handdator

Visa fullständig version : Övningar


P3trus
2005-07-14, 12:52
Skulle behöva tips på bra övningar till vissa muskelgrupper.

Bröst: Kör just nu lutande bänk, bröstpress i maskin. sen är jag lite fundersam.
Behöver tips på 2st till övningar. jag vill inrikta mig MEST på övre och mellersta bröstet. Alltså regionerna nedanför nyckelbenet. Tips?

Axlar: Borde jag köra lyft till hakan, hantellyft framåt eller framåtlutande hantellyft? Behöver köra baksida axlar!



Sen har jag en annan fråga.

Mitt schema ser ut som följande:

Mån: Rygg - Biceps - Underarmar
Ons: Ben - Mage - Axlar
Fre: Bröst - Triceps

Skulle det "gå" om jag slänger in 4-6set bröst även på måndagen? När det gäller återhämtning osv.

Exhale_
2005-07-14, 13:00
Jag skulle skippa bröstpressen i maskin och köra antingen hantelpress eller vanlig bänkpress.

Anågende om det skulle gå, jao om du är nybörjare så kan det gå i några veckor kanske.. Men helst ska ju varje muskel vila i 1 vecka mellan träningarna.

Sibben
2005-07-14, 13:23
Om du med lutande bänkpress menar fri bänk och med maskin menar smith låter det väl bra. Antar att du inte har någon som passar på dig och då är nog kombinationen bra. Du tränar stabilitet på något lägre vikt fritt och så kan du maxa ut i smithen.

P3trus
2005-07-14, 13:28
Vet inte om jag ska köra vanlig bänkpress, tycker inte det tar så mycket.
lutande bänk, då menar jag i smith. bröstpress i maskin är inte smith, nej.

Hursomhelst, jag har tränat i ca 3månader. Skulle det gå om jag kör 9set på fredagen, samt 4-6set på måndagen också?

Sibben
2005-07-14, 14:12
Hursomhelst, jag har tränat i ca 3månader. Skulle det gå om jag kör 9set på fredagen, samt 4-6set på måndagen också?

Ät ordentligt och prova. Du känner ju om du orkar eller inte. Övertränad lär du inte bli med en extra övning en extra dag.

Och jag håller med Exhale_, in med hantlelpress för bröst istället för maskin, det är en kanonövning. Och mycket roligare än att sitta på en stol och trycka på några handtag. :naughty:

aliquis
2005-07-14, 14:14
Bröst: Kör just nu lutande bänk, bröstpress i maskin. sen är jag lite fundersam.
Behöver tips på 2st till övningar. jag vill inrikta mig MEST på övre och mellersta bröstet. Alltså regionerna nedanför nyckelbenet. Tips?Varför behöver du 2 övningar till? Vad skulle bli bättre? Ta bort maskinen o kör med fri stång.
Axlar: Borde jag köra lyft till hakan, hantellyft framåt eller framåtlutande hantellyft? Behöver köra baksida axlar!Lyft till hakan är ju tyngst av dem. Roddar?
Skulle det "gå" om jag slänger in 4-6set bröst även på måndagen? När det gäller återhämtning osv. Klart det skulle, men varför skulle du köra mer bröst än något annat?

P3trus
2005-07-14, 14:36
Varför behöver du 2 övningar till? Vad skulle bli bättre? Ta bort maskinen o kör med fri stång.
Lyft till hakan är ju tyngst av dem. Roddar?
Klart det skulle, men varför skulle du köra mer bröst än något annat?


2övningar till för att jag tänkte köra bröst lite extra. Anledningen är ju självklart att jag vill träna dem extra mycket. Och eftersom det blir 4dagar mellan de passen borde det inte bli problem med återhämtning osv.

aliquis
2005-07-14, 14:43
Jag skulle skippa bröstpressen i maskin och köra antingen hantelpress eller vanlig bänkpress.

Anågende om det skulle gå, jao om du är nybörjare så kan det gå i några veckor kanske.. Men helst ska ju varje muskel vila i 1 vecka mellan träningarna.
För att? ...

Sonny
2005-07-14, 14:44
Vet inte om jag ska köra vanlig bänkpress, tycker inte det tar så mycket.Första gången jag hört detta om jag ska va ärlig!

aliquis
2005-07-14, 14:45
2övningar till för att jag tänkte köra bröst lite extra. Anledningen är ju självklart att jag vill träna dem extra mycket. Och eftersom det blir 4dagar mellan de passen borde det inte bli problem med återhämtning osv.
Ja, men kör fler set av riktiga övningar istället för att lägga på en massa tramsövningar.
Eller kör oftare som du själv tänkte. Dvs kör lika många set som du brukar på fredagen och kör fler set med exempelvis hantelpressar och lutande hantelpressar på måndagar.
Återhämtningen tror jag inte är några som helst problem, men JAG skulle hellre satsa mer på ben o rygg.

Och bänkpress är en basövning, den skall belasta mer eller mindre hela överkroppen, det är ingen isolationsövning för att känna något tryck i bröstet. Och det behöver du inte heller känna för att växa av övningen i fråga.

P3trus
2005-07-14, 14:49
Okej. Jo, men jag blev lite tveksam till vanlig bänk när det inte kändes. Det är ju iofs sant det du säger. tack.

lauria
2005-07-14, 15:02
På bröst så tycker jag att bänkpress, plan hantelpress, uppåtlutande bänkpress, cabelcross är bäst.

Och när det gäller axlarna så kör lite mer pressövningar. Själv så har jag väldigt svårt för att bygga axlar, det som funkar bra tycker jag är stående/sittande militärpress, sittande hantelpress, sidolyft med hantlar( kan supersettas med framåtlutande sidolyft) och drag till hakan med skivstång.