handdator

Visa fullständig version : Varför går jag inte upp i vikt?


E.S
2005-07-12, 10:03
Därför att jag förbrukar mer energi än jag stoppar i mig. Frågan är egentligen hur jag ska lösa just det. Jag har tränat och ätit "rätt" i två månader och i början ökade jag i vikt men efter 1 månad stannade vikten och efter 1 ½ månad började jag minska i vikt. Jag har varit VÄLDIGT noggrann med kosten, i den meningen att jag INTE ätit något onyttigt. Men problemet är uppenbarligen att jag äter för lite nyttigt, och det vet jag inte hur jag ska lösa.

Jag har ätit enligt följande schema:

09:00 Havregrynsgröt, Fullkornsbröd, Frukt, Proteindrink
12:00 Kött* (120 g), Pasta (100 g)/Potatis (300 g), Mjölk
15:00 Kessella, Fullkornsbröd, Frukt
18:00 Kött* (120 g), Pasta (100 g)/Potatis (300 g), Mjölk
21:00 Havregrynsgröt, fullkornsbröd, mjölk

* Fläskkaré/Fläskkottlett/Fläskfilé/Kycklingfilé/Torsk

Problemet är att jag verkligen får tvinga i mig maten, för det mesta får jag lämna lite havregrynsgröt vid frukost och lite pasta vid lunch, trotts att jag sitter och "pressar" i mig maten i över en timme. Det går helt enkelt inte, jag är inte hungrig och det smakar inte speciellt gott. *cry*

Vad kan jag göra för att öka mitt energiintag, när jag bara inte får i mig mer? Ska jag kanske öka tiden mellan måltiderna till 4h (eftersom jag oftast äter under 1h), dock försvinner ett mål då. Ska jag lätta på gränserna för vad som är nyttigt och äta mat jag tycker är godare och som kanske är lite onyttigare (men ger mer energi/mättnad)?

Låt säga att man inte är hemma vid en måltid, är det bättre att äta någon snabbmat än att inte äta alls?

HJÄLP! :(

Postskriptum: Tilläggas bör att jag tycker i mig en djävla massa gainer före, under och efter träning, så det är nog knappast problemet.

King Grub
2005-07-12, 10:08
Ser fettsnålt ut. Äter du inget fett? Fett innehåller 9.3 kcal per gram i jämförelse med 4.1 för kolhydrat och protein. Lägg till fettenergi från t ex rapsolja till målen så löser sig antagligen energiproblemet, och du får ett hälsosammare kostupplägg. Äter du inte mer fett än det där kostschemat ser ut att ge så är det "rätt" alls, som du kallar det, och inte nyttigt heller.

Kolhydratportionerna ser små ut. 300 gram potatis? 240 kcal? Inte mycket i kolhydratväg för ett mål, om man vill gå upp i vikt.

Chandler
2005-07-12, 10:09
Kanske du skulle lägga till lite mera fett? Om du har svårt att få i dig tillräckligt med mat, så är det ju ett enkelt sätt att få i sig kalorier. En näve jordnötter, kanske en matsked olivolja osv.


Edit: Damn it! Grub hann före! Men jag hade ju iaf rätt svar! ;)

E.S
2005-07-12, 10:11
Tack! (Båda)

Jag steker köttet i olivolja, men det kanske inte räknas. *rolleyes*

Hur mycket rapsolja bör jag slänga in på varje måltid? En tesked, en matsked?

Och när det gäller kolhyderater så får jag inte i mig mer helt enkelt, oftast lyckas jag få i mig 80g pasta, men kokar alltid 100g och försöker. Har för mig att jag behöver 400g+ potatis för att motsvara 100g pasta, men det får jag inte i mig. *slap*

Chandler
2005-07-12, 10:11
Låt säga att man inte är hemma vid en måltid, är det bättre att äta någon snabbmat än att inte äta alls?


Om det är viktuppgång du prioriterar, ja.

King Grub
2005-07-12, 10:13
Jag steker köttet i olivolja, men det kanske inte räknas. *rolleyes*

Nej, det absorberas inte speciellt väl. Häller du inte stekfettet över maten (och det bör du inte) kan du inte räkna med allt.

Hur mycket rapsolja bör jag slänga in på varje måltid? En tesked, en matsked?

Så mycket att du hamnar på ett energiöverskott och börjar öka i vikt. Den mat du äter nu är det inget fel på, men det är alldeles för fettsnål, och i och med det också tydligen för energisnål.

