinna för ämnen, hålla på med det även utanför skolan, kunna saker som inte ens stå med i böcker för att kunna uppnå det högsta betyg.

På det sättet är högskoleprovet bättre, det har även sina fel och brister, men där kan inte alla få full pott i alla fall :)

Sparrisen
2005-07-14, 15:48
Det är för lätt att få 20.00 på gymnasiet. Du behöver ju inte ens vara speciellt begåvad direkt... :D

High1ander
2005-07-14, 16:13
Det är för lätt att få 20.00 på gymnasiet. Du behöver ju inte ens vara speciellt begåvad direkt... :D
Håller med ovanståede, det är betygsinfaltion, själv hade jag ett snitt på 17,3. Jag hade mvg i nästan alla matte, fysik och teknikkurser, det är inte värt ett dugg att vara bra i det man skall läsa vidare till. Men så lever vi i Sverige också.
MM, kul att bullbakning A är värt nått då man söker till civ-ing utbildningar...

Tyvärr så stämmer det mer eller mindre, på gott och ont.
Det har ju blivit en "inflation" på betygen. Såg en studie som sa att under 4-5 år hade "ribban sänkts med ett hack", dvs fick man G för 5 år sedan så skulle det motsvara VG idag. Dvs, lärare och kraven hade blivit snällare...

De ämnen jag fick sämst betyg på var de som jag egentligen var bäst på, Kemi, Multimedia, Digital Bild. Fick "dåligt" betyg för att de inte kunde motivera en att läsa. I kemi så blev båda mina lärare kickade, ingen av dem kunde "ren svenska", och ämnet var för lätt på ett konstigt sätt, klara alltid av MVG-frågor, men G-delen kunde jag inte...
Digital Bild och Multimedia så fick jag sänkt betyg i båda kurserna pga. "självplagiat". Var samma lärare i båda kurserna och hon blev utbränd efter första terminen som lärare (antar att det var för att vi elever verkligen ogilla henne).

Men nu är mina betyg helt skitsamma, då jag pluggar i USA...

datorjaevel
2005-07-14, 16:20
kan hålla med om att gymnasiet är keff när det gäller betyg, men man får försöka välja ett schysst universitet där betygen man får där verkligen betyder nått. Därmed inte sagt att just det universitetet behöver ligga i sverige.

mini
2005-07-14, 16:21
Inflation beror ju på att det är för lätt helt enkelt, själv tycker jag att alla ska inte kunna på högsta betyg för att de har läst på. De ska brinna för ämnen, hålla på med det även utanför skolan, kunna saker som inte ens stå med i böcker för att kunna uppnå det högsta betyg.

Hur ska detta genomföras rent praktiskt? Vem ska bedöma kunskaper om det inte finna ramar för vilka kunskaper man ska ha? Vem ska betala alla de timmar som därmed ska ägnas åt att kolla källor och fakta?

Betyg visar inte på begåvning. De visar inte ens vem som kan mest. Det visar i princip vem som har lyckats stoppa in specifik information i huvudet en specifik tidpunkt.

Jag tycker det är bra att en persons framtid inte oåterkalleligt bestäms när personen är 18 och skoltrött.

Cilia
2005-07-14, 16:25
Det är om alla har betyget 20,0 det sker en lottning, så det spelar det mindre roll för deras förmåga att tillgodogöra sig informationen på utbildningen.

Varken höga betyg eller intagningsprov säger sen att man blir en bra läkare.
jag kan delvis hålla med dig.
jag är (sedan länge) av den uppfattningen att om man ska bli läkare (gärna fler yrken) så ska alla gå igenom en test som visar om man är lämplig eller inte. Den behöver inte bara bestå av moment som finns i dom tester som bla HHS har eller HP. Sen kan det visst komma med olämpliga ändå.

För att få göra testerna kan det gärna vara så att de väljs ut bland dom som har hösta betyg.

Men även på HHS så är det bara de som ligger på gränsen att komma in som får göra testet. Det är alltså ett alternativ till att lotta. Dessutom så känns det nog rättvisare med ett test än lottning och naturligtvis dyrare med. Jag ser den komplikationen.

William
2005-07-14, 16:32
Fick precis mitt antagninsbesked, jag kom inte in på läkarlinjen i Lund som jag hade hoppats på. Istället fick jag mitt andrahandsval: biomedecin.

Sjysst nu känner jag mig otroligt besviken på det svenska betygs- ochantagningssystemet. Utan att låta som en 5-åring tycker jag att det är så jävla orättvist. Dels är jag förbannad på att folk kan läsa på komvux för att bättra på sitt snittbetyg samt att det är inflation på betygen i gymnasiet. Mina 20.0 är således inte värt ett piss.

Sedan att man slumpmässigt väljer ut vilka av de som har 20.0 är lämpade är ju bara helt sinnesjukt.

Nåja man får väl ta den här smällen och se det som så att jag kommer ha en magisterexamen i biomedecin vid 23 års ålder.

Läs en termin på Biomedicinlinjen och sök nästa termin oxå! Jag har för mig att om man har högskolepoäng oxå så hamnar man i ytterligare en urvalsgrupp vilket skulle öka dina chanser. Om du dessutom gör bra ifrån dig så ökar dina chanser.

