handdator

Visa fullständig version : Ultimata träningsschemat?


Cerberus
2005-07-11, 22:04
Tror inte mitt schema e d ultimata för maximal muskeltillväxt men eftersom jag fått så otroligt bra resultat hittils(åtminstone muskelmässigt, mina styrka hänger dock inte med..) så har jag inte brytt mig särskilt. Brukar köra de tyngsta övningarna först på passen o sen till de mindre muskelgrupperna.

så här ser mitt träningsschema ut:

måndag: bröst(typ hantelpressar), biceps(alternerande hantelcurls sen varierar jag med olika övningar), baksida axlar(framåtlutande sidolyft med hantlar lr vad fan det kallas, fruktansvärt svårt att träffa bakre deltoeidus)

tisdag(kan va onsdag också, beror på): rygg(marklyft, chins, latsdrag, sittande kabelrodd, stångrodd)

torsdag: ben(knäböj, sittande vadpress, benspark, bencurls(vette fan va d heter, tränar hamstrings iaf)

fredag: mage(hängande benlyft, "crunch i maskin" vette fan om den heter så), underarmar(med hantlar och stång, fan behöver några andra övningar för underarmar), mittsida axlar, brukar slänga in hantelshrugs i ngt pass men funderar på att sluta träna dom helt ett tag, de har växt ikapp resten av kroppen o det e den del av kroppen jag får mest kommentarer om

lite rörigt men vad tycker ni?

vill optimera mitt träningsschema till max.

Cerberus
2005-07-11, 22:12
glömde nämna att jag tränat i typ 9-10 månader seriöst och på senare tid extremt seriöst...e rätt så odeffad men musklerna växer åtminstone!!

spacedog
2005-07-11, 22:33
Jag skulle nog lägga baksida axlar på ryggdagen istället eftersom roddövningarna tar bra där. Själv vill jag också hålla isär ryggdag och bendag med så många dagar som det är möjligt. Kanske du kunde lägga ben på fredagen istället? Så går du sådär läckert Zeb Macahan-aktigt hela helgen... :thumbup:

datorjaevel
2005-07-12, 10:05
Det finns inget "optimalt" schema som gäller alla.

Cerberus
2005-07-12, 11:43
tack för tipset! ska jag göra, finns det någon bra sida med massor av övningar? känns som om jag borde variera mer plus att jag tycker att jag inte blir starkare..nästan tvärtom..

vette fan om jag kör ben den här veckan, bor i Arvika o ska på festivalen och det e sååå jobbigt med träningsvärk i benen, dessutom e d redan rätt feta ;) iaf vaderna, mina hamstrings suger men quadsen e ok.

pellepedal
2005-07-12, 12:08
vette fan om jag kör ben den här veckan, bor i Arvika o ska på festivalen och det e sååå jobbigt med träningsvärk i benen, dessutom e d redan rätt feta ;) iaf vaderna, mina hamstrings suger men quadsen e ok.
Tillhör du dem som har spelat hockey för 10 år sedan? ;)

Man kan aldrig få för stora ben!!!!!!! :MrT:

Cerberus
2005-07-12, 14:50
hahah nej jag har aldrig lirat hockey, nä men alltså jag pallar inte med benträning när jag ska på festival, får jag ju nästan ta morfin för att stå ut med smärtan eftersom jag lär gå extremt mkt

pellepedal
2005-07-12, 15:02
hahah nej jag har aldrig lirat hockey, nä men alltså jag pallar inte med benträning när jag ska på festival, får jag ju nästan ta morfin för att stå ut med smärtan eftersom jag lär gå extremt mkt

Ok. Det är en prioteringsfråga.. ;)

Lallle
2005-07-12, 15:13
Det schemat som verkligen passar mig bäst är iaf:

Sön: Bröst, biceps
Mån: Ben, vader

Ons: Axlar, triceps
Tor: Rygg, baksida axlar

Pez
2005-07-12, 15:21
Det "ultimata" schemat för en som dig som tränat såpass kort tid är att vara konsekvent - träna, ät och vila regelbundet. Det är där det brister hos 99% av nybörjarna, inte i huruvida dom kör tric med bröst eller mage 2 ggr i veckan istället för 1.

I övrigt - labba på med övningar, splittar, upplägg osv... man lär sig genom att testa - alla är olika och ingens förutsättningar är desamma som nån annans. Ha kul!