handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott - Men fel mat?


Spumpkin
2005-07-14, 11:20
Hejsan!

Jag har en fundering när det gäller vilken inverkan maten har på fettförbränningen. Ska kanske börja med att påpeka att jag inte är ute efter att bygga muskler utan snarare gå ner i fettmängd. Jag tränar gym tre gånger i veckan, kondition tre av veckans återstående dagar och lägger även till promenader varje dag. Jag har enligt mina uträkningar en förbränning på 2000 – 3000 kcal/dag beroende på aktivitet givetvis. Detta kan dock vara lite snålt räknat då jag vill försäkra mig om ett kaloriunderskott.

Till frågan… Jag är fullt medveten om att olika livsmedel påverkar fettförbränningen olika mycket men det jag undrar över är: Om jag får i mig tillräckligt med fett (har någonstans läst 1 gram/kroppskilo) men ligger på ett stort kaloriunderskott, envisas kroppen då TROTS fettintaget att hålla kvar allt fett den kan få tag i? Jag har nämligen stått väldigt stilla storleksmässigt (vågen struntar jag i då den inte alls säger något om det jag vill uppnå) under en längre period nu trots att jag är ganska säker på att jag ligger på ett kaloriunderskott. Jag är även medveten om att jag ofta kan ligga på ett lite väl stort underskott men tycker att det borde märkas ändå eftersom att jag får i mig fett och även protein i skaplig mängd.

Min dag kan se ut enligt följande:
Frukost – Havregrynsgröt på 2 dl havregryn och 250 gr lättmjölk. (Ca 400 kcal) och en frukt.
Förmiddag - En måltidsersättare eller tonfisk (Ca 200 kcal)
Lunch – Röra med keso och proteinkälla av något slag (räkor, tonfisk, kassler eller kyckling)
Eftermiddag – Tomat och ägg med olja
Middag – Sallad med tonfisk eller räkor och olja, fullkornspasta med tonfisksås eller dylikt.

Är detta på tok för lite? Har ibland försökt få i mig mer men känner bara att det står mig i halsen *spy* Ser det ut att vara tillräckligt med protein?
Har även en fundering angående keso… Detta är ett av mina absoluta favorit livsmedel och undrar om den påverkan det har på insulinet är väsentligt stor ur fettförbränningssynpunkt?

Tacksam för svar.