Visa fullständig version : ngt istf proteintillskott?
Som jag har förstått det så motverkar snabbt protein (vassle) muskelnedbrytningen optimalt om det intas direkt efter träning (5-10min max efter). Men nu undrar jag om det finns något "naturligt" att äta efter träningen istället för proteintillskott?
Det borde väl lämpligtvis vara snabba proteiner och något med mycket proteiner. :o
äggvitor
ahaaa där har vi en, synd bara att jag inte tål råa ägg =/
Ngt annat? :bow:
ahaaa där har vi en, synd bara att jag inte tål råa ägg =/
Ngt annat? :bow:
Steka äggvitorna?
Steka äggvitorna?
Men det går ju inte 5-10min direkt efter träningen om man inte ska ta med sig den å det skulle kännas lite äckligt å, en kall omelett till gymmet å behöva käka den me fingrarna känns inte så nice :p
Som jag har förstått det så motverkar snabbt protein (vassle) muskelnedbrytningen optimalt om det intas direkt efter träning (5-10min max efter). Men nu undrar jag om det finns något "naturligt" att äta efter träningen istället för proteintillskott?
Det borde väl lämpligtvis vara snabba proteiner och något med mycket proteiner. :o
Havregrynsgröt med sojamjöl i, och lättmjölk till. Kanske inte helt politiskt korrekt, men funkar för mig iaf.
80 g havregryn + 20 g sojamjöl kokas 3 minuter, serveras med 2 dl lättmjölk. Mycket hög proteinkvalité och ca 20E% protein, vilket är lagom efter träning.
Och du, man får oftast ta med sig bestick till gymmet. (ang. din kommentar att äta omelett med fingrarna. Om ni har nå´n snatte på gymmet kan du ju köra med engångsbestick, de fick jag ha ifred för snatte på jobbet.
Yngve
King Grub
2005-07-14, 05:45
Som jag har förstått det så motverkar snabbt protein (vassle) muskelnedbrytningen
Nej.
Och äggvitor är inte snabbt protein. Det finns inget snabbtprotein som inte är i pulverform.
Vill du inte använda pulver, så drick en liter minimjölk. 35 gram kasein och vassle; och mjölkprotein är rikt på essentiella aminosyror, som stimulerar proteinsyntesen efter träning.
Havregrynsgröt med sojamjöl i, och lättmjölk till. Kanske inte helt politiskt korrekt, men funkar för mig iaf.
Yngve
Helt OK enligt mig. Det går ju att mala torra havregryn i en hushållsmixer precis innan man går ned till gymmet. Stoppa ned sojaisolat samtidigt så är pulvret färdigt. Tillsätt endast vatten efter träningen och drinken är färdig. Högt GI och snabbt protein, billigare kan det inte bli.
Smaken ? ... inget jag skulle leva på.
Det ger ju bättre effekt att ta proteinet före passet, tom en timme efter passet är visst effektivare än direkt efter passet (fast vid båda tillfällena är naturligtvis ännu bättre).
Men det är svårt att hitta något annat snabbt protein, fast enligt senare studier skulle väl tom kasein vara ok efter passet? Så isf kan du ju ta vanligt mjölkprodukter och en bit bröd eller så.
Fast betyder det samma sak som att långsamma proteinet är lika ok som snabba? Eller gäller det bara kasein för att det är ett så bra protein? Hydrolysat och fria aminosyror är väl fortfarande bättre än vasslekoncentrat? Och de är ju snabbare..
Nej.
Och äggvitor är inte snabbt protein. Det finns inget snabbtprotein som inte är i pulverform.
Vill du inte använda pulver, så drick en liter minimjölk. 35 gram kasein och vassle; och mjölkprotein är rikt på essentiella aminosyror, som stimulerar proteinsyntesen efter träning.
Är det just kasein som står sig rätt bra mot vassle trots att det är långsamt. Eller spelar hastigheten ingen större roll?
Men det går ju inte 5-10min direkt efter träningen om man inte ska ta med sig den å det skulle kännas lite äckligt å, en kall omelett till gymmet å behöva käka den me fingrarna känns inte så nice :p
Ja, helt omöjligt att ta med sig bestik till gymmet?
Helt OK enligt mig. Det går ju att mala torra havregryn i en hushållsmixer precis innan man går ned till gymmet. Stoppa ned sojaisolat samtidigt så är pulvret färdigt. Tillsätt endast vatten efter träningen och drinken är färdig. Högt GI och snabbt protein, billigare kan det inte bli.
Smaken ? ... inget jag skulle leva på.
Tror jag skall ersätta en del av frukten med havregryn. Högre gi som sagt och komplementerar dessutom upp aminosyraprofilen lite.
King Grub
2005-07-14, 10:36
Är det just kasein som står sig rätt bra mot vassle trots att det är långsamt.
Ja.
Tack för alla svar, jag har nu insett att proteintillskott är det enda rätta för mig. Får väl helt enkelt fortsätta på det, rätt gott och verkar vara näst intill överlägset bäst
Även om du inte verkar behöva det längre: Koka äggen före träning och ta med.
King Grub
2005-07-14, 11:26
Tack för alla svar, jag har nu insett att proteintillskott är det enda rätta för mig. Får väl helt enkelt fortsätta på det, rätt gott och verkar vara näst intill överlägset bäst
Det är inget konstgjort eller onaturligt med proteintillskott, heller: det är mjölkprotein. Vassle och kasein är mjölkproteinerna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.