Folk hoppar ju även av så det kanske finns möjlighet att byta över längre fram under terminen.

Kan dock vara så att jag är ute och cyklar...

alle
2005-07-14, 17:50
Här får du en näsduk.
BTW så är det bra att man kan läsa upp betygen på komvux.
Jag hade nästan bara IG efter 5 år på gymnasiet, mycket tack vare att jag inte pallade den jävligt långa pendlingen.
Sen har ja läst upp på komvux då ja fixat mest MVG och ska börja civilingenjörsutbildning.

Om jag inte haft möjligheten att läsa upp på komvux hade jag haft ett värdelöst liv framför mig.

Trist att du inte kom in på det du ville.

För dig är det bra för mig var det dåligt.

Man ahr en chans under gymnasiet och jag tycker inte det ska ges fler. Däremot tycker jag man kan få läsa upp IG till MVG. Men inte VG till MVG.

Griip
2005-07-14, 18:20
För dig är det bra för mig var det dåligt.

Man ahr en chans under gymnasiet och jag tycker inte det ska ges fler. Däremot tycker jag man kan få läsa upp IG till MVG. Men inte VG till MVG.

Dåligt för dig eftersom det var fler som fick en chans att bli läkare? Låter ju väldigt rättvist.. *screwy*

Inga fler chanser efter gymnasiet? Ok, visst.. skitbra, så halva sveriges befolkning som är skoltrötta ska få skitjobb livet ut medans egoistiska pluggon som dig ska få nåt bättre?

Myten
2005-07-14, 18:25
Trodde du pratade om nya Star Wars filmen!

Frazze
2005-07-14, 18:31
Dåligt för dig eftersom det var fler som fick en chans att bli läkare? Låter ju väldigt rättvist.. *screwy*

Inga fler chanser efter gymnasiet? Ok, visst.. skitbra, så halva sveriges befolkning som är skoltrötta ska få skitjobb livet ut medans egoistiska pluggon som dig ska få nåt bättre?
Alla hade chansen.

Sparrisen
2005-07-14, 18:35
Varför är det så viktigt att bli läkare? (säger han som sökt 3 ggr...) ;)

Myten
2005-07-14, 18:37
Hört att det är inne bland blattar att bli läkare och tandläkare!

alle
2005-07-14, 18:38
Varför är det så viktigt att bli läkare? (säger han som sökt 3 ggr...) ;)
Status, bra betalt, garantin att man får ****** livet ut.

mystic[-_-]
2005-07-14, 18:39
Hört att det är inne bland blattar att bli läkare och tandläkare!

dr.alban?

Myten
2005-07-14, 18:40
']dr.alban?

Är han kändis nu?

mystic[-_-]
2005-07-14, 18:41
Är han kändis nu?

han är odödlig

Topic: Ja det var tråkigt att du inte kom in trots 20.0. Men sen att personer inte ska ha en chans att läsa upp sina betyg är ju bara löjligt sagt.

alle
2005-07-14, 18:46
Inga fler chanser efter gymnasiet? Ok, visst.. skitbra, så halva sveriges befolkning som är skoltrötta ska få skitjobb livet ut medans egoistiska pluggon som dig ska få nåt bättre?

Ja akta dig för de onda pluggisarna, det är ju trots en dödssynd att vara ambitiös på gymnasiet.

xeona
2005-07-14, 18:47
Har smygläst på forumet en längre tid, men den här tråden känns som ett bra ställe att göra debuten på.

Om du har 20.0 så är det ju bara att fortsätta söka in på läkarlinjen varje termin, vissa av kurserna på biomedicinprogrammet går att tillgodoräkna så efter typ 2-2½ år på biomedicin kan du hoppa över till läkare termin 4-5. I mån av plats på läkarprogrammet då förstås. Har ett antal f.d. klasskamrater som gjort det överhoppet.

Det som är lite synd med att läkar-aspiranter söker biomedicin i andra hand är att de snor platsen för nån som verkligen vill läsa biomedicin...

alle
2005-07-14, 18:48
'] Ja det var tråkigt att du inte kom in trots 20.0. Men sen att personer inte ska ha en chans att läsa upp sina betyg är ju bara löjligt sagt.

Läsa upp för att fixa sitt slutbetyg är ok men att göra det för att finslipa sina betyg tycker jag är fel.

Får man ett VG på gymnasiet har man förmodligen förtjänat det.

alle
2005-07-14, 18:50
Har smygläst på forumet en längre tid, men den här tråden känns som ett bra ställe att göra debuten på.

Om du har 20.0 så är det ju bara att fortsätta söka in på läkarlinjen varje termin, vissa av kurserna på biomedicinprogrammet går att tillgodoräkna så efter typ 2-2½ år på biomedicin kan du hoppa över till läkare termin 4-5. I mån av plats på läkarprogrammet då förstås. Har ett antal f.d. klasskamrater som gjort det överhoppet.

Det som är lite synd med att läkar-aspiranter söker biomedicin i andra hand är att de snor platsen för nån som verkligen vill läsa biomedicin...


Ok, jag utgår ifrån att du läser biomedecin?

