handdator

Visa fullständig version : Det här med knäböj...


Munter
2002-06-28, 21:18
Blir det någon större skillnad i aktiveringen av musklerna beroende på hur djupt man går i en knäböj ? Ser många fotbollare som kör ruskigt djupa böj medans vi större pojkar ofta kör tyngre vikt med högre vändpunkt. Någon som har vettig förklaring till varför man bör undvika grunda böj (nu snackar vi inte jättegrunda, men iaf inte ner till bottenläge) ? Skulle vara kul att höra från någon påläst eller erfaren, för jag upplever ingen större skillnad på muskelåtkomsten mellan lätt/djupa och tunga/grunda.

Patte
2002-06-28, 21:25
Du får ju betydligt bättre rörelselängd om du går så djupt du bara kan. AST säger så här om knäböj:

För att få ut så mycket som möjligt av knäböj, ska du inte begränsa rörelselängden. Var säker på att du knäböjer ända ner till benen, åtminstone paralllelt med golvet. Tänk på att du inte ska begränsa rörelselängden för en tyngre vikt.

ASTs sida om knäböj (http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/squats.asp)

Munter
2002-06-28, 21:33
Ja, jag har läst det där redan men undrar fortfarande vilken skillnad det gör muskelmässigt och om djupet spelar så himla stor roll. Att rörelselängden förkortas är ganska implicit.

Hm, kanske skulle vara att det där trycket längst ner tar mer på rumpan då.

[ 28 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: munter ]

Frazze
2002-06-28, 22:25
Jag skulle vilja påstå att det inte är bra att träna för grunt, heller inte för djupt.
Om man bara 'fuskar' lite så tror inte jag det spelar så stor roll. Men när man ser vissa killar (och tjejer för den delen) på gymmet som står och försöker efterlikna nån slags stillastående Tommy Söderberg aktig rörelse så blir jag lite förfärad...

Men varför inte köra djupa? (om man inte får problem av det)

Om man sedan säger att man är för stel för att gå så djupt... Ja, då är det synnerligen hög tid för lite stretching...

Munter
2002-06-28, 22:31
Jag gillar bara att ha mycket vikt på stången. Därför :)

Nä tusan, jag får allt börja köra i alla fall plant med marken. Har surfat runt en massa och det verkar vara normen.

Frazze
2002-06-28, 23:00
Hm.... tungt som fan. OCH djupt. respect :D

Loco 2
2002-06-29, 00:32
The trainee
who does
not squat
rock bottom
is afraid of
real work.

He is afraid
of going down
and staying down.

He is afraid
of throwing
up on the
platform.

He will never
posess true
strength.

dared
2002-06-29, 05:43
Du rekrytera väll mycket fler muskelfibrer destå längre du går ner?

Munter
2002-06-29, 11:09
Loco, poäng noterad :D

z_bumbi
2002-06-29, 16:14
Loco 2: Din text eller den som finns på http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/fredsq.htm under New Myth #3 "Down the road, in a gym far away
A young man was heard to say,
“No matter what I do, my legs won’t grow!..."
borde finnas på varje gym, i närheten av powerracket eller varför inte i aerobicsalen när en klass ska köra pump :)

Loco 2
2002-06-29, 16:16
Jepp, dom texterna är underbara :)

Danne..........
2002-06-29, 16:39
tar nog rätt mycket på höfterna och röv desto djupare man kör men jag tror att även benen får jobba hårdare kolla in en tyngdlyftare dom nästan nuddar backen med röven och dom har rejäla ben om man jämför med en styrkelyftare som bara böjer till paralellt läge.

bara en tanke

Baha
2002-06-29, 16:44
¨ser ju så löjligt ut att inte gå i botten!

klart man går fullt om man kan det, finns ingen anledning att inte göra det..förutom att man köra typ REJÄLT mkt tyngre om man går grundare..men man stannar ju inte bänkpressstången 15 cm ovanför bröstet bara för att man gillar att köra tungt så

Munter
2002-06-29, 16:58
En gammal elitlängdhoppare jag snackade med gjorde 200kg i "bottenböj" då han var yngre och han såg ungefär som Kristian Olsson. Jag har alltså dubbelt så grova ben och squattade hälften, det är att bita surt! Nåväl, man får väl ta sin medicin och låta fotbollstjejerna squatta tyngre ett tag (inte riktigt så illa, men för nära). Verkar vara sjujäkla teknikgren...Längtar redan till nästa benpass än fast jag knappt kan gå idag.

