handdator

Visa fullständig version : Bra frukost och mellanmål


johan83
2005-07-13, 19:24
Alla synpunkter och förslag på förbättringar är välkomna!

Frukost:
Havregrynsgröt (eller rågflingegröt) av 2,5 dl gryn. På detta lägges:
En skivad banan
2 dl minimjölk
En sked lågkalorisylt
En matsked psylliumfrön (loppfrön).
Kanel
Till detta ett glas fun light och 1g fiskolja.

Mellanmål (på eftermiddagen):
3-4 dl naturell yoghurt (lätt). På detta lägges en blandning av:
2 dl all bran plus
2 matskedar russin
2 matskedar vetegroddar
1 matsked solroskärnor
1 matsked krossade linfrön
ca 10 sötmandlar

Riktigt gott tycker jag (som tycker om de flesta gryn, kärnor, frukter mm). Detta är något som jag äter (eller åtminstone planerar att äta) varje dag så jag hoppas verkligen att ni (experter) även tycker att det verkar nyttigt...

Mac
2005-07-13, 20:33
lite snålt med protein i frukosten

MyungChul
2005-07-13, 21:11
mer protein i frukosten, annars verkar de kanon

YTS
2005-07-14, 03:14
Ta 80g flingor och 20g sojamjöl, att koka gröt på, så får du upp proteinhalten.

Yngve

3eo
2005-07-19, 18:12
Ta 80g flingor och 20g sojamjöl, att koka gröt på, så får du upp proteinhalten.

Yngve

Hur mycket motsvarar 20g sojamjöl eg.? en tesked, matsked, mer?.
Har tyvärr ingen köksvåg än.

Bonnie
2005-07-20, 02:27
Vart köper man sojamjöl? Och kan man använda det som vanligt vetemjöl (i redningar/såser osv)?
Specialbutiker??
Hittade inget i den jag har närmast (men hittade dinkelmjöl).

Ta 80g flingor och 20g sojamjöl, att koka gröt på, så får du upp proteinhalten.

Yngve

YTS
2005-07-20, 03:44
Vart köper man sojamjöl? Och kan man använda det som vanligt vetemjöl (i redningar/såser osv)?
Specialbutiker??
Hittade inget i den jag har närmast (men hittade dinkelmjöl).

Hälsokostaffären eller hälsoavdelningen i vanlig butik.
Jag har inte provat att reda på det, däremot kan man använda det istället för ägg i pannkakor, men då får man ha lite tålamod vid stekningen, eftersom det tar längre tid med sojamjöl.


3eo:
Vet inte vad 20g motsvar i msk, Du råkar inte ha en brevvåg hemma?

YNGVE

3eo
2005-07-20, 05:33
Hälsokostaffären eller hälsoavdelningen i vanlig butik.
Jag har inte provat att reda på det, däremot kan man använda det istället för ägg i pannkakor, men då får man ha lite tålamod vid stekningen, eftersom det tar längre tid med sojamjöl.


3eo:
Vet inte vad 20g motsvar i msk, Du råkar inte ha en brevvåg hemma?

YNGVE
Tyvärr, ska köpa en köksvåg i helgen o mäta ut. Men jag käkar frukost på jobbet o där har de tyvärr ingen våg heller så jag måste mäta ut sen. man vill ju inte att gröten ska smaka mjöl =)

Edit:
Har nu köpt en hushållsvåg och 20g motsvarade drygt 4matskedar. Har käkat fiberberikad havregryn med 20g sojamjöl till frukost idag, smakade väl ok (med lite skivad banan, minimjölk o önos lågkalorisylt) men det såg ju inte allt för aptitligt ut. Får väl se om magen klarar av det =)

YTS
2005-07-22, 23:20
Tyvärr, ska köpa en köksvåg i helgen o mäta ut. Men jag käkar frukost på jobbet o där har de tyvärr ingen våg heller så jag måste mäta ut sen. man vill ju inte att gröten ska smaka mjöl =)

Edit:
Har nu köpt en hushållsvåg och 20g motsvarade drygt 4matskedar. Har käkat fiberberikad havregryn med 20g sojamjöl till frukost idag, smakade väl ok (med lite skivad banan, minimjölk o önos lågkalorisylt) men det såg ju inte allt för aptitligt ut. Får väl se om magen klarar av det =)

Vilket sojamjöl köpte du? Det skall vara Risentas med 20% fetthalt och ca 37 g protein/hg.

Magen kan reagera med gaser i början, men äter du regelbundet går det över. Jag har ätit bönor i stortsett varje dag i 20 år och det är sällan jag får gaser.

Yngve

3eo
2005-07-24, 19:57
Vilket sojamjöl köpte du? Det skall vara Risentas med 20% fetthalt och ca 37 g protein/hg.

Magen kan reagera med gaser i början, men äter du regelbundet går det över. Jag har ätit bönor i stortsett varje dag i 20 år och det är sällan jag får gaser.

Yngve

Köpte det som ica-butiken hade =)
Risenta Sojamjöl "Rikt på högvärdigt protein" . Rätt sort?

Mer folket runt mig som lider av om jag får "gaser i magen" =)

YTS
2005-07-27, 02:25
Köpte det som ica-butiken hade =)
Risenta Sojamjöl "Rikt på högvärdigt protein" . Rätt sort?



Det är nog rätt sort, har för mig att Risenta bara har en sorts sojamjöl.

YNGVE