handdator

Visa fullständig version : fett med fett


aliquis
2005-07-14, 12:21
Jag lyckas ju alltid äta för lite, men det är lätt att äta fett.
Så jag funderar på att ta 2 matskedar linfröolja om dagen, ena kanske runt måltid 2/före träningen och andra före läggdags som vanligt.. Brukar iofs ta 1.5 eftersom jag inte fyller dem fulla (vanliga i metall) för då rinner det ju över så lätt.

Är 1MSK en rågad metallisk matsked? Isf äter jag ju alldeles för lite. Men nu menar jag om man tar typ säg 25ml om dagen.. vad det nu motsvarar :D

Kanske bra för mina knäna också som kommer vara grymt trötta om 3 veckor. Skall ju fungera antiinflamatoriskt med? Eller hur man nu säger, motverka inflamation.

Sverker
2005-07-14, 12:25
Jag skulle använda en medicinkopp från apoteket :D

Vill du ha den antiinflamatoriska effekten är ju fiskfett betydligt bättre. Men visst, linolja ger dig det Omega-3 du behöver för de rätta prostaglandinerna.

pellepedal
2005-07-14, 17:18
Hur tar man en rågad sked olja?

Nitrometan
2005-07-16, 09:35
Ister, späck och grädde!! Sumo! Fat power!

Vill man bli stor måste man äta mycket.

aliquis
2005-07-16, 10:39
Jag skulle använda en medicinkopp från apoteket :D

Vill du ha den antiinflamatoriska effekten är ju fiskfett betydligt bättre. Men visst, linolja ger dig det Omega-3 du behöver för de rätta prostaglandinerna.nu äter jag ju inte fisk.

aliquis
2005-07-16, 10:39
Hur tar man en rågad sked olja?Det gör man inte, så frågan är alltså om måttet 1msk är en "rågad" vanlig matsked.

aliquis
2005-07-16, 10:40
Ister, späck och grädde!! Sumo! Fat power!

Vill man bli stor måste man äta mycket.fast jag äter alltid för lite =P

Jay-Z
2005-07-16, 10:55
fast jag äter alltid för lite =P

Gå och inhandla ett teskedsmått (5 ml). Kostar väl runt 10 spänn, max. ;)

Semiramis
2005-07-16, 11:05
1 msk är 15 ml, en rågad matsked något mer. Om inget annat sägs menar man alltid ett struket mått.

Liten Men Fet
2005-07-16, 12:30
Fet i fred ger ork i krig, ät mer.
:eating:

aliquis
2005-07-16, 13:00
Gå och inhandla ett teskedsmått (5 ml). Kostar väl runt 10 spänn, max. ;)Jag har säkert mått, men smidigt att sitta o slicka i sig matskedsmåttet? Nåja.

aliquis
2005-07-16, 13:00
1 msk är 15 ml, en rågad matsked något mer. Om inget annat sägs menar man alltid ett struket mått.
Och struket är tills skeden rinner över?

Semiramis
2005-07-16, 13:22
Precis, tänk en sked med mjöl t ex och så stryker man av allt överflöd, därav struken.

Destra
2005-07-16, 14:17
Vill du ha den antiinflamatoriska effekten är ju fiskfett betydligt bättre. Men visst, linolja ger dig det Omega-3 du behöver för de rätta prostaglandinerna.

Med risk för att låta verka helt dum i huvudet så undrar jag vad "prostaglandiner" kan tänkas vara förnågonting?

King Grub
2005-07-16, 14:21
Med risk för att låta verka helt dum i huvudet så undrar jag vad "prostaglandiner" kan tänkas vara förnågonting?

Naturligt förekommande cykliska fleromättade och hormonliknande lipider som verkar lokalt på den plats i organismen där dom bildas och som inte kan lagras i vävnaden. Dom har många och komplicerade funktioner, från att stimulera inflammationer till att skydda slemhinnor.

pellepedal
2005-07-16, 16:14
Det gör man inte, så frågan är alltså om måttet 1msk är en "rågad" vanlig matsked.
Troligen inte, eftersom det är mer än en matsked. ;)

aliquis
2005-07-16, 16:50
Troligen inte, eftersom det är mer än en matsked. ;)
bestick och mått är inte samma sak =P

pellepedal
2005-07-16, 18:44
bestick och mått är inte samma sak =P
Jag vet, men en rågad matsked är mer än en matsked...

YTS
2005-07-17, 06:55
Jag lyckas ju alltid äta för lite, men det är lätt att äta fett.
Så jag funderar på att ta 2 matskedar linfröolja om dagen, ena kanske runt måltid 2/före träningen och andra före läggdags som vanligt.. Brukar iofs ta 1.5 eftersom jag inte fyller dem fulla (vanliga i metall) för då rinner det ju över så lätt.


2 msk linfröolja kommer att ge dig en så massiv dos alfa linolensyra (omega 3 fettsyra) att du förmodligen inte intar tillräckligt med omega 6 fettsyror för att balansera det. Det sägs att Omega 6 skall ligga 5-15 ggr högre än Omega 3. Dessutom skall intaget av fleromättade fettsyror inte överstiga 10 procent av energiintaget. Mitt förslag är att du tar 1 msk vardera av oliv och rapsolja istället.

