Visa fullständig version : Hur lång tid efter avslutat gympass ska man äta långsamma kolhydrater igen?
Antar att detta varit uppe innan, men antingen är jag kass på att söka och/eller fungerar inte sökfunktionen tillfredställande ännu. Hänvisa gärna isåfall.
Har läst någonstans att man successivt ska trappa ner hastigheten på kolhydrater efter gymet, frågan är hur lång tid efter man ska börja äta långsamma igen. Och blir tiden annorlunda om jag tar en företräningsdrink?
För att ytterligare krångla till det undrar jag även om det är skillnad om jag
* tränar vid 12.00- tiden
* avslutar passet ca 21.00 på kvällen och lägger mig vid 00.00.
Är mina frågor oklara utvecklar jag gärna.
Upplys mig!
Antar att detta varit uppe innan, men antingen är jag kass på att söka och/eller fungerar inte sökfunktionen tillfredställande ännu. Hänvisa gärna isåfall.
Har läst någonstans att man successivt ska trappa ner hastigheten på kolhydrater efter gymet, frågan är hur lång tid efter man ska börja äta långsamma igen. Och blir tiden annorlunda om jag tar en företräningsdrink?
För att ytterligare krångla till det undrar jag även om det är skillnad om jag
* tränar vid 12.00- tiden
* avslutar passet ca 21.00 på kvällen och lägger mig vid 00.00.
Är mina frågor oklara utvecklar jag gärna.
Upplys mig!
Det finns saker mellan jättesnabba och långsamma också. Säg att du "trappar ner" rent GI-mässigt på tre timmar efter passet, därefter käkar ud som vanligt.
Att träna så sent på dagen är inte det allra bästa för planering av hur man ska käka efter passet, men samtidigt är det lite svårt att få ihop tidsschemat ibland... Jag skulle köra på "som vanligt" dvs snabba kol efter passet, halvsnabba varje måltid i tre timmar.
Har för mig att musklerna blir insulinresistenta efter två timmar? Om så är det ju rätt onödigt att fortsätta trycka snabba kolhydrater i några större mängder efter den tiden.
Och är inte upptaget av glukos i tarmen runt 1 gram per kilo kroppsvikt och minut? Det kan ju ge lite referensramar hur mycket kolhydrater man behöver.
Det finns saker mellan jättesnabba och långsamma också. Säg att du "trappar ner" rent GI-mässigt på tre timmar efter passet, därefter käkar ud som vanligt.
Att träna så sent på dagen är inte det allra bästa för planering av hur man ska käka efter passet, men samtidigt är det lite svårt att få ihop tidsschemat ibland... Jag skulle köra på "som vanligt" dvs snabba kol efter passet, halvsnabba varje måltid i tre timmar.
Nej, det är ju det, fast ibland har man inget val. Ogillar att träna vid 17-18 tiden då det är så fruktansvärt mycket folk på gymet. Och under dagen är jag på jobbet eller i skolan.
Äter du på detta sättet? Isåfall, vilka livsmedel äter du?
Har för mig att musklerna blir insulinresistenta efter två timmar? Om så är det ju rätt onödigt att fortsätta trycka snabba kolhydrater i några större mängder efter den tiden.
Och är inte upptaget av glukos i tarmen runt 1 gram per kilo kroppsvikt och minut? Det kan ju ge lite referensramar hur mycket kolhydrater man behöver.
Ja, kanske det. Tackar.
Var har du läst att musklerna bli insulinresistenta efter två timmar?
Ja, käkar ungefär så, se nedan vad och när:
21:00 100g Rapid recovery
21:40 1 bakad potatis, 100g torsk/sej/tonfisk/räkor
22:20 100g pasta(okokt vikt), 100g kött/kyckling, 2 dl lättmjölk
23:00 1,5 dl bulgur(okokt), 2 dl kesella, grönsallad, 2 dl lättmjölk
24:00 140g lax, 1,5 dl bulgur, 1/3 påse broccolimix(ca 250g)
Om man skulle applicera mitt efterträningsätande på din träningstid Men det kanske blir lite mycket kolhydrater där sista nåltiden i så fall. Men iaf, RR=jättesnabbt. Bakad potatis=Snabbt GI typ 80-90. Pasta, GI runt 60, Bulgur GI runt 50. Även om jag definitivt tror att mängden kolhydrater är viktigare än GI någon timme efter träning.
Ja, käkar ungefär så, se nedan vad och när:
21:00 100g Rapid recovery
21:40 1 bakad potatis, 100g torsk/sej/tonfisk/räkor
22:20 100g pasta(okokt vikt), 100g kött/kyckling, 2 dl lättmjölk
23:00 1,5 dl bulgur(okokt), 2 dl kesella, grönsallad, 2 dl lättmjölk
24:00 140g lax, 1,5 dl bulgur, 1/3 påse broccolimix(ca 250g)
Om man skulle applicera mitt efterträningsätande på din träningstid Men det kanske blir lite mycket kolhydrater där sista nåltiden i så fall. Men iaf, RR=jättesnabbt. Bakad potatis=Snabbt GI typ 80-90. Pasta, GI runt 60, Bulgur GI runt 50. Även om jag definitivt tror att mängden kolhydrater är viktigare än GI någon timme efter träning.
Så här brukar jag äta, ungefär. Räcker denna skiva polarextrem som långsam kolhydrat inför natten? Jag dietar nu och dessa måltider är ungefär 70% av energin jag äter under det totala dygnet.