Vore intressant att höra lite om olika karriärsmöjligheter och liknande, har inte hittat så mycket om det.

n1tro
2005-07-14, 19:00
Får man ett VG på gymnasiet har man förmodligen förtjänat det.


Förmodligen is the shit. Alla kanske inte har samma förutsättningar hemma eller rent av intelligensmässigt att få bra betyg. Vissa utvecklas tidigare intelligensmässigt - andra senare. Vissa har det kanske sämre rent socialt och kanske inte orkar sätta det där MVGet för att det var en massa annat skit ivägen. Så alla SKA ha chansen att finslipa sina betyg så mycket de vill. Du kunde också göra det om du ville eller hur? Tänk om du hade fått VG p.g.a. en "dålig" lärare fastän du slitit i ämnet? Skulle inte du vilja finsliiiipa ditt betyg då för att sedan söka in till läkarlinjen?

xeona
2005-07-14, 19:08
Ok, jag utgår ifrån att du läser biomedecin?

Vore intressant att höra lite om olika karriärsmöjligheter och liknande, har inte hittat så mycket om det.


Jo, jag läser biomedicin.

Tjaaa, vad gör man efter examen....den frågan har kommit upp måååååånga gånger, vi har haft arbetsmarknadskvällar till förbannelse. Men det har varit svårt att få reda på konkreta yrkesmöjligheter.
Utbildningen anses vara forskarförberedande, så många går ju vidare med forskarstudier och doktorerar i en 4-5 år.
Det sägs att det ska gå att få jobb inom läkemedelsindustrin med en magisterexamen, exakt med vad vet jag inte...
Vetenskapsjournalist ska man visst också kunna bli, om man läser till en journalistutbildning.
Läkemedelskonsulent har jag hört att någon blivit.

Det är de grejer jag kommer på nu, så här på rak arm.
De flesta föreläsare pushar rätt hårt för att vi ska doktorera (kanske för att de själva vill ha några slavar i labbet?), men då kommer ju i alla fall frågan tillbaka: vad gör man när man sitter där med sin doktorsexamen då..?

High1ander
2005-07-14, 19:09
Hur ska detta genomföras rent praktiskt? Vem ska bedöma kunskaper om det inte finna ramar för vilka kunskaper man ska ha? Vem ska betala alla de timmar som därmed ska ägnas åt att kolla källor och fakta?

Betyg visar inte på begåvning. De visar inte ens vem som kan mest. Det visar i princip vem som har lyckats stoppa in specifik information i huvudet en specifik tidpunkt.

Jag tycker det är bra att en persons framtid inte oåterkalleligt bestäms när personen är 18 och skoltrött.
Problemet är att betygenkraven är luddiga och alla lärare tolkar dem olika. Nu vet jag inte hur det är på de olika högskolorna i Sverige, men där jag läser i USA är det jävligt tydligt: Du ska klara av detta och detta, varje prov är värt X många poäng, du behöver XX-antal poäng sammanlagt för det betyget.

Lärarna är så jävla tydliga inför varje kurs hur deras prov är upplagda och vad som krävs. Inte som i grundskolan i Sverige där iaf för mig i vissa ämnen så fick man inte reda på hur man låg till i vissa ämnen förrns när man fick slutbetyget i handen, och då finns det LAGAR som säger att jag ska få veta hur jag ligger till i alla ämnen varje termin.

I USA kör de flesta lärare såhär:
A = 90%
B = 80%
C = 70%
D = 60%
F = 0-59%

Det är så jävla fel att vissa skolor är hårda och andra är slappare, att visa lärare tolkar olika, osv. Men så är livet, men det borde ändras till mer "klara" regler.

alle
2005-07-14, 19:11
Jo, jag läser biomedicin.

Tjaaa, vad gör man efter examen....den frågan har kommit upp måååååånga gånger, vi har haft arbetsmarknadskvällar till förbannelse. Men det har varit svårt att få reda på konkreta yrkesmöjligheter.
Utbildningen anses vara forskarförberedande, så många går ju vidare med forskarstudier och doktorerar i en 4-5 år.
Det sägs att det ska gå att få jobb inom läkemedelsindustrin med en magisterexamen, exakt med vad vet jag inte...
Vetenskapsjournalist ska man visst också kunna bli, om man läser till en journalistutbildning.
Läkemedelskonsulent har jag hört att någon blivit.

Det är de grejer jag kommer på nu, så här på rak arm.
De flesta föreläsare pushar rätt hårt för att vi ska doktorera (kanske för att de själva vill ha några slavar i labbet?), men då kommer ju i alla fall frågan tillbaka: vad gör man när man sitter där med sin doktorsexamen då..?

Jag är ganska säker på att jag inte vill bli en labbråtta resten av livet iallafall, men funderar på att plugga ekonomi samtidigt så kanske man efter några års arbete få någon chefsposition på ett läkemedelsföretag.

Endumen
2005-07-14, 19:57
Fick precis mitt antagninsbesked, jag kom inte in på läkarlinjen i Lund som jag hade hoppats på. Istället fick jag mitt andrahandsval: biomedecin.

Sjysst nu känner jag mig otroligt besviken på det svenska betygs- ochantagningssystemet. Utan att låta som en 5-åring tycker jag att det är så jävla orättvist. Dels är jag förbannad på att folk kan läsa på komvux för att bättra på sitt snittbetyg samt att det är inflation på betygen i gymnasiet. Mina 20.0 är således inte värt ett piss.