YNGVE

aliquis
2005-07-17, 14:11
2 msk linfröolja kommer att ge dig en så massiv dos alfa linolensyra (omega 3 fettsyra) att du förmodligen inte intar tillräckligt med omega 6 fettsyror för att balansera det. Det sägs att Omega 6 skall ligga 5-15 ggr högre än Omega 3. Dessutom skall intaget av fleromättade fettsyror inte överstiga 10 procent av energiintaget. Mitt förslag är att du tar 1 msk vardera av oliv och rapsolja istället.

YNGVESnack, tvärtom, därför jag kan tänka mig att ta mycket omega3. Skall väl vara något mer omega6, men är ju så mycket i alla vegetabilier, vet iofs inte hur mycket det är i jordnötter som står för den andra större delen av mitt fettintag. Visst kan jag nöja mig med en matsked också, brukar ju ta det.

1:5-15 mellan omega3 o 6 lär vara helt fel, varifrån har du fått de uppgifterna?

"Dessutom skall intaget av fleromättade fettsyror inte överstiga 10 procent av energiintaget."

Varför då? Oxideras för lätt? Men visst, kan hålla mig till en matsked, var bara orolig att det inte BLIR en matsked på riktigt, kan måtta med ett plastmått en gång så jag vet säkert.
1msk olja väger ju dessutom bara runt 10gram, så en 90kcal, om man då borde äta ca 4000kcal utgör ju det bara 2.5%.

Och varför skall fleromättat fett bara vara 10%, än en gång?

Däremot om det skulle finnas någon som helst mening med 2 msk eller andra lite större doser lär det ju vara vettigt att sprida upp intaget, helst ta det med annat fett.

YTS
2005-07-18, 01:16
Snack, tvärtom, därför jag kan tänka mig att ta mycket omega3. Skall väl vara något mer omega6, men är ju så mycket i alla vegetabilier, vet iofs inte hur mycket det är i jordnötter som står för den andra större delen av mitt fettintag. Visst kan jag nöja mig med en matsked också, brukar ju ta det.

Det finns en hel del Omega 3 i många av vegetabilier, t.ex. kålväxter, hallon, svarta vinbär och valnötter, för att ta de med mest omega 3 i Energi procent.


1:5-15 mellan omega3 o 6 lär vara helt fel, varifrån har du fått de uppgifterna?

Varför lär det vara helt fel? Nordiska Näringsrekommendationer 1996.


"Dessutom skall intaget av fleromättade fettsyror inte överstiga 10 procent av energiintaget."


Varför då? Oxideras för lätt? Men visst, kan hålla mig till en matsked, var bara orolig att det inte BLIR en matsked på riktigt, kan måtta med ett plastmått en gång så jag vet säkert.
1msk olja väger ju dessutom bara runt 10gram, så en 90kcal, om man då borde äta ca 4000kcal utgör ju det bara 2.5%.


1 msk olja väger in på 13,5g enligt vikttabeller från livsmedelsverket.


Och varför skall fleromättat fett bara vara 10%, än en gång?

Du svara på det själv, det oxideras för lätt. Dessutom gör det ingen extra nytta att ta mer.


Däremot om det skulle finnas någon som helst mening med 2 msk eller andra lite större doser lär det ju vara vettigt att sprida upp intaget, helst ta det med annat fett.

YTS
2005-07-18, 01:49
På denna sida på min hemsida, kan ni se hur många energiprocent Omega 3 olika vegetabilier innehåller.

http://web.telia.com/~u30010580/omegatre.html

Livsmedelsverket rekommenderar 1 E% Omega 3 i kosten.


Yngve

Köttbullen
2005-07-19, 16:07
25ml om dagen?
menar du allvar, för fan ingneting

z_bumbi
2005-07-19, 16:24
1:5-15 mellan omega3 o 6 lär vara helt fel, varifrån har du fått de uppgifterna?

"Dessutom skall intaget av fleromättade fettsyror inte överstiga 10 procent av energiintaget."

Varför då? Oxideras för lätt? Men visst, kan hålla mig till en matsked, var bara orolig att det inte BLIR en matsked på riktigt, kan måtta med ett plastmått en gång så jag vet säkert.


Enligt de nya nordiska rekommendationerna, 2004. (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2866)

Fett

* Hårt fett ca 10 energiprocent
* Enkelomättade fettsyror 10-15 energiprocent
* Fleromättade fettsyror 5-10 energiprocent
Totalt ca 30 energiprocent

"Ett högre intag av fleromättade fettsyror än 10 energiprocent rekommenderas inte, eftersom detta teoretiskt sett kan öka risken för peroxidation av fettsyror. Det finns inte heller några hälsomässiga fördelar med ett högre intag. Enkelomättade cis-fettsyror (oljesyra) är i stort sett lika effektiva som fleromättade fettsyror att sänka LDL-kolesterolnivån i serum, när de används i stället för mättade fettsyror.

Essentiella (fleromättade n-6 och n-3) fettsyror bör bidra med minst 3 procent av energiintaget. Ett minimi-intag av 0,5 energiprocent rekommenderas för n-3 fettsyror. I kosten till gravida och ammande kvinnor bör essentiella fettsyror bidra med minst 5 energiprocent."

Jag får kvoten till 1:5 mellan omega-3 och omega-6 ovan men det kan vara utan problem vara mer omega-3. Kvoter så låga som 1:1 förekommer hos vissa källor men då får man verkligen jaga omega-6 i kosten och jag ser det som ganska svårt att nå så lågt.