[ 29 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: munter ]

Baha
2002-06-29, 17:24
viktskillnaden tycker jag bara är så stor mellan fulla och paralella typ

hur många som helst som kör på 150 kg kring paralellt, inte ens lite bra

PK
2002-06-29, 17:42
därför ska de göras djupt: du aktiverar inte hela broskytan av halva böj. det borde räcka som argument

Forest
2002-06-30, 10:50
Somliga kan få problem av att gå för djupt. Om undersidan på låret trycks hårt mot vaden så blir det ett ogynnsamt moment på knät som sedan snabt ändrar riktning när man pressar upp igen.

Det är nog inte många som har problem av detta, det hänger på hur ens ben är formade. Nästan alla borde klara att köra til vågrätta lår.

Frazze
2002-06-30, 11:27
Forest: Kan det inte vara så att det gör fel då? Att de snarare skjuter fram knäna än skjuter baken bakåt? Lite svårt att beskriva hur jag menar, men jag hade själv problem med just det. Samma folk som har detta problem verkar ha en tendens att gå upp på tårna lite, vilket kan avhjälpas, genom att då skjuta baken bakåt, som sagt.

H-L
2002-06-30, 11:42
Saken är ju den att om man är ovig vilket många är så böjer man ländryggen o bottenläget på djupa knäböj... Vilket kan ge skador på ryggraden... Innan man ger sig på djupa knäböj så bör man stretcha upp glutes hamstrings m.m. och vad dom nu heter (var länge sedan jag läste detta)...

Ofta är det rekomenderat att köra parallela knäböj och inte lägre... I alla fall för nybörjare i övningen...

Baha
2002-06-30, 11:48
att sitta djupt ned bör dom flesta klara och gör man inte det så är det bara att stretcha lite, det är ju helt naturligt

är man nybörjare tycker jag ABSOLUT man skall börja med fulla och inte paralella, dumt att lära in "fel" utförande från början och inte bygga styrkan hela vägen

PK
2002-07-01, 10:41
nybörjare ska alltid träna djupa böj(om smidigheten tillåter) en grundregel är att träna muskler i hela dess läng och då även böj. hur många kör halva reps i bänken som newbie? ingen. varför då i böj?

jo för att lata människor inte orkar eller bryr sig om att stretcha sedan ser det ju tufft ut med en tyngre vikt också. folk vill tro att det är så helt enkelt. belastningen på knäleden är för övrigt som störst i det paralella skedet.

äh kör djupa böj helt enkelt

agazza
2013-10-11, 18:01
Hm.... tungt som fan. OCH djupt. respect :D

Någon som har ditt gmail konto i sin telefon så han synkar två olika telefoner, logga in och kolla dina enheter, byt lösen

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Jeffplsgo
2013-10-11, 18:03
wut

r1kkie
2013-10-11, 18:24
Kör du halva bicepscurls också?

Birkharju
2013-10-11, 19:46
Någon som har ditt gmail konto i sin telefon så han synkar två olika telefoner, logga in och kolla dina enheter, byt lösen

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

yes

agazza
2013-10-11, 20:35
Hur fan hamnade det där inlägget där?

Herman H
2013-10-11, 20:38
Snygg bump annars, 11 år gammal tråd :d

Sarco
2013-10-11, 20:59
Det bästa är att tråden är relevant, med hänsyn till det här med övre/undre lår och muskeltillväxt som skiljde sig åt beroende på grunda eller parallella knäböj.

+1 för träffsäker felbump alltså :)

agazza
2013-10-11, 22:27
Fattar verkligen inte, generalknas i tapatalk eller servern för jag svarade i androidtråden

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2