Sedan att man slumpmässigt väljer ut vilka av de som har 20.0 är lämpade är ju bara helt sinnesjukt.

Nåja man får väl ta den här smällen och se det som så att jag kommer ha en magisterexamen i biomedecin vid 23 års ålder.

Surt, lider med dig =/.

Själv får jag inte 20.0 pga att jag inte fick MVG i Tyska steg 3 samt i en lokal kurs vid namn "Spela i grupp A". Det tragiska är att båda två är mina egna val, hade jag inte valt fortsättningsspråk och valt något så enkelt som psykologi A eller nått hade man suttit där med ett fett 20.0, och en chans att komma in på läkarlinjen, men icke. Borde det inte räcka med MVG i alla naturämnen? Utan de ska kolla på ens estetiska val också. Håller med om att dagens system suger så jävla hårt

obesogen
2005-07-14, 20:14
Status, bra betalt, garantin att man får ****** livet ut.

Om du inte skämtar så är det bara bra för alla att du inte kom in. Med den idiotinställningen hade du inte blivit någon läkare jag velat gå till.

Officer
2005-07-14, 20:22
Om du inte skämtar så är det bara bra för alla att du inte kom in. Med den idiotinställningen hade du inte blivit någon läkare jag velat gå till.

Garv, så sant. Dessutom att ha en Tarantinofilmscitat tattat på armen.. Mnja tveksamt!

Pudzianovski
2005-07-14, 20:23
Garv, så sant. Dessutom att ha en Tarantinofilmscitat tattat på armen.. Mnja tveksamt!

:D

alle
2005-07-14, 20:32
Om du inte skämtar så är det bara bra för alla att du inte kom in. Med den idiotinställningen hade du inte blivit någon läkare jag velat gå till.

Ja det var ett skämt, man kanske borda använda fler smileys när man är sarkastisk.

Loke
2005-07-14, 20:35
Hade det inte funkat att försöka igen till nästa år?

alle
2005-07-14, 21:31
Hade det inte funkat att försöka igen till nästa år?

Grejen är att läkarutbildningen är 5,5 år samt 1,5 år som AT läkare. Så kommer man inte in de närmaste 2 gångerna är man itne färdig förräns man är närmare 30 än 20.

Frazze
2005-07-14, 21:33
Grejen är att läkarutbildningen är 5,5 år samt 1,5 år som AT läkare. Så kommer man inte in de närmaste 2 gångerna är man itne färdig förräns man är närmare 30 än 20.
Och?

edit: Jag skulle föredra om läkarlinjerna hade samma som psykologlinjerna, dvs krav på minst ett års arbetslivserfarenhet. Vill inte komma till nån inskränkt läkarnisse utom livserfarenhet.

mini
2005-07-14, 21:53
Jag känner mig betydligt tryggare med läkare som är lite äldre. Skulle inte vilja ha en 24-årig snorvalp som kommer direkt från skolbänken att diagnostisera och behandla mig.

obesogen
2005-07-14, 21:59
Grejen är att läkarutbildningen är 5,5 år samt 1,5 år som AT läkare. Så kommer man inte in de närmaste 2 gångerna är man itne färdig förräns man är närmare 30 än 20.

Personligen tycker jag du ska skippa biomed och fortsätta satsa på läkarlinjen. Hade jag haft betygen hade jag GÄRNA gått den utbildningen. Själv pluggar jag till sjukgymnast på KI och vi har en del handledning av läkarstudenter samt gemensamma föreläsare. Jag kan säga att inom det området är jag inte rädd för Sveriges framtid. Duktigare och trevligare människor är svåra att hitta. Det är först såhär när jag är inne i systemet som jag har fått upp ögonen hur intressant och kul det verkar vara att studera till läkare. Grymt intressanta kurser, extremt kompetenta lärare och hur mycket resurser som helst. Om det verkligen är det du vill göra så spelar ett år hit eller dit mindre roll! Tänk på att du kommer ha det som yrke i 35-40 år!

Lyset
2005-07-14, 22:01
Men va fan. Visst är det tråkigt att du inte kom in och självklart är lottning inte någon bra metod att särskilja studenter med. Men att klaga över att det är orättvist att man kan komplettera sina betyg är ju bara löjligt. Dessutom: att det gått inflation i betygen är förvisso sant, men hur vet du att det missgynnat dig? För jag antar att du blev färdig i våras. Om du nu är så jävla vass tar jag för givet att du också har 2,0 på högskoleprovet och blev bortlottad även i den kategorin.

William
2005-07-14, 22:05
Såvitt jag vet så tas läkarstudenter in varje termin? Om nu mitt minne stämmer så är det ju inte speciellt mycket tid du förlorar även om du inte kommer in de kommande två intagningarna, du förlorar ju bara ett år. Det är ju ingenting!

jakke
2005-07-14, 22:44
sök där det inte krävs 20.0 då? Ume lär ju inte ha 20.0

Bamse
2005-07-14, 23:34
sök där det inte krävs 20.0 då? Ume lär ju inte ha 20.0

*yourock* *innocent*



http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/20-00.JPG

Bamse
2005-07-14, 23:37
Grejen är att läkarutbildningen är 5,5 år samt 1,5 år som AT läkare. Så kommer man inte in de närmaste 2 gångerna är man itne färdig förräns man är närmare 30 än 20.

