handdator

Visa fullständig version : Vill bli slankare och fastare.


Majja1988
2005-07-12, 16:36
Hej!

Jag är en tjej på snart 17 år som på senare tid börjat intressera mig för träning och kost. Jag är 163 cm lång och väger runt 59 kilo. Jag vill inte påstå att jag är tjock, men jag vill ändå gå ner nåra kilon för att tappa en del på främst mage, rumpa och lår.

en slutvikt på 52-53 kilo hade varit perfekt.

Snälla hjälp mig. Hur ska jag göra ?

/Majja

Pez
2005-07-12, 16:51
Hej!

Jag är en tjej på snart 17 år som på senare tid börjat intressera mig för träning och kost. Jag är 163 cm lång och väger runt 59 kilo. Jag vill inte påstå att jag är tjock, men jag vill ändå gå ner nåra kilon för att tappa en del på främst mage, rumpa och lår.

en slutvikt på 52-53 kilo hade varit perfekt.

Snälla hjälp mig. Hur ska jag göra ?

/Majja
Finn en träningsform du gillar, lär dig om kost och näring - utöva respektive ät.

Ok. Vilka former av motion, träning, sport utövar du idag? Hur äter du?
Läs här på forumet, i resp. kategorier (kost, träning, diet), hittar du inte svaren på ev. frågor du har alt. får så ställ dom i den kategori som motsvarar ämnet bäst. Din fråga som du ställer ovan är alldeles för bred för att kunna besvaras enkelt (eller för att inte kunna besvaras i samma form - ät bättre, rör på dig mer tex).

Välkommen till Kollo.

Majja1988
2005-07-12, 17:00
Jag har nyligen skaffat mig ett träningskort, och har så smått börjat träna.

Jag är mitt i en övergång mellan maten jag åt tidigare (en massa skräp) och en bättre kost. Jag har nu börjat äta grovbröd till frukost, försöker minska på godiset etc och försöker hålla mattiderna.

Problemet är egentligen att jag inte riktigt vet hur jag ska kombinera alltihop. Hur ofta ska jag träna ? Ska jag kombinera styrka med att ex. gå på band ? Hur många reps då jag styrketränar? ska jag äta mer eller mindre före/efter träningen ?

Sen undrar jag HUR lite ska jag äta till middag, frukost osv? Är 2 mackor och en portion gröt på morgonen för mkt? Är 3 potatisar och 4 köttbullar för mkt till middag ?

Frågorna är många ;) ... svårt att leta reda på allt på forumet.

Jay-Z
2005-07-12, 17:08
Frågorna är många ;) ... svårt att leta reda på allt på forumet.

Här är lite hjälp på traven (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

Välkommen till Kolo. :)

Pez
2005-07-12, 17:12
Fråga om du inte hittar svaret - medlemmarna är ganska förlåtande när det gäller repetition, speciellt då våran sökfunktion fungerar dåligt fn.

Du kommer garanterat få mer uttömmande och givande svar om du delar upp din frågeställning mer.

hammer95
2005-07-12, 17:25
Jag har nyligen skaffat mig ett träningskort, och har så smått börjat träna.

Jag är mitt i en övergång mellan maten jag åt tidigare (en massa skräp) och en bättre kost. Jag har nu börjat äta grovbröd till frukost, försöker minska på godiset etc och försöker hålla mattiderna.

Problemet är egentligen att jag inte riktigt vet hur jag ska kombinera alltihop. Hur ofta ska jag träna ? Ska jag kombinera styrka med att ex. gå på band ? Hur många reps då jag styrketränar? ska jag äta mer eller mindre före/efter träningen ?

Sen undrar jag HUR lite ska jag äta till middag, frukost osv? Är 2 mackor och en portion gröt på morgonen för mkt? Är 3 potatisar och 4 köttbullar för mkt till middag ?

Frågorna är många ;) ... svårt att leta reda på allt på forumet.