Precis innan passet 40gr druvsocker, 25 gr vassleprotein, 8gr kreatin
Precis efter passet 80gr druvsocker, 25gr vassleprotein, 8gr kreatin
45 min efter passet 100 gr potatismos, 150 gr älgbiffar
90min efter passet 400gr vattenmelon, 250 gr kvarg
135min efter passet 80gr polar extrem, 250 gr kvarg, 6gr linfröolja
Sova
Så här brukar jag äta, ungefär. Räcker denna skiva polarextrem som långsam kolhydrat inför natten? Jag dietar nu och dessa måltider är ungefär 70% av energin jag äter under det totala dygnet.
Precis innan passet 40gr druvsocker, 25 gr vassleprotein, 8gr kreatin
Precis efter passet 80gr druvsocker, 25gr vassleprotein, 8gr kreatin
45 min efter passet 100 gr potatismos, 150 gr älgbiffar
90min efter passet 400gr vattenmelon, 250 gr kvarg
135min efter passet 80gr polar extrem, 250 gr kvarg, 6gr linfröolja
Sova
Lite OffTopic men vart fasen i affären hittar man kvarg? Letat överallt...
Lite OffTopic men vart fasen i affären hittar man kvarg? Letat överallt...Finns bara på Lidl vad jag vet.
dunken16
2005-07-17, 10:23
Kesella om du ska köpa det i mataffär. Finns där du hittar keso och grädde och sånt.
Kesella om du ska köpa det i mataffär. Finns där du hittar keso och grädde och sånt.
Kesella är ju som tur är bara 3 ggr dyrare *rolleyes*
King Grub
2005-07-17, 10:28
Kesella är kvarg; Arlas registrerade varumärke för kvarg. På samma sätt som Arla registrerat Keso som varumärke för cottage cheese, så inga andra tillverkare kan kalla sin produkt Keso.
För mkt off nu, svaret på min fråga är alltså ungefär 2-3 timmar?
King Grub
2005-07-17, 10:39
Beror helt på vad du är ute efter. Är det snabb glykogeninlagring och återhämtning: ja (inte för att styrketräning tömmer inte speciellt mycket muskelglykogen i jämförelse med konditionsträning). För proteinsyntesens skull är det inte speciellt signifikant med kolhydrat. Att förbruka 50 gram kolhydrat under passet och därefter trycka i sig 500 gram timmarna efter lär inte vara vare sig nödvändigt eller positivt (enbart exempelsiffror).
Beror helt på vad du är ute efter. Är det snabb glykogeninlagring och återhämtning: ja (inte för att styrketräning tömmer inte speciellt mycket muskelglykogen i jämförelse med konditionsträning). För proteinsyntesens skull är det inte speciellt signifikant med kolhydrat. Att förbruka 50 gram kolhydrat under passet och därefter trycka i sig 500 gram timmarna efter lär inte vara vare sig nödvändigt eller positivt (enbart exempelsiffror).
Förtillfället bibehålla muskelmassa. Trodde att snabba kolhydrater var nödvändigt för att stoppa upp den katabola fasen efter gymet. Så 200 gr snabba kolhydrater i 2.5h efter gymet är för mycket?
King Grub
2005-07-17, 10:48
200 gr snabba kolhydrater i 2.5h efter gymet är för mycket?
Inget negativt alls i sig; du får dock mindre kolhydrat att putsa ut över resten av dagen.
Trodde att snabba kolhydrater var nödvändigt för att stoppa upp den katabola fasen efter gymet.
Nej, muskelproteinnedbrytningen fortgår ett bra tag efter styrketräning, oavsett om du äter och oavsett vad du äter. Vid tillförsel av essentiella aminosyror stimuleras dock proteinsyntesen så pass kraftigt att proteinbalansen blir positiv, trots den fortsatt stora proteinnedbrytningen. Kolhydrat stimulerar också proteinsyntesen efter träning, men marginellt i jämförelse med aminosyror och inte tillräckligt för att proteinbalansen skall ta sig över minus. Kolhydrater medför dock inget negativt, och är nödvändiga för glykogeninlagring.
200 gr snabba kolhydrater i 2.5h efter gymet är för mycket?
Inget negativt alls i sig; du får dock mindre kolhydrat att putsa ut över resten av dagen.
Trodde att snabba kolhydrater var nödvändigt för att stoppa upp den katabola fasen efter gymet.
Nej, muskelproteinnedbrytningen fortgår ett bra tag efter styrketräning, oavsett om du äter och oavsett vad du äter. Vid tillförsel av essentiella aminosyror stimuleras dock proteinsyntesen så pass kraftigt att proteinbalansen blir positiv, trots den fortsatt stora proteinnedbrytningen. Kolhydrat stimulerar också proteinsyntesen efter träning, men marginellt i jämförelse med aminosyror och inte tillräckligt för att proteinbalansen skall ta sig över minus. Kolhydrat medför dock inget negativt, och är nödvändiga för glykogeninlagring.
Jag blir alldeles villrådig nu. Jag som försökt vara så optimal som möjligt hela tiden.
Struntar i det här med snabba kolhydrater varje 45min efter träning nu :) Back to basic. Vanlig mat med mkt protein efter träning.
Tack för svaren.
Var det inte per timme? Tusentals gram glukos per timme låter en smula för mycket.
King Grub
2005-07-17, 16:08
"Furthermore, intestinal glucose absorption may also be a rate-limiting factor for muscle glycogen synthesis when large quantities (>1 g/min) of glucose are ingested following exercise."
Sports Med. 2003;33(2):117-44. Determinants of post-exercise glycogen synthesis during short-term recovery.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.