Alltså jag förstår inte hur du tänker.

Du har suttit i skolbänken i 12 år - och vill nu direkt efter sommaren sitta där 7 år till? Utan något uppehåll där du kan förkovra dig i annat!? Tror du verkligen att du kan bibehålla studiemotivationen?

Åk ut och res! Se världen! Jobba! Gör någonting annat!

För när du är klar med utbildningen är det ofta kört att leva livet , p.g.a familjeomständigheter o dyl.!

Dessutom kan detta innebära mkt på det personliga planet - du kanske kommer på att det i själva verket är något helt annat du vill göra.

Det hinner hända mycket inombords efter att tonåren är avklarade...

I all välmening :)

Tigerkotten
2005-07-14, 23:46
Jag hoppas att du inte kommer in, du verkar ha något fel dära bakom pannbenet enligt mig.

Som folk sagt, man kan ha otur me lärare, man kanske inte är lika bra rövslickare som vissa andra, man kanske är mörk och råkar ut för rasism av en lärare som inte ger betyget man är värd.
Eller enkel sak som att man inte hade en större motivation just då, men har funnit den och vet vad man vill göra med livet.

Visst bra att du fick bra betyg och vet vad du vill. Fast MÅNGA vet inte detta.

Och vad är "Syftet" med din tatuering, något speciellt själ du har valt den?

Garnax
2005-07-15, 00:11
Har för mig han gillade citatet ur pulp fiction...

och gillar man ett citat på 1 A4 från en film finns bara 1 sak att göra...

Bränna in skiten på överarmen för all framtid...

skaparn
2005-07-15, 07:01
funderar på att plugga ekonomi samtidigt så kanske man efter några års arbete få någon chefsposition på ett läkemedelsföretag.

Jag undrar hur sarkastisk du var när du skrev det där med status. Vad är det egentligen du vill göra i resten av ditt liv?

Är det så kul att ha status så du klarar dig med det som glädjeämne tror du?
Jag tror nog du hade tur som inte tog dig in så du får växa ett par år och sedan fatta sådana tunga beslut.

hangatyr
2005-07-15, 07:07
För dig är det bra för mig var det dåligt.

Man ahr en chans under gymnasiet och jag tycker inte det ska ges fler. Däremot tycker jag man kan få läsa upp IG till MVG. Men inte VG till MVG.


otroligt korkad åsikt. ska samma metod gälla i andra delar av livet? man får en chans att ta körkort, missar man är det kört. man får en chans att söka in på läkarutbildningen, missar man är det kört. man får en chans att skriva tenta, missar man och får underkänt på den är det kört. osvosv.

alle
2005-07-15, 09:14
Vad spelar det för roll om jag ahr en tatuering eller inte?`

Tycker det är ganska löjligt att ni dömmer mig pga den.

hangatyr
2005-07-15, 09:51
Vad spelar det för roll om jag ahr en tatuering eller inte?`

Tycker det är ganska löjligt att ni dömmer mig pga den.

jag gör det inte. jag "dömer dig" (fel uttryck men visst) på grund av din konstiga syn på gymnasiebetyg. bemöt gärna den kritiken. skulel vara kul att se vad du har att säga om mitt motargument.

Cilia
2005-07-15, 09:51
Och?

edit: Jag skulle föredra om läkarlinjerna hade samma som psykologlinjerna, dvs krav på minst ett års arbetslivserfarenhet. Vill inte komma till nån inskränkt läkarnisse utom livserfarenhet.
håller med samt inkl mina personliga tester jag tjatar om.

Jag känner mig betydligt tryggare med läkare som är lite äldre. Skulle inte vilja ha en 24-årig snorvalp som kommer direkt från skolbänken att diagnostisera och behandla mig.
absolut, skulle nog vända i dörren om det stod en 24-åring framför mig

Trance
2005-07-15, 09:54
otroligt korkad åsikt. ska samma metod gälla i andra delar av livet? man får en chans att ta körkort, missar man är det kört. man får en chans att söka in på läkarutbildningen, missar man är det kört. man får en chans att skriva tenta, missar man och får underkänt på den är det kört. osvosv.

Hur svårt var det att fatta det han skrev, titta igen och se att inga av dina exempel passar in. Det handlar om att har man G på en tenta så skall man inte kunna tenta upp det till VG(Det kan man inte heller på min högskola)

hangatyr
2005-07-15, 09:54
håller med samt inkl mina personliga tester jag tjatar om.


absolut, skulle nog vända i dörren om det stod en 24-åring framför mig

varför då? en person som jobbat länge är inte nödvändigtvis bättre på det han eller hon gör. det måste inte innebära säg trettio års erfarenhet,d et kan lika gärna betyda ett års erfarenhet och 29 års upprepning, vägran att utveckla sig, vägran att ta till sig nya rön etc.

hangatyr
2005-07-15, 09:59
Hur svårt var det att fatta det han skrev, titta igen och se att inga av dina exempel passar in. Det handlar om att har man G på en tenta så skall man inte kunna tenta upp det till VG(Det kan man inte heller på min högskola)


ja fast han talar om att det inte ska gå att skapa sig förutsättningar för att förbättra sitt liv: har man betett sig som en pajas i gymnasiet (man är mellan 16 och 18 år i gymnasiet, de flesta är idioter under den tiden) så ska man utestängas från delar av högskolevärlden. det likstälelr jag med mina exempel: man utestängs i både hans och mitt fall.

jag kan rita en liten bild, kanske en rebus så att även du förstår mitt resonemang?