Om du vill minska i vikt är det nog allra bäst att du tar det lugnt, dvs inte svälter dig. Ett kaloriunderskott på ca 500 kcal per dag är emellertid att rekommendera. Motion och bra kost är en oslagbar kombination när det konsulterar bra hälsa. Följ det GI-indexet enligt GI-metoden (om du inte redan gör det). Långsamma kolhydrater före träning och snabba kolhydrater efter, svårare än så behöver det inte vara för att trimma formen.
När det gäller motionsval så är valet ditt! Det måste vara roligt att träna, annars kan det lika gärna vara. Styrketräning kombinerat med konditionsträning är inte illa :thumbup:
Ett bra tips käka mycket lätt kesella så kommer du att bli mätt samtidigt, som du får i dig mycket protein. Några av mina måltider brukar ser ut så enligt följande: Frukost---->3 portioner fullkornsgröt samt 250 lätt kesella och ett gram fiskolja
Mellanmål 1----> Axa sportbröd (omega-3 bröd samt fullkorn) 100gram och 250 kesella och 3 del mini mjölk eller omelett på 6 äggvitor samt gröt.
Lunch----> 300gram kött tex. fisk, fågel, 300gram kokt fullkornsris.
Mellanmål 2-------> kesella med fiskolja
Middag ------> Ungefär som lunchen.
Nattemål innan läggdags-----> kesella med fiskolja

Så här ser en av mina vilodagar ut. Det som skiljer sig mellan vilodag och träningsdag är 750 kcal, som kommer i från gainers både som föredrink och efterdrink.

Lycka till!

30cm
2005-07-12, 18:50
Gör det inte svårare än det är.

Jag har nyligen skaffat mig ett träningskort, och har så smått börjat träna.

Jag är mitt i en övergång mellan maten jag åt tidigare (en massa skräp) och en bättre kost. Jag har nu börjat äta grovbröd till frukost, försöker minska på godiset etc och försöker hålla mattiderna.

Detta räcker långt. Bara att fortsätta träna och äta bra.

Hur ofta ska jag träna ?
Så mycket som känns bra och kul. Folk gör väldigt olika.

Ska jag kombinera styrka med att ex. gå på band ?
Det är bra. Vilken fysisk aktivitet som helst bränner fett, så välj något roligt som sagt.

Hur många reps då jag styrketränar?
Ca. 10 till att börja med. När utförandet kan utföras säkert och korrekt kan man minska repsen.

ska jag äta mer eller mindre före/efter träningen ?

Mer före och efter.

Sen undrar jag HUR lite ska jag äta till middag, frukost osv?
Normala portioner. Om du vill minska i vikt, en potatis och lite sås mindre. Eftersom du motionerar behöver du inte äta mycket mindre, om ens något alls. Det beror på hur mycket du tränar.

Är 2 mackor och en portion gröt på morgonen för mkt? Är 3 potatisar och 4 köttbullar för mkt till middag ?

Nej och nej skulle jag tro. Använd sunt förnuft.

Frågorna är många ;) ... svårt att leta reda på allt på forumet.
Träna regelbundet och käka bra mat så ska det gå bra. :thumbup:

Majja1988
2005-07-13, 18:19
Tack så jättemycket för alla schysta svar!

Jag tror jag förstår vad jag ska göra, och jag ska verkligen försöka hålla detta.

Undrar en sak bara.... jag ska väl inte deffa egentligen ? eller ? Det gör väl bara killar som vill bli mer definierade ? tjejer vill ju inte ha SÅ synliga muskler, det viktiga är att bli fast och något smalare.

Johan
2005-07-13, 18:53
Tack så jättemycket för alla schysta svar!

Jag tror jag förstår vad jag ska göra, och jag ska verkligen försöka hålla detta.

Undrar en sak bara.... jag ska väl inte deffa egentligen ? eller ? Det gör väl bara killar som vill bli mer definierade ? tjejer vill ju inte ha SÅ synliga muskler, det viktiga är att bli fast och något smalare.
I båda fallen så är det ju fettminskning man är ute efter, killarna vill få bort en del fett så att musklerna syns mer, du vill få bort lite fett så du blir fastare och smalare.
Du kan kalla det vad som helst, men ni har samma mål, att bli av med fett.

