Visa fullständig version : Hjälp med bulkkost
Hej igen! Har inte tränat på ett år nu, senast jag var här och skrev i maj -04 tror jag så vägde jag 81 kg. Nu är jag nere på 71 kg. Jag är 186 cm. Min kost har varit bedrövlig, 3 mål per dag och i bland bara 2. Mackor till frukost och nån snabbmat till middag, sen mackor innan jag lägger mig. Nu får det vara nog, en kille på jobbet sa till mig; -Va smal du är, har du gått ner i vikt? -Jag vet, jag äter nästan inget, ska börja träna igen så jag får ordning på kosten också. Sa jag. Var på Willy's i går och bunkrade upp med tonfisk och majs som jag har käkat två gånger idag. Fick tipset av en kompis brorsa som äter det själv rätt mycket. Så ja, som ni ser så behöver jag få ordning på allt. Ska åka på gymmet och skaffa träningskort igen i morrn. Hur ska jag äta och träna när jag inte har tränat på 1 år? Fick träningsverk i hela kroppen efter att ha spelat fotboll på midsommarafton. :(
Det finns inga hemligheter eller genvägar.
Kostplanen finns i King Grubs deffguide :thumbup:
Den är grunden till allt. Mer kalorier än vad du behöver och du går upp i vikt. Färre och du går ned i vikt. Stort kaloriöverskott och den största delen av viktökningen är fett. Kraftigt underskott på kalorier och man förlorar muskelmassa.
Det där med majs är ju snyggt på talriken men det är ingen muskelmat. Ta tonfisken med ris/pasta och grönsaker/bönor/ärtor istället.
Borde inte broccoli vara ett bra grönsaksalternativ också? Den innehåller mycket protein för att vara en grönsak (dessutom får man en massa nyttiga mikronutrienter som extra bonus).
Ta tonfisken med ris/pasta och grönsaker/bönor/ärtor istället.
Varför inte ta tonfisken med baljväxter och grönsaker istället för att se baljväxterna som grönsaker och äta ris/pasta till?
Tonfisk + ärtor lär ju vara bättre än tonfisk + pasta.
Borde inte broccoli vara ett bra grönsaksalternativ också? Den innehåller mycket protein för att vara en grönsak (dessutom får man en massa nyttiga mikronutrienter som extra bonus).
Blir ju inte så mycket protein ändå, men alla kålsorter är ju finfina. Broccoli tillhör ju det nyttigaste bland grönsakerna, även om det finns än bättre alternativ. Grönkål tillexempel.
Tonfisk + ärtor lär ju vara bättre än tonfisk + pasta.
Nej. Tonfisk har underskott på svavelaminosyrorna. Ärtor har också underskott på svavelaminosyrorna. De kan alltså inte hjälpa upp varandra.
Vete/pasta har överskott av svavelaminosyrorna och här hjälper de upp varandra.
Nu är vete rätt taskigt som proteinkälla eftersom det har ett större underskott av lysin än andra spannmål. Alltså är tonfisk + ris bästa alternativet ;)
Ok, tack för tipsen. Jag glömde att säga att jag äter tonfisk och majs till mellanmål och inte som huvudmål. Lätt att slänga i hop, särskilt när man jobbar.
Blir ju inte så mycket protein ändå ...
Nej, men jag tänkte i jämförelse med t.ex. morötter, sallad, tomater och gurka som gissningsvis är de grönsaker som medelsvensken konsumerar mest av.
Nej. Tonfisk har underskott på svavelaminosyrorna. Ärtor har också underskott på svavelaminosyrorna. De kan alltså inte hjälpa upp varandra.
Vete/pasta har överskott av svavelaminosyrorna och här hjälper de upp varandra.
Nu är vete rätt taskigt som proteinkälla eftersom det har ett större underskott av lysin än andra spannmål. Alltså är tonfisk + ris bästa alternativet ;)
och havregryn placerar sig var? Och varför har jag inte mixat med havregryn förr... Är ju som sagt för jag har ansett att jag äter så mycket spannmål i form av bröd, lunch, middag osv, men jag kan ju stoppa in lite frukt där istället :/
Nej, men jag tänkte i jämförelse med t.ex. morötter, sallad, tomater och gurka som gissningsvis är de grönsaker som medelsvensken konsumerar mest av.
Å andra sidan, även om man äter 200gram till måltiden blir det 1.2 eller 7gram protein det rör sig om.
Inte helt värdelöst med 7gram men de flesta här ligger ju på rätt kraftigt överskott ändå kan man tänka.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.