Trance
2005-07-15, 10:04
ja fast han talar om att det inte ska gå att skapa sig förutsättningar för att förbättra sitt liv: har man betett sig som en pajas i gymnasiet (man är mellan 16 och 18 år i gymnasiet, de flesta är idioter under den tiden) så ska man utestängas från delar av högskolevärlden. det likstälelr jag med mina exempel: man utestängs i både hans och mitt fall.

jag kan rita en liten bild, kanske en rebus så att även du förstår mitt resonemang?

Nej, man kan alltid plugga upp sig från IG och få behörighet till alla program. Sedan får man väl plugga på högskoleprovet. Att du betett dig som en pajas ger dig inte rätt att "göra om" gymnasiet sen för statens pengar.

Frazze
2005-07-15, 10:05
håller med samt inkl mina personliga tester jag tjatar om.


absolut, skulle nog vända i dörren om det stod en 24-åring framför mig

Personliga tester skulle rocka. På samtliga utbildningar, nästan iaf. Fast det skulle bli svårt att kombinera med betyg överhuvudtaget om mans kulle tillämpa det på utbildningar där alla sökande inte har 20.0. Slopa betygen?

hangatyr
2005-07-15, 10:06
Nej, man kan alltid plugga upp sig från IG och få behörighet till alla program. Sedan får man väl plugga på högskoleprovet. Att du betett dig som en pajas ger dig inte rätt att "göra om" gymnasiet sen för statens pengar.


ah, så högskoleprovet är OK? handlar det om att staten betalar komvuxutbildningen? tja, staten betalar allas högskoleutbildnignar också...

alle
2005-07-15, 10:23
jag gör det inte. jag "dömer dig" (fel uttryck men visst) på grund av din konstiga syn på gymnasiebetyg. bemöt gärna den kritiken. skulel vara kul att se vad du har att säga om mitt motargument.

Har du min gode man hört talas om högeskoleprovet? Där har man hur många chanser som helst att få 2.0.

Har man inte fixat 20.0 under gymnasietiden är det bara att gå och göra högskoleprovet. Men fgtersom de flesta inte skulle klara det väljer de istället att finslipa sina betyg på komvux där det är pisslätt eftersom du bara läser ett par kurser samtidigt.

n1tro
2005-07-15, 10:28
Jag är helt säker på att du också skulle finslipa dina betyg om du nu skulle ha råkat ut för en "dålig" lärare. Då skulle du varit tacksam över möjligheten.

Börje H
2005-07-15, 10:46
Ja, det var osis att du inte kom in med dina betyg. Men samtidigt håller jag verkligen med de som råder dig att göra något annat ett tag. Jag har flera bekanta som läser, eller har läst, läkarprog i Umeå, bla min förra sambo som gick direkt från gymnasiet. Alla säger de samma sak. Skaffa dig livserfarenhet först. Det går inte att överskatta dett för mycket. Du kommer att i din roll som läkare behöva enorm sociala kompetens för att göra ett bra jobb. Skaffa dig ett jobb inom vården, vilket som helst. Då grundlägger du en vidare förståelse för andra människor. Eller så jobbar du som fritidsledare, dagisvikarie eller någon annan plats där du konstant träffar nya människor. Om du föresten vill bli läkare för statusen och pengarna kan du genast gå till ruta ett och kvittera ut ett nackskott....

Om du söker några gånger till så vore det väl faan om du inte skulle slinka in.... Felet är ju föresten läkarnas själv, de håller ner intagningskvoten för att fortsatt kunna vara sjukligt attraktiva på arbetsmarknaden. Och genom detta underminera hela djävla vårdsystemet genom att tvinga på oss stafettläkare :devil:

Sparrisen
2005-07-15, 10:51
Har du min gode man hört talas om högeskoleprovet? Där har man hur många chanser som helst att få 2.0.

Har man inte fixat 20.0 under gymnasietiden är det bara att gå och göra högskoleprovet. Men fgtersom de flesta inte skulle klara det väljer de istället att finslipa sina betyg på komvux där det är pisslätt eftersom du bara läser ett par kurser samtidigt.

Varför ska man behöva stressa? Man kanske har annat att göra i livet än att plugga under gymnasietiden? Finns annat i livet också, om du inte redan viste det. :MrT:

Du låter bara som en gnällig barnrumpa. :booty:

Action
2005-07-15, 11:03
För att läsa till läkare krävs egentligen bara att man har bra betyg i grundskolan samt att man orkar läsa alla dessa böcker och lära sig allt innantill. En relativt enkel utbildning på så sätt! ;)

Att man haft bra betyg i grundskolan är ingen garanti för att man är duktig nog för att bli läkare. Fler tester med psykologiska tester etc borde vara mer avgörande.