Chandler
2005-07-12, 10:13
Tack! (Båda)

Jag steker köttet i olivolja, men det kanske inte räknas. *rolleyes*

Hur mycket rapsolja bör jag slänga in på varje måltid? En tesked, en matsked?

Klart det räknas! Men om jag vore du, så skulle jag steka i rapsolja istället; olivolja kan bli farligt vid höga temperaturer. Om du vill ha i dig olivoljan så kan du ju ta den skillt sedan.

Du kan ju börja med en tesked. Om du fortfarande inte ökar, så öka mängden!

Chandler
2005-07-12, 10:15
Nej, det absorberas inte speciellt väl. Häller du inte stekfettet över maten (och det bör du inte) kan du inte räkna med allt.


Intressant! Så fettinnehållet i t.ex. köttfärs är i princip samma efter stekning i olja?

E.S
2005-07-12, 10:15
Om det är viktuppgång du prioriterar, ja.

Det gör jag, jag skulle nog inte må dåligt av att lägga på mig någon BF % heller. Men energin från snabbmat är åtminstone användbar när det gäller att bygga muskler (även om inte lika användbar som 'nyttig' energi). Att gå upp i fett endast är inte så lockande.

EDIT: Nu går det snabbt i tråden.
Ok, jag byter ut olivolja mot rapsolja, och experimenterar lite med mängden. Är det bättre att sprida ut dosen på alla måltider, eller ta en större dos vid en måltid?

King Grub
2005-07-12, 10:23
Det är bättre om du sprider ut intaget vid alla mål. Dock behöver du inte lägga till extra fett till frukost. Och inte i gainern, förstås.

Chandler
2005-07-12, 10:23
Det gör jag, jag skulle nog inte må dåligt av att lägga på mig någon BF % heller. Men energin från snabbmat är åtminstone användbar när det gäller att bygga muskler (även om inte lika användbar som 'nyttig' energi). Att gå upp i fett endast är inte så lockande.

Du går upp i vikt (både fett och muskler) av kaloriöverskott. Det "förstör" inget om du äter snabbmat någongång emellanåt.


EDIT: Nu går det snabbt i tråden.
Ok, jag byter ut olivolja mot rapsolja, och experimenterar lite med mängden. Är det bättre att sprida ut dosen på alla måltider, eller ta en större dos vid en måltid?


Jag vågar inte riktigt svara på det, men ett bra tillfälle att ta olja är på kvällen. Sämre är på morgonen och genast efter träningen.

E.S
2005-07-12, 11:23
Tackar så hjärligt! *yourock*

Ska börja ta noggranna anteckningar på vad jag äter också, så jag ser vad ett lagom dagsintag i kcal blir. :thumbup:

pellepedal
2005-07-12, 11:32
Dubbla proteinintaget så ska du se att det händer saker...
Ett väldigt högt proteinintag är väldigt anabolt.

Sluta räkna allt du stoppar i dig...

Du vet aldrig exakt från dag till dag hur mycket du förbränner, så öka proteinintaget till det dubbla och börja köra med fett, typ MCT olja så att du är säker på att du ligger på plus.

Träna hårdare än du nånsin trott varit möjligt, så kan jag lova dig att du kommer börja öka.

Cidersson
2005-07-12, 14:25
Jag hade ju en sådan här tråd uppe igår men fick inget liknande svar över huvud taget :) Kan nog vara något för mig också... Det enda onyttiga är ca 1 pizza i veckan (ibland mindre) för mig, det lär väl inte räcka som totalt fettintag på hela veckan?

pellepedal
2005-07-12, 14:35
Jag hade ju en sådan här tråd uppe igår men fick inget liknande svar över huvud taget :) Kan nog vara något för mig också... Det enda onyttiga är ca 1 pizza i veckan (ibland mindre) för mig, det lär väl inte räcka som totalt fettintag på hela veckan?

Försök få i dig bra fett i stället.

Cidersson
2005-07-12, 15:01
Ah oj, vad dumt av mig... Jag försöker mest att hålla mig till tredjedelsreglen, 1/3 Protein, 1/3 Koldydrat och resten sallad när jag käkar. Utöver det är jag inte så hemma vad gäller kost. (förutom andra småsaker som snabba och långsamma kolhydrater). Givetvis är det bra fett vi snackar om *rolleyes*