handdator

Visa fullständig version : Börjat lägga på sig


Ungtuppen
2005-07-12, 15:19
Tjena. Har styrketränat i ett år nu och gått ifrån 54kg till 67kg. Styrkan tycker jag också har ökat bra. Jag har inte kört någon form alls av konditionsträning utan har bara ätit mycket, styrketränat gått i skolan och typ suttit vid datorn. Och därmed har jag såklart också gått upp rätt bra i fett.

Min fråga är, kommer det att hämma min muskelutvecklning om jag börjar springa? Och kommer det att bränna bra med fett?

Mitt mål är inte att bli nån seriös tävlande kroppsbyggare, jag tränar mest för att få en bra fysik, hälsa, bli stark och såklart som alla andra att få en snygg kropp.

Bör tilleggas att jag är 174cm lång.

MrBoris
2005-07-12, 15:58
Att springa och skaffa bra kondition hämmar aldrig muskelutvecklingen utan tvärtom, ju bättre kondition desto lättare att bygga muskler.
MEN ska du även försöka att bränna fett genom sänkt intag av näring för din dagliga förbrunkning och fler konditionspass, dvs förlora lite vikt, så kommer det att hämma muskelutvecklingen svar ja. Det är omöjligt att gå ner i vikt OCH bygga muskler samtidigt.

MVH

Ungtuppen
2005-07-12, 16:31
Skit också, min mage börjar bli stor :P Midjemått på 86cm nu. Aja köttar på ett år till då innan jag drar en deff.

carlsm
2005-07-12, 17:03
varför inte deffa redan nu om magen börjar bli för stor?

precis
2005-07-12, 17:09
Att springa och skaffa bra kondition hämmar aldrig muskelutvecklingen utan tvärtom, ju bättre kondition desto lättare att bygga muskler.
MEN ska du även försöka att bränna fett genom sänkt intag av näring för din dagliga förbrunkning och fler konditionspass, dvs förlora lite vikt, så kommer det att hämma muskelutvecklingen svar ja. Det är omöjligt att gå ner i vikt OCH bygga muskler samtidigt.

MVH

jag är 179, väger 57 - ska jag verkligen träna kondition? Hur ofta?

pellepedal
2005-07-12, 17:53
Det är omöjligt att gå ner i vikt OCH bygga muskler samtidigt.



Nope.. Det är det inte... *whatever*

Sparrisen
2005-07-12, 20:10
jag är 179, väger 57 - ska jag verkligen träna kondition? Hur ofta?

Självklart ska man träna kroppens viktigaste muskel- hjärtat!

Sparrisen
2005-07-12, 20:10
Skit också, min mage börjar bli stor :P Midjemått på 86cm nu. Aja köttar på ett år till då innan jag drar en deff.

86 låter stort...

MrBoris
2005-07-12, 20:21
Nope.. Det är det inte... *whatever*

Jasså det var nytt för mig iaf

MVH

precis
2005-07-12, 21:07
Jasså det var nytt för mig iaf

MVH

Varför skulle man inte kunna?

Fett och muskler kan inte omvandlas till varandra, så syntes och förbränning av desamma borde vara hyffsat oberoende varandra. Ökning i muskler och samtidig minskning i fett är väl inte omöjligt?

MrBoris
2005-07-12, 21:14
ah doh, i fett . Jag tänkte på vikt ...låt mig då rätta mig själv, det är i princip omöjligt att bygga muskler OCH gå ner i vikt samtidigt.

ELLER vadå rätta mig, jag skrev ju rätt från början :)

King Grub
2005-07-12, 21:16
ah doh, i fett . Jag tänkte på vikt ...låt mig då rätta mig själv, det är i princip omöjligt att bygga muskler OCH gå ner i vikt samtidigt.

Om man lägger på sig 200 gram muskelmassa men går ner 2000 gram i fettvikt under en viss tidsperiod? Då har man byggt muskler men gått ner 1.8 kilo i vikt.

MrBoris
2005-07-12, 21:17
ja ni har alla rätt så klart jag är flummig och bortkommen :devil:

Men va bra då då är det bara att deffa och bygga samtidigt och öka en jävla muskelmassa :naughty:

King Grub
2005-07-12, 21:20
Det är inte lätt att bygga muskler och tappa fett samtidigt (vill inte, orkar inte-mentaliteten kan strykas direkt), men omöjligt är det inte, även om resultaten inte kan bli lika bra som om man koncenterade sig på det ena eller det andra. Det krävs att man har nära 100%-ig koll på allt och vet vad man håller på med.

MrBoris
2005-07-12, 21:22
ok men bra att veta att det i teorin går iaf. Känner du någon som klarar det och kör på den principen och får goda resultat av det?
Förresten, hur är det då med principen att man måste ligga på kcal överskott för muskelbygge och kcal underskott för viktreducering/fettförbränning? Går inte ihop för mig faktiskt. (kanske trött eller nåt)

Ungtuppen
2005-07-12, 23:01
86 låter stort...
Är du ironisk? Det är rätt mycket på 174cm tycker jag iaf. Kanske bara.. inbillning eller nåt.

pellepedal
2005-07-13, 12:54
ok men bra att veta att det i teorin går iaf. Känner du någon som klarar det och kör på den principen och får goda resultat av det?
Förresten, hur är det då med principen att man måste ligga på kcal överskott för muskelbygge och kcal underskott för viktreducering/fettförbränning? Går inte ihop för mig faktiskt. (kanske trött eller nåt)

Jag har under den senaste tiden gått ner i kroppsvikt, samtidigt som t.ex. armarna och vaderna blivit större vid mätning.

Hur jag gjort???..... ;)

Cidersson
2005-07-13, 13:44
Att springa och skaffa bra kondition hämmar aldrig muskelutvecklingen utan tvärtom, ju bättre kondition desto lättare att bygga muskler.


Stämmer detta?.. Min kondition suger verkligen! Om detta stämmer blir jag mindre deprimerad över att jag inte sprungit mer.

MrBoris
2005-07-13, 18:28
jag ska tydligen inte uttala mig så mkt men jag är 99% säker på att det stämmer :) ju bättre kondition desto bättre för muskelbygge...

MrBoris
2005-07-13, 18:29
Jag har under den senaste tiden gått ner i kroppsvikt, samtidigt som t.ex. armarna och vaderna blivit större vid mätning.

Hur jag gjort???..... ;)

Ja berätta nu för en vilsen själ? :)

pellepedal
2005-07-14, 08:08
Ja berätta nu för en vilsen själ? :)

Läs på om näringstiming och cardiotiming... ;)

Jay-Z
2005-07-14, 08:29
Jag har under den senaste tiden gått ner i kroppsvikt, samtidigt som t.ex. armarna och vaderna blivit större vid mätning.

Hur jag gjort???..... ;)

Synthol? :D

Olof Herlin
2005-07-14, 09:24
Mr Boris det handlar om att tima sitt näringsintag och sin cardioträning. Dagsintaget av kalorier räknas lixom inte in vid 00.00 och vipps precis då byggs det muskler eller bränns fett. Nej genom att äta vid rätt tidpunkter och träna vid rätt tidpunkt kan man få sin kropp att använda en del av energin till att bygga lite muskler och sen få den att bränna lite fett. Men som de andra sa, det är grymt svårt att göra det effektivt, speciellt om man vill ha ett liv :booty:

MrBoris
2005-07-14, 09:28
ah aa jag tror jag fattar principen.. Inta fett mycket kolhydrater efter styrketräningen osv och kanske köra t ex cardio på morgonen före frukost för att bränna fettet?