Ett exempel var när de råkade göra fel vid antagningen till tandläkarlinjen i Linköping. De skickade ut antagningsbesked till de med sämst betyg istället för de med bäst betyg. Det slutade med att både de med sämst och med bäst betyg fick gå utbildningen!

När sedan uppföljningen gjordes så visade det sig att de med sämst betyg vid intagningen var de som klarat utbildningen allra bäst. :hbang:

n1tro
2005-07-15, 11:03
Ja, det var osis att du inte kom in med dina betyg. Men samtidigt håller jag verkligen med de som råder dig att göra något annat ett tag. Jag har flera bekanta som läser, eller har läst, läkarprog i Umeå, bla min förra sambo som gick direkt från gymnasiet. Alla säger de samma sak. Skaffa dig livserfarenhet först. Det går inte att överskatta dett för mycket. Du kommer att i din roll som läkare behöva enorm sociala kompetens för att göra ett bra jobb. Skaffa dig ett jobb inom vården, vilket som helst. Då grundlägger du en vidare förståelse för andra människor. Eller så jobbar du som fritidsledare, dagisvikarie eller någon annan plats där du konstant träffar nya människor. Om du föresten vill bli läkare för statusen och pengarna kan du genast gå till ruta ett och kvittera ut ett nackskott....

Om du söker några gånger till så vore det väl faan om du inte skulle slinka in.... Felet är ju föresten läkarnas själv, de håller ner intagningskvoten för att fortsatt kunna vara sjukligt attraktiva på arbetsmarknaden. Och genom detta underminera hela djävla vårdsystemet genom att tvinga på oss stafettläkare :devil:

kvittera ut ett nackskott :D

Tricklev
2005-07-15, 11:04
Otur att du inte kom in mannen, dock är det självklart att man ska kunna läsa upp ämnen, oavsett om det drabbar dig eller ej ;)

Sparrisen
2005-07-15, 11:05
För att läsa till läkare krävs egentligen bara att man har bra betyg i grundskolan samt att man orkar läsa alla dessa böcker och lära sig allt innantill. En relativt enkel utbildning på så sätt! ;)

Att man haft bra betyg i grundskolan är ingen garanti för att man är duktig nog för att bli läkare. Fler tester med psykologiska tester etc borde vara mer avgörande.

Ett exempel var när de råkade göra fel vid antagningen till tandläkarlinjen i Linköping. De skickade ut antagningsbesked till de med sämst betyg istället för de med bäst betyg. Det slutade med att både de med sämst och med bäst betyg fick gå utbildningen!

När sedan uppföljningen gjordes så visade det sig att de med sämst betyg vid intagningen var de som klarat utbildningen allra bäst. :hbang:


Tandläkarlinje i Linköping? När då?

Action
2005-07-15, 11:07
Tandläkarlinje i Linköping? När då?

Kan minnas fel, utbildningen kanske inte va i Linköping.. men en studiekamrat som då pluggade maskinteknik i Lkpg kom in på tandläkarlinjen på det sättet!

Kan varit 1993!

mystic[-_-]
2005-07-15, 11:11
För att läsa till läkare krävs egentligen bara att man har bra betyg i grundskolan samt att man orkar läsa alla dessa böcker och lära sig allt innantill. En relativt enkel utbildning på så sätt! ;)

Att man haft bra betyg i grundskolan är ingen garanti för att man är duktig nog för att bli läkare. Fler tester med psykologiska tester etc borde vara mer avgörande.

Ett exempel var när de råkade göra fel vid antagningen till tandläkarlinjen i Linköping. De skickade ut antagningsbesked till de med sämst betyg istället för de med bäst betyg. Det slutade med att både de med sämst och med bäst betyg fick gå utbildningen!

När sedan uppföljningen gjordes så visade det sig att de med sämst betyg vid intagningen var de som klarat utbildningen allra bäst. :hbang:

Ett bevis på att motivation och intresse är det som krävs för att klara en utbildning.

Jay-Z
2005-07-15, 11:12
Kan varit 1993!

You older than dirt. *innocent* ;)

On-topic: De som har läst boken "Doktorer, systrar och flickor" känner igen übermenschtänkandet som trådstartaren har, vilket är väldigt vanligt bland läkare. Så visst är du en framtida läkare. :D

hangatyr
2005-07-15, 11:19
Har du min gode man hört talas om högeskoleprovet? Där har man hur många chanser som helst att få 2.0.

Har man inte fixat 20.0 under gymnasietiden är det bara att gå och göra högskoleprovet. Men fgtersom de flesta inte skulle klara det väljer de istället att finslipa sina betyg på komvux där det är pisslätt eftersom du bara läser ett par kurser samtidigt.

jaha, men skriv högskoleprovet själv då!? jag förstår inte problemet!

Trance
2005-07-15, 11:20
jaha, men skriv högskoleprovet själv då!? jag förstår inte problemet!

..problemet är att så många får högsta betyg så de är tvingade att lotta.

Action
2005-07-15, 11:24
']Ett bevis på att motivation och intresse är det som krävs för att klara en utbildning.

"En ovanligt lyckad tabbe Sid 26
Elva studenter kom av misstag in på tandläkarlinjen hösten 1993 och klarade sig bra. Lärare och elever berättar."