Nismo
2005-07-14, 13:43
I båda fallen så är det ju fettminskning man är ute efter, killarna vill få bort en del fett så att musklerna syns mer, du vill få bort lite fett så du blir fastare och smalare.
Du kan kalla det vad som helst, men ni har samma mål, att bli av med fett.
:thumbup:

aliquis
2005-07-14, 14:29
Hej!

Jag är en tjej på snart 17 år som på senare tid börjat intressera mig för träning och kost. Jag är 163 cm lång och väger runt 59 kilo. Jag vill inte påstå att jag är tjock, men jag vill ändå gå ner nåra kilon för att tappa en del på främst mage, rumpa och lår.

en slutvikt på 52-53 kilo hade varit perfekt.

Snälla hjälp mig. Hur ska jag göra ?

/Majja
Träna mer istället så du håller dig på 59kg men med mindre fett och mer muskler.
Införskaffa snyggare mage och större rumpa ;)

aliquis
2005-07-14, 14:33
Problemet är egentligen att jag inte riktigt vet hur jag ska kombinera alltihop. Hur ofta ska jag träna ? Ska jag kombinera styrka med att ex. gå på band ? Hur många reps då jag styrketränar? ska jag äta mer eller mindre före/efter träningen ?

Sen undrar jag HUR lite ska jag äta till middag, frukost osv? Är 2 mackor och en portion gröt på morgonen för mkt? Är 3 potatisar och 4 köttbullar för mkt till middag ?

Frågorna är många ;) ... svårt att leta reda på allt på forumet.Du kanske kan börja träna på det sätt du bara känner för, eller kolla på dianas journal och sno den rätt av, iaf utfallen :D
Gå kan du väl göra på roligare ställen än på gymmet?
Ät mat.
Kör lite fler reps nu i början, 10+ kanske.

Frukosten är ju typ vad jag äter, men så äter jag för lite iofs :/
Middagen är inte på länge vägar för stor.

aliquis
2005-07-14, 14:35
Undrar en sak bara.... jag ska väl inte deffa egentligen ? eller ? Det gör väl bara killar som vill bli mer definierade ? tjejer vill ju inte ha SÅ synliga muskler, det viktiga är att bli fast och något smalare.
Vad är skillnaden? Viktnedgång som viktnedgång, bara att du kanske inte vill gå ner lika lågt i kroppsfettsnivå.
Fast fastare blir du ju av större muskler också.

Majja1988
2005-07-15, 15:22
Okej....

Dianas journal? Hur ser hon ut ? (bara misstänker att hon är sån body builder). Jag är inte ute efter att bygga muskler på det viset, vill bara rent utseendemässigt komma i bättre form.

Aliquis: Så du tycker att jag ska hålla mig på 59kg ? Jag tycker det är för mycket, med tanke på min längd bör jag nog väga neråt 54-55 i alla fall.

Hur många reps bör jag köra då ?

Tolkia
2005-07-15, 15:32
Okej....
Dianas journal? Hur ser hon ut ? (bara misstänker att hon är sån body builder).
Svar: Bra. I alla fall av de halvtaskiga bilderna att döma. Body Builder? Nej, inte vad det ser ut som, men stark tjej. Ser du ut som hon gör på ryggen är du nog hyfsat "utseendemässigt i bra form" även på resten av kroppen ... (min gissning) ...

Och SÅ fort går det inte att lägga på sig muskelmassa att man en dag varknar och oförhappandes ser en jätte i spegeln, tro mig.,

30cm
2005-07-15, 15:57
Sen undrar jag över en sak. En instruktör har sagt åt mig att jag ska köra 12 reps, men bara en gång på varje ?! brukar man inte köra typ 3 x 12 i så fall ?

Det beror på hur många övningar det är i varje pass. Hur många set rekommenderar instruktören att du ska göra totalt varje pass?

Endumen
2005-07-16, 18:05
Fint att du har börjat att träna, det är bra för både kropp o själ ;). Bara att hålla sig undan sötsaker och andra onyttiga saker gör väldigt mycket. Du kommer snabbt att se finfina resultat:).
Kör hårt!