Skrevs tydligen en artikel om detta i tandläkartidningen år 2000. Lite känsligt för de utexaminerade.. :em:

mystic[-_-]
2005-07-15, 11:28
"En ovanligt lyckad tabbe Sid 26
Elva studenter kom av misstag in på tandläkarlinjen hösten 1993 och klarade sig bra. Lärare och elever berättar."

Skrevs tydligen en artikel om detta i tandläkartidningen år 2000. Lite känsligt för de utexaminerade.. :em:

Hehe ja men de är säkert bra tandläkare nu :cool:

hangatyr
2005-07-15, 11:32
..problemet är att så många får högsta betyg så de är tvingade att lotta.


ok, många får högsta betyg i högskoleprovet? tja alltså är det inte heller en bra lösning elelr vadå? man ska inte få läsa upp sina betyg för då tar platser från de som var duktiga i gymnasiet, men högskoleprovet är inte heller bra för att det är så många som får högsta betyg!? ni lade ju fram högskoleprovet som ett alternativ till att få läsa upp betygen från gymnasiet, men nu är itne det heller bra?

Bamse
2005-07-15, 14:03
ok, många får högsta betyg i högskoleprovet?

0,8 % anser jag inte vara många :)

http://hogskoleprov.umu.se/05a/norm.html

hangatyr
2005-07-15, 14:09
0,8 % anser jag inte vara många :)

http://hogskoleprov.umu.se/05a/norm.html

det var lite dit jag ville komma... :thumbup:

Tolkia
2005-07-15, 14:55
Långt från ursprungsämnet (jag förstår att det är surt att inte komma in på det man vill), men med anledning av en del andra poster i tråden:

Angående innebörden av höga gymnasiebetyg: Ja, det finns folk som fått höga gymnasiebetyg för att de lyckats ställa sig in hos läraren, lyckats ge ett intryck av att vara bra fast de inte är det, lyckats rida på klasskamrater etc. Det finns folk som gått ut med högsta betyg i alla ämnen utan att vara speciellt intelligenta, om man med intelligens inte bara menar förmåga att lära in saker utan även att kunna inse hur/när man kan/skall använda sina kunskaper. Det finns folk som fått orättvist låga betyg för att de kommit ihop sig med en snarstucken lärare (även om jag tror att de lärare som beter sig på detta barnsliga sätt är färre än man kanske vill tro), som fått dåliga betyg för att de presterat dåligt p.g.a taskig hemmiljö etc., som trots sina låga betyg är intelligentare än de flesta.

Det här är (åtminstone enligt min åsikt) INTE samma sak som att ALLA som har höga betyg från gymnasiet är hopplösa korkskallar som är duktiga på att ställa sig in hos sina överordnade eller att ALLA som har dåliga betyg från gymnasiet har fått det helt orättvist p.g.a. tragiska omständigheter eller hämndlystna lärare.

Vad gäller det här med tester av personlig lämplighet är väl det stärsta problemet att det är mer än bara lite svårt att veta hur man skall testa det, och vad som ger personlig lämplighet. Underen utbildning som tar upp 5 år av den tid i livet då man väl kan sägas utveckla sin personlighet är det ju också rätt stor chans att man hinner förändras en hel del.

Trance
2005-07-15, 15:01
ok, många får högsta betyg i högskoleprovet? tja alltså är det inte heller en bra lösning elelr vadå? man ska inte få läsa upp sina betyg för då tar platser från de som var duktiga i gymnasiet, men högskoleprovet är inte heller bra för att det är så många som får högsta betyg!? ni lade ju fram högskoleprovet som ett alternativ till att få läsa upp betygen från gymnasiet, men nu är itne det heller bra?


...va?

Högskoleprovet skall vara ett alternativ, inte ett måste. Jag förstår verkligen inte hur du resonerar. Många får inte högsta betyg på högskoleprovet, skulle du veta något hur det fungerar så ser du snabbt att det är en omöjlighet.

Högskoleprovet är ett alternativ för de som har varit skoltrötta osv. Jag tycker det räcker med det enda alternativet. Att kunna läsa upp VG till MVG på komvux känns rätt onödigt enligt mig, det är väldigt många som gör det dessutom.

obesogen
2005-07-15, 15:25
Högskoleprovet skall vara ett alternativ, inte ett måste.

Jag tycker det räcker med det enda alternativet. .

Va...? Då är det väll ett måste och inte ett alternativ om man verkligen vill komma in.

Trance
2005-07-15, 15:36
Va...? Då är det väll ett måste och inte ett alternativ om man verkligen vill komma in.


..nej?

Du har väl gymnasiebetygen fortfarande?

Ralle
2005-07-15, 15:57
Det var väl du som ville ta bort skatten för alla som jobbar och går gymnasiet samtidigt va? Eftersom att du inte tjänade lika mycket då? och som ville ha en skönhetsoperation gratis för att du gått ner i vikt och tycker du på så sätt fixat pengar åt staten? (kan ha fel men jag tror det var du på alla). Låter även nu (att man inte ska kunna plugga upp betyg) att du ogillar saker som inte du tjänar på... Alla system är inte till för att tillfredställa dig