Sniggel
2005-07-17, 03:34
Undrar en sak bara.... jag ska väl inte deffa egentligen ? eller ? Det gör väl bara killar som vill bli mer definierade ? tjejer vill ju inte ha SÅ synliga muskler, det viktiga är att bli fast och något smalare.

Den vanliga och oftast obefogade rädslan tjejer har som börjar träna :)
Att de är rädda för att träna/deffa/gå ner i vikt på ett sånt sätt att de får mycket definition och ådror och sånt som syns. Får en "deffad bodybuilder-kropp"
Något sådant lär inte hända om du inte är väldigt seriös och sitter inne med mycket kunskap om ämnet och det kommer isåfall att ta TIIID. Du lär märka av dina förändringar i spegeln långt innan du (kanske) skulle nå den nivån.

kharon
2005-07-17, 10:20
Den vanliga och oftast obefogade rädslan tjejer har som börjar träna :)
Att de är rädda för att träna/deffa/gå ner i vikt på ett sånt sätt att de får mycket definition och ådror och sånt som syns. Får en "deffad bodybuilder-kropp"
Något sådant lär inte hända om du inte är väldigt seriös och sitter inne med mycket kunskap om ämnet och det kommer isåfall att ta TIIID. Du lär märka av dina förändringar i spegeln långt innan du (kanske) skulle nå den nivån.

Håller absolut med Sniggel här!

Det är ju inte så att man blir stor grotesk bodybuilder med "äckliga ådror" på en vecka. Faktum är att många som skulle vilja bli sådana och som gör allt för att bli så inte ens kommer nära hur mycket de än försöker.

Så du majja1988 kan lätt träna enligt vilket program som helst som rekommenderas här utan att behöva oroa dig för att bli "bodybuilder". Och jag skulle säga att bästa sättet att nå dina mål, d.v.s. slank och fast, är att just följa de råd du får här. Speciellt King Grubs deffguide är ovärderlig.

Lycka till i alla fall! :thumbup:

Lizzie
2005-07-17, 11:33
.... tjejer vill ju inte ha SÅ synliga muskler, det viktiga är att bli fast och något smalare.

Majja, du behöver inte oroa dig för att du får stora muskler, det krävs hård träning och mycket mat till det. Det är felet tjejer ofta gör, de är livrädda för att lägga på lite extra vikter. Det de ofta glömmer är att ju mer muskler man har, ju mer kalorier gör man av med per dag. Mitt råd till dig är att börja styrketräna (typ styrka 2 ggr. i veckan och kondition 1 ggr), efter några månadader när du fått lite muskler kan du dra ner på styrkan och köra mer kondition (typ 2 ggr kondition och 1 ggr styrka)

Läs deffguiden och var noga med din kost!
Morgon promenader är något jag verkligen rekomenderar - alltså gå en snabb promenad innan frukosten, det bränner fett det!

Tänk på att du är inte så gammal, och tonårsmulligheten finns kvar. Banta absolut inte, ät nyttig och bra mat regelbundet. Det du ska undvika är det söta som gör att blodsockret åker jojo resten av dagen och gör att man lägger på sig fett.

Lycka till tjejen!

aliquis
2005-07-17, 11:37
Som sagt, "bodybuilder" blir du inte på tre månader, och varför träna på något sätt som inte ger de snabbaste resultaten? Varför spendera 4 år på att nå fram om du kan få det gjort på ett halvår (exempelvis, säger inte att det är så.)
Skulle du bli nöjd så tja, är du ju nöjd =P

Vad för instruktör sade 1 set med 12 reps? Nautilus? Även om de brukar säga något fler reps.

Jag tycker du istället för att köra 1 set á 12 reps på säg 12 olika maskiner skulle köra lite fler set av basövningar som tar på större delen av kroppen. Bra mycket roligare än att sitta och dra och slita i diverse stänger som man inte riktigt har någon aning om varför man drar o